Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Nog för att jag är Iphone-fanboy men ni fattar väl att reklamen är menat att visa att Samsung har mera funktionaliteter. Inte menat att kolla på specifika utan längden på listan.

 

THIS. Se det som staplar. Reklamen riktar sig inte till teknikbuffs eller någon som ens vet vilka de funktionerna är, utan till folk som bara ser att listan är längre och gärna vill betrakta sig som "in the know"/"genius" (fast de självklart är långt ifrån just det).

 

Videon däremot är för lång men tex med snubben som köar åt sina föräldrar, där gör de en "poäng"...iphone är inte längre "it" och det kommer något annat som kan plocka den platsen. Vad det är får vara osagt eller ligger i framtiden, men en sak är säker, apple kommer sälja en j*vla massa telefoner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är säkert ett fenomen som är välkänt för många men som jag tycker beskrivs väldigt bra i "the tipping point" http://en.wikipedia.org/wiki/The_Tipping_Point hur till synes små och obetydliga händelser kan få väldigt stora konsekvenser.

(inte läst boken så reservation för feltokningar, men) att precisera och undersöka en "tipping point" och analysera ett gäng fallstudier kring detta är fortfarande fel i den bemärkelse att det är fortfarande samma metod som tidigare lett läsaren totalt fel (därav behovet av boken) och även denna gång kommer läsaren hamna fel, bara förhoppningsvis mindre fel än tidigare. Att ladda en "tipping point" med extremt mycket energi ger självklart en rimligare modell än att anta linjära förhållanden hela vägen (som genomsnittlig invånare mycket möjligt kan tänkas göra), men blir ändå mer eller mindre garanterat väldigt fel och är inte nära att fånga helheten.

 

Hur man får en riktigare metod att fungera i ett samhälle, mellan människor, på akademiska institutioner osv, det vet jag inte. Jag har ingen aning. Om jag någon dag har en aning är det ett av få ämnen jag kan se mig själv forska inom när jag blir gammal.

 

Däremot vet att jag att man kan använda rimligare metoder som individ, och även att det faktiskt görs dagligen. Jag tror det är viktigt att förstå att de förenklingar som görs (och behöver göras) akademiskt är till för att förmedla, kommunicera kunskap och bära den vidare tillsammans. Bieffekten är att det som hamnar på papperet är helt fenomenalt mycket sämre än det som sitter i huvudet.

 

Här uppstår ett stort problem för många människor. Inte minst akademiker i allmänhet, ett problem jag faktiskt tolkar som stor orsak till varför jag med flera påstår att de är korkade (eller att vi är korkade, om man ska vara rättvis). Det verkar nämligen som akademikern gärna når en punkt där den får för sig att siffrorna bestämmer, att papperet bestämmer. När akademikern då får en bra ide förenklas iden (enormt) till papperet, och bara det som håller där gills. Trots att akademikern nu sitter på en enorm kunskap kring sin ide försummar den allt utom den gnutta som fastnade på papperet (eller någon annans papper), en gnutta som förövrigt kan visa sig värdelös eller rent förädisk utan helheten.

 

Det var ingen slump att jag spårade till just detta citat, jag tror nämligen man intuitivt och snabbt kan förstå "fenomenet" väldigt mycket bättre via en mjukare metod än vad man skulle göra genom att läsa 10 bra böcker i ämnet.

 

Jag vet bara inte hur man förklarar det.

En av anledningarna att jag har svårt att förklara det är att förmågan att hantera den (för metoden) fullständigt oöverskådliga informationen finns där långt före studier, det är inget man behöver lära sig, om något är det något man "lärt" sig som ligger i vägen och blockerar (exempelvis den metod jag hela tiden återkommer till).

 

Istället får jag råda alla att prova att tänka er exempelvis Apples utveckling i samhället de senaste 10 åren. Utan begränsade intervall, utan att försöka se varje vinkel, utan att mäta antal i siffror etc. Antagligen vettigt att till och med anstränga sig för att inte se siffror. Jag tror nämligen de flesta kommer förstå det (och att ingen kommer få ner det på ett papper).*

 

Man kan kanske inte göra så när man skriver en bok, eller ens kommunicerar en ide eller tanke, men det behöver inte stoppa individen från att använda rimliga metoder.

