Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

24h är inga problem. Lol @ äta sig proppmätt på kött.

 

Om man har en jobbig hunger så går det att lura kroppen genom att dricka vatten sötat med socker eller honung. Dricker man sakta så blir man mätt. Men på 24h tror jag inte det är kroppen som behöver bli lurad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många hävdar typ det motsatta, och det skulle gå hand-i-hand med mina simpla grottmänniskoteorier.

 

1. Kroppen inser att den inte har lyckats skaffa fram mat av någon anledning.

2. Vad vore logiskt nu? A. Att sno värdefulla muskler, värdefull eneri och fokus (vad som behövs för jakt) eller B. Att in i det sista utvinna energi på sådant sätt att man sparar kroppens/hjärnans funktioner så att människan klarar av uppdraget?

3. Kroppen kanske rent utav skickar ut EXTRA resurser för att i ett sista hopp kunna fånga bytet innan undergången. Detta förekommer bland djur iaf.

4. winning

Well, får väl hänvisa till den klassiska HALT-regeln om inte annat (spela inte om du är Hungrig, Arg, Ledsen eller Trött). Tror dock det är ganska individuellt hur man reagerar vid fasta, jag som har ganska fasta rutiner för mat reagerar nog mer än t ex dev o affe som "fastar" oftare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått intrycket att de flesta som fastar använder sig utav periodisk fasta och det vanligaste upplägget verkar vara att äta ett mål före träning och ett stort efter. Vilka för- respektive nackdelar bör det medföra jämfört med att engångsfasta 24h?

 

Ursäkta min lathet, men varför ska ni fasta? :-)

cliffnotes: det är bra att fasta ibland

 

människan är byggd för att klara misslyckad jakt emellanåt. vi har fettreserver som innehåller många gånger mer energi än våra glykogendepåer gör. genom att fasta tvingar man kroppen att börja gå på fett vilket tränar den i att använda fett som bränsle istället för att fuska och bara köra på socker och när sockret tar slut skrika efter mer socker.

 

målet med min fasta är:

+få jämnare insulinnivåer

+få jämnare mängd energi över dagen, slippa toppar och dalar om vartannat, ev+

+höja halten tillväxthormon i kroppen, när man fastar höjs den.

+lära sig styra över sin kropp så man slipper vara slav under insulinet och +lära mig själv välja när jag ska äta och när man ska göra annat

+låta matsmältningssystemet få 1dag semester efter 27års konstant arbete

+bra att veta hur man reagerar på svält, vem vet någon gång kanske man utsätts för svält och då är det bra om kroppen är van vid och man själv vet hur man reagerar

+24h fasta ökar livslängden hos råttor, minskar risker för diverse sjukdomar hos människor

+kul utmaning

 

många verkar tro att kroppen skulle börja förbränna muskler bara för att stenåldersmänniskan misslyckades fälla en mammut första gången. rätt bisarrt påstående, offra muskler när det behövs mat vore ju inte direkt optimalt ur matinsamlingssyfte.

 

jag börjar redan idag =) blev så intresserad efter att ha läst runt om ämnet inatt. jag kommer dock testa en liten fusk-tweak och det blir morgonkaffet med tillhörande mjölk. men verkar som att det ska vara OK av det jag har läst hittills. vad tror du?

 

jag tror detta upplägg kommer gå som en dans på rosor för övrigt. främst av psykologiska skäl så som att man får känna en redig mättnadskänsla, samt då jag kommer köra kvällsätning så bidrar ju det till "jakt följt av belöning".

 

ohh, tjyvstartare alltså.

 

Har fastat 24h en gång, drack vatten och ett glas juice, och det gick rätt lätt faktiskt då jag hade ställt in mig på det några dagar innan. Till saken hör att jag då bodde i ett mindre kollektiv och några polare bestämde sig för att fresta mig med allt möjligt under dagen, tror det bara var till min fördel faktiskt då det lockade fram vinnarskallen än mer.

 

Rent fysiskt så är det under tiderna då jag normalt brukar äta som det var jobbigast, kroppen var inställd på mat då och hungerkänslan var lite jobbig (speciellt när de sitter o frestar med gourmétkäk) men drack lite vatten så magen fick något att jobba med och så småningom släppte det. Blir naturligt svårare att koncentrera sig så pokern kanske ni bör skippa (åtminstone på kvällen).

 

Ni bör fixa detta lätt.

 

:)

 

Well, får väl hänvisa till den klassiska HALT-regeln om inte annat (spela inte om du är Hungrig, Arg, Ledsen eller Trött). Tror dock det är ganska individuellt hur man reagerar vid fasta, jag som har ganska fasta rutiner för mat reagerar nog mer än t ex dev o affe som "fastar" oftare.

