Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

trodde det var en level (vilket det kanske är) men skall börja sälja såna här och kalla dem "nano-ostrich-pillow", dessutom har den ett snöre med som gör den lätt att ta av när det nu skulle behövas:

 

1795826620.jpg

 

AC parkour - also, de skulle lagt mer pengar på dräkten, det ser ut som om han springer runt i ett lakan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

känns sjukt tomt att inte ha pokern gnagandes i bakhuvudet, fattar inte hur folk fördriver dagarna utan att tröstäta, tröstknulla eller värme utomhus. vidrigt, måste flytta snabbare än planerat.

 

har faktiskt inte haft en tråkig stund sen jag slutade med pokern. kan ju bero på att jag konsumerar film, serier, forum etc kopiöst. börjar blir kallt och mörkt ja, funderar på att offra en läsvecka för att resa lite. är det EV- att offra LV1 eller borde man ta LV2? (läser bara 50% LP2)

 

Haha. Den mössan och ett par five fingers.

 

Vet inte om den här undgått er. Men det är så här man säljer in en produkt:

 

 

:)

 

grymt bra reklam. hånar gillette som alla andra köper utan att håna kunden. samsung kunde lära sig av dem! någon som har testat?

 

 

Fråga: vilket program använder ni när enklare tekniska figurer ska ritas? tänker något lättare än cad program, för till exempel friläggnings fig i hållf osv. /hijack

 

bra fråga. har själv problem med det

 

d12201243232P55ef.jpg

sansrom tror du har fel i din lösning. fått fel svar med den iaf och misstänker att jag på bussen hem lokaliserade felet, det är när s(t1) räknas ut så på andra intervallet tecknar vi farten fel, andra termen borde vara integral amaxt + v(t0) dt som eftersom den inte beror på t kan brytas ut lätt. låter rimligt?

 

plugg nonstop nu, chalmers har ju budgeterat 50h/vecka, med 20h/vecka LV1-2...

 

tur man hade is i magen:

http://www.tre.se/prissankning

 

och iPhone5 verkar slå konkurrenterna:

http://www.anandtech.com/show/6324/the-iphone-5-performance-preview

jag är lite överraskad, men inte förvånad. tänkt typ 10-30% sannolikhet att apple skulle toppa nästan allt.

 

ponponpon!

(tål att upprepas, bisarrare video får man leta efter)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sansrom tror du har fel i din lösning. fått fel svar med den iaf och misstänker att jag på bussen hem lokaliserade felet, det är när s(t1) räknas ut så på andra intervallet tecknar vi farten fel, andra termen borde vara integral amaxt + v(t0) dt som eftersom den inte beror på t kan brytas ut lätt. låter rimligt?

Helvete ja, det stämmer nog, gick lite för fort där. Gick lite noggrannare tillväga och fick följande suddiga bilder:

0a5201291522P6bcd.jpg

 

d85201291533P2ba8.jpg

 

http://www.wolframalpha.com/input/?i=2.5t%2F2*%28%2820%2B2.5t%5E2%29%2F%285t%29%29%5E2-2.5t%5E2%2F2*%28%2820%2B2.5t%5E2%29%2F%285t%29%29%2B2.5t%5E3%2F6%3D25

 

Kan göra en rimlighetsanalys genom att anta att vi har amax under hela förloppet. Då får vi s(t1) = 29.1 m med min lösning, vilket borde innebära att det inte är helt åt helvete iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörrni ekonominördar, jag hatar ekonomi o skulle behöva lite hjälp?

 

Det är en matematisk självklarhet att dollarn kommer kollapsa förr eller senare (förmodligen förr) o det kommer bli fullständigt kaos i USA som kommer sprida sej till övriga världen. Pengasystemet som det ser ut idag kommer vara ett minne blott o världen kommer bli en obehagligare plats att leva i.

 

Vad kommer hända med mitt CSN-lån när kollapsen sker?

 

Nu har jag bara mina pengar på sparkonto vilket inte är en bra strategi antar jag då det bara handlar om siffror på en dataskärm eller pappersbitar i fickan. Ska jag köpa guld, silver eller vad gör man?

 

Männen bakom The Federal Reserve är inga sympatiska herrar minst sagt...

 

Jag tror det skulle vara bra för er o tänka på nåt annat än lightläsk , skor med fingrar och bronsålderskost.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörrni ekonominördar, jag hatar ekonomi o skulle behöva lite hjälp?

 

Det är en matematisk självklarhet att dollarn kommer kollapsa förr eller senare (förmodligen förr) o det kommer bli fullständigt kaos i USA som kommer sprida sej till övriga världen. Pengasystemet som det ser ut idag kommer vara ett minne blott o världen kommer bli en obehagligare plats att leva i.

