Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Har hört en del som säger att trio i malmö, en hyfsat ny restaurang utan stjärna vad jag vet, men har nästan bara hört lovord. Tom några som vågat jämställa stället med noma i cph. Så min fråga är om någon varit där och kan säga något? Nu när ämnet ändå verkar uppe.

 

Dehman, du läser aftonbladet, kollar på big brother, har säkert tribaler som du gömt undan, men ändå hör jag dig uttrycka ditt förakt mot white trash konstant. What's up with that?

 

Trio lades ju ner för några månader sedan trots att dem alltid hade fullbokat, även på vardagarna. Jag tycker Bastard som ligger bara ett par kvarter därifrån är sjukt trevligt om man letar efter ett alternativ.

 

Fwiw så bodde jag i Köpenhamn förra sommaren och gick då på sju av dem då tio Michelin restauranger som fanns där. Jag tyckte nivån överlag var fantastisk hög, även jämfört med t.ex Barcelona, Rom etc. Jag tyckte att Noma stod i en klass för sig själv.

 

Jag funderade på att dra upp till Götebord nästa helg. Eftersom jag är en obotlig sucker så har jag kollat upp att det finns fem restauranger med en Michelin-stjärna i Göteborg. Någon som har en åsikt om vart man bör gå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

image.png

 

 

Grymt imponerande! Du ar valdigt duktig! Har ungefar lika manga hander i min databas. Men vinner en tredjedel av vad du gor. Dessutom vinner jag knappt ens langre exl RB. Cochar du? Eller kan man fa kopa din databas for det senaste aret? Formodligen vill du kanske inte lamna ut sa mycket information men om priset ar ratt kanske?

 

wp du med. mycket av min brist på swings beror på att jag är rätt selektiv på var när och hur jag lirar, spelar jag inte mitt a-game mot folk jag har edge emot spelar jag inte. blir givetvis mycket högre winrate så än om tillåter b-game eller spel när ens edge är oklar.

 

inte jättesugen på att sprida ut min databas, dels pga respekt för de som coachat mig, dels för att mina motståndare skulle få se det och dels för att det är lite jobbigt att ge upp integriteten.

 

Jag har väl personligen inte så mycket emot att sexköp är olagligt, under förutsättning att sexförsäljning också är olagligt: Ett sexhandelsförbud går att motivera av medicinska skäl, men denna approach har man valt att inte ta, utan gjort det till en ren morallag, och det är förkastligt. Vänsterpartiet kommenterar såklart inte heller fallet där medelålders kvinnor åker till afrikanska länder och boinkar svarta yngre män mot kontant ersättning...

 

intressant frågeställning. vi har ju ena sidan:

http://www.amazon.com/More-Sex-Safer-Unconventional-Economics/dp/1416532218

 

om det var fler prostituerade betyder det mer könsjukdomar än om det är färre? rent intuitivt känns det som att logiken borde överföras från tjejer som ofta har sex till prostituerade. era tankar?

 

Inga skriverier om allt som hander numer, bara en semisjuk graphhhhh :(

 

jag tycker det är lite komiskt att sverige tvingas böta till eu för att vi inte lagrar data. hoppas ni som röstade jag till eu är nöjda... sjuka värld...

 

angående libyen så råkade jag någon dag innan se senaste hamiltonfilmen, lol vad dåliga skådespelare var på 90talet allså... fin grafik:

http://edition.cnn.com/video/#/video/world/2011/03/19/king.wall.libya.explainer.cnn?hpt=C2

 

ipad 2 verkar bli svår att få tag på. 5veckor leveranstid i usa och köer varje dag utanför butikerna. känns som det finns risk att de blir försenade till sverige.

 

persbrandt åker dit på första gången har tar kokain, knappt en lina säger han... wp staten, bra användade av resurser.

 

 

Antar att det här är bästa stället att fråga.

 

Jag är vinnande på turneringar och stt på lägre nivåer ($10-$50). Förut spelade jag upp till $200-inköp, men det var några år sedan och jag har inte br eller skills för det i dag.

 

Cg har jag inte spelat seriöst sedan 200...5? Så jag är sugen på att skaffa mig en bättre matematisk förståelse för spelet, eftersom jag i dag nästan enbart kör på omedveten mönsterigenkänning (låter bättre än "känsla och tur"). Var börjar jag läsa? Några särskilt bra boktips? Är matten avancerad får jag väl lära mig helt enkelt.

 

In before "Mathematics of poker".

 

this, men den är mest teoretisk, inte så mycket rent praktiska råd.

