Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Fast en nyupprättad stat ersätter alltid föregångarna med nya valutor. Min magkänsla säger mig att det är svårt att konkurrera med staten. Bitcoinen är väl ett utmärkt nyliberalt experiment, ska bli intressant att se hur många som söker sig till den och förlitar sig på den i förhållande till den egna staten.

 

Also, en fråga, förstår mig inte riktigt på det här med miningen jag heller. Är bitcoins-nätverket beroende av att folk minar? Om så är fallet, blir valutan värdelös när det inte längre finns ett incitament för folk att mina?

 

 

Hursom, ett väldigt spännande experiment är det, ska bli roligt att följa!

 

de får även betalt av transaktioner.

 

även befintliga stater ersätter valutor. men framförallt har vi ett race to the bottom som vi aldrig har skådat förut och nu finns det helt plötsligt ett fungerande alternativ som används av ganska många och fungerar hyfsat väl som dessutom har massa andra fördelar. risken finns att bägaren rinner över...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heltok, inser du inte hur grovt oansvarigt det är att rekomendera folk utan någon som helst koll att köpa på sig bitcoins för att allt de är värda? Nu överdrev jag lite, men konceptet applies. För mig blev det värt att skriva det här inlägget när folk i min umgängeskrets började fråga mig om de ska köpa eller inte efter att ha läst om det i wellboken.

 

Jag anser personligen att bitcoin som investering (investering och spekulation är helt skilda saker) är ett rent skämt och att folk här borde läsa slaktavfalls poster aningen nogrannare. Jag säger inte att man inte kan timea marknadssvängningar och lyckas göra en profit på bitcoins, det är fullt möjligt. Det är däremot förbannat svårt och inget som gemene man ens ska ge sig på, hur mycket hybris man än har. När du skriver det som självklarheter att bitcoins värde ska upp i säg $100k blir jag riktigt, riktigt mörkrädd. För övrigt, har inte du predikat om den effektiva marknadshypotesen tidigare? Vad säger det om risken i så fall?

 

Du verkar vara en fin person, men när du presenterar dina, ibland konstiga, åsikter som fakta tappar jag tyvärr respekten för dig. Givetvis kan man alltid hitta källor som stödjer poängen man vill få fram, men man måste samtidigt vara öppen med att det inte behöver vara precis så. SPECIELLT när man säljer koncept som att de vore ett bombsäkert sätt att bli pissrik. Hur brukar det med saker som låter för bra för att vara sanna? Den här vändan slår tillochmed gången då du hade lärt dig allt om marknaden och kom med aktietips.

 

Jag tänker inte ge mig in i en diskussion om bitcoins förträfflighet med dig. Det kommer att ta alldeles för lång tid och jag har ingen som helst vinning i att slå huvudet mot en vägg av confirmation bias. Dock ville jag ändå ha det här skrivet med tanke på att folk i min närhet vill börja panga in pengar. Hysterin och ryggklappningsmentaliteten kring bitcoins i den här dagboken har lyckas reta mig i flera veckor nu. GL though, det är ju inte omöjligt att bitcoins fortsätter att rusa ett tag till och att många hinner ut 8-)

 

Alternativt får jag äta upp mina ord i framtiden, men det hoppas jag såklart inte :-D

 

Huvudet på spiken!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heltok, inser du inte hur grovt oansvarigt det är att rekomendera folk utan någon som helst koll att köpa på sig bitcoins för att allt de är värda? Nu överdrev jag lite, men konceptet applies. För mig blev det värt att skriva det här inlägget när folk i min umgängeskrets började fråga mig om de ska köpa eller inte efter att ha läst om det i wellboken.

 

Jag anser personligen att bitcoin som investering (investering och spekulation är helt skilda saker) är ett rent skämt och att folk här borde läsa slaktavfalls poster aningen nogrannare. Jag säger inte att man inte kan timea marknadssvängningar och lyckas göra en profit på bitcoins, det är fullt möjligt. Det är däremot förbannat svårt och inget som gemene man ens ska ge sig på, hur mycket hybris man än har. När du skriver det som självklarheter att bitcoins värde ska upp i säg $100k blir jag riktigt, riktigt mörkrädd. För övrigt, har inte du predikat om den effektiva marknadshypotesen tidigare? Vad säger det om risken i så fall?

