Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Dif har ju som vi alla vet sålt Kasper för ett x antal okända bitcoins. Det hela skedde ju när bitcoins gick för under 500 kr/st och såldes ju till någon polsk klubb om jag inte minns fel. Måste ha gjort en rejäl summa om de skulle sälja av hela kapitalet i dagsläget? Då de är registrerade som ett AB så måste de väll även registrera sig som ett företag som handlar med BTC?

 

Måste fan kunna styra hela marknaden om de skulle vilja, sjukt smart och vågat gjort av den ansvarige på djurgårdens fotbollsförening!

 

 

Haha, ah man mår rätt bra som djurgårdare från födseln Fan vi kommer kunna värva skapligt bra spelare om vi tar vara på denna "once in a lifetime" chansen! Magnus Persson kan fan få rätt på¨skutan ändå, man kan knappast kritisera honom efter det sjukt revolutionerande beslutet att sälja en spelare i BitCoins iaf. Sick att vara först i världen, kommer att bli en stor nyhet detta , måste typ va fölsta ABt som investerar stort?:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många som efterfrågat det. Så DDos grabbarna lyssnade och tog till sig och skapade en sida där de berättar när de ska attackera MtGox och andra börser...

http://www.whenisthenextdosing.com

 

Riktigt sjuk utläggning om varför Bitcoins är en värdelös valuta.

http://pandodaily.com/2013/04/10/great-now-engineers-think-that-they-are-economists-too-2/

 

Businessinsider om Bitcoinmiljardären som idag gav bort över

13k dollarz på Reddit.

http://www.businessinsider.com/who-is-bitcoinbillionaire-2013-4

 

Cptilt över att mina idhandlingar vägrar processas, satt med köpknappen redo på 119 LAP på Gox... tilt.

 

 

Vad tror ni om framtida DDOS attacker, kommer det fortsätta med små stup? (förstår inte riktigt varför den sjunker pga. att hemsidan pajar/we

Tycker att folk borde fatta att det bara är tillfälligt? Vad missar jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://www.facebook.com/MtGox/posts/455962117821534

Hi everyone, just a quick update on the situation and what happened last night.

 

First of all we would like to reassure you but no we were not last night victim of a DDoS but instead victim of our own success!

 

Indeed the rather astonishing amount of new account opened in the last few days added to the existing one plus the number of trade made a huge impact on the overall system that started to lag. As expected in such situation people started to panic, started to sell Bitcoin in mass (Panic Sale) resulting in an increase of trade that ultimately froze the trade engine!

 

To give you an idea of how impressive things were here are some numbers that we would love to share with you guys:

- The number of trades executed triple in the last 24hrs.

- The number of new account opened went from 60k for March alone to 75k new account created for the first few days of April! We now have roughly 20,000 new accounts created each day.

 

Due to these facts we have been busy working on improving things since last week and our team has been working around the clock to improve Mt.Gox to catch up with the demand. We will continue to release several updates today and in the coming few days to improve our system overall performance.

 

Also please note that we may have to close the exchange for two hours in the next 12 to 24hrs to add several new servers to our system.

 

Thank you for your understanding and continuous support!

 

inte ddos alltså. om det där stämmer att de bombar in nya konton så kan vi väl anta att de flesta nya kontona inte är från folk som tänker sälja direkt och att det alltså är rätt många som tänkte köpa men nu är misstänksamma och väldigt många som svär över att de inte är verifierade. men det talar iaf för kursen är påväg uppåt för någon måste ju sälja till alla som vill köpa sin första bitcoin.

 

och som vanligt, systemet är antifragilt. nu efter denna volatiliteten kommer systemet bli mer robust.

 

gissar att det kommer bli intressant igen på eftermiddagen. om detta stämmer så försök att inte ha för många köp/sälj-ordrar liggandes och väntandes. har ni tid över så var redo att köpa/sälja.

 

notera också att medelvärdet senaste 24h som sätter kursen på flera ställen t ex på trosor snart nu är mycket bättre vilket gör det köparnas marknad för en gångs skull... vill ni att bitcoin ska lyckas ska ni handla med bitcoins så mycket ni kan.

 

 

bitcoin har nu en 3 dagar breakeven:

yUMbPsd.png

inget vi pokerspelare är allt för ovana vid. jag är dock övertygad om att bitcoin fortfarande har edge och man får se det ur ett lite längre perspektiv:

T5D19cZ.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nybörjare som är sugen på coins. Skulle uppskatta om ni insatta orkar svara på några frågor :)

 

1.

Tänkte börja med att köpa 5-20 st, troligtvis fler i framtiden. Räcker det med Kapiton eller skulle ni rekommendera att även använda Mtgox eller annan sajt?

