Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

inte heller när man kommer till fots!

 

 

rekar verkligen s01e01 av David Attenboroughs Africa(klippet är väl därifrån) där de dokumenterar hur de gör. en av de bättre safari-doku jag har sett, och jag har väl sett 10-20st på temat serengeti :)

 

 

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/landslagsfotboll/damlandslaget/article16074610.ab

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 Man har haft ett förhållande sen några år. Med största sannolikhet ar du barn. Barnen är 10% gulliga små statusuppdateringar på fejan och 90% kräksjukebersmittade bajsmaskiner. Din flickvän/fru skyller på graviditetskilon istället för att röra sig. Du får plötsligt oförklarlig ångest när du spanar in en snygg tjej och börjar tänka att hon är ung nog att vara din dotter.
Nu blev det lite konstigt va?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 var guldålder. Då var det husfest varenda helg som är tusenfalt gånger roligare(och grisigare på alla sätt) än springa på krogen som tyvärr blev ett must för alla var ju 18. Brudarna sprang efter äldre, vi killar tyckte det var coolt stå i bar eller spela BJ, husfestgrejen föll bort hårt i alla fall tyvärr, liggfrekvensen slog i botten med det, efter ha blivit introducerad till kroglivet så kom nog mitt livs längsta torrstretch.

 

Kanske var lite annorlunda för er cityboys, men den åldern var i alla fall kanon som en byfåne utanför piteå när de kommer till den biten, alltid nån som hade huset för sig själv som drog igång en jätteskiva, teens överallt, stora hus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här har väl stötts och blötts i någon annan tråd redan, kan jag tänka mig. Men jag vill ändå avreagera mig genom att skriva lite själv också.

 

Jag upplever det som om det inte alls är rumsrent att var LHCF:are eller att äta lågkolhydratkost. Det är helt ok att säga att man är vegetarian eller vegan och att begära specialkost enligt det. Ingen kommer att fråga om vegetarianen äter så av hälsoskäl eller av annan övertygelse.

 

Men att äta fet mat, det är så fy skam. Det bara får man inte göra. Som betalande kund på någon restaurang är det knappast några problem. Men det jag närmast tänker på är skolor och sjukhus.

 

Jag var för en vecka sedan på sjukhus i 1,5 dygn (födde en underbar dotter ) men hade förstått att ta med mig mycket egen mat. Den maten som serverades där var inte människovärdig. Bröd, bröd och åter bröd. Kaka till kaffet. Gröt till morgonmål, mager ost, mager skinka, margarin, pulverpotatismos, mjölkorv i majsenasås, mycket lite sallad, soppa med två tre matskedar substans i (tärningar av rotfrukter och en matsked smaklöst kött) och så vidare. En gång fick vi som tur en laxbit (jag var verkligen imponerad, jag har varit på samma sjukhus tidigare) och förutom mosen var där lite haricots verts.

 

tror ni paleo/lchf kommer bli ett alternativ i offentliga miljöer vid sidan av vanligt och vegetarian? vad krävs det egentligen för att en ny kosthållning ska bli lika accepterat som de religiösa och de etiska?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror ni paleo/lchf kommer bli ett alternativ i offentliga miljöer vid sidan av vanligt och vegetarian? vad krävs det egentligen för att en ny kosthållning ska bli lika accepterat som de religiösa och de etiska?

 

Jag hoppas och tror att i framtiden kommer det finnas alternativ precis som för veganer i offentliga miljöer , har själv levt LCHF/paleo i två års tid nu , önskar någon hade berättat för mig om detta i min ungdom då man som fotbollsknatte vart iproppad att pasta var det bästa man kunde äta till middag och gröt var det som skulle ätas till frukost. Det som krävs är väl att livsmedelsverket slutar ligga i samma säng som Axfood och alla andra kolhydratbolag som försöker hjärntvätta befolkningen till att spannmål är så jävla bra och allt. Det är rätt sjukt att skolungdomar tvingas äta margarin, pasta, lättmjölk, bröd och annat skräp som serveras i skolbespisningen .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hemskt liv för lchf:are..