 

Du verkar vara en fin person, men när du presenterar dina, ibland konstiga, åsikter som fakta tappar jag tyvärr respekten för dig. Givetvis kan man alltid hitta källor som stödjer poängen man vill få fram, men man måste samtidigt vara öppen med att det inte behöver vara precis så. SPECIELLT när man säljer koncept som att de vore ett bombsäkert sätt att bli pissrik. Hur brukar det med saker som låter för bra för att vara sanna? Den här vändan slår tillochmed gången då du hade lärt dig allt om marknaden och kom med aktietips.

 

Jag tänker inte ge mig in i en diskussion om bitcoins förträfflighet med dig. Det kommer att ta alldeles för lång tid och jag har ingen som helst vinning i att slå huvudet mot en vägg av confirmation bias. Dock ville jag ändå ha det här skrivet med tanke på att folk i min närhet vill börja panga in pengar. Hysterin och ryggklappningsmentaliteten kring bitcoins i den här dagboken har lyckas reta mig i flera veckor nu. GL though, det är ju inte omöjligt att bitcoins fortsätter att rusa ett tag till och att många hinner ut 8-)

 

Alternativt får jag äta upp mina ord i framtiden, men det hoppas jag såklart inte :-D

 

Alla har väl ett eget ansvar? Vem litar blint på sin bankmans rekommendationer? Vem litar blint på någon utan att ta reda på så mycket fakta man själv kan? Om man litar på en person som kallar sig heltok på ett forum för pokerspelare och investerar allt man har och äger och sedan skulle få för sig att skylla sin egen investering när den kraschar, på att man läst "fakta" i en dagbok på nätet, ja då har man nog större problem än en skadad ekonomi.

 

Personligen köper jag bitcoins för jag tror på grundidén. Jag uppskattar länkarna token presenterar, sedan granskar och diskuterar jag dessa med mina vänner och drar mina egna slutsatser därefter. Men jag och jag ensam är personligt ansvarig för mina egna investeringar, förstår inte problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla har väl ett eget ansvar? Vem litar blint på sin bankmans rekommendationer? Vem litar blint på någon utan att ta reda på så mycket fakta man själv kan? Om man litar på en person som kallar sig heltok på ett forum för pokerspelare och investerar allt man har och äger och sedan skulle få för sig att skylla sin egen investering när den kraschar, på att man läst "fakta" i en dagbok på nätet, ja då har man nog större problem än en skadad ekonomi.

 

Personligen köper jag bitcoins för jag tror på grundidén. Jag uppskattar länkarna token presenterar, sedan granskar och diskuterar jag dessa med mina vänner och drar mina egna slutsatser därefter. Men jag och jag ensam är personligt ansvarig för mina egna investeringar, förstår inte problemet.

 

Givetvis har människor sitt eget ansvar. Men när NipSlip skrev i sin tråd om Norse Energy Corp var det nästintill häxjakt på honom för att han gav "dåliga råd". Ganska intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla har väl ett eget ansvar? Vem litar blint på sin bankmans rekommendationer? Vem litar blint på någon utan att ta reda på så mycket fakta man själv kan? Om man litar på en person som kallar sig heltok på ett forum för pokerspelare och investerar allt man har och äger och sedan skulle få för sig att skylla sin egen investering när den kraschar, på att man läst "fakta" i en dagbok på nätet, ja då har man nog större problem än en skadad ekonomi.

 

Personligen köper jag bitcoins för jag tror på grundidén. Jag uppskattar länkarna token presenterar, sedan granskar och diskuterar jag dessa med mina vänner och drar mina egna slutsatser därefter. Men jag och jag ensam är personligt ansvarig för mina egna investeringar, förstår inte problemet.

Huvudet på spiken!!

 

fyp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså.. (framgångsrike) Pokerspelaren sedan 7-8 år tillbaka äger 20 btc och tänkte köpa 10 till. Jag tycker inte det låter som att förespråka all-in direkt.