 

excel och pokerstove är en bra början. börja misslyckas lösa några problem tills du inser vilken typ av problem som du kan lösa och lös några sådana så din intuition och guesstimeringar stämmer bättre överens med de rätta.

 

Trio lades ju ner för några månader sedan trots att dem alltid hade fullbokat, även på vardagarna. Jag tycker Bastard som ligger bara ett par kvarter därifrån är sjukt trevligt om man letar efter ett alternativ.

 

Fwiw så bodde jag i Köpenhamn förra sommaren och gick då på sju av dem då tio Michelin restauranger som fanns där. Jag tyckte nivån överlag var fantastisk hög, även jämfört med t.ex Barcelona, Rom etc. Jag tyckte att Noma stod i en klass för sig själv.

 

Jag funderade på att dra upp till Götebord nästa helg. Eftersom jag är en obotlig sucker så har jag kollat upp att det finns fem restauranger med en Michelin-stjärna i Göteborg. Någon som har en åsikt om vart man bör gå?

 

28+ är bäst. har du redan prövat noma och allt i danmark ger inte kockovin något wow längre, men 28+ har riktigt jävla god mat iaf. behöver inte alltid vara häftigt eller mysigt, ibland räcker det med riktigt god mat.

 

---

 

har gått och blivit rätt explo/read/gtfo på sistone, lite exempel:

Grabbed by Holdem Manager

NL Holdem $4(BB) Replayer

SB ($396)

BB ($663)

UTG ($565)

Hero ($684)

CO ($260)

BTN ($645)

 

Dealt to Hero J:spade: K:spade:

 

UTG raises to $12, Hero calls $12, fold, fold, fold, BB calls $8

 

FLOP ($38) 5:spade: 3:diamond: K:club:

 

BB checks, UTG bets $28.50, Hero calls $28.50, BB calls $28.50

 

TURN ($123) 5:spade: 3:diamond: K:club: 8:diamond:

 

BB checks, UTG bets $61.75, Hero folds, BB calls $61.75

 

RIVER ($247) 5:spade: 3:diamond: K:club: 8:diamond: 4:diamond:

 

BB checks, UTG checks

 

BB shows 8:spade: 4:spade:

(Pre 38%, Flop 10.0%, Turn 11.4%)

 

UTG shows K:diamond: A:club:

(Pre 62%, Flop 90.0%, Turn 88.6%)

 

BB wins $244

 

Grabbed by Holdem Manager

NL Holdem $4(BB) Replayer

SB ($507)

BB ($421)

UTG ($579)

UTG+1 ($560)

Hero ($368)

BTN ($461)

 

Dealt to Hero Q:spade: Q:heart:

 

UTG calls $4, UTG+1 raises to $10, Hero calls $10, BTN calls $10, fold, fold, UTG calls $6

 

FLOP ($46) 9:diamond: K:spade: Q:club:

 

UTG checks, UTG+1 checks, Hero bets $30, BTN calls $30, UTG folds, UTG+1 folds

 

TURN ($106) 9:diamond: K:spade: Q:club: 6:diamond:

 

Hero checks, BTN checks

 

RIVER ($106) 9:diamond: K:spade: Q:club: 6:diamond: 9:spade:

 

Hero bets $66, BTN raises to $132, Hero raises to $250, BTN calls $118

 

Hero shows Q:spade: Q:heart:

(Pre 81%, Flop 34.7%, Turn 22.7%)

 

BTN shows J:diamond: T:diamond:

(Pre 19%, Flop 65.3%, Turn 77.3%)

 

Hero wins $603

 

Grabbed by Holdem Manager

NL Holdem $4(BB) Replayer

SB ($331)

Hero ($257)

UTG ($198)

UTG+1 ($62)

CO ($164)

BTN ($170)

 

Dealt to Hero A:heart: 8:club:

 

fold, fold, fold, BTN calls $4, fold, Hero checks

 

FLOP ($10) A:club: A:spade: J:diamond:

 

Hero checks, BTN checks

 

TURN ($10) A:club: A:spade: J:diamond: A:diamond:

 

Hero checks, BTN checks

 

RIVER ($10) A:club: A:spade: J:diamond: A:diamond: 6:spade:

 

Hero bets $4, BTN raises to $16.12, Hero raises to $40, BTN calls $23.88

 

BTN shows 4:club: 6:club:

(Pre 39%, Flop 2.8%, Turn 0.0%)

 

Hero shows A:heart: 8:club:

(Pre 61%, Flop 97.2%, Turn 100.0%)

 