 

Jag blev opererad för ett halvår sen. Innan jag skulle sövas så påpekade jag att jag inte ville ha glukoslösning i droppet, eftersom jag är pre-diabetiker. Det var inga problem med det. MEN på uppvaket, så fick jag serverat en ostmacka och jos. Snällt av dem att servera mig, men det var inte så snällt när jag inte ville äta smörgåsen (med becel) eller dricka josen. Då fick jag veta att jag inte fick gå ur sängen om jag inte åt upp mackan!! Även när jag sa att jag äter lågkolhydratkost för att hålla blodsockret nere, så accepterades det inte.
http://www.kostdoktorn.se/lchf-pa-sjukhus/

 

 

Ser framför mig en jättestor tant med en macka i handen som ligger i dubbla sängar och sköterskan som står bredvid. Tjockisen säger: "jag är inte hungrig.." "måste jag äta?" "är det säkert?" "du tvingar mig alltså?"..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan någon komma med bra argument att inte bli vegan?

 

 

 

Lite propagandastyle så jag skulle gärna höra någon få argumentera mot.

 

cliffs:

- Djur är förslavade vilket är moraliskt fel

- Människor äter enbart kött av tradition och för att det smakar gott

- Kött, mjölk, ost och ägg är stor anledning till massa sjukdomar

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan någon komma med bra argument att inte bli vegan?

 

 

 

Lite propagandastyle så jag skulle gärna höra någon få argumentera mot.

 

cliffs:

- Djur är förslavade vilket är moraliskt fel

- Människor äter enbart kött av tradition och för att det smakar gott

- Kött, mjölk, ost och ägg är stor anledning till massa sjukdomar

 

 

 

1. fler djur dör vid vegetariansk kosthållning 1-0 till kött

2. kött smakar gott 2-0 till kött

3. kött och ägg är inte alls någon anledning till sjukdomar, det är felaktig statistik där feta jänkare som äter mycket kött också äter mycket fruktos, röker 3x mer och dricker mer alkohol. i själva verket är det motsatsen 3-0 till kött

 

 

skola i göteborg förklarar varför de serverar margarin:

http://www.tv4play.se/program/nyheterna-g%C3%B6teborg?video_id=2259250&utm_medium=sharing&utm_source=permalink&utm_campaign=tv4play.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. fler djur dör vid vegetariansk kosthållning 1-0 till kött

2. kött smakar gott 2-0 till kött

3. kött och ägg är inte alls någon anledning till sjukdomar, det är felaktig statistik där feta jänkare som äter mycket kött också äter mycket fruktos, röker 3x mer och dricker mer alkohol. i själva verket är det motsatsen 3-0 till kött

 

Vegansk förespråkar han, inte vegetariansk, skillnad?

 

edit: och det moraliska argumentet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mer om döda djur:

http://theconversation.edu.au/ordering-the-vegetarian-meal-theres-more-animal-blood-on-your-hands-4659

Published figures suggest that, in Australia, producing wheat and other grains results in:

 

at least 25 times more sentient animals being killed per kilogram of useable protein

more environmental damage, and

a great deal more animal cruelty than does farming red meat.

 

Vegansk förespråkar han, inte vegetariansk, skillnad?

 

edit: och det moraliska argumentet?

 

finns inget rätt och fel om moral. hans moral är vidrig med någon annans moral etc. tänk på det när du går på toa att du har ihjäl biljoner med

e-coli-bakterier. och när du dammsuger, hur många kvalster har du inte hjäl? och när du inte donerar ditt hjärta för 100kkr och räddar 50liv, hur många människoliv har du "ihjäl"?

 

hur många sådana här har han haft ihjäl?

z46cr59g-1323402117.jpg

 

jag försöker vara lite snäll så köper mitt kött från gröna gårdar. hade jag inte gjort det hade de kossorna inte ens fått leva, nu får de leva ganska goda liv och de bidrar till förbättring av miljön(ja naturbeteskött är nettoplus för naturen). skär inte heller bort fettet så mindre kött går åt, köper tom märgben och talg också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I artikeln som länkades står det iaf vegan =)

 

Edit: och jag tror att det moraliska argumentet faller lite om det dör fler djur när man äter vegansk mat?

 

mer om döda djur:

http://theconversation.edu.au/ordering-the-vegetarian-meal-theres-more-animal-blood-on-your-hands-4659

 

 

 

 

finns inget rätt och fel om moral. hans moral är vidrig med någon annans moral etc. tänk på det när du går på toa att du har ihjäl biljoner med

e-coli-bakterier. och när du dammsuger, hur många kvalster har du inte hjäl? och när du inte donerar ditt hjärta för 100kkr och räddar 50liv, hur många människoliv har du "ihjäl"?