 

Vad kommer hända med mitt CSN-lån när kollapsen sker?

 

Nu har jag bara mina pengar på sparkonto vilket inte är en bra strategi antar jag då det bara handlar om siffror på en dataskärm eller pappersbitar i fickan. Ska jag köpa guld, silver eller vad gör man?

 

Männen bakom The Federal Reserve är inga sympatiska herrar minst sagt...

 

Jag tror det skulle vara bra för er o tänka på nåt annat än lightläsk , skor med fingrar och bronsålderskost.

 

 

Oj, glömde källa. Det kryllar av bevis därute o bäst är väl att leta själv, dock inte i den förljugna mainstreammedian. Denna borde funka:

 

"Allow me to control the money of a nation and I care not who writes its laws"

-Mayer Amschel Rothschild

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det skulle vara bra för er o tänka på nåt annat än lightläsk , skor med fingrar och bronsålderskost.

 

Detta i kombination med din avatar gav mig ett riktigt gott skratt! Tack för det :D.

 

...

Förövrigt tror jag också att dollarn är på väg åt helvete. Sen kommer väl bland andra ECB, Bank of Japan och US Fed att tävla om vem som kan trycka mest pengar för att hålla nere sina valutakurser. Nu är världsekonomin ett extremt komplext system, så det är väldigt svårt att förutsäga vad detta kommer leda till, men känslan jag får är att det inte kommer sluta lyckligt i alla fall..

 

EDIT:

 

Detta var rätt kul:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helvete ja, det stämmer nog, gick lite för fort där. Gick lite noggrannare tillväga och fick följande suddiga bilder:

0a5201291522P6bcd.jpg

 

d85201291533P2ba8.jpg

 

http://www.wolframalpha.com/input/?i=2.5t%2F2*%28%2820%2B2.5t%5E2%29%2F%285t%29%29%5E2-2.5t%5E2%2F2*%28%2820%2B2.5t%5E2%29%2F%285t%29%29%2B2.5t%5E3%2F6%3D25

 

Kan göra en rimlighetsanalys genom att anta att vi har amax under hela förloppet. Då får vi s(t1) = 29.1 m med min lösning, vilket borde innebära att det inte är helt åt helvete iaf.

 

:h: :h: :h: :h: :h: :h: :h: :h: :h: :h: :h: :h: :h: :h: :h: :h: :h: :h: :h: :h: :h: :h: :h: :h: :h:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Heltok, vilka kurser läses atm? mekanik och statistik?

 

Läser själv mekanik I nu och statistiken nästa period =)

 

läser matstat och systemkonstruktion. båda är väldigt kul tycker jag som pokerspelare.

 

Hörrni ekonominördar, jag hatar ekonomi o skulle behöva lite hjälp?

 

Det är en matematisk självklarhet att dollarn kommer kollapsa förr eller senare (förmodligen förr) o det kommer bli fullständigt kaos i USA som kommer sprida sej till övriga världen. Pengasystemet som det ser ut idag kommer vara ett minne blott o världen kommer bli en obehagligare plats att leva i.

 

Vad kommer hända med mitt CSN-lån när kollapsen sker?

 

funderade just på att ställa en liknande frågeställning. sparar den till efter posten.

 

iaf, normalt brukar inflation betyda att att räntan stiger dvs inflation~påtvingad amortering. men CSN är väl rejält subventionerat så jag antar att det är en vinstaffär. detta givet att det blir en kontrollerad kollaps, blir det en okontrollerad lär skulder försvinna.

 

varför tror du en kollaps av penningssystemet vi har idag skulle bli obehagligt? visst många får sin pension raderad, men att få pengar som tagits med våld av framtida generationer var ändå omoraliskt så det borde de räknat med. men i övrigt ser jag mer sunda finanser, stater som tar ut lägre skatt och besparingar som lönar sig.

 

roligt att du har kvar min gamla fivefingerbild som avatar. för er som inte hängde med, var när jag och opteron tramsade lite efter 48h vandring(man blir rätt uttråkad). lite fler bilder från samma sekvens:

15539_195891483783_1864078_n.jpg

11033_193783812237_4311526_n.jpg

11033_193783837237_6878342_n.jpg

15539_195891753783_3324425_n.jpg

15539_195891763783_5502132_n.jpg

15539_195891563783_5337595_n.jpg

15539_195891628783_3894386_n.jpg

 

 

så över till min dystopifråga. anta att på något magiskt sätt försvinner all el. dessutom funkar inte motorer, men gevär funkar. dvs Revolution uppstår:

 

vad kommer hända?