 

2.

Är det safe att installera mjukvara (bara wallet man installerar?) på en söndersurfad dator med virus osv? Tar den inneboende säkerheten i bitcoin-systemet (kryptering osv) hand om detta på ett sätt så att det kvittar hur vidrig ens dator är? Anledningen till att jag frågar detta är att jag har en surfdator och en pokerdator, och vill om möjligt undvika att använda pokerdatorn till annat än just poker.

 

3.

Hur fungerar släppet av återstående bitcoins? Har förstått att det kommer släppas totalt 21 miljoner med avtagande hastighet. Men hur släpps dom? Är det här mineing kommer in i bilden? Inte riktigt greppat den biten.

 

/KG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte börja med att köpa 5-20 st,

Era jävla pokerspelare. Tänkte börja med typ 1k$. Eller kanske typ 4, whatever. :roll:

 

 

Jag satt och kollade på walking dead och kom halvsökt att tänka på att de flesta dåliga kvaliteer kan användas som bra kvaliteer (i seriens fall förstås att icke-humana kvaliteer i rätt omgivning kan betyda ++överlevnad).

 

Detta gäller i allra högsta grad att ha dåligt med pengar. Det är ju nämligen så att majoriteten människor upplever hyfsad scarcity vad gäller pengar. Man plockar således sociala poäng genom att gnälla över sin fattigdom och pika de rikare.

 

Detta är vänsterpartistens expertområde. Vänsterpartisten förstår att dess i många sammanhang möjligen tveksamma attribut - liten plånbok - kan användas som något karaktärsstärkande istället.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nybörjare som är sugen på coins. Skulle uppskatta om ni insatta orkar svara på några frågor :)

 

1.

Tänkte börja med att köpa 5-20 st, troligtvis fler i framtiden. Räcker det med Kapiton eller skulle ni rekommendera att även använda Mtgox eller annan sajt?

 

2.

Är det safe att installera mjukvara (bara wallet man installerar?) på en söndersurfad dator med virus osv? Tar den inneboende säkerheten i bitcoin-systemet (kryptering osv) hand om detta på ett sätt så att det kvittar hur vidrig ens dator är? Anledningen till att jag frågar detta är att jag har en surfdator och en pokerdator, och vill om möjligt undvika att använda pokerdatorn till annat än just poker.

 

3.

Hur fungerar släppet av återstående bitcoins? Har förstått att det kommer släppas totalt 21 miljoner med avtagande hastighet. Men hur släpps dom? Är det här mineing kommer in i bilden? Inte riktigt greppat den biten.

 

/KG

 

1)

kapiton är ganska litet. mtgox är för stort för sitt eget bästa. jag föreslår bitstamp.net. jag öppnade konto på söndag och på måndag kl 10 var jag verifierad och på tisdag lunch hade min sepa-transfer kommit in.

 

2)

det hade jag inte gjort. en keylogger ser ju dina lösenord och det känns inte så bra. jag vet inte så mkt om det, men kan inte tänka mig att det är vettigt. jag hade använt pokerdatorn.

 

3)

ja, det mineas. var tionde minut cirka löses ett block. belöningen för att gissa rätt är nu 25 btc (förut 50). belöningen halveras varje 210 000 block kanske. år 2140 eller nåt sånt är det färdigmineat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Era jävla pokerspelare. Tänkte börja med typ 1k$. Eller kanske typ 4, whatever. :roll:

 

 

Jag satt och kollade på walking dead och kom halvsökt att tänka på att de flesta dåliga kvaliteer kan användas som bra kvaliteer (i seriens fall förstås att icke-humana kvaliteer i rätt omgivning kan betyda ++överlevnad).

 

Detta gäller i allra högsta grad att ha dåligt med pengar. Det är ju nämligen så att majoriteten människor upplever hyfsad scarcity vad gäller pengar. Man plockar således sociala poäng genom att gnälla över sin fattigdom och pika de rikare.

 

Detta är vänsterpartistens expertområde. Vänsterpartisten förstår att dess i många sammanhang möjligen tveksamma attribut - liten plånbok - kan användas som något karaktärsstärkande istället.

 

 

jag trodde att alla här var pokerspelare, även du trillskus.

 

de som gnäller över sin fattigdom och pikar rika plockar väl bara sociala poäng från andra fattiga? och vem fan vill plocka sociala poäng av fattiga eller ens umgås med fattighjon?

 

med ditt pikande ovan blev du av med fler sociala poäng hos mig iaf och några till försvann med dravlet inom spoilertags.

