Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Hur många som har dött är väl i princip helt ointressant angående huruvida man ska ta en vaccinationsspruta eller inte?

 

Mer relevant lär vara i så fall vara hur många som riskerar att dö/bli sjuka?

 

Mest relevant lär väl vara att låta en grupp experter, som är utbildade och har erfarenhet, komma med rekommendationer efter att ha vägt samtliga för- och nackdelar mot varandra.

 

Att randomfolk tror sig veta bättre efter att ha läst rubriker i Aftonbladet eller ha pratat med kompisar känns märkligt. De som kommit fram med rekommendation lär också ha kompisar som de kan prata med. Förhoppningsvis låter det dock inte det påverka sitt beslut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många som har dött är väl i princip helt ointressant angående huruvida man ska ta en vaccinationsspruta eller inte?

 

Mer relevant lär vara i så fall vara hur många som riskerar att dö/bli sjuka?

 

Mest relevant lär väl vara att låta en grupp experter, som är utbildade och har erfarenhet, komma med rekommendationer efter att ha vägt samtliga för- och nackdelar mot varandra.

.

Var du tvungen att första heltoks dagbok med låtsasvetenskap och vaccineringspropaganda? Så jävla typiskt.

 

Att randomfolk tror sig veta bättre efter att ha läst rubriker i Aftonbladet eller ha pratat med kompisar känns märkligt. De som kommit fram med rekommendation lär också ha kompisar som de kan prata med. Förhoppningsvis låter det dock inte det påverka sitt beslut

Hur PK-nissarna skulle hanterat situationen ifall inte det fanns vaccin nu kan man ju undra. Troligast är att de skulle spruingit runt som galna höns, eller gömt sig i en garderob hela vintern.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vi har faktiskt diskuterat detta lite hemmavid, då jag har en 8 veckors bäbis.

Om min dotters mor vaccinerar sig så får hon i sig antikroppar via bröstmjölken, men å andra sidan har hon ett jävligt starkt immunförsvar redan pga just bröstmjölk. Sedan finns det inte dokumenterat risker ännu med just vaccinet och spädbarn, rykten går ju hos morsorna som satan kring det där och att bena ut vad som är sant eller falskt är ju inte direkt lätt utan att gå direkt på källor som förstås inte är existerande.

 

Men jag tror risken att hon fångar svininfluensan och dör av det är väl ungefär samma som att jag tar ut hon med volvon och frontalkrockar med en buss på 30-väg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur PK-nissarna skulle hanterat situationen ifall inte det fanns vaccin nu kan man ju undra. Troligast är att de skulle spruingit runt som galna höns, eller gömt sig i en garderob hela vintern.

 

Hur du kopplar det jag skrivit till det du skriver ovan förstår jag inte. Varför citera något jag skrivit och sedan börja skriva om något helt annat?

 

vi har faktiskt diskuterat detta lite hemmavid

 

Dåså, varför sa du inte det från början!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du förklara vad experterna har att vinna på att komma med "vaccineringspropaganda"? Om inte alla är mutade av de som gör vaccinen förstås?

 

ja, vad har experterna på att vinna på att få det som att framstå som att deras expertis är skillnad mellan liv och död?

 

ungefär som att fråga vad politiker har att vinna på att lura pöbeln att enda sättet att rädda dem är att öka deras inflytande. fint exempel är antropogen global uppvärmning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, vad har experterna på att vinna på att få det som att framstå som att deras expertis är skillnad mellan liv och död?

 

ungefär som att fråga vad politiker har att vinna på att lura pöbeln att enda sättet att rädda dem är att öka deras inflytande. fint exempel är antropogen global uppvärmning.

 

Tycker det är orättvist när man använder ord jag inte förstår när man argumenterar med mig :(

 

Sen köper jag vad ni menar, klart WHO sätter den som en 6a på 6-gradig skala för att få mer uppmärksamhet och mer pengar till forskning.

 

 

Ser dock inget problem med att ta vaccinet för att slippa bli sjuk? Hur många beräknas bli smittade? 10% av befolkningen? Och jag som ofta drar på mig både ena och andra influensan borde ha högre risk (fast kanske inte nu när man flyttat ut i skogen) så då borde inte en vaccinering skada iaf.

 

 

Fattar väl egentligen inte varför det diskuteras.

/Rammy, som är semi-sjuk och därför lite virrig i resonemang och meningsuppbyggnad ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är orättvist när man använder ord jag inte förstår när man argumenterar med mig :(

 

Med antropogena (av grekiskans anthropos = människa och genese = skapat) effekter eller processer menas sådana som kan härledas ur mänskliga aktiviteter, i motsats till effekter som förekommer i ett naturligt, av människan icke påverkat, tillstånd. Exempelvis är plast något antropogent, då det inte förekommer naturligt. Termen används ofta i sammanhang där människans påverkan på sin omgivning diskuteras, som i debatten om växthuseffekten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märklig influensadebatt måste jag säga. De som är emot vaccineringen försöker propagera för att svininfluensan skulle vara en "vanlig influensa". Så är ju de facto inte fallet.

 

1. Det är inte samma åldersgrupp som drabbas i första hand.

2. De som dör är i många fall fullt friska unga människor.

3. Smittspridningen är snabbare och bredare, därav Pandemin.

 

Sedan om man vill ta vaccinet eller inte, det är ju naturligtvis upp till var och en. Men svininfluensan är inte en "vanlig influensa". Inte för att den skulle döda så oerhört många fler, utan för att det är en annan grupp som dör, inte folk med svagt immunsystem.

 

Det största felet just nu är nog att massa pensionärer går och snor vaccin när allt verkar peka på att de flesta äldre redan har stött på någon form av influensan. Alla yngre borde gå före som riskgrupp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bryr mig inte om vilka som vaccineras faktiskt. Alla har ett eget val, tror jag..

Själv avstår jag. De som påstår att jag riskerar andras hälsa kommer jag hosta på, ifall jag träffar.

 

"antropogen".. Kul, då lärde jag mig ett nytt ord heltok.

Svinis torde vara antropogen då. Svinet upptäcktes för första gången i en svinuppfödning i asien för knappt ett år sedan, om jag inte minns helt galet, läste någon rapport. Smittspridningen skulle enligt den analysen, inte kunnat ha fått sådan spridning så fort utan att vi hade varit i denna fas utav industrialismen som vi är i nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bryr mig inte om vilka som vaccineras faktiskt. Alla har ett eget val, tror jag..

Själv avstår jag. De som påstår att jag riskerar andras hälsa kommer jag hosta på, ifall jag träffar.

 

"antropogen".. Kul, då lärde jag mig ett nytt ord heltok.

Svinis torde vara antropogen då. Svinet upptäcktes för första gången i en svinuppfödning i asien för knappt ett år sedan, om jag inte minns helt galet, läste någon rapport. Smittspridningen skulle enligt den analysen, inte kunnat ha fått sådan spridning så fort utan att vi hade varit i denna fas utav industrialismen som vi är i nu.

 

large20.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med antropogena (av grekiskans anthropos = människa och genese = skapat) effekter eller processer menas sådana som kan härledas ur mänskliga aktiviteter, i motsats till effekter som förekommer i ett naturligt, av människan icke påverkat, tillstånd. Exempelvis är plast något antropogent, då det inte förekommer naturligt. Termen används ofta i sammanhang där människans påverkan på sin omgivning diskuteras, som i debatten om växthuseffekten.

 

Tack! Nu har jag iaf lärt mig nånting idag :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...