Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Aa, alltsa La Jolla dar vi bor ar lite overklass och valdigt lugnt, men centrala PB pa kvallarna ar kaos. Man blir inte sa sugen pa att aka till downtown pa kvallen da det verkar vara oerhort mycket varre, man blir inte helt sugen pa att aka till Tijuana heller. :P

 

hur svårt är det att som svensk nyexad civingenjör(signaler och system) få jobb och få bo i USA? omöjligt som alla säger?
Jag har redan blivit erbjuden jobb (ej som ingenjor). Min uppfattning oavsett vad man ska jobba med: kontakter eller gtfo. A andra sidan ar ju kontakter nagat man skapar oftare an fods med antar jag.

 

Grejen ar ju att de plockar in mangder med programmerande asiater och liknande i silicon valley pa nagon form av visum, och gissar det aven galler andra system-teknologer. Men antagligen ar konkurrensen stenhard och lonen tveksam om man ska konkurrera utan att utmarka sig med att kanna nagon eller annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur svårt är det att som svensk nyexad civingenjör(signaler och system) få jobb och få bo i USA? omöjligt som alla säger?

 

Har en kusin som är nyexad civilingenjör i elektroteknik i Chicago, enligt honom är det väldigt, väldigt svårt att få jobb. En annan kusin som är nyexad från Harvard har det dock lite lättare med jobb, inte som civilingenjör, men ändå. :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Forskarna mätte empatin med väl etablerade frågeformulär som bl a visar graden av fantasi, förmåga att ta andras perspektiv, om man bryr sig om andra, men också egen oro och ångest.

- Empati kan ha både en kognitiv och en känslomässig aspekt, förklarar Chato Rasoal. Förmågan att se saker ur andras perspektiv är främst kognitiv, medan att bry sig om andra är en mer känslomässig komponent.

[...]

Studenternas svar visade på tydliga skillnader mellan vårdstuderande och teknologer. De senare fick betydligt lägre värden. Skillnaderna minskade dock sedan data korrigerats för kön. Det är väl känt att kvinnor är mer empatiska än män.

http://www.expertsvar.se/pressmeddelande?pressReleaseID=19493&languageID=1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oempatiska ingenjörer blir dåliga chefer

 

Knappast förvånande resultat.

Däremot är det ju jävligt tveksamt om hög empati är en bra egenskap hos en ledare. Om inte annat kan det ju direkt konstateras att rätt få lyckade ledare genom historien förefaller ha varit överdrivet empatiska.

 

Över huvud taget tycker jag nog att det verkar vara ett betydligt större problem att folk låter känslor, empatiska eller andra, spela in för mycket i beslutsfattande än motsatsen.

 

Men det är ju en lite komisk illustration av hur vissa "forskare" jobbar. Hade de kommit fram till att ledare i högre utsträckning än andra var empatiska hade det illustrerat att hög empati är viktigt för ledarskap. När de nu istället finner att ledare i mindre utsträckning än andra är empatiska så visar det att hög empati är viktigt för ledarskap eftersom ledarna ifråga måste vara mindre bra som ledare eftersom de inte visar på hög empati.

 

Måste ju i alla fall spara rätt mycket jobb eftersom man kan skriva slutsatsdelen av rapporten redan innan datainsamling och analys gjorts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

imo är genomsnittlige aspergaren mer sympatisk än genomsnittlige neurotypiskern. .

 

jag inte förstår deras resonemang:

ingenjörer som grupp har en normalfördelning vars medel är mindre än sjuksköterskor. de mest framgångsrika ingenjörerna som antagligen har hög "social förmåga" och blir chefer. därmed blir ingenjörer sämre chefer och vi borde låta sjuksköterskor vara chefer?

 

kollade runt lite på SR

 

mest populärt i sverige: http://i.imgur.com/Jflgs.png

kreativ entrepenör: http://i.imgur.com/6bY60.png

 

notera att den kreativa entrepenören även var med på topplistan med en annan kategori.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

imo är genomsnittlige aspergaren mer sympatisk än genomsnittlige neurotypiskern. .
Fast nu har det egentligen inte så mycket med aspergare att göra. Den typiske företagsledaren är ju inte alls särskilt aspergig, däremot mer skitstövlig och oempatisk än snittet. Vilket både verkar ge större möjlighet att nå hög status samt orsakas av hög status.

