Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Lyssnat på denna token? Är från min vy men väldigt bra förklarat.

http://www2.lse.ac.uk/newsAndMedia/videoAndAudio/channels/publicLecturesAndEvents/player.aspx?id=1563

Två föreläsningar, forsta ar exceptionellt bra den andra ar helt ok :) Och frågestunden efter är också väldigt givande, allt detta är enligt min åsikt och ståndpunkt på krisen. Tycker det är synd att mycket av detta inte kommer ut i media istället för alla andra argument men svårheten att förklara det hela är väl en stor del av problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

In June 2010, Apple announced that it took 600,000 pre-orders for the iPhone 4, a number that was "far higher" than the company anticipated and one that resulted in server issues for both Apple and its carrier partners. In October 2011, Apple had a much smoother pre-order process, taking 1,000,000 pre-orders for the iPhone 4S.

Following today's announcement by AT&T sharing word that the iPhone 5 has broken pre-order sales records at the carrier, Apple has issued a press release noting that it too saw record-breaking pre-orders of over two million units in the first 24 hours of availability. The performance breaks last year's record of one million iPhone 4S units pre-ordered on the first day of availability.

 

:shock:

 

jXQFD.png

 

https://www.facebook.com/SFFedReserve

San%20Fran%20Fed%20v3.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns risk för att du får vänta ganska länge då.
Ja.

Eller chans att jag inte får det. :-P

 

Jag skulle kunna tänka mig något oscillativt inom ett intervall, med ett (eller två) förädiskt uppsving närmsta året.

 

Disclaimer så ingen tar det för seriöst: Jag har ingen direkt teoretisk koll och misstänker dessutom att det inte hjälper så mycket att ha det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja.

Eller chans att jag inte får det. :-P

 

Jag skulle kunna tänka mig något oscillativt inom ett intervall, med ett (eller två) förädiskt uppsving närmsta året.

 

Disclaimer så ingen tar det för seriöst: Jag har ingen direkt teoretisk koll och misstänker dessutom att det inte hjälper så mycket att ha det.

 

Missade du QEternity?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EDIT: Oj, detta är alltså ingen attack mot dig eller ditt kunnande, vet inte om det framgår så bra. :-P

 

Missade du QEternity?

Har I stort missat det, ja. Har inte haft tid med seriösa nöjen (bortom tokboken såklart :-P ). Vet att man kommer att stimulera marknaden, och det innebär väl antagligen att trycka pengar och skapa en härlig artificiell exponentiellt växande bubbla. Som "förhoppningsvis" fortsätter växa och pallar trycket. Nåt sånt?

 

Därav disclaimern, även om vissa fått för sig det så brukar jag inte skriva sånt där utan att ha den minsta koll, och ville inte att någon skulle råka tolka det som ett tips.

 

Däremot är det som roligast att spekulera före man har koll. Det är nämligen då man ser att i princip alla andra i någon mening följer några enstaka åsikter som råkar spridas. De enstaka åsikterna må kommit från mycket intelligenta personer, men det är ju inte fråga om några triviala analyser (om vi nu ändå helt bortser från agenda och övrig bias; de som ber er köpa guld, det är kanske rimligt att de sitter på samma typ av kapital?). Plötsligt svämmar nätet över av folk som vet precis vad som händer och varför det är fel, och när så många säger precis samma sak kan det ju inte vara galet. Eller hur?

 

I sin fullständiga ignorans upptäcker man också att alla plötsligt vet vad som kommer att hända med dollarn hela vägen till år 2015. När det är den här typen av kaos är det som lättast att förstå allt om allt. Eller hur blir det?

 

2hnp2yu.jpg

Den som (trots denna ignorans) minns åtminstone något om sitt 2008 vet att detta inte var ner eller upp, detta var snarare ner-upp-ner-upp(~2009). Man kan också utan problem minnas att den snabba allmänna återhämtningen 2008 tog de flesta på sängen.

 

Sen förstår jag att man hellre vill ha guld eller mark eller liknande. Det är det enda jag någonsin rekommenderat folk att köpa de senaste 5-6 åren (eller det och nötkött).

 

Men att veta vart dollarn tar vägen på 1-2 års sikt när USA drar en paniklösning? Det kommer jag lolla åt även när jag är påläst och mindre ignorant. Köper dock domedagsprofetian om att det "förr eller senare" går åt helvette.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.marksdailyapple.com/action-item-2-shop-cook-and-dine-primally/#axzz26l54cmGD

Go for lamb when possible. It’s the most likely meat to be grass-fed in your standard restaurants, doubly so if they use New Zealand lamb, which is always grass-fed.

