Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Väldigt intressant ögonblick just nu, skulle vara kul att läsa lite spekulationer här.

 

det blir intressant på riktigt 04.00 när mtgox öppnar (eller har jag räknat/hört/sett fel? 02.00 UTC som gäller va?)

 

under tiden

 

om ni fick ställa en valfri fråga till er själva (för att kunna bedöma korrektheten i svaret på ett bra sätt) 10 år fram i tiden. vad skulle ni fråga? och hur skulle ni agera på svaret?

 

exempel på frågor

vad är en bitcoin värd i usd?

vad kostar ett fat olja i usd/guld/eur?

vilka spelar final i champions league 2023?

hur mycket väger min fru?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad är en bitcoin värd i usd [2023]?

0 - 10 (beroende på vem du frågar)

 

vad kostar ett fat olja i usd/guld/eur?

Ungefär samma som nu (guld).

 

vilka spelar final i champions league 2023?

Bayern München - Real Madrid.

 

hur mycket väger min fru?

0.72*din vikt.

 

Ni tycker båda att detta är en bra vikt och jag är benägen att hålla med er, i rätt intervall och man ska inte optimera för mycket.

 

Mvh Jesper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

något jag har lärt mig senaste dagarna är att jag är för lat. man borde sett till att haft alla siter fyllda med pengar för pengar till skillnad från bitcoin tar tid att skicka runt. hade varit sånt guldläge att köpa på bitstamp och sälja på kapiton senaste tiden. 400kr på bitstamp 700kr på kapiton under flera timmar.

 

detta visar hur osmidig vanlig fiatvaluta är. dessutom får man se alla avgifter när man ska skicka mellan länder, använda bankers tjänster etc.

 

mtgox berättar att de nu ökat kapaciteten med en faktor 50x. dock blir det ddosade för 80Gbps. men verkar vara igång igen. kommer väl ta lite tid för bitcoin att läxa sina sår, men systemet är oerhört antifragile. och även om det kanske inte var en bra investering är det iaf smidigt som betalmedel för underkläder etc. så extremt mycket lättare att få tag på bra varianter jämfört med de mycket sämre produkterna som erbjuds på övriga marknaden.

 

The total money supply in the world is about 75 trillion US dollars. It varies a bit daily with currency fluctuations, but it’s on that order. Estimates say that between 5% and 30% of this supply is in the black market with illicit work and services. Let’s be conservative and pick 5%; let’s assume cautiously that four trillion US dollars worldwide is in the black market.

Most of this is arguably with local small-scale services — a craftsman who repairs your lawnmower and doesn’t give a receipt, an unlicensed taxi driver — but using the law of uneven distribution, we can assume that about 10% of this underground economy is of the large-volume high-tech variant. You know, the kind of economy that is capable of building undetectable submarines to smuggle narcotics, submarines so advanced that the US Navy isn’t able to detect them.

Let’s assume, again conservatively, that these high-tech operations shift 15% of their monetary transactions into this undetectable and untrackable financial system over the coming years, to try it out. That brings us to 15% out of 10% out of four trillion USD, coming to 60 billion USD that will enter the bitcoin system in cautious estimates.

The use case is undeniably compelling. But 60 billion USD that enters the bitcoin system in the coming years means that the value of a bitcoin will increase another thousandfold: the value of the system in total as of today is about 50 million USD.

At that rate, the money for a cup of coffee I sent above has become enough to buy a nice car instead.

Of course, this number assumes that nobody in Wall Street is greedy enough to want in on the value skyrocketing of bitcoin. In the real world, I am expecting investors to pump in more money into the system just to get their own share of that value increase. The sharks on Wall Street positively jump at the opportunity of seeing a 25% increase in their portfolio; we’re talking about a 100,000% increase here. Therefore, money from Wall Street and other investors will also boost the bitcoin rate at a proportion I’m not prepared to guess.

These two combined are likely to drive the uptake of bitcoin into normal daily commerce in a tertiary wave. Webshops first, then the physical world.

That’s why I’m putting all my savings into bitcoin now. In a best-case scenario, those savings can get three more zeroes after them in three to four years, based on these numbers.

 

mvh Dick(ja han hette faktiskt så lol) Falkvinge

 

 

 

undrar om de senaste dagarnas ddos inte är från maffia som vill tjäna pengar på att spekulera utan det handlar om maffia som vill gula rivaler och slå ut småskaliga konkurrenter...

