Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

LOL@övervåld...

 

Tycker mobbaren kom undan billigt där.

 

Mobbare blir farliga om de får hållas.

 

Kommer ihåg en som tog kål på en av mina polare, eftersom bitterheten av att inte kunna mobba längre (eftersom han började umgås med mig o min brorsa) skapade ett sånt hat i henne att hon högg min vän i ryggen, en sommarnatt.

 

http://www.svenskamord.se/index.php?topic=4539.0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mobbare blir farliga om de får hållas.

 

 

http://www.svenskamord.se/index.php?topic=4539.0

 

Ja, och de som blir mobbade blir farliga, och de utan manlig förebild, och de som har en farsa som super, och de som blir slagna av sina föräldrar, och de som har föräldrar som skilt sig, och de som är för korta eller för tjocka, och de som är fula......

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Anekdotisk_bevisf%C3%B6ring

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

imo är det inte det. hade han stampat honom i huvdet några gånger efteråt hade det varit det. medan hotet fortfarande finns kvar ser jag ingen anledning att hålla igen på våldet.

Så att utföra ett kast där man utsätter en person för en extremfara är alltså inte övervåld?

 

 

yep, men det kan vi inte förvänta oss att casey kan.

Likväl kan vi inte förvänta oss att en dyslektiker kan läsa hastighetsskyltarna. Men likförbannat är dyslektikern tvungen att göra det. Prova dra den nästa gång polisen stoppar dig. "Oj ursäkta jag är dyslektiker."

 

 

 

sjukt kasst råd. hur mycket erfarenhet har du av att slåss mot flera angripare?

 

här får du lite tips:

Okej kanske kasst råd. Hur som helt ingen erfarenhet av blivit attackerade utav flera angripare. Men av filmen att döma (casey filmen) ser jag dock bara en enda angripare. Att åskådarna skulle vara några angripare är inte någon vidare bedömning. Åskådarna är bara ett par fega råttor som inte går in och bryter.

 

tror det i rättegång skulle bli väldigt enkelt för en advokat att motivera nödvärn.

Mycket möjligt. Dock så rättfärdigar inte nödvärn övervåld.

 

 

rent allmänt, grepp är ofta väldigt ineffektivt irl. detta pga stress, risken för kniv(grappling mot en knivbeväpnad person suger), flera motståndare, svårare att hitta flyktvägar, fasta objekt etc etc.

 

sedan bör tilläggas att många kampsporter stjälper mer än de hjälper när det gäller självförsvar.

Kan mycket väl vara så, min poäng var att det finns andra sätt att oskadliggöra hotet utan att behöva ta till övervåld.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att kasta ner angripande fiende på marken är knappast övervåld. Ok om det är en rullstolsbunden människa som försöker rulla över en på tåna, men det är inte fallet här. Sen att man kan få skador av att ramla det spelar mindre roll imo. Ner på marken ska idioten ändå.

 

Har faktiskt gjort något likande en gång. Hade glasögon när jag gick i mellanstadiet och en klass"kompis" tyckte de var roliga och började tjaffsa när jag inte gav dem till han. Han fick ner mig på marken och idioten böjer sig ner och jag passade på att lägga in en spark tillräckligt nära ansiktet för att slippa hans närvaro på ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så att utföra ett kast där man utsätter en person för en extremfara är alltså inte övervåld?

nej, inte sålänge det står utom alla tvivel att man är utsatt för våld. kan ju diskuteras om man själv slår första slaget i självförsvar för man misstänker det kommer bli våld men här hade första slaget redan slagits av den andra så det står utom alla tvivel att han håller på att bli utsatt för våld. därmed har han i princip rätt att göra allt sålänge han känner sig hotad enligt nödvärnslagen vilket jag finner är en rätt vettig moralisk princip.

 

nästan all form av fysiskt våld innebär extremfara då man inte längre kan förutsätta att attackeraren är rationell så man vet inte vilken nivå han kommer sluta på.

 

Likväl kan vi inte förvänta oss att en dyslektiker kan läsa hastighetsskyltarna. Men likförbannat är dyslektikern tvungen att göra det. Prova dra den nästa gång polisen stoppar dig. "Oj ursäkta jag är dyslektiker."