 

jag får hänvisa till HALT. det är givetvis bra som grinder att träna kroppen på att inte ha dalar i insulin så man slipper bli hungrig, arg, ledsen och trött bara för man inte ätit senaste timmarna.

 

Var klar med min sista måltid kl01 igår så nu har man passerat 16h fasta utan problem (drack dock kaffe med soyamjölk för 100kcal tidigare idag). spelet kändes fokuserat och stördes inte av hungern.

 

GG dag 1

 

nice! tror du att du hade klarat 8h till utan större problem? hur mycket kött och hur lite kolisar äter du?

 

---

 

köpte 5kg nötfärs från gröna gårdar. fet färs är nöt.

 

---

 

köpte lite schampoo och passade på att köpa ett serum. hur använder man serum?

 

---

 

bokat http://www.quintadaterca.com i maj och http://en.canjou.com/horsetrails/horse-trails/mountains-to-the-sea-trail-2.html i juni. blir nog göteborgsvarv. kenya var fullbokat så vi tvingas flytta fram resan en vecka så blir i augusti.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nice! tror du att du hade klarat 8h till utan större problem? hur mycket kött och hur lite kolisar äter du?

 

landade på 17h då matlagningen tog tid. hade rent mentalt lätt klarat 2h till iaf, mer vågar jag ej spekulera kring.

 

deffar på 2k kcal och siktar på 120g prot. fett och carbs varierar något men helt klart större andel fett för det mesta. potatis är min främsta carb-källa fwiw.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försvåras nog en hel del för mig mtp att jag bulkat rätt länge nu och tryckt i mig en jävla massa kolhydrater.

 

Hade jag inte styrketränat hade det varit hur lätt som helst för mig att fasta en dag men det hade inte känts aktuellt heller eftersom jag var smal som en pinne innan jag började träna. Var sällan hungrig. Ett hårt pass på gymet nu och jag är dödshungrig hela samma dag plus nästan hela efterföljande dag.

 

Jag måste nog förbereda mig mentalt ett tag till innan jag vågar mig på detta :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cliffnotes: det är bra att fasta ibland

 

människan är byggd för att klara misslyckad jakt emellanåt. vi har fettreserver som innehåller många gånger mer energi än våra glykogendepåer gör. genom att fasta tvingar man kroppen att börja gå på fett vilket tränar den i att använda fett som bränsle istället för att fuska och bara köra på socker och när sockret tar slut skrika efter mer socker.

 

målet med min fasta är:

+få jämnare insulinnivåer

+få jämnare mängd energi över dagen, slippa toppar och dalar om vartannat, ev+

+höja halten tillväxthormon i kroppen, när man fastar höjs den.

+lära sig styra över sin kropp så man slipper vara slav under insulinet och +lära mig själv välja när jag ska äta och när man ska göra annat

+låta matsmältningssystemet få 1dag semester efter 27års konstant arbete

+bra att veta hur man reagerar på svält, vem vet någon gång kanske man utsätts för svält och då är det bra om kroppen är van vid och man själv vet hur man reagerar

+24h fasta ökar livslängden hos råttor, minskar risker för diverse sjukdomar hos människor

+kul utmaning

 

många verkar tro att kroppen skulle börja förbränna muskler bara för att stenåldersmänniskan misslyckades fälla en mammut första gången. rätt bisarrt påstående, offra muskler när det behövs mat vore ju inte direkt optimalt ur matinsamlingssyfte.

 

jag gillar eran utmaning men en del av dina påståenden känns lite lolz och det hade varit fint med lite fotnötter ..:D

 

mvh fortf ett fan av wellboken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hjort kom förbi med 20kg kött från gröna gårdar. gav mig 500gram nötfärs som jag stekte biffar på. herre jävlar vad ko de luktade när man stekte dem. smakar inte riktigt lika mycket som de luktade men är helt klart fetare och saftigare än vanlig färs.

 

Det här låter ju finfint. Är det någon som vet vart man kan köpa gräskött i Malmö? Varken gröna gårdar eller gräskött.se levererar söder om Göteborg.

 

Btw +1 på att det går att grinda längre med Paleo. Jag lade om i November och märkte stor skillnad både i hur länge man kunde spela och framförallt hur snabbt efter måltiderna jag kunde börja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har även funderat på att byta dygnsrytm för att få in mer spel när det är mer action (spelar 5/10 10/20).

 

Min erfarenhet är att en av nackdelarna när man går upp i nivåerna är att man måste anpassa sig mycket mer till när det finns action. En snabb titt på Microgaming / Entraction / Boss visar just nu 1 bord på 5/10+. Det är inte bara det att det är dålig gameselection, det finns ingen action över huvudtaget. Det sista året har jag normalt sett varit uppe 12.00-04.00 vilket ger hyfsad action.

