Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

 

Många LCHF-förespråkare påstår att vetenskapen skulle ha svängt när det gäller fett. Men det stämmer inte. Näringsexperter världen över är överens om att risken för hjärt- och kärlsjukdom minskar om en del av det mättade fettet byts ut mot fleromättat fett. Livsmedelsverkets råd måste bygga på det som vetenskapen säger om hur matvanorna påverkar hälsan på lång sikt, inte på personliga erfarenheter från människor som mår bättre för att de gått ner i vikt.

 

http://www.nutritionjrnl.com/article/S0899-9007(11)00314-5/fulltext#abstracthttp://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19211817

 

så sjukt att de ännu inte har orkat sig sätta sig in i motståndarargumenten och deras sågningar av "statistiken" som slv bygger sina råd på. men tror det kommer ändra sig, ge det 5år så kommer inte slv längre rekommendera folk att minska intaget av mättat fett och om 10år kommer de börja rekommendera det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

"Vad är LCHF?

Det finns många varianter av LCHF-dieter. LCHF står för low-carbohydrate, high-fat, det vill säga låg-kolhydrat, hög-fett."

 

Dom tror kanske att dom inkluderar Paleo, då det är en variant av LCHF, men mkt av det som står nedanför stämmer inte in på Paleo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stora problemet är ju att LCHFare i genomsnitt är så oerhört dryga att lyssna på att ingen faktiskt orkar göra det länge nog för att lista ut att den här gången, till skillnad från dom sista 99 låtsatsundersökningarna dom läst om i Expressens söndagsutgåva, faktiskt inehåller vettig forskning. The boy who cried wolf liksom...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, lär vara många som går i taket av det där.

 

Riktigt skumt skrivet, redan sett till helheten: de säger typ att de inte vet någonting ändå strukturerar de genom att ställa uttömmande frågor till sig själva och besvara dem.

 

Å andra sidan inte dummare än det mesta som skrivs i ämnet och jag tycker det är bra att man åtminstone belyser att folk är allt för fästa vid kortsiktiga resultat; strikta dieter är sällan en lämplig metod och hela LCHF-grejen skulle kunna vara ett I-lands omspännande turkey problem.

 

Dom tror kanske att dom inkluderar Paleo, då det är en variant av LCHF, men mkt av det som står nedanför stämmer inte in på Paleo.
I mitt huvud är absolut inte Paleo en variant av LCHF, snarare är uppläggen världar ifrån varandra - så som jag tolkat Paleo. Bara det att man råkar dela ett antal åsikter vad gäller kolhydrater.

 

Någon som är mer Paleo-freak än mig får förståss säga till om jag tolkat det fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mitt huvud är absolut inte Paleo en variant av LCHF, snarare är uppläggen världar ifrån varandra - så som jag tolkat Paleo. Bara det att man råkar dela ett antal åsikter vad gäller kolhydrater.

 

Jag ser det faktiskt på samma sätt som du. Men trots allt är en av Paleos grundpelare just low carb - high fat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser det faktiskt på samma sätt som du. Men trots allt är en av Paleos grundpelare just low carb - high fat.

 

paleo är Low-Sugar-Low-Starch-High-Omega3-High-Nutrients

 

men tycker faktiskt svenska LCHF-rörelsen är lite halvt paleo, tar bort margarin trots att det är fett, lägger till d-vitamin etc.

 

Å andra sidan inte dummare än det mesta som skrivs i ämnet och jag tycker det är bra att man åtminstone belyser att folk är allt för fästa vid kortsiktiga resultat; strikta dieter är sällan en lämplig metod och hela LCHF-grejen skulle kunna vara ett I-lands omspännande turkey problem.

men argumenten de använder för att dissa LCHF är ju helt bisarra. "vi har inga långtidsstudier på något, så därför kan vi anta att det som fungerar bäst på 2-5år antagligen efter 20år kommer funka sämst så därför rekommenderar vi det som orsakat en fetmaepidemi senaste 40åren och förkastar allt som folk åt över miljoner år innan" ungefär så går resonemangen. imo vet vi inget om långsiktigt kan vi nog tills vidare anta att det som funkar bäst över några år sannolikt också funkar bra på lång sikt.