 

Det bör också noteras att empati och social förmåga är väldigt långt ifrån att vara samma sak. Till exempel psykopater är ju kända för att ha god social förmåga, men det brukar vara så där ställt med själva empatin. Man behöver nog inte umgås jättemycket med människor som lever på att ha god hand med folk för att inse att de oftare än inte skulle ha lättare att sätta eld på en kattunge än Svensson i gemen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast nu har det egentligen inte så mycket med aspergare att göra.

 

ta ett exempel. person A är påväg till jobbet. på vägen ser hen en somalisk flykting som ramlat i vattnet och kommer drunkna. hen funderar på att hoppa i och räknar ut att om hen hoppar i kommer det kosta hen en kostnad på 5kkr. för 5kkr kan hen rädda 2liv i somalia.

 

alternativ A: hen hoppar i, räddar 1liv

alternativ B: hen hoppar inte i, men donerar istället 5kkr till röda korset som räddar 2 liv*

 

alternativ B är alltså mer empatiskt, så empatiskt att det innebär att man känner empati för folk man inte ens känner eller ser.

 

kommer aspergare oftare än neurotypiska välja B?

 

 

samhället som bedömmer empati enligt formeln "det jag hade gjort är mest empatiskt" kommer givetvis tycka aspergaren är oempatisk, men givet en objektiv bedömning på vårt emapati-test så vinner aspergaren.

 

 

*eftersom inga andra utfall står med så är det självban om ni börjar angleshoota analysen på påhittade utfall som att man får ligga etc. inte en jävel får reda på vad hen har gjort

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slutsatsen att høg empati ger bra chefer måste vara felaktig. Fattar inte vad empati har før samband med god førmåga att komunicera och social kompetens. De två egenskaperna ær givetvis goda egenskaper att ha som ledare men att ha høg empati tillfør ju inget utan ær enligt min mening mer skadligt æn nyttigt hos en ledare.

 

Som Hjorten antyder så ær en psykopats egenskaper utmærkta ledaregenskaper. Socialt kompetent, god førmåga att læsa av situationer och mænniskor och ingen empati som førstør i svåra beslut så att han lætt kan fatta kalla okænsliga men korrekta beslut.

 

Fattar inte vad drunkningsolyckan har med ledaregenskaper att gøra...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är rätt säker på att jag läst i "The psychopath test", av Jon Ronson, att chefer, politiker och personer i höga positioner i allmänhet scorar mycket högre på Hare's Psychopathy Checklist. Jag vet tyvärr inte vilken/vilka studier han hänvisar till och har inte boken till hands, men att låg empati och hög social förmåga skulle vara en bra kombo för chefer och politiker tycker jag låter rimligt.

 

Såg precis att Hare sågar boken en aning på sin hemsida dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kommit pa att den samsta (unga) aldern for en man ar 23. Det ar en fullkomligt vardelos alder.

 

Den enda alderskrisen jag haft var i den aldern, men det kunde ju ha varit slump - nu ar jag mer saker pa att aldern ar sjukt dalig. Nar jag ser eller hor folks aldrar ar det den aldern som imponerar minst av alla.

 

20-21 ar ju liksom vuxet barn sa att saga - bil och fest och brudar, allt ar ratt nytt. 28-29-30, da har man ju ofta borjat skapa lite varde i form av utbildningar, arbeten, osv. Kring 25 inleds ofta en "up and coming"-fas.

 

23, daremot, ar man inte ett dugg "liten och ny", men anda har man (med valdigt fa undantag) inte skapat nagon vettig identitet alls. 23 ars alder ar helt enkelt sa langt ifran "cool" gemene man kommer. 23-aringen ar varken cool hos ungarna eller hos gamlingarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kommit pa att den samsta (unga) aldern for en man ar 23. Det ar en fullkomligt vardelos alder.