är en rätt stor skillnad på att bli utsatt för våld som någon annan initierat och att själv utsätta andra för föra. okej om man är polis kanske man inte kan skylla på att man råkade ha ihjäl fyllot som vevade, men som civil har man ingen skyldighet att lära sig hantera våld.

 

rent allmänt, rätt kass jämförelse imo.

 

jag är rätt strikt med min moral, skiljer på initierande av våld och försvar. imo är försvar 10x angreppet välmotiverat. dels av spelteori(om alla som utsätts för våld skulle göra det skulle det inte vara lika lönsamt att initiera våld), dels av rena moraliska skäl, dels rent praktiska; ens hälsa är i fara, ens hälsa är det viktigaste och rent intuitivt; misshandlar man någon oprovocerat och kallt medvetet har man försakat sin rätt att behandlas väl.

 

Okej kanske kasst råd. Hur som helt ingen erfarenhet av blivit attackerade utav flera angripare. Men av filmen att döma (casey filmen) ser jag dock bara en enda angripare.

jag ser minst en som går in mot slutet och det är ju en till som filmar och hetsar på. de är mycket väl inblandade i situationen allihopa, att inte ta hänsyn till dem ur caseys perspektiv är väldigt osmart. mycket riktigt väljer han efteråt att gå ifrån dem efteråt, gå andra hållet hade varit mycket osmart...

 

Att åskådarna skulle vara några angripare är inte någon vidare bedömning. Åskådarna är bara ett par fega råttor som inte går in och bryter

 

det kan man inte alltid anta. ärligt talat, tycker du borde läsa på lite mer om våld. här får du ett bra boktips om ämnet:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1840242795

 

Kan mycket väl vara så, min poäng var att det finns andra sätt att oskadliggöra hotet utan att behöva ta till övervåld.

 

när man utsätts för stress är det väldigt svårt att tänka. dålig aggressivitet är ofta bättre än att tveka.

 

här får du ett utdrag från boken ovan om hur adrenalin påverkar oss. väldigt bra bok...

http://www.fighttimes.com/magazine/magazine.asp?article=258

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mått rätt kasst senaste dagarna. började med att jag vaknade upp med riktigt sur mage, dagarna efter kom det blod när jag torkade och gjorde ont som fan att skita. fortsatt göra ont att skita, men börjar bli bättre. pga gipset vaknar jag ur mardrömmer konstant med ont i armen så har sömnbrist vilket lett till att jag tagit 2-4h powernap dagtid vilket har fuckat upp dygnsrytmen ännu mer och haft problem att somna. med armen orkar jag inte laga så mycket mat så blir en del skitmat och kan ju inte träna heller så har ingen energi. idag när jag skulle gå och handla kände jag mig svimfärdig. knaprar tabletter mot värk och svullnad gör ju inte saken bättre heller.

 

såhär såg min hand ut, någon som kan förklara vad som är fel?

190737_10150163853737238_525842237_8157117_7376440_n.jpg

 

pokern går bra iaf det lilla jag orkar spela:

15372276.png

 

kenyamålet börjar närma sig:

kenyamalet.png

 

bokningsavgiften är iaf lagd för 1september till kenya så det verkar bli av.

 

snackade lite med en motorgalen forumit om att eventuellt dra och köra formelbil i sommar typ:

http://www.liveit.se/upplevelser/upplevelsepresenter-racerf%C3%B6rare 8-)

 

noterar att thörnströms fick en michelinstjärna, välförtjänt imo. grymt bra service och helt ok mat. sjömagasinet byter ägare så de blev av med sin, ena ägaren av basement tar över, ska bli spännande, var inte jätteimpad av gamla, kändes överhypeat.