 

men du ligger fortfarande på ett fint överskott hos mig, så ingen fara. <3 trillskelainen

 

edit: finns det nån sanning i detta http://www.sydsvenskan.se/digitalt--teknik/globalt-ras-for-pc/ kan du inte skriva en guide för microsoft trillo, så att försäljningen kommer igång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag satt och kollade på walking dead och kom halvsökt att tänka på att de flesta dåliga kvaliteer kan användas som bra kvaliteer (i seriens fall förstås att icke-humana kvaliteer i rätt omgivning kan betyda ++överlevnad).

 

Detta gäller i allra högsta grad att ha dåligt med pengar. Det är ju nämligen så att majoriteten människor upplever hyfsad scarcity vad gäller pengar. Man plockar således sociala poäng genom att gnälla över sin fattigdom och pika de rikare.

 

Detta är vänsterpartistens expertområde. Vänsterpartisten förstår att dess i många sammanhang möjligen tveksamma attribut - liten plånbok - kan användas som något karaktärsstärkande istället.

 

http://www.youtube.com/watch?v=NQpMw1dQ-48

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag trodde att alla här var pokerspelare, även du trillskus.
Mjah, men jag var aldrig heltid-spelare och av någon anledning verkar jag ändå spenderat mer pengar än de som var det. :roll:

Sen är det ju omöjligt att säga om jag haft vad som krävdes för Svindel-summor ändå, jag stannade ju i lådan.

 

I.E. jag levde semikung som student i 4-5 år, men nu efteråt har jag inte råd med bitcoins. :-P

 

med ditt pikande ovan blev du av med fler sociala poäng hos mig iaf och några till försvann med dravlet inom spoilertags.

Klart man inte gör sig vän med måltavlan, jag skojade ju på er bekostnad!

 

men du ligger fortfarande på ett fint överskott hos mig, så ingen fara. <3 trillskelainen

:h:

'

Vänsterpartistens dilemma. :D
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

What motivates most gold purchasers is their belief that the ranks of the fearful will grow. During the past decade that belief has proved correct. Beyond that, the rising price has on its own generated additional buying enthusiasm, attracting purchasers who see the rise as validating an investment thesis. As “bandwagon” investors join any party, they create their own truth – for a while.

 

Over the past 15 years, both Internet stocks and houses have demonstrated the extraordinary excesses that can be created by combining an initially sensible thesis with well-publicized rising prices. In these bubbles, an army of originally skeptical investors succumbed to the “proof” delivered by the market, and the pool of buyers – for a time – expanded sufficiently to keep the bandwagon rolling. But bubbles blown large enough inevitably pop. And then the old proverb is confirmed once again: “What the wise man does in the beginning, the fool does in the end.”

 

 

Today the world’s gold stock is about 170,000 metric tons. If all of this gold were melded together, it would form a cube of about 68 feet per side. (Picture it fitting comfortably within a baseball infield.) At $1,750 per ounce – gold’s price as I write this – its value would be $9.6 trillion. Call this cube pile A.

 

Let’s now create a pile B costing an equal amount. For that, we could buy all U.S. cropland (400 million acres with output of about $200 billion annually), plus 16 Exxon Mobils (the world’s most profitable company, one earning more than $40 billion annually). After these purchases, we would have about $1 trillion left over for walking-around money (no sense feeling strapped after this buying binge). Can you imagine an investor with $9.6 trillion selecting pile A over pile B?

 

Beyond the staggering valuation given the existing stock of gold, current prices make today’s annual production of gold command about $160 billion. Buyers – whether jewelry and industrial users, frightened individuals, or speculators – must continually absorb this additional supply to merely maintain an equilibrium at present prices.

 

A century from now the 400 million acres of farmland will have produced staggering amounts of corn, wheat, cotton, and other crops – and will continue to produce that valuable bounty, whatever the currency may be. Exxon Mobil will probably have delivered trillions of dollars in dividends to its owners and will also hold assets worth many more trillions (and, remember, you get 16 Exxons). The 170,000 tons of gold will be unchanged in size and still incapable of producing anything. You can fondle the cube, but it will not respond.

 

Admittedly, when people a century from now are fearful, it’s likely many will still rush to gold. I’m confident, however, that the $9.6 trillion current valuation of pile A will compound over the century at a rate far inferior to that achieved by pile B.

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pgp-guide för windows-användare som vill köpa kalsonger för sina bitcoins och inte bara lägga dom på hög.

 

varför? för att inte silk road ska kunna länka ihop adressen där dina kalsonger dimper ner med ditt användarkonto ifall det skulle skita sig.