 

*

 

Detta är anledningen att jag till skillnad från många andra uppskattar Talebs Bed of Procrustes. För oavsett om den är överprisad och innehållsfattig blir jag rent lycklig av att han trots sin ton är helt medveten om att hans texter bara kan transportera ett frö och inte en färdig växt, och att han vågar gå hela vägen med det

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har knappt tid att foruma, ska strax iväg ut och dricka och sedan kommer jag hem sent. iaf, inatt släpps iPhone och ska man tro resten av världen lär det bli rätt rejäla leveranstider för folk som är sena så tänkte vara i tid. har ett abonnemang hos 3 som gått ut. LTE suger ju, telia verkar kunna fixa det först, men 3 har bäst HSPA?

 

orka byta operatör ger mig ett minusvärde på säg 300kr. kunna få iPhone en vecka tidigare ger mig ett mervärde på 500kr(jag är irrationell, men iaf ärlig med det).

 

vilken operatör borde jag köpa? 3? någon däremot?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft massvis med leverantörer av diverse tjänster (bredband, mobilt bredband, mobil...), och på rak arm kan jag inte komma på någon annan än Telia som jag inte på ett eller annat sätt hatar.

 

Tror jag betalar en hel del mer än minimum för mitt Telia ab. nu, men vi snackar alltså 15 månader utan att minsta grej stört mig. Världsrekord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

kom precis hem från hos pelle. grymt söta och trevliga brunetta servitriser, rekas varmt!

 

iaf till artikeln. ser inte riktigt problemet, känns mest som folk letar anledning att hata.

1. kör gamla googles maps då, seriöst ickeproblem

2. kör navigon eller whatever gammalt navigeringprogram

3. apple lär fixa till det, ge dem lite tid, det släpptes igår ffs

4. så illa är det inte och det verkar riktigt häftigt

5. iOS6 har fixat till lagget på min 3GS rejält, riktigt trevligt att ens prylar kan bli "bättre" med tiden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket av en fanboy måste man vara för att inte se problemet att iOS egenutvecklade mjukvare inte fungerar, eftersom man kan använda ett annat program?

 

Nya Iphone går inte att ringa med!!

 

Heltok: Jaja, men de flesta har ju fast telefoni, och har man datorn med sig på stan kan man skypa, dessutom, hur ofta ringer man egentligen?

 

Nya Iphone har inget stöd för sms!!!!

 

Heltok: De flesta har väl kvar sina gamla faxar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket av en fanboy måste man vara för att inte se problemet att iOS egenutvecklade mjukvare inte fungerar, eftersom man kan använda ett annat program?

 

bah, apple betalade google för att få ha det gamla, så egenutvecklat var det inte heller.

 

och fungerar och fungerar, det är väldigt färskt, hur många dagar har du kört det? jag använde det lite idag, tyckte det verkade bra, men fick inte 3d att funka vilket jag antar är för jag har en 3GS. i takt med att de får användare lär buggar upptäckas och tätas till, vilket man gör snabbt och billigt med mjukvara jämfört med med hårdvara. tycker maps känns riktigt jävla nice...

 

självklart är en 1.0 version av en ny mjukvara aldrig lika polished som en 3.2.1-version. så vill man inte vara betatestare går det ju bra att köra det gamla ett tag till...

Nya Iphone går inte att ringa med!!

bra skillnad på att inte gå att ringa med och att ett kartprogram i sattelitläge visar en sattelitbild över någon enstaka väg fel.

 

 

Nya Iphone har inget stöd för sms!!!!

sms är en jävla skitstandard för övrigt. japan har inte haft sms på många år. det är den typen av bakåtsträvande som hade sett till att vi hade 160tecken begräsningar i 20år till..

 

 

Heltok: De flesta har väl kvar sina gamla faxar?

fast maps är ju bra mycket modernare än google maps när det gäller vektorhantering, bildformat etc. ge det lite tid så är jag övertygad om att det blir bra. blir det inte det tankar jag ner google maps och livet fortsätter som vanligt. seriöst, ickeproblem.