 

verkar som the economist kommer ha flera artiklar om bitcoins i tidningen:

http://www.economist.com/blogs/economist-explains/2013/04/economist-explains-3

http://www.economist.com/blogs/freeexchange/2013/04/exchange-rates?fsrc=rss

http://www.economist.com/news/finance-and-economics/21576149-even-if-it-crashes-bitcoin-may-make-dent-financial-world-mining-digital

etc

 

och öppna upp massa andra roliga saker

som microtransaktioner

när du lyssnar på en låt i din mp3-spelare skickas automatiskt 0.000123btc till artisten

nrä du läser en artikel på aftonbladet betalas automatiskt 0.00345btc till aftonbladet och 0.000125 till fotografen som tog scoopet

 

fint matchat mtgox var när det öppnade igen:

RCnqyuP.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

0 - 10 (beroende på vem du frågar)

 

 

Ungefär samma som nu (guld).

 

Bayern München - Real Madrid.

 

 

0.72*din vikt.

 

Ni tycker båda att detta är en bra vikt och jag är benägen att hålla med er, i rätt intervall och man ska inte optimera för mycket.

 

Mvh Jesper

 

tack för svaren

 

jag var kanske lite otydlig. jag menade att du får chansen att ställe en fråga till dig själv 10 år fram i tiden. vad skulle frågan vara och hur skulle du agera på informationen? det var menat som lite tidsfördriv i btc-railen.

 

jag kanske ska lägga in en disclaimer också till laups vänner:

detta är på skoj, jag menar inte att man kan göra det på riktigt. spring inte till luap och fråga vilken fråga som är bäst. detta är bara på skoj.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om frågan var valfri skulle jag fråga om jag var lycklig. Om svaret var nej skulle jag sedan spendera tiden med att försöka göra precis tvärt emot vad jag känner för att göra, och 10 år senare skulle vi förstå att det var därför jag blev olycklig.

 

Så sedan skulle jag skjuta ner mig själv på ett öppet fält. Som vilken normal film som helst.

 

Om det var låst till de fyra alternativen tar jag den som kommer närmast, det vill säga om min fru är tjock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

jag var kanske lite otydlig. jag menade att du får chansen att ställe en fråga till dig själv 10 år fram i tiden. vad skulle frågan vara och hur skulle du agera på informationen? det var menat som lite tidsfördriv i btc-railen.

 

Vad vet du nu som du hade haft störst nytta av att veta för 10 år sedan?

 

Sedan får vi förstås de vanliga tidsreseparadoxerna om vi agerar på informationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

helt valfri fråga så klart. det var bara exempel från mig innan.

 

Vad vet du nu som du hade haft störst nytta av att veta för 10 år sedan?

 

Sedan får vi förstås de vanliga tidsreseparadoxerna om vi agerar på informationen.

 

jag vet inte vad jag hade haft störst nytta av. jag tänker direkt på olika frågor att ställa för att tjäna mkt pengar, men sekunden senare är jag inte övertygad om att det är vad jag vill egentligen.

 

för enkelhetens skull lämnar vi tidsreseparadoxerna utanför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag fick dirigera mitt ännu tidigare jag att fråga mitt tidigare jag (hänger ni med?) skulle jag få honom att fråga om de äldre hade rätt - angående vad som var viktigt, huruvida den där första kärleken var den enda, osv.

 

Han skulle svara ja, de har rätt, och mitt ännu tidigare jag skulle kunna slipa bort ett par år av nojande över saker som inte var viktiga.

 

_____________

 

Men okej då. En mer ordentlig. Jag skulle fråga vad han verkligen ångrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är Bitstamp säkert? Känns småkul att skicka pengar till en okänd person i England med bank i Slovenien?

 

Fick precis in mina pengar som jag förde över igår :) om bitstamp är säkert eller inte vågar jag dock inte svara på.

 

Några generella tips innan jag shoppar mig all in? :) kan i stort sett noll om fysisk "nedladdning" (?). Hur förvarar jag mina pensionspengar på ett säker sätt?

 

/Falkvinge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick precis in mina pengar som jag förde över igår :) om bitstamp är säkert eller inte vågar jag dock inte svara på.

 

Några generella tips innan jag shoppar mig all in? :) kan i stort sett noll om fysisk "nedladdning" (?). Hur förvarar jag mina pensionspengar på ett säker sätt?

 

/Falkvinge

 

låt inlägg #23064 bli vägledande och visa uppskattning för slaktavfall och gzectbumo som har komponerat det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inte tillräckligt med Bitcoins i denna plånbok för att skicka X antal BTC ($X) . Transaktionsavgiften är satt till X BTC ($X) ​​. Observera att du bara kan spendera bekräftat överförda Bitcoins.

 

Fick upp det där felmeddelandet när jag skulle skicka till btc 24, vad betyder det? Vad har jag gjort för fel? :-)

 

EDIT: Jaha, transaktionsavgiften.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så nu ska ett gäng galna malaysier mörda en svensk handelsman. Visst han borde vetat att det fanns gott om elaka terrorister där, men ett rejält fördömande är på sin plats.