 

märkligt avsnitt av v, känns som serien spårar ur helt men kul med lite oväntade händelser iaf. hoppas den får en säsong till iaf. the event känns rätt kasst gjord men jag är sucker för sådana serier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den föreslagna mekanismen är att om föräldrar har många alternativ för att sätta sina barn i skolan så kommer de tendera att välja alternativen där deras telningar får mindre spö av sina kamrater.
Poängen är att det förekommer överallt. Om våld är inneboende i oss försvinner det inte av att man förändrar skolsystemet. Ja, massor av faktorer påverkar våldsbenägenhet hos människor vilket gör att det kommer förekomma i mycket lägre utsträckning givet rätt förutsättningar. Visst är det så. Dock jävligt less att hela tiden läsa om lösningar som utgår från ett marknadsperspektiv. Så enformigt och stelt. Visst, jag behöver inte läsa, fri vilja osv, tack jag förstår det också. Det finns trots allt mycket intressant att läsa här varför jag väljer att göra det.

 

Nej, det krävs inte. Däremot så borde du vara försiktig med att uttrycka särskilt starka åsikter i ämnet eftersom du inte ens verkar ha grundläggande förståelse för vare sig ekonomi eller så mycket annat som dyker upp i wellboken.
Tack för tillrättavisningen. Eller det kanske var en förolämpning? Jaja, jag får grunna på om du har koll i den här frågan.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej, inte sålänge det står utom alla tvivel att man är utsatt för våld. kan ju diskuteras om man själv slår första slaget i självförsvar för man misstänker det kommer bli våld men här hade första slaget redan slagits av den andra så det står utom alla tvivel att han håller på att bli utsatt för våld. därmed har han i princip rätt att göra allt sålänge han känner sig hotad enligt nödvärnslagen vilket jag finner är en rätt vettig moralisk princip.

 

nästan all form av fysiskt våld innebär extremfara då man inte längre kan förutsätta att attackeraren är rationell så man vet inte vilken nivå han kommer sluta på.

 

 

är en rätt stor skillnad på att bli utsatt för våld som någon annan initierat och att själv utsätta andra för föra. okej om man är polis kanske man inte kan skylla på att man råkade ha ihjäl fyllot som vevade, men som civil har man ingen skyldighet att lära sig hantera våld.

 

 

lol. så vad du säger är: killen som drar till sin flickvän med en rakhöger så hon tuppar av är moraliskt korrekt. Allt börja med att flickvännen gav honom en örfil eftersom han ska ha bjudit en annan tjej på en drink. Tejen initierade våld.

 

Detta är alltså moraliskt korrekt eftersom,

1. killen har ingen skyldighet att lära sig hantera våld,

2. killen kan inte längre kan förutsätta att flickvännen är rationell så han vet inte vilken nivå hon kommer sluta på.

3. försvar 10x angreppet är välmotiverat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lol. så vad du säger är: killen som drar till sin flickvän med en rakhöger så hon tuppar av är moraliskt korrekt. Allt börja med att flickvännen gav honom en örfil eftersom han ska ha bjudit en annan tjej på en drink. Tejen initierade våld.

 

Detta är alltså moraliskt korrekt eftersom,

1. killen har ingen skyldighet att lära sig hantera våld,

2. killen kan inte längre kan förutsätta att flickvännen är rationell så han vet inte vilken nivå hon kommer sluta på.

3. försvar 10x angreppet är välmotiverat

 

gah, varför denna kärlek till halmgubbar?

 

är ju helt annat i förhållande och i den situationen man oftast då väl känner sin partner anta att fara för ens liv inte föreligger vilket var hela min poäng.

 

i sitautionen med casey om han får örfilar istället för raka tycker jag helt klart ett knytnävslag är motiverat oavsett om det är 10x mer våld än han utsatts för. bättre det än att vänta på att attackeraren ska slå första slaget.

 

det hela handlar om hotbilden man uppfattar, om en tjej örfilar en kille är det imo hennes problem om killen missuppfattar hotbilden, litar hon inte på att han gör ska hon ge fan i att örfila honom.

 

 

Poängen är att det förekommer överallt. Om våld är inneboende i oss försvinner det inte av att man förändrar skolsystemet.

 

tror du att samma gäller om man förändrar staffskalan för olika våldsbrott? exempelvis dödstraff för överfall vs dagsböter?

 

folk reagerar på incitament, skolor och elever också. låt marknaden styra så får lärare, rektorer och elever antagligen mycket mer incitament än de får idag att minska våldet.

 

Dock jävligt less att hela tiden läsa om lösningar som utgår från ett marknadsperspektiv. Så enformigt och stelt.