 

Jag håller faktiskt helt och hållet med i att det är en jättebra ide att äga lite bitcoins. Tycker att det är en ännu bättre idé att äga ett ställe att bo på, men det handlar ju om helt andra pengar. Sen kan BTC lika gärna tappa hela värdet, men det förhindrar ju inte alls att det är en bra ide att äga. Dessa $200 eller vad de nu anses vara värda är ju inte speciellt intressant (om man inte tänkt lotta pengar kortsiktigt), utöver att de kostar just så mycket att fixa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

luap du är väl ganska smart person ändå. men tycker det är lite kul hur ni hittar fram när det väl dippar, men kanske bara var tillfällighet. men har fått höra massa på facebook idag om vänner med aktieintresse "haha I told you so, who's the sucker?". men klart, jag får ta det när jag skriver så här :)

 

oOjh8wB.png

 

men så att ingen får för sig något... jag kan inte tänka mig att sälja lägenheten för bitcoins eller för den delen ens lägga 1% av min förmögenhet i bitcoins för ren investering.

 

jag sitter så djupt som på hela 25 btc som jag tänkt ha för att skydda mig mot gud vet vad. handlades för ca $22 per btc. $550 dollar för en livslång försäkring med vad jag tror har extrema uppsidor, känns ganska prisvärt ändå. förhoppningsvis kommer jag aldrig behöva utnyttja den för lär antagligen göra nettoförlust ändå på en övergång till en valuta som bitcoins. 3500kr är inte särskilt mycket av min förmögenhet.

 

sedan har jag lite mer bitcoins som jag bara har för ren spekulation och amusement. att jag är plus här har nog mer med tur att göra än kunskap. men det är inte konstigare än att samma vänner som gnäller om mina bitcoinsuppdatering torskar sina pengar på oddset varje lördag.

 

att jag då sedan skall känna något form av ansvar för mina bitcoinsuppdatering där det mest railas och dras förhoppningar. är som att jag skulle lita fullt ut på mina fotbollsvänner med aktieintresse när de drar uppdateringar om någon fotbollsmatch. kanske pratar varmt om något lag som inte kan förlora eller någon spelare som är grym och kommer näta ikväll. liknelsen där är att jag efteråt hade kommit till dem och bett de ta lite ansvar för sina uppdateringar - för jag har förlorat 120k på oddset ikväll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heltok, inser du inte hur grovt oansvarigt det är att rekomendera folk utan någon som helst koll att köpa på sig bitcoins för att allt de är värda? Nu överdrev jag lite, men konceptet applies. För mig blev det värt att skriva det här inlägget när folk i min umgängeskrets började fråga mig om de ska köpa eller inte efter att ha läst om det i wellboken.

 

Jag anser personligen att bitcoin som investering (investering och spekulation är helt skilda saker) är ett rent skämt och att folk här borde läsa slaktavfalls poster aningen nogrannare. Jag säger inte att man inte kan timea marknadssvängningar och lyckas göra en profit på bitcoins, det är fullt möjligt. Det är däremot förbannat svårt och inget som gemene man ens ska ge sig på, hur mycket hybris man än har. När du skriver det som självklarheter att bitcoins värde ska upp i säg $100k blir jag riktigt, riktigt mörkrädd. För övrigt, har inte du predikat om den effektiva marknadshypotesen tidigare? Vad säger det om risken i så fall?

 

Du verkar vara en fin person, men när du presenterar dina, ibland konstiga, åsikter som fakta tappar jag tyvärr respekten för dig. Givetvis kan man alltid hitta källor som stödjer poängen man vill få fram, men man måste samtidigt vara öppen med att det inte behöver vara precis så. SPECIELLT när man säljer koncept som att de vore ett bombsäkert sätt att bli pissrik. Hur brukar det med saker som låter för bra för att vara sanna? Den här vändan slår tillochmed gången då du hade lärt dig allt om marknaden och kom med aktietips.