 

 

Amid major criticism of Apple's new Maps app for iOS 6 that replaces the Google-powered app included on the iPhone since 2007, multiple sources are now reporting that Google already has a separate Maps app for iOS ready to go and in fact already submitted to Apple.

 

The first report comes by way of The Guardian, which says that Google is indeed preparing its own Maps app for iOS 6.The Guardian's report was tweeted by well-connected iOS developer Steve Troughton-Smith, who added a "Yep" to the assertion and framed it as if the app has already been submitted to Apple.

 

Image

 

 

9to5Mac has also weighed in with its own claims that Google has had a standalone version of its Maps app for iOS for a number of years and that an iOS 6-compatible version has indeed been submitted to the App Store.

 

Finally, TechCrunch is also claiming that a Google app is in the works, with the company aiming to have it available on the App Store "before Christmas". Apple has, however, been known to hold other Google apps in limbo for extended periods of time, so it remains to be seen if and when Google's solution will be available as an alternative to the built-in Maps app from Apple in iOS 6.

 

Article Link: Google Said to Have Already Submitted Native iOS Maps App to Apple

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ponera att du spelar på lotto, där du ska välja ett antal nummer mellan 1 och 35. Du får själv bestämma om du ska välja 7 eller 28 stycken nummer. Väljer du 7 stycken nummer kommer sedan 7 nummer att slumpmässigt dras, och väljer du 28 stycken nummer kommer 28 nummer att slumpmässigt dras. För att vinna högvinsten i bägge fallen måste alla dina nummer matcha de nummer som dras.

 

Hur ska du välja för att ha så stor chans som möjligt att vinna högvinsten?

 

A) Välja 7 nummer.

B) Det spelar ingen roll, chansen att vinna högvinsten är lika stor i bägge fallen.

C) Välja 28 nummer.

 

hur många sekunder tog den för er att lösa?

 

 

blev ingen iphone idag. ringde 3, kom fram, de ville ha 568kr/månad i 24månader. lite skam har jag trots allt, isåfall väntar jag hellre en vecka och betalar 6000kr och väljer abonnemang själv. aja, får jag leta vidare bland abonnemangdjugeln, borde klarna rätt bra kommande dagarna, men man får väl vänta några veckor extra :(

 

lol härligt kaotiskt survivor. hade låga förväntningar på säsongen, men kan nog bli kul iaf i början, men gissar på ett vekt slut. men tills dess:

Spoiler!
zane goat/woat lolwtf
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur mycket meck är det att lägga till en sms-funktion som standard? den lär väl inte ta upp något minne i princip heller. typ 1 kb? förstår inte vad som är bakåtrsträvande med att ha en sådan funktion. bakåtsträvande är det om man har en gammalmodig funktion (sms) som stänger ute alternativen. nu lever vi i en värld där vissa har mobiler som endast klarar av sms och inget annat så förstår inte riktigt vad man har att förlora på att ha en smsfunktion som standard. den behöver ju inte ha en lika framträdande roll som den brukar ha på mobiler som standard utan bara ligga i programlistan som vilken app som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur mycket meck är det att lägga till en sms-funktion som standard? den lär väl inte ta upp något minne i princip heller. typ 1 kb? förstår inte vad som är bakåtrsträvande med att ha en sådan funktion. bakåtsträvande är det om man har en gammalmodig funktion (sms) som stänger ute alternativen. nu lever vi i en värld där vissa har mobiler som endast klarar av sms och inget annat så förstår inte riktigt vad man har att förlora på att ha en smsfunktion som standard. den behöver ju inte ha en lika framträdande roll som den brukar ha på mobiler som standard utan bara ligga i programlistan som vilken app som helst.

 

eller varför inte wap?

 

är lite anti sånt snack. förstår om vissa tekniker måste finnas kvar för de har fått teknologiskt momentum, typ qwerty, sms etc. men samtidigt får man ha i bakhuvdet att de faktiskt suger. och när någon väl gör ett försök att byta ut dem typ när apple bestämmer sig för att dumpa flash/diskettstation/cd-läsare/etc i sina produkter ska de ha cred för det och folket som spammar poster om det är bakåtsträvande imo.