 

Smugglar du knark i ett land där du till 100% säkerhet vet om att du döms till döden om du åker fast förtjänar du det, och mänskligheten mår bättre av det. Ska du smuggla knark,gör det rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smugglar du knark i ett land där du till 100% säkerhet vet om att du döms till döden om du åker fast förtjänar du det, och mänskligheten mår bättre av det. Ska du smuggla knark,gör det rätt.

 

och smugglar man ut judar ur tyskland när man vet att man döms till döden om man åker fast förtjänar man det? (heja godwin!)

 

ingen förtjänar att dödas för ett offerlöst "brott"!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpa för $58, och få igenom sälj $73 20 minuter senare. Känna sig som ett proffs när kursen vänder vid $78 :mrgreen:

 

Är ju såååå lätt att genomskåda djupet!

 

Meanwhile, in bitcoinland. Bitcoinstore har tydligen satt sitt mål i $ men räknar till flytande kurs. Man har gått från att ha nått 27% till 9% av målet på 2 dagar :/ Och försäljningen står still.

 

Dessutom tycks försäljningen av trosor gå knackigt. Folk har tydligen problem med sina leverantörer, de vill ha betalt i riktiga pengar och saknar förståelse för bubbelkrasch osv.

 

Den här penninginstabiliteten kan skada Bitcoins fundamentalvärde!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smugglar du knark i ett land där du till 100% säkerhet vet om att du döms till döden om du åker fast förtjänar du det, och mänskligheten mår bättre av det. Ska du smuggla knark,gör det rätt.

 

länge leve fascismen

 

edit: för att klargöra, du är alltså för dödstraff på dumhet?

fascinerande och intressant. råder dig dock att inte yttra dessa åsikter i sociala sammanhang då det än så länge absolut inte är socialt accepterat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MtGox = Magic the gathering online exchange, inte så konstigt att det strular..

 

Vad är argumenten för att Bitcoin kommer bli den stora valutan och inte bitcoin2? Kommer Bitcoin tappa hela sitt värde när den bättre bitcoin2 kommer in på marknaden?

 

Tror de flesta vet att det var en MTG börs från början, som du säkert förstår har det gjorts om en del från då man köpte och sålde mana och minions på MTGox.

 

Btc har first mover advantage. Just när det gäller nätet är det oerhört starkt, se på hur finn.no försökte ta sig in på den svenska köp- och säljmarknaden men inte lyckades konkurrera ut blocket och istället för att satsa hårdare gav upp. Se på hur gigantiska Ebay försökte samma sak men misslyckades och istället valde att investera i Tradera.

 

Finns flera olika digitala valutor, såsom litecoins m.fl. Men eftersom btc är först och störst får de också mest press, fler entreprenörer som startar tjänster kring btc, ATMs med btc, och e-handlare som aktiverar btc som betalningstjänst, just eftersom de har högst igenkänning på marknaden.

 

Huruvida de kommer att vara fortsatt störst kan man bara spekulera i, jag tror det finns plats för ett flertal aktörer. Btc kommer inte tappa hela sitt värde bara för att en till aktör kommer in på marknaden, tvärtom. De får draghjälp i sin marknadsföring gente fiatvalutor.

 

al6pp4.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är argumenten för att Bitcoin kommer bli den stora valutan och inte bitcoin2? Kommer Bitcoin tappa hela sitt värde när den bättre bitcoin2 kommer in på marknaden?

 

bitcoin 0.1 var extremt väl genomtänkt. satoshi gjorde mycket rätt från början och var väldigt klarsynt i hur han var tvungen att göra för att det skulle lyckas.

 

att bitcoin funkar med satoshidice och liknande spammande tjänster redan idag knappt 3år gammalt är grymt imponerande och talar för att det i framtiden med ännu mer terrahash och bättre även kommer att kunna hantera rätt stor mängd trafik.

(Network Hashrate

PetaFLOPS

787.20) jämför med världen snabbaste superdator som är på 17Pflops)

 

 

de nya "förbättrade" klonerna erbjuder inget jättelockande och många av dem är snarare sämre än bättre än bitcoin. bitcoin går också att utveckla i framtiden vilket satoshi hade tänkt på. de få tjänster som skulle behövas för bitcoin går ofta att implementera genom att använda en tjänst. t ex kanske inte restauranger kanske inte litar 0confirmation transaktions men de kan ju direkt växla till litecoins eller något annat, göra transaktionen där och sedan tillbaka till bitcoins i värsta fall.

 

bitcoin har fördelen att de har 100x fler programmare som arbetar på att göra det bättre, 100x fler som spammar på reddit, 100x fler affärer som lär sig systemet etc. avståndet i investerad tid mellan bitcoin och övriga valutor växer imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...