 

Givet lång tid och ett x som inte kan försvinna/bli totalt värdelös.

dollar kan bli värdelöst(det är egentligen värdelöst, enda som ger det värde är hotet om våld om alternativ används) och änsålänge räknar vi med ändligt långa liv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra klipp!

Var tankeväckande redan efter 1 min.

dollar kan bli värdelöst(det är egentligen värdelöst, enda som ger det värde är hotet om våld om alternativ används) och änsålänge räknar vi med ändligt långa liv.

Jag vet, det var det jag menade med sympati-check. Många verkar ju tro att den snart är ~värdelös.

 

Skulle aldrig orka köpa/sälja valutor om inte poker hade den bieffekten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Skulle aldrig orka köpa/sälja valutor om inte poker hade den bieffekten.

 

så som världen ser ut idag tvingas man betala för varor/tjänster man vill ha med fiat-valutor och i många sammanhang är en viss mäng arbetskapital nödvändigt för att kunna öka sin köpkraft, poker t ex. så viss mängd fiatvaluta bör man nog ha. storleken går att diskutera, jag föreslår några år konsumtion som lämpligt tak, sedan börjar risken för valutakollaps påverka utilityvärdet av utfallsträdet lite väl mycket. inte tänkt igenom detta helt, så det är mest en intuitiv tanke. men säg att jag är forumit med 1M sek tillgångar och 200kkr/år i utgifter hade jag nog försökt ha <500kkr i fiatvalutor. vid 5M/300kkr hade jag nog velat hålla det till <1M iaf.

 

hur hade ni fördelat pengarna i fiat/övrigt

1M/200k:

5M/300k:

 

?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

appleanvändare :heart:

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1443995

har någonsin någon annan kategori var så besatta? :heart:

 

Tänker lite på sånt där ibland, när jag vill göra mig själv illa (hade haft okej med pengar idag om jag hade levt studentliv).

 

Hade jag så "lite" som 1 miljon hade jag nog ändå haft max 300k låst i valuta/valutor. Om jag hade rimligt alternativ.

 

hehe, insåg att det kanske var rätt stora summor för icke-pokerproffs, men för folk med mindre är det inte alls lika viktigt att hedgea sig mot valutakollaps imo därav de stora summorna. hade jag haft säg 500k och 200k utgifter hade jag nog haft 200k i 4% rörlig ränta, 200k i AZ och 100k i 3% rörlig ränta fria uttag typ men 400k i 4% och 100k i 3% är nog väldigt likvärdigt.

 

Den frågan ställdes för ungefär 5 år sedan, så vore intressant att veta vad du gör idag. Bara av ren nyfikenhet. (:

 

läser tredje året till civilingenjör.

 

spelar ingen poker alls, studerar ingen pokerteori alls. tränar mycket, springer(i VFF Seeya), klättrar(i sportiva laces), movnatar i skogen, kettlebellar sporadisk. äter paleo, ibland rått, har släckta lampor kvällstid och lever 80% enligt primal blueprint. dricker måttligt men sällan på krogen. läser popvetenskap, fantasy och tantsnusk. spelar piano ibland senaste projektet:

(läs beskrivningen på den :D)

orginalet:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe, insåg att det kanske var rätt stora summor för icke-pokerproffs, men för folk med mindre är det inte alls lika viktigt att hedgea sig mot valutakollaps imo därav de stora summorna.

Tycker inte en miljon är stora summor alls. I sig. Däremot är skillnaden mellan 1 miljon och 0 ändå fullkomligt gigantisk rent praktiskt. Att gå från 1 miljon till 2 miljoner är inte ens jämförbart med 100k till 1 miljon. Vidare räcker en miljon till vilken normal handpenning som helst samt x antal år buffert.

 

Man vill verkligen inte förlora den där miljonen av rationell anledning, tror det är det ni pokerproffs har glömt. :-) Det är det första fruktansvärda trappsteget.

 

Att jag eventuellt kunde gjort en 0->miljon run på 4 års(!) studier är bara helt random eftersom poker varit en rätt skum möjlighet. För folk med mindre röta tar det många år av hårt arbete och hårt sparande efter studierna (kanske för mig också men det är ju helt och hållet självförvållat).

 

appleanvändare :heart:

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1443995

har någonsin någon annan kategori var så besatta? :heart:

Nu har jag listat ut den modell som kommer närmast.

Vi har:

A: Monetärt produktvärde

B: Aggregerade icke-monetära subjektiva nyttor

E: Konstant felterm

 

Y = a*A + b*B + c*E

a+b+c = 1.