 

stegen nedan är en mer eller mindre en transcript av instruktionsvideon http://www.youtube.com/watch?v=SywCI91kfq0

 

1) ladda ner gpg4win, http://www.gpg4win.org/download.html

2) klicka i GPA under installationsprocessen och i slutet av installationen välj skippa konfigureringen

3) starta GPA

4) fyll i namn och epost, fejka gärna, hoppa över backup om du vill

5) skapa lösenord

6) när du hittat rätt storlek på kalsongerna du vill köpa letar du upp säljarens publika pgp-nyckel

7) kopiera rubbet från och med -----BEGIN PGP PUBLIC KEY BLOCK----- till och med -----END PGP PUBLIC KEY BLOCK-----

8) klistra in i ett nytt textdokument och spara

9) importera den nyskapade textfilen i GPA via knappen import

 

nu ska vi kryptera vår adress och skicka till säljaren

 

10) klicka på Clipboard i GPA och skriv ditt meddelande eller adress

11) klicka på encrypt och välj rätt säljar-nyckel att kryptera med (signering är valfritt)

12) nu ser du ditt krypterade meddelande och kan kopiera allt och klistra in i adressrutan på silk road och nu kan bara säljaren se din adress

 

och glöm inte bort att använda en mixing service om du vill vara ännu säkrare vid dina underklädesköp https://en.bitcoin.it/wiki/Mixing_service

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heltok, inser du inte hur grovt oansvarigt det är att rekomendera folk utan någon som helst koll att köpa på sig bitcoins för att allt de är värda? Nu överdrev jag lite, men konceptet applies. För mig blev det värt att skriva det här inlägget när folk i min umgängeskrets började fråga mig om de ska köpa eller inte efter att ha läst om det i wellboken.

 

Jag anser personligen att bitcoin som investering (investering och spekulation är helt skilda saker) är ett rent skämt och att folk här borde läsa slaktavfalls poster aningen nogrannare. Jag säger inte att man inte kan timea marknadssvängningar och lyckas göra en profit på bitcoins, det är fullt möjligt. Det är däremot förbannat svårt och inget som gemene man ens ska ge sig på, hur mycket hybris man än har. När du skriver det som självklarheter att bitcoins värde ska upp i säg $100k blir jag riktigt, riktigt mörkrädd. För övrigt, har inte du predikat om den effektiva marknadshypotesen tidigare? Vad säger det om risken i så fall?

 

Du verkar vara en fin person, men när du presenterar dina, ibland konstiga, åsikter som fakta tappar jag tyvärr respekten för dig. Givetvis kan man alltid hitta källor som stödjer poängen man vill få fram, men man måste samtidigt vara öppen med att det inte behöver vara precis så. SPECIELLT när man säljer koncept som att de vore ett bombsäkert sätt att bli pissrik. Hur brukar det med saker som låter för bra för att vara sanna? Den här vändan slår tillochmed gången då du hade lärt dig allt om marknaden och kom med aktietips.

 

Jag tänker inte ge mig in i en diskussion om bitcoins förträfflighet med dig. Det kommer att ta alldeles för lång tid och jag har ingen som helst vinning i att slå huvudet mot en vägg av confirmation bias. Dock ville jag ändå ha det här skrivet med tanke på att folk i min närhet vill börja panga in pengar. Hysterin och ryggklappningsmentaliteten kring bitcoins i den här dagboken har lyckas reta mig i flera veckor nu. GL though, det är ju inte omöjligt att bitcoins fortsätter att rusa ett tag till och att många hinner ut 8-)

 

Alternativt får jag äta upp mina ord i framtiden, men det hoppas jag såklart inte :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen Jesper! Provade föra över €500 till bitstamp, utan att verifiera kontot. Hittade ingen tillräckligt ny utility bill :) Hoppas det funkar, fick aldrig chansen att skriva in den slovenska bankadressen. Hehe.

 

Åter till släppet av coins; mineing är alltså typ att kraftfulla datorer gissar/söker nya, och dom blir svårare att hitta med tiden? Om det är (typ) så, kan inte lite fulvarians göra så att det tar mkt mkt längre tid för dom sista coinsen att "släppas", än vad som är tänkt på förhand? Finns väl ett tidsschema för när dom sista ska vara släppta?