 

roligaste argumentet är ju dock att risken med LCHF är att folk slutar äta LCHF och då går upp i vikt. 8-)

 

strikta dieter är sällan en lämplig metod

beror väl på hur dieten ser ut. läste du:

http://www.biblelife.org/stefansson1.htm

?

 

är forumet ofta slött för er andra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

paleo är Low-Sugar-Low-Starch-High-Omega3-High-Nutrients

 

men tycker faktiskt svenska LCHF-rörelsen är lite halvt paleo, tar bort margarin trots att det är fett, lägger till d-vitamin etc.

 

 

roligaste argumentet är ju dock att risken med LCHF är att folk slutar äta LCHF och då går upp i vikt. 8-)

 

 

Det är ju för att LCHFare ofta är typiska "följa-trender" människor som läst "Den hemliga kocken" och efter det blir tokrädda för allt dom inte förstår (vilket är det mesta) ink margarin. Det finns en poäng i att det är en riskfaktor att folk vänjer sig vid att äta mycket fett, och sen börjar äta kolhydrater som vanligt, men numera med ett ökat fettintag. Och högt fettintag är fortfarande den vanligaste orsakan till att folk överäter, inte kolhydrater.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju för att LCHFare ofta är typiska "följa-trender"

 

alla är följa trend människor... även de som äter pasta, de som är medelhavsdiet eller GI. ingen fel i det. snarare är det väl att LCHF är en mindre och nyare trend och att folk som haft samma åsikt som upplevd koncensus reagerar på att andra gör nya val vilket de upplever som att de blir ifrågasätta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alla är följa trend människor... även de som äter pasta, de som är medelhavsdiet eller GI. ingen fel i det. snarare är det väl att LCHF är en mindre och nyare trend och att folk som haft samma åsikt som upplevd koncensus reagerar på att andra gör nya val vilket de upplever som att de blir ifrågasätta.

 

Menar du på allvar att alla människor följer lika mycket trender och att alla människor därmed skapar lika mycket trender?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

paleo är Low-Sugar-Low-Starch-High-Omega3-High-Nutrients

 

Och socker samt stärkelse är kolhydrater och Omega 3 är fett?

Så ovanstående är en omskrivning och ett förtydligande av

Low carb - High fat.

 

Men helt klart att jag kommer börja säga som du för att undvika

"variant av LCHF" vilket alltid leder till att folk drar massa felaktiga

slutsatser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte lite underligt att påstå att det är Livsmedelsverkets råd som har skapat fetmaepidemin? Det knappast de som håller sig inom ramarna för rekommendationerna som är den grupp som gått upp mest i vikt. Man kan väl förvisso påstå att dieten även ska vara lätt att följa och att slv:s inte är det. Men mig veterligen så har inte studierna som finns visat på färre avhopp i lågkolhydrat-grupperna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"vi har inga långtidsstudier på något, så därför kan vi anta att det som fungerar bäst på 2-5år antagligen efter 20år kommer funka sämst så därför rekommenderar vi det som orsakat en fetmaepidemi senaste 40åren och förkastar allt som folk åt över miljoner år innan" ungefär så går resonemangen. imo vet vi inget om långsiktigt kan vi nog tills vidare anta att det som funkar bäst över några år sannolikt också funkar bra på lång sikt.
Tror du missförstår argumentet, vilket antagligen är deras fel, men ändå. Dieten tar bort (många) saker och vi har ingen aning om huruvida vi missar något viktigt (som inte visar sig på ett tag). Ska vi använda mina egna ord preciserar LCHF kosten utan tillräckliga underlag. Då ligger bevisbördan på LCHF.

 

Om vi ska ta din approach här ovan så skulle vi kunna specifiera precis vad vi ska äta baserat på glidande mätningar för 1-2 år, men detta är alltså helt motsatt SLVs tanke om att äta lite av varje. Så vi är på samma spår den här gången betyder inte "lite av varje" att tugga i sig periodiska systemet. De vill inte att vi ska äta flugsvamp. De menar att om man äter lite av varje, snarare än ensidig kost, så får vi i oss de bra grejer vi inte har begripit är bra ännu, samtidigt som vi är robusta mot de mindre bra grejerna vi inte begriper är mindre bra.