 

En Apple-konsument är villig att betala (av) Y kronor enligt:

a = b = thermal noise [+- 0,1]

c = 0,99

 

Begränsas av att konsumenten behöver minst -40*Y kronor i monetära medel.

 

EDIT: Trodde jag hade hittat ett nytt optimalt pris för fånen, det hade jag ju inte alls, jag hade ju räknat fel. Aldrig ska man vara först med ett skit! Standardkonsumenten har pluggat något flummigt och är därmed arbetslös med 120 000sek i skulder. Om vi tar 120 000/40 får vi ett pris på 3000. Detta innebär att nuvarande pris ligger för högt. Dock är ju dropouts överrepresenterade, så helt säker på att de optimerat enligt min modell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

jag köper det inte.

 

apple och dell gjorde inte likvärdiga mp3-spelare och deras framgång kan inte förklaras med att de valde att presentera produkterna inifrån enbart lol. om det vore så enkelt varför gör inte fler företag det? snarare tror jag att det är fundamentala skillnader mellan hela företagen och att apple har haft ett guldläge för att de har lång erfarenhet och organisation för både hårdvara och mjukvara under en tid när mjukvaran för mp3/telefoner började bli komplex. idag har google kommit in och minskat skillnaden i mjukvara lite, men fortfarande apple har föredelar för att de kan satsa enorma belopp på sin hårdvara. deras nya egna CPU till iPhone sägs de ha investerat $500M för t ex. och deras unibody-tillverkning etc kostar svinmycket, konkurrenterna har helt enkelt inte råd. deras chassi till mac pro t ex, vilken konkurrent kan göra något i närheten av det där?

 

sedan är ju givetvis inte bara hårdvara och mjukvara skillnaden. apple har varit duktiga på allt från marknadsföring, butiker, förpackning, service, miljö etc. sweclockersanvändarna tycker säkert sånt är meningslöst, men för många kunder är det ett stort mervärde.

 

cliffs: videon förenklar det väldigt mycket och drar fel slutsatser.

 

also, samsung suger på reklam:

SAM12172-PrintWSJ10.87x21_copy_610x1179.jpg

 

seriöst hur tänker de? svårt för apple att lyckas när de får så mycket gratisreklam, inte bara av media, även av konkurrenter...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag köper det inte.

Tack!

Jag ville inte själv säga något för jag har skrivit för mycket/jag har skrivit för mycket negativt/han var så söt med sina cirklar ( :-( )

 

Efter 8-9 minuter trodde jag han skulle avsluta med att han byggt upp för att ilustrera något om akademisk metod, vilken typ av resultat det låser in på osv.

 

Det säger å andra sidan vilken respekt jag tydligen har för TED. Tycker nämligen att de ofta varit oerhört bra, lätta att lyssna på och ta till sig och jag förväntar mig alltså ändå tydligen att de kan spåra lika brett som jag angående tex metodlära. Den kombinationen är.. inte något jag brukar förvänta mig.

 

seriöst hur tänker de? svårt för apple att lyckas när de får så mycket gratisreklam, inte bara av media, även av konkurrenter...
Ser i princip ut som de gett upp och försöker bevara sin märkta bit av kakan (teknologer osv).

 

Rätt sjukt ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49915.png

http://www.anandtech.com/show/6309/iphone-5a6-sunspider-performance

 

 

Image

 

 

The embargo has just lifted on the first iPhone 5 reviews. Apple has provided some publications with an early review unit of the iPhone 5. We are collecting some of the more interesting points from each review, but you can click each title to read the full writeup. The iPhone 5 will officially launch on September 21st and will be available in retail stores beginning at 8am.

 

Image

 

 

CNet Review

 

- "The screen size lengthening is subtle: but, like the Retina Display, you're going to have a hard time going back once you've used it."

- "LTE, in my tests, ran anywhere from 10 to 20 [Mbps], which is up to twice as fast as my wireless router's connection at home."

- "Still pictures taken while recording video aren't shot using the normal 8-megapixel Web cam; they're screen captures of the video itself. The aspect ratio is different, and the image quality's a bit weaker."

- "callers I reached via speakerphone noticed a crisper, clearer call on the iPhone 5 versus the iPhone 4S."

- "The phone's lasted roughly the whole day each day, unplugging around 8 a.m. and engaging in a mix of calling, web surfing, video playback, downloading, game playing, FaceTime calling over Wi-Fi and LTE, and even a little 4G LTE hot spot use via my MacBook Air."