 

saknar ni flash fortfarande? saknar ni wap? saknar ni cd-skivor? kanske bra att apple faktiskt vågar kapa bort lite skit ibland...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om Japan har använt sig av operatörs e-mails (vilka kan diskuteras, då de även är limiterade), så har lurarna fortfarande haft stöd för SMS.

 

Jag kan förstå att det skulle vara onödigt att ej ha stöd för SMS på iphponsen i Japan, men att inte ha stöd för det i Sverige är ju bara dumdristigt. Det finns så många tjänster/betaltjänster som kräver SMS-hantering i vårt samhälle idag.

 

För att inte tala om när man är utomlands och ej har tillgång till Wifi, så är SMS fortfarande ett bra alternativ att kommunicera med personer hemma i Sverige och personer i landet man befinner sig.

 

Kan rabbla en lista på ett antal tjänster jag använder:

 

Biljetter för tåg, buss, få bekräftelser från min frisör, verifiera din identitet för appar som tex Viber, Line osv.

 

 

Gällande flash, så har Android också nu slutat stödja det, vilket jag tycker är skit. Jag fick tanka apk-installationen åt tjejen, så att hon kunde använda studiematerial på nätet.

 

Innovation kommer inte genom begränsningar.

 

 

Edit:

Surfar man mycket så är väl telenor det bästa alternativet då det inte är några begränsningar eller capningar av hastigheten. Använder man wifi-sharing till notebooks och/eller kollar/tankar mycket film på luren så är det ju ett måste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. Telenor är det deras 4g jag haft i en oändlighet (och 3g innan näten var uppe) och har väl inte direkt haft "hat"-problem med dem heller kom jag på.

 

Däremot är deras nät (vilka som nu äger det) dåligt i norrland, primärt fungerar det inte i Älvkarleby. Nu vet jag inte om du ska härja runt i just Älvkarleby, men är du i Norrland kan det vara något att kolla.

 

Vad har jag missat? Vadå "inte stöd för sms"?
Ja, fast inte riktig "+1" jag har snarare frågan "lolwut?"

 

Om SMS är en viktig funktion där jag befinner mig just nu så är det en förbannat viktig funktion för målgruppen.

 

Går det att via wifi få precis samma funktion?

Tycker annars synd om stackarn som får snyfta till sin projektgrupp att dennes nya telefon tyvärr inte klarar av sms-grupper.

 

Man vill inte helt spontant ändra kommunikationsmedel, för man har redan fullt upp hela dagarna och en del på helgerna. Sånt fixar man i början på terminer och liknande, inför nya projekt.

 

Med andra ord måste tillverkarna först få folk att överge funktionen till förmån för bättre, innan de gör det själva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

heltok bara gav exempel på grejer som är föråldrade. smsstöd finns såklart på iphonen.
Aha...

Ja det kan man väl på sätt och vis säga att det är. Klart det går att samsas om bättre lösningar.

 

____

 

Sidospår på det, varför är både google och microsoft så jävla dåliga på lösningar för enklare projekt (d.v.s. när man skiter i sekretess etc)? Google-docs kan förstås dra åt helvette, så därför har vi testat microsofts megamongo-drive eller vad den heter och det var ju ännu värre.

 

Lösningarna är så värdelösa att det är effektivare att bara köra dropbox rakt av och komma överens om lite system för det.

 

Något annat tips, open source-projekt eller liknande?

Som sagt är sekretess och allmän säkerhet inget behov, det har vi lösningar för när det behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29ayzis.jpg

 

Om man har en telefon som säljer som smör, fortsätt sälja den som smör tills behovet och kravet hos användarna förändras. Bilden är från FedEx största distributionsavdelning där merparten av paketen som nu skickas ut är Iphones. $_$

 

sick. sjuka pengar blir det för dem, 58% vinstmarginal sägs det. wp apple!

 

jag har bestämt mig tillslut. tiltar på alla operatörer så jag köper den från apple nästa vecka istället. kör vidare på ett 130kr/månad-paket och ser vad som händer, så är den helt olåst också om man får för sig att utvandra inom 12månader. opertörerna är ju helt cp med sin prissättning, ena tar svinmycket för 16->32gb, andra för 32->64gb. blir fortfarande en vit 32gb, ännu mer övertygad nu sedan alla verkar klaga den svarta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...