1. hur många % av jordens invånare dör första året? vilka länder drabbas hårdast/kommer lindrigast undan?

2. kommer det bli kaos-"anarki"?

3. vilken typ av samhällen kommer vi se 20år senare?

4. vad hade ni gjort? vad är planen första veckorna?

5. hur avancerad teknik kommer vi se 200år senare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför tror du en kollaps av penningssystemet vi har idag skulle bli obehagligt? visst många får sin pension raderad, men att få pengar som tagits med våld av framtida generationer var ändå omoraliskt så det borde de räknat med. men i övrigt ser jag mer sunda finanser, stater som tar ut lägre skatt och besparingar som lönar sig.

 

Jag tror att det blir väldigt obehagligt på kort sikt (1-5 år efter kraschen kanske?). Jag tror att kaos kommer bryta ut och eventuellt kommer det leda till krig/inbördeskrig på många ställen i världen. Vårt väldigt komplexa samhälle är beroende av att penningsystemet fungerar och det hade inte dröjt många dagar innan hyllorna i Ica-butikerna runt om i landet/världen är helt tomma (just-in-time-systemen slutar leverera nästan omgående). Eftersom 99% av västvärldens befolkning inte har en aning om hur man skaffar sig föda i naturen (detta inkluderar mig), kommer detta leda till fullständig panik och kaos när folk börjar bli hungriga, vilket kommer ske inom typ 2-3 dygn när folks reserver tar slut. Det blir då en kamp för överlevnad och folk kommer gå över lik för att få tag i mat.

 

På lite längre sikt (10-20+ år?) håller jag med dig om att systemet nog kommer byggas upp igen och bli starkare och bättre än det vi har nu. Fast det kommer alltid finnas politiker som vill styra och ställa över penningsystemet, och till slut kommer även det nya krascha och historien kommer upprepa sig själv.

 

EDIT:

Förhoppningsvis har jag fel om konsekvenserna om/när penningsystemet havererar. Förhoppningsvis blir det inte så farligt, och ett nytt system kan byggas upp väldigt snabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, glömde källa. Det kryllar av bevis därute o bäst är väl att leta själv, dock inte i den förljugna mainstreammedian. Denna borde funka:

 

"Allow me to control the money of a nation and I care not who writes its laws"

-Mayer Amschel Rothschild

 

Hahaha herregud, ditt trollande är faktiskt bättre än genomsnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[quote=heltok;1714850

vad kommer hända?

1. hur många % av jordens invånare dör första året? vilka länder drabbas hårdast/kommer lindrigast undan?

2. kommer det bli kaos-"anarki"?

3. vilken typ av samhällen kommer vi se 20år senare?

4. vad hade ni gjort? vad är planen första veckorna?

5. hur avancerad teknik kommer vi se 200år senare?

 

1. Gissar på ca 25%. Den första tiden kommer bli mycket, mycket svår, men samhället kommer inte kollapsa över en dag och det finns en hel del reserver. Dom stora problemen kommer dyka upp när nästa års skörd inte kommer.

 

2-3. Direkt? Nej. Delar av samhället kommer överleva antagligen i minst någon månad, sen kommer det bli anarki. Jag tror man kommer få se många mindre samhällen "startas" på landsbyggden och i yttre stadsdelar. Detta kommer hålla ett bra tag, ingen tänker på att vara aggresiv för annat än nödvändiga ting i början, men det kommer bli ett par jävligt hårda år när starkast tar mest. Samhällen kommer vara fortsatt små och isolerade i 10 år, efter det kommer dom starkaste börja expandera. Feodalsamhällen och personkulter kommer vara övervägande.

 

4. Utan tidigare planer/förberedelser? Isf packa väska, ta mig fort som fan till en affär och börja lasta på förnedenheter. Nästa steg blir biblioteket för lite grundläggande böcker om jordbruk o dyl som kommer stashas nära för senare upphämtning. Vapen införskaffas (Från familj i mitt fall, annars inbrott antar jag är smidigast) och sen beger jag mig till skogs. Målet är att ta mig ut till ställen där folk inte kommer vanemässigt röra sig och vänta ut första kaosartade tiden, sen börja återuppbygga och befästa. Jag skulle försöka samla en grupp på ca 20 personer runt mig och försöka klara livhanken. Om jag vid ett senare tillfälle får möjligheten att uppgå i ett större samhälle had jag tagit den, stor är säker i detta fall.

 

5. Omöjligt att säga men antagligen på samma nivå som idag om inte mer. Kunskapen kommer i mångt och mycket finnas kvar, biblioteken kommer på 30 år~ att göra att vi hinner ifatt. 99% av världen kommer dock fortfarande vara u-land långt efter att världens främsta länder hinner ifatt igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående övrig topic, CSN-lån är en sån där grej som..... Den dagen CSN-lånen är jobbiga, då har ni väldigt mycket jobbigare saker att fokusera på. Ni kommer med andra ord inte göras illa av CSN-lånen den dagen heller.