 

Jag bodde i Brasilien i vinter vilket helt klart var en bättre tidszon. Man kunde ta det europeiska kvällspasset efter lunch och sedan ta FTP / Stars på kvällen utan att behöva sitta uppe på småtimmarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Den enda liknande tjänst jag hittat i Skåne är den här

http://www.karlsson-elner.se/?s=19&under=2

 

Har inte provat den dock

 

 

Tack för länkarna! I den första länken har dem även skrivit ut olika återförsäljare om någon vill prova gräskött men inte känner sig redo att köpa bulk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu går det framåt!

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4413594

Socialdemokraterna vill stoppa svensk sexturism

 

Kriminalisera svenskars sexköp i länder som Thailand, Tyskland och Belgien, tycker Socialdemokraterna. Även om det är tillåtet att köpa sex i de länderna har partiet lagt in en motion om ett förbud mot sexköp utomlands.

bra att de iaf vet vad de är upprörda över. sexköp är ju som bekant olagligt i thailand, bara att polisen väljer att ignorera det när det inte gäller minderåriga eller trafficking.

 

andra länder som gambia, indonesien m flera nämns inte heller. danmark kunde gott få ett hedersonmämnande, är ju synnerligen enkelt för polisen att lägga span vid bron och följa bilar över till köpenhamn och sedan gripa dem när de kommer hem. vem vet, kanske danska polisen kan sammarbeta och gripa svenskarna där direkt!

 

underbara framtidsvision!

 

– I andra länder är kvinnor mycket mer utsatta så vi tycker att det är viktigt att vi kriminaliserar sexköp utomlands. Det är en viktig markering att det inte är acceptabelt.

även pojkar är väldigt utsatta. faktum är att fler pojkar än flickor på gymnasiet säljer sex.

 

skönt att alliansen är helt emot detta...

Krister Hammarbergh, moderat ledamot i justitieutskottet, vill att Sverige ska vänta och se hur det har fungerat i Norge.

bra alliansen! låter som en gyllene medelväg, vänta och se, visar norska statens studie att deras politik funkar bra kan vi kopiera deras lagstiftning. filosofi är för akademiska töntar utan solidaritet.

 

Krister Hammarbergh, moderat ledamot i justitieutskottet, vill att Sverige ska vänta och se hur det har fungerat i Norge.

för att inte tala om alla sexturister som kommer till sverige. tänker på alla tyskar affärsmän, danskar som pendlar, kineser som gör affärer etc. grip dem på flygplatsen imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu går det framåt!

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4413594

Socialdemokraterna vill stoppa svensk sexturism

 

 

bra att de iaf vet vad de är upprörda över. sexköp är ju som bekant olagligt i thailand, bara att polisen väljer att ignorera det när det inte gäller minderåriga eller trafficking.

 

andra länder som gambia, indonesien m flera nämns inte heller. danmark kunde gott få ett hedersonmämnande, är ju synnerligen enkelt för polisen att lägga span vid bron och följa bilar över till köpenhamn och sedan gripa dem när de kommer hem. vem vet, kanske danska polisen kan sammarbeta och gripa svenskarna där direkt!

 

underbara framtidsvision!

 

 

även pojkar är väldigt utsatta. faktum är att fler pojkar än flickor på gymnasiet säljer sex.

 

skönt att alliansen är helt emot detta...

 

bra alliansen! låter som en gyllene medelväg, vänta och se, visar norska statens studie att deras politik funkar bra kan vi kopiera deras lagstiftning. filosofi är för akademiska töntar utan solidaritet.

 

 

för att inte tala om alla sexturister som kommer till sverige. tänker på alla tyskar affärsmän, danskar som pendlar, kineser som gör affärer etc. grip dem på flygplatsen imo.

 

Jag hade en "intressant" diskussion om detta med en bekant igår.

 

Jag: Prostituerade* väljer att sälja sex för att de troligtvis ser det som det bästa tillgängliga alternativet och de därför bör få det sämre om man försöker strypa deras kundkrets.

 

Han: de gör det inte frivillligt utan är tvingade av ekonomiska skäl.

 

Jag: Inte mer än jag är "tvingad" att vara momskonsult. Jag gör det för att jag anser att det är det bästa tillgängliga alternativet för mig, inte för att det är vad jag helst av allt skulle vilja göra om jag fick välja fritt.

 

Han: Folk säljer inte sex för att det är det bästa tillgängliga, möjligtvis minst dåliga (stor skillnad) för just honom eller henne. I längden, och på det stora hela, är det inte det minst dåliga. Det minst dåliga är att sexturisten öppnar en butik och ger honom ett vettigt arbete för vettig lön.

 

Så för att sammanfatta, vi borde tvinga potentiella sexköpare att åka till sina sexturistländer och öppna butiker där de anställer potentiella prostituerade för vettiga villkor. Problem solved!

 

* förutom de som med våld är tvingade att sälja sex, vilket är en annan fråga och redan reglerat i andra delar av brottsbalken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...