 

lite fint är väl att marknadens lösningar uppskattas mycket mer än statens så fort marknaden får minsta lilla chans?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snubben tar en höger i det närmaste oberörd. Att han klarar att bara köra en bodyslam och sen gå därifrån är iskallt. Tar man en höger så rinner, i allmänhet, adrenalinet till. Det är kanske inte rent nödvärn rent juridiskt men vad ska han göra? Hålla fast spetan och säga åt honom att lugna ner sig? Man brukar ta hänsyn till provokation även i rättsfall och här är provokationen ganska uppenbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

splashy, lägg ner du har fel. Du gör som jag brukar göra, envisas tills du sitter själv där framför skärmen och inser hur jävla fel du har men du vill ändå inte ge upp för internetkrigare som du är så ska du bannemig inte ge dig!

 

Du drar rätt sjuka jämförelser, det här är barn vi snackar om, inget svartsjukedrama mellan vuxna individer. Killen får en rak höger i plytet, vad ska han göra? börja slå tillbaka? Det naturliga steget är då att de andra killarna rycker in (som du vägrar se förstås men som alla andra uppfattar som kollar filmen) då det är precis den reaktion de vill ha av Casey förutom att han inte gör något alls då och så åker han på en gangbang som de får på film och sedan kan dra hem till någon och fappa till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snubben tar en höger i det närmaste oberörd. Att han klarar att bara köra en bodyslam och sen gå därifrån är iskallt. Tar man en höger så rinner, i allmänhet, adrenalinet till. Det är kanske inte rent nödvärn rent juridiskt men vad ska han göra? Hålla fast spetan och säga åt honom att lugna ner sig? Man brukar ta hänsyn till provokation även i rättsfall och här är provokationen ganska uppenbar.

 

Detta beundrade jag i en tidigare post. ISKALLT att inte fortsätta, jag menar får man ner sin baneman sen många år på backen försvarslös så är det inte många mobbade barn som slutar där efter ha just blivit slagen på käften.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns på något sätt rätt med the snooki punch här.

 

1260864788_jersey_shore_snooki_punch.gif

 

Backstory

Seaside Heights Detective Steve Korman said the suspect, Brad Ferro, 23, of Deer Park, N.Y., was told to stop drinking by bouncers at the Beachcomber Wednesday morning because he appeared intoxicated. The bar’s bouncers let Ferro stay, however, and he eventually stole the female cast member’s alcoholic beverage from the bar and guzzled it down…

 

Eller så är jag bara väldigt, väldigt trött.

 

Vad gäller casey-historien nöjer jag mig med att konstatera att som tidigare mobboffer applåderar jag honom. Känslostyrd ftw.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej alla helt-ok människor!

 

Om man är en förlorande pokerspelare utan sparkapital och med avsaknad av fotokunskaper. Men har aspirationer på att ta några fina bilder under sommarens tågluff, vad köper man för kamera då?

 

Se: begränsad budget, gärna såndär frän systemkamera, lätt att packa med och inte så ömtålig om man råkar vara berusad

 

 

tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej alla helt-ok människor!

 

Om man är en förlorande pokerspelare utan sparkapital och med avsaknad av fotokunskaper. Men har aspirationer på att ta några fina bilder under sommarens tågluff, vad köper man för kamera då?

 

Se: begränsad budget, gärna såndär frän systemkamera, lätt att packa med och inte så ömtålig om man råkar vara berusad

 

 

tack

 

givet det du skriver säger jag:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=674466

 

förvisso ingen systemkamera, men rätt nära iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns på något sätt rätt med the snooki punch här.

 

1260864788_jersey_shore_snooki_punch.gif

 

Backstory

 

 

Eller så är jag bara väldigt, väldigt trött.

 

Vad gäller casey-historien nöjer jag mig med att konstatera att som tidigare mobboffer applåderar jag honom. Känslostyrd ftw.

När jag såg dedär första gången, d var nog mitt personliga rekord i att gå från smått uttråkad till gapskratt på kortast möjliga tid. :lol:

 

Kvinnomisshandlare är as, men snookimisshandlare är fantastiskt roliga as.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...