 

Vi snackar typ riktiga jävla mindfuck-scenarion där sverige blir övertaget av talibanrike som sätter in en diktator som blev mobbad i skolan och därmed hatar alla som studerat och därmed avrättar alla med studielån. Inte exklusivt, men den nivån.

 

Jag ger oerhört sällan stalltips, men nu gör jag det. Ta CSN-lån, men tänk en och två gånger på om ni behöver andra lån, inklusive bostadslån.

 

Tycker heller inte att man ska glömma att hela systemet skulle kollapsa och att asien skulle ta över världen för 30-40 år sedan också. Inte för att det ger några svar, utan för att det ger lite perspektiv till tankarna. De av er som är riktiga domedags-förepsråkare, ni är samma hippies ni antagligen skrattat åt. Därmed inget sagt om dessa hippies var fel eller om skrattet var fel.

har faktiskt inte haft en tråkig stund sen jag slutade med pokern. kan ju bero på att jag konsumerar film, serier, forum etc kopiöst. börjar blir kallt och mörkt ja, funderar på att offra en läsvecka för att resa lite. är det EV- att offra LV1 eller borde man ta LV2? (läser bara 50% LP2)
Jag läser över 100% och debatterar över om resa är EV+ eller EV- så personligen skulle jag säga att det är solklart om du läser 100% eller mindre (<=18hp) och du inte råkat ha någon av programmets två-tre tyngsta kurser (projektkurs exempelvis).

 

Så om jag var du skulle jag planera tidsresurser för att resa både LV1 och LV2 med reservation för att du läser någon kurs som är helt felbyggd, men ni rena tekniker brukar tack och lov slippa det tills sista året. Det är er bonus för den extra huvudvärk ni får utstå.

 

Det svåra med tekniska kurser (till skillnad från I:s profil-kurser) är inte ständig närvaro 8 timmar om dagen 6 dagar i veckan, det är att fortsätta tycka att det är kul och vara nyfiken. Om inte tekniken är totalt livsfokus tycker jag därför planerad resa är EV+, blir ett roligare liv och det gör att du är effektivare den tiden du spenderar i skolan, lättare att tycka att det är roligt, därmed lättare att ta till sig saker som gör ont i huvet, lättare att se ett ljus i tunneln när det blir jobbigt, osv...

 

Gäller bara att man lär sig planera så labbar och liknande hamnar rätt. Hjälper förstås om man har bra kommunikation med de som läser samma kurser osv. Att snacka med examinatorn om det skadar faktiskt inte heller, enligt min uppfattning brukar de ha erfarenhet av vart folk får problem och hur man kan minimera skadan av att vara borta nån/några veckor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog för att det finns risk för semi-dystopiska utfall de närmaste 10-20 åren men tycker ni överskattar dem rätt rejält.

I allmänhet är det väl sunt att ifrågasätta konventionella världsbilder men det slår allt för ofta över i en omotiverad liten tilltro till etablerade system.

 

Penningsystemet, finansmarknaden och internationella unioner i olika former är ofta försök till lösningar där utfallet allt som oftast är ovisst.

Tex EMU, i teorin är (vad jag förstått) EMU ett välmotiverat samarbete men där själva den model som används i teorin är närmaste en utopi eftersom varje nation håller fast på vissa undantag (nationellt politiskt motiverade) och därmed inte fullt inkorporerar unionens direktiv = Slår omkull hela modellen för teorin. Samma sak med EU, där administrationen tar allt för mycket kapacitet och det är svårt få något effektivt även om slutprodukten i många fall är positiv.

 

 

Lät mina tankar spåra som vanligt men OT så tror jag att det finns alldeles för starka krafter (E.I smarta inflytelserika personer utan public choice incitament) för låta svängningarna bli så djupa att vi faller igenom helt.

Som jag sa innan, risken finns men den är nog förhållandevis liten sett till ett mindre intervall av tid. Ur ett väldigt långt perspektiv är väl risken nära ofrånkomlig att realiseras däremot.

 

Den stora frågan är ju om verkligen blir bättre på att förstå och hantera exempelvis penningpolitik?

I mitten av 90-talet trodde vi ju att den var löst och att vi bara behövde slipa på detaljerna och frälsa resten av världen i vår briljans.

Resultatorienterat deluxe....

 

 

 

Angående CSN så är det guld och jag ska/kmr maxa alla terminer :twisted:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...