 

Den enda alderskrisen jag haft var i den aldern, men det kunde ju ha varit slump - nu ar jag mer saker pa att aldern ar sjukt dalig. Nar jag ser eller hor folks aldrar ar det den aldern som imponerar minst av alla.

 

20-21 ar ju liksom vuxet barn sa att saga - bil och fest och brudar, allt ar ratt nytt. 28-29-30, da har man ju ofta borjat skapa lite varde i form av utbildningar, arbeten, osv. Kring 25 inleds ofta en "up and coming"-fas.

 

23, daremot, ar man inte ett dugg "liten och ny", men anda har man (med valdigt fa undantag) inte skapat nagon vettig identitet alls. 23 ars alder ar helt enkelt sa langt ifran "cool" gemene man kommer. 23-aringen ar varken cool hos ungarna eller hos gamlingarna.

 

haha plipen fyller 23 idag :mrgreen:8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni andra far garna beratta vilka aldrar ni tycker ar samst.

 

skulle säga 26 när man står med en fot i ungdomslivet och en i vuxenlivet. tar några år av misär där innan man accepterat läget eller bestämt sig.

 

hört många säga 30 också, men tror det främst är tjejer som upplever det som jobbigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha har ingen aning om vem plipen ar men eftersom han far all skit i er dagbok passar det bra. Lite som meg i family guy.

 

Ni andra far garna beratta vilka aldrar ni tycker ar samst.

 

Gillar liknelsen.

Tror jag är mer inne på heltoks tankar dock.

 

 

skulle säga 26 när man står med en fot i ungdomslivet och en i vuxenlivet. tar några år av misär där innan man accepterat läget eller bestämt sig.

 

hört många säga 30 också, men tror det främst är tjejer som upplever det som jobbigt.

 

26 tror jag kan suga rätt hårt, 23 är ändå mellan 20 och 25, en ålder man hade kunnat ha hela livet känns det som.

Å andra sidan ligger 26 så nära 25, och 25 har varit riktigt awesome.

 

30 har jag hört ska vara det sämsta av allt. Till skillnad från dig så har jag mest hört det ifrån killar. Ett djupt själasökande existentiellt frågetecken till svart hål. Låter rätt hemskt, längtar inte till 30.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gor egentligen de 30-aringarna? Jag forstar dem som har barn och trakigt jobb/arbetslosa och kanner att "jaja, sahar ser det ut i 15 ar till nu". Men annars ar ju det karriar-alder med hela varlden oppen sa att saga.

skulle säga 26 när man står med en fot i ungdomslivet och en i vuxenlivet. tar några år av misär där innan man accepterat läget eller bestämt sig.

 

hört många säga 30 också, men tror det främst är tjejer som upplever det som jobbigt.

Mm, ar ju en helt annan biologisk situation for tjejer. Inte bara det faktum att de sa att saga slutar fungera 20 ar tidigare, det ar ju ocksa vanligare med ung tjej/aldre kille. Jag forstar de tjejer som tycker det ar jobbigt om de ar singel vid 30 och vill ha barn osv.

 

Angaende 30 for man ar det ju lite sa att ingen har 30-ars kris nar man fyllt 30, det har man ju forstass innan.

 

Sa 29 ar ocksa en alder jag inte skulle ranka sa jattehogt tror jag, av just den anledningen att manga ar nojiga over det steget (tankbart jag sjalv tex, beroende pa vilken situation jag befinner mig i). :-) Man ser ju en "20-nanting" pa ett annat satt an en "30-nanting". Aven om det bara ror sig om nagat ars skillnad ar "30-nanting" vuxen, pa gott och ont.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ålderskris drabbar sentimentala och nostalgiska människor som har för mycket tid över så de hinner tänka på hur lite tid de har kvar.
Vet inte om jag tycker man kan ha for mycket frihet, men oavsett sa tror iaf jag (hugg garna in) att aldersnoja har mer att gora med radsla for att leva an radsla for att do av aldern.

 

I ung alder, alltsa, det ar ju svart att uttala sig om hur eventuell aldersnoja ter sig vid 80.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...