 

hur många sådana här har han haft ihjäl?

z46cr59g-1323402117.jpg

 

jag försöker vara lite snäll så köper mitt kött från gröna gårdar. hade jag inte gjort det hade de kossorna inte ens fått leva, nu får de leva ganska goda liv och de bidrar till förbättring av miljön(ja naturbeteskött är nettoplus för naturen). skär inte heller bort fettet så mindre kött går åt, köper tom märgben och talg också.

 

ty!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vad jag förstått är djurhållning en orsak till att allvarligare epidemier av virus/bakterier uppkommit från början. Många djur + många människor = epidemier. Kanske hade kommit till utan djurhållning också, vad vet jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstått är djurhållning en orsak till att allvarligare epidemier av virus/bakterier uppkommit från början. Många djur + många människor = epidemier. Kanske hade kommit till utan djurhållning också, vad vet jag.

 

Fast alternativen att jäga hade medfört kraftigt minskad befolkning och alternativet utan kött hade inneburit mindre hjärnor. Inte för att jag förstår hur något av detta är relevant...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mindre hjärnor. wtf

 

Verkar inte bra att cancerfonder fuskar med statistik. http://www.cancerfonden.se/sv/cancer/Artikelarkiv/Forskning/Mindre-rott-kott-rekommenderas/ http://www.wcrf.org/cancer_research/cup/key_findings/colorectal_cancer.php Vart klagar man?

 

1. fler djur dör vid vegetariansk kosthållning 1-0 till kött

 

Tokigt är bara förnamnet och vet inte vart jag ska börja så googlade fram en kritisk röst.

 

 

 

When meat-eaters point out that insects and rodents are killed for vegetable farming too, their arguments don't hold water because more insects and rodents are killed to feed the animals that they eat...plus its the same as the "plant sentience" argument, it is an argument that only exists to discredit veganism and does not exist on its own.

(it can exist on its own and fruitarian can make that arguments but all the people who have made that argument with me were meat-eaters NOT fruitarians)

 

for example when I tell people who fight to defend dogs and cats, that they should be Vegan because pigs, chickens, fish and cows, etc deserve just as much love and care as dogs and cats...I make that argument because I genuinely care about dogs and cats AND pigs and chickens, fish and cows, etc...

 

but when a meat-eater brings up insects and rodents being killed and plants having feelings, they really don't give two shits about insects and rodents or plants...that is why when people talk about minimizing harm to rodents and insects I tell them that they should be Vegan for that reason, and promote veganic agriculture...and when someone brings up plant sentience, I recommend looking into fruitarianism...but usually those people don't actually research veganics or fruitarianism...because it is not a genuine argument, it is not really what they feel, they are just bringing it up to discredit us.

 

or to reinforce the cynical view of "you can't help but to do harm so why not do as much harm as possible?", because life feeds on life and all that crap...it's bad logic, bad faith and a very negative view on life.

http://vegan.tribe.net/thread/0c38336d-054a-4de0-bbfe-abb734b79236
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast alternativen att jäga hade medfört kraftigt minskad befolkning och alternativet utan kött hade inneburit mindre hjärnor. Inte för att jag förstår hur något av detta är relevant...

 

Ja, men nu hade vi väl klarat oss på växter. Det var du som skrev att kött inte innebär sjukdomar, räknades inte produktionen in? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tokigt är bara förnamnet och vet inte vart jag ska börja så googlade fram en kritisk röst.
Du kunde inte hittat en röst som inte skjuter ned sina egna argument i samma stycken som du citerar?

 

För övrigt så skulle jag tro att självmord, eller möjligen världsförstörelse, är de enda acceptabla slutpunkterna om man drar veganlogiken till sin spets. Det brukar bli lite knasigt när man bara ensidigt fokuserar på att minimera lidande.

 

Sen handlar ju veganism förstås inte på riktigt om vare sig att tycka om djur eller några sorts etiska resonemang, utan om kufar som gör en ätstörning till en livstil. Vilket väl på det hela taget är tur, eftersom de etiska resonemangen är fullständigt vansinniga och djupt destruktiva om de skulle omsättas i praktiken.

 

Det illustreras rätt väl av att det är jävligt få veganer som är villiga att äta kött som annars skulle slängas, vilket ju vore en nobrainer om det handlade om att minimera total skada på djur.

 

Någon som läst Robin Bakers roman Primal?

Nä, men det är inte så svårt att räkna ut att det blir en ganska svart historia om han kör med samma grundsyn som i Sperm Wars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...