 

The Loop Review by Jim Dalrymple

 

- "If you told me that I would be able to see another few rows of emails or more of a Web page, I don't know that I would see the importance, but when you look at the iPhone 5, it's more than that. You have to see it to get an idea of what can be done."

 

The New York Times Review by David Pogue

 

- "The new phone, in all black or white, is beautiful. Especially the black one, whose gleaming, black-on-black, glass-and-aluminum body carries the design cues of a Stealth bomber."

- "The camera is among the best ever put into a phone. Its lowlight shots blow away the same efforts from an iPhone 4S."

- "It's just too bad about that connector change. Doesn't Apple worry about losing customer loyalty and sales?"

 

Image

 

iPhone 4S vs 5 photo via CNet

Engadget Review by Tim Stevens

 

- " At 112 grams it's 20 percent lighter than the 4S, a figure that doesn't seem like it would make much of an impact. It does -- so much so that it's the lightness, not the bigger display or the thinness, that nearly everybody praises when first getting a chance to hold the iPhone 5 in their own hands."

- "the Lightning connector is infinitely easier to connect. It slots in nicely and does so regardless of orientation, plugging in right-side-up or upside-down."

- "More problematic is the speed of this new connector. " -- Based on USB 2.0, so no faster than existing connector/cable.

- Taking photo speed is much improved.

- "On our standard battery rundown test, in which we loop a video with LTE and WiFi enabled and social accounts pinging at regular intervals, the iPhone 5 managed a hugely impressive 11 hours and 15 minutes."

- "In general, iOS 6 has seen some nice nips and tucks where it needed it. iCloud integration is tighter, Safari is better and the overall experience is more polished. But, it isn't a major step forward in any regard. "

 

Wall Street Journal Review by Walt Mossberg

 

- "I found the new iPhone screen much easier to hold and manipulate than its larger rivals and preferred it. In my view, Apple's approach makes the phone far more comfortable to use, especially one-handed."

- "The iPhone 5´s battery lasted between 9 and 12 hours every day, in mixed use. For most people, the phone would last the day without recharging."

- "The biggest drawback I found is the new Maps app. Apple has replaced Google Maps with a new maps app of its own. "

 

T3 Review by Luke Peters

 

- "Don't get us wrong, it's a miracle how Apple has shed so much excess podge and millions of people will love the lightweight design, but we preferred the more robust, weapon-like nature of the 4S."

- "Given that iPhone 4S users can upgrade to iOS 6 and do just about everything the iPhone 5 can do, and that Android users can get similarly impressive handsets for less dosh, we reckon the smart money won't all be going on a new iPhone this year, even if the mass market can't get enough of it. It's good, very good. But it's no longer the best around."

 

Pocket Lint Review by Stuart Miles

 

- "It is now chamfered and while that looks pretty, we've already noticed that on the black model the edge has started to wear, revealing the shiny silver aluminium metal underneath the "slate" coloured coating and, indeed, we've witnessed it on two separate models, ruling out a fluke manufacturing error."

 

TechCrunch Review by MG Siegler

 

- "One nice side effect of the letterboxing is that the iOS system elements can still use the larger screen. So, for example, when Push Notifications come in, they flip down from the top of the screen and settle perfectly above the 3.5-inch app (as opposed to on top of it)."

 

Others

 

- USA Today Review by Edward Baig

- Daring Fireball Review by John Gruber

- CBC Review by Peter Nowak

 

Overall, the reviews are very positive. Regular iPhone users seem to enjoy the added space. Everyone seems to comment on the lightness and thinness of the device. Apple's 2x speed claims and battery claims seem accurate. The new Lightning connector seems to be physically nice, though there is disappointment there is no speed improvement in syncing as compared to the old sync cable/connectors.

 

The iPhone 5 does not officially launch until Friday, but pre-orders are clearly continuing to roll in through Apple's online store as the company has now bumped shipping estimates for new pre-orders to 3-4 weeks. Apple sold out of its launch day pre-order stock in just about an hour last Friday, with shipping estimates quickly moving to two weeks and then drifting to 2-3 weeks, where they have been for the past few days.

 

 

The new 3-4 week estimates are in place in the United States, Canada, and Australia, while several other launch markets including the United Kingdom, France, and Germany remain at 2-3 weeks for the time being. Accounting for shipping time, the new estimates suggest that those placing orders today may not receive their devices until mid-October.

 

det känns som iPhone5 kommer sälja sjuuuukt bra i höst.

 

kinesiska protester:

http://edition.cnn.com/2012/09/18/world/asia/china-protests-japan-fury/index.html?hpt=hp_c2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...