 

Jag tycker att det är oerhört förnuftigt av livsmedelsverket att inte agera impulsivt och trycka ett eventuellt turkey problem på hela befolkningen.

 

Man kan även se att de inte har samma aggressiva ton när de skriver om stenålderskost:

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Maten-och-var-halsa/Stenalderskost/

 

Man kan också notera att en av deras poänger med att äta vissa produkter är att alla helt enkelt inte har råd att leva stenåldersliv och att deras rekommendationer är till för att "alla" ska kunna följa dem.

 

 

beror väl på hur dieten ser ut. läste du:

http://www.biblelife.org/stefansson1.htm

Den texten var längre än mina längsta inlägg. :shock:

Fast jag läste åtminstone rubriken och det verkar då handla om eskimåer och kött och, antar jag, välmående.

 

Jag gillar kött.

 

Men jag gillar inte preciserade dieter. Vilket är ett problem för dieter överlag, eftersom dieter (som jag tolkar ordet) är forcerade och därmed som konsekvens även exakta. I mitt huvud måste en exakt beskrivning av något så komplext bli fel. Med sannolikhet 1.

 

Jag tror på att om man, liksom mig, tror på kött och proteiner, då ser man till att äta extra mycket kött och proteiner. Om man inte tror på mycket kolhydrater, då äter man mindre kolhydrater. Att börja strukturera precist näringsintag eller utesluta grejer med tveksamt underlag är, enligt mig, inget annat än ett helt vansinnigt fundamentalt misstag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bannlys socker (och eventuellt alkohol) så är saken fixad.

Rätt svårt ligga på stora överskott på ren kosthållning även om man käkar kolisar.

 

 

Men de är ingen alls som reflekterar över andra sidan av myntet när det kommer till populationens viktuppgång?

Tidigare generationer som vidhåller samma kost (säg svensk husmanskost) lär ju också ligga bra bit över hälsosam vikt. Inte bara av åldersskäl men även att det inom arbetslivet (och för den delen livet i övrigt) har skett stora förändringar i samband med paradigmskiftet industri/tjänstesamhälle.

Vi rör oss helt enkelt mycket mindre i vardagen.

 

Har själv märkt stor skillnad när jag jobbat på lager under sommaren mot tiden när jag studerar. Tränar ju mycket i övrigt men sjukt enkelt hålla vikten nere även om man äter en bit från gto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

menar du på allvar att alla LCHF-människor kan hela nakna kocken utantill?

 

Självklart inte, isf hade det knappast funnits något problem, men tänket som gjort den boken så populär är oerhört vanligt bland LCHFare. Hade folk faktiskt förstått boken hade dom inte varit rädda för E-nummer utan för det fåtal e-nummer som faktiskt är farliga/hälsovådliga.

 

Olika typer av människor blir olika "drabbade" av flugor, det måste du ju själv erkänna. Hipsters gillar gamla kameror och iPhones i mycket högre grad än resten av befolkningen. I mitt tycke så är LCHFare matvärldens hipsters, som hoppar på tåget så ofta och fort att det i princip inte finns en Aftonbladet-artikel om hur farligt x är innan dom slutat äta det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bannlys inte alkohol. :-)

Men de är ingen alls som reflekterar över andra sidan av myntet när det kommer till populationens viktuppgång?

Du ska få en tredje sida av myntet: kunskap och lärande, och där inte minst tid till teoretiserande snarare än att agera.

 

Har redan skrivit ett långt inlägg för natten, så enbart lite tanke-bait:

 

- Givet att man kan (eller tror sig kunna) något verkar det i regel sno åt sig all uppmärksamhet och energi. Huruvida det ens utgör >1% av relevant kunskap verkar inte spela någon roll.

 

- Vi lär oss mer och mer om att laga mat, samt lagar mindre och mindre mat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...