 

Jag tänker inte ge mig in i en diskussion om bitcoins förträfflighet med dig. Det kommer att ta alldeles för lång tid och jag har ingen som helst vinning i att slå huvudet mot en vägg av confirmation bias. Dock ville jag ändå ha det här skrivet med tanke på att folk i min närhet vill börja panga in pengar. Hysterin och ryggklappningsmentaliteten kring bitcoins i den här dagboken har lyckas reta mig i flera veckor nu. GL though, det är ju inte omöjligt att bitcoins fortsätter att rusa ett tag till och att många hinner ut 8-)

 

Alternativt får jag äta upp mina ord i framtiden, men det hoppas jag såklart inte :-D

Wow, vilken jättedålig post. Vem försöker du skydda? För inte har väl du gått och köpt btc för halva din förmögenhet för att heltok väljer att spekulera med några tusen?

 

Och jämförelsen NipSlip/heltok som någon gjorde är väl i bästa fall haltande. Heltok, en av forumets få katalysatorer till någon slags intellektuell diskussion kontra NipSlip, mannen som på ett ganska osympatiskt sätt gjort sig känd som dubbelmoralist i skattefrågor och haussare av öresaktier på tveksamma (hej källkritik) grunder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som en del av posterna försöker lägga an egenskaper på bc som annars tillskrivs guld/silver. Intressant.

 

well, haussande överlag blir väldigt likt Nipslips tråd om nex (skiljer sig faktiskt åt hur bc beskrivits här) och det är "hoppar du inte på så blir du kvar på perrongen" känslan - det kan vara så, men ofta blir den typ av tillfällen en stor fail/bubbla.

 

Vad bc beträffar har jag ingen åsikt mer än att "framtiden" troligen ligger längre fram än vad som antas och att förändring tar tid. (vissa intressenter kan troligen påverka om förändring någonsin kommer att äga rum inom överskådlig tid)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men ge dig. Det var en fråga jag ställde och det gick inte att genomföra utan att hå emot lagen så därför så följer jag lagen istället. Svårt att förstå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

well, haussande överlag blir väldigt likt Nipslips tråd om nex (skiljer sig faktiskt åt hur bc beskrivits här) och det är "hoppar du inte på så blir du kvar på perrongen" känslan - det kan vara så, men ofta blir den typ av tillfällen en stor fail/

 

Jag tycker iofs att jag haussade på ett bättre sätt än detta eftersom jag hela tiden rådde de som möjligen var intresserade att läsa på själva och skapa sin egen uppfattning om NEC.

Men möjligt att jag är ensam att anse att jag var extremt tydlig med det.

 

Frimärkesaktien har iaf hittills gett mig ett plus på ca 110%.

 

Igår fick frimärkesbolaget även godkänt sitt nya lån som jag skrev om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu tycker jag att ni har gått från att vara lite överentusiastiska till att vara lite väl negativa :)

 

Fundamentalvärdet är förmodligen fortfarande runt $20-40 om inte de som säljer trosor fått panik och börjat sälja underkläder i fiat. Att vi var uppe på 260 (dvs en faktor 8-9) är ett gott tecken om vi vill dra nytta av spekulationshysterin och bubbelkrossa.

 

Dessutom är systemet förmodligen fortfarande långsamt och ineffektivt, lite som 1800-talets småbörser som kommunicerade via post eller knastrig telegraf. Det är sannolikt att vi återigen kommer uppleva lag på någon timma mellan köp- och sälj, oavsett goxens uppgradering.

 

Det finns i princip ingen högfrekvenshandel och i detta nu kan man köpa för $90 på bitstamp eller btc-e och sälja för 120 på virtex. Lite som surebetting om man är lagd åt det hållet.

 

Hursomhelst. Det finns alltså goda möjligheter till panik, en ordentlig drop med stora svängningar och mycket transienthandel om man är vaken när goxen öppnar igen!

 

Edit: Från skyttegravarna

 

8axrygu.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är Bitstamp säkert? Känns småkul att skicka pengar till en okänd person i England med bank i Slovenien?

 

Jag provade sätta in €500 tidigare idag. Jag uppdaterar när (om) jag får in pengar på kontot :)

 

När jag fått in pengar på bitstamp, hur köper/sparar jag säkrast mina coins? Något jag bör tänka på säkerhetsmässigt innan jag köper, eller kan jag börja med att köpa, och ha bitstamp som online-plånbok, och sedan klura på säkerheten/sparmetoden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...