 

Vad har folket här att säga om all kritik som finns? Typ http://youtu.be/0UKC7iaBKvs

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heltok, inser du inte hur grovt oansvarigt det är att rekomendera folk utan någon som helst koll att köpa på sig bitcoins för att allt de är värda? Nu överdrev jag lite, men konceptet applies. För mig blev det värt att skriva det här inlägget när folk i min umgängeskrets började fråga mig om de ska köpa eller inte efter att ha läst om det i wellboken.

senaste dagarna har jag inte varit jätteseriös med mitt postande. är ju mest railtråd nu och rätt lite som handlar om faktisk diskussion om långsiktighet och filosofi. kanske har varit otydlig, ska försöka vara tydligare framöver. min rekommendation från 1april gäller fortfarande:

 

Såja där tog bitcoin $100! Fint jag köpte på mig 12st för 460kr. Jag har funderat mycket på bitcoin här och jag är väldigt optimistisk till bitcoin, inte förvånad om bitcoin står i $100000 om 5år. Givetvis kan mycket hända men min uppfattning är att bitcoin är väldigt undervärderat just nu och jag rekommenderar era alla att iaf äga 1btc. Mer än 10btc för ren spekulation känns onödigt, antingen lyckas bitcoin och ni är oberoende eller så failar det. Behöver ni mer underkläder under perioden så kan ni alltid fylla på eftersom...

 

rekomendera folk utan någon som helst koll att köpa på sig bitcoins för att allt de är värda?

så du anser att folks liv bara är värda 10btc? ;)

 

själv äger jag idag 20btc och avser skaffa 10st till så fort jag kan. 5st är avsatta till ett permanent hoardingkonto och resten är för att spendera under säg 0-10år framöver och mest för att jag anser bitcoin är undervärderat just nu av diverse skäl. men det är en extremt högriskinvestering och man får räkna med ganska stor sannolikhet att de tappar snabbt i värde.

 

anledningen att jag tycker att alla ska äga 1btc är främst för att hedgea sig mot att vanliga pengar blir värdelösa.

 

 

När du skriver det som självklarheter att bitcoins värde ska upp i säg $100k blir jag riktigt, riktigt mörkrädd.

lite halmgubb nu. jag säger att jag inte blir förvånad. men det är inte direkt så att jag bedömmer p>0.5, snarare 0.1 för 500k/5år.

 

För övrigt, har inte du predikat om den effektiva marknadshypotesen tidigare? Vad säger det om risken i så fall?

jag tycker inte bitcoin är en tillräckligt stor marknad för att vara effektiv än. för få aktörer med kunskap om både ekonomi och teknik.

 

vad det säger om risk? ptja, risken är väl mer eller mindre inräknad i priset. samma med framtida penningmängd och transaktioner.

 

liten liknelse. när jag skrev att jag är grinig för att jag inte har pengar på kapiton så jag kan köpa så hårt för 800kr är det på nivån att du skrivit att du är grinig för att du inte hade pengar på prima när famous satt ensam på nl10k och skrev "fan att jag inte har pengar på prima, hade skottat så hårt". detta betyder givetvis inte att du tycker att alla forumiter ska skotta nl10k mot scout för allt vad de äger. det är railsnack och inte investeringsråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan lätt se det här hända..

 

 

om typ 700-800 år när den här världen är statslös. :-)

 

eller för 4år sedan.

 

According to a study of 775 fiat currencies by DollarDaze.org, there is no historical precedence for a fiat currency that has succeeded in holding its value. Twenty percent failed through hyperinflation, 21% were destroyed by war, 12% destroyed by independence, 24% were monetarily reformed, and 23% are still in circulation approaching one of the other outcomes.

 

The average life expectancy for a fiat currency is 27 years, with the shortest life span being one month. Founded in 1694, the British pound Sterling is the oldest fiat currency in existence. At a ripe old age of 317 years it must be considered a highly successful fiat currency. However, success is relative. The British pound was defined as 12 ounces of silver, so it's worth less than 1/200 or 0.5% of its original value. In other words, the most successful long standing currency in existence has lost 99.5% of its value.

 

Given the undeniable track record of currencies, it is clear that on a long enough timeline the survival rate of all fiat currencies drops to zero.

 

image1_40.jpgimage5_5.jpg

image7_2.jpg

image10.jpg

image13.jpg

image17.jpg

image23.jpg

osv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast en nyupprättad stat ersätter alltid föregångarna med nya valutor. Min magkänsla säger mig att det är svårt att konkurrera med staten. Bitcoinen är väl ett utmärkt nyliberalt experiment, ska bli intressant att se hur många som söker sig till den och förlitar sig på den i förhållande till den egna staten.

 

Also, en fråga, förstår mig inte riktigt på det här med miningen jag heller. Är bitcoins-nätverket beroende av att folk minar? Om så är fallet, blir valutan värdelös när det inte längre finns ett incitament för folk att mina?

 

 

Hursom, ett väldigt spännande experiment är det, ska bli roligt att följa!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...