Hero wins $87

 

Grabbed by Holdem Manager

NL Holdem $4(BB) Replayer

SB ($72.60)

Hero ($190)

CO ($150)

BTN ($102)

 

Dealt to Hero 2:spade: 2:heart:

 

fold, fold, SB raises to $72.60 (AI), Hero calls $68.60 (explosynen)

 

FLOP ($145) T:heart: 7:diamond: 3:club:

 

TURN ($145) T:heart: 7:diamond: 3:club: A:diamond:

 

RIVER ($145) T:heart: 7:diamond: 3:club: A:diamond: A:club:

 

SB shows Q:heart: J:club:

(Pre 50%, Flop 31.5%, Turn 22.7%)

 

Hero shows 2:spade: 2:heart:

(Pre 50%, Flop 68.5%, Turn 77.3%)

 

Hero wins $143

 

Grabbed by Holdem Manager

NL Holdem $4(BB) Replayer

Hero ($136)

BB ($400)

UTG ($188)

UTG+1 ($438)

CO ($111)

BTN ($400)

 

Dealt to Hero 5:diamond: 4:diamond:

 

fold, UTG+1 calls $4, CO calls $4, fold, Hero calls $2, BB checks

 

FLOP ($16) 4:heart: 7:club: 7:spade:

 

Hero checks, BB checks, UTG+1 bets $7.60, CO folds, Hero calls $7.60, BB folds

 

TURN ($31.20) 4:heart: 7:club: 7:spade: 2:spade:

 

Hero checks, UTG+1 bets $14.82, Hero calls $14.82

 

RIVER ($60.84) 4:heart: 7:club: 7:spade: 2:spade: K:heart:

 

Hero checks, UTG+1 bets $28.92, Hero calls $28.92

 

UTG+1 shows T:diamond: Q:spade:

(Pre 60%, Flop 27.9%, Turn 13.6%)

 

Hero shows 5:diamond: 4:diamond:

(Pre 40%, Flop 72.1%, Turn 86.4%)

 

Hero wins $115

 

Grabbed by Holdem Manager

NL Holdem $4(BB) Replayer

SB ($217)

BB ($160)

UTG ($166)

Hero ($233)

BTN ($313)

 

Dealt to Hero Q:spade: K:club:

 

UTG raises to $12, Hero calls $12, fold, fold, fold

 

FLOP ($30) A:spade: K:diamond: K:heart:

 

UTG bets $20, Hero raises to $50, UTG calls $30

 

TURN ($130) A:spade: K:diamond: K:heart: 4:diamond:

 

UTG checks, Hero bets $171 (AI), UTG calls $104 (AI)

 

RIVER ($338) A:spade: K:diamond: K:heart: 4:diamond: 5:club:

 

UTG shows Q:heart: A:diamond:

(Pre 74%, Flop 9.4%, Turn 4.5%)

 

Hero shows Q:spade: K:club:

(Pre 26%, Flop 90.6%, Turn 95.5%)

 

Hero wins $335

 

Grabbed by Holdem Manager

NL Holdem $6(BB) Replayer

SB ($358)

Hero ($945)

BTN ($139)

 

Dealt to Hero 5:club: 4:diamond:

 

fold, SB raises to $12, Hero calls $6

 

FLOP ($24) 7:heart: T:heart: 5:diamond:

 

SB bets $16, Hero raises to $40, SB calls $24

 

TURN ($104) 7:heart: T:heart: 5:diamond: 7:club:

 

SB checks, Hero checks

 

RIVER ($104) 7:heart: T:heart: 5:diamond: 7:club: 5:spade:

 

SB checks, Hero bets $80, SB calls $80

 

Hero shows 5:club: 4:diamond:

(Pre 36%, Flop 21.6%, Turn 4.5%)

 

SB shows T:club: K:spade:

(Pre 64%, Flop 78.4%, Turn 95.5%)

 

Hero wins $262

 

Grabbed by Holdem Manager

NL Holdem $4(BB) Replayer

Hero ($145)

BB ($328)

UTG ($223)

UTG+1 ($196)

CO ($341)

BTN ($144)

 

Dealt to Hero 8:heart: A:club:

 

fold, fold, fold, fold, Hero raises to $14, BB raises to $48, Hero raises to $145 (AI), fold

 

Hero shows 8:heart: A:club:

 

Hero wins $96

 

Grabbed by Holdem Manager

NL Holdem $6(BB) Replayer

Hero ($227)

BB ($161)

BTN ($700)

 

Dealt to Hero A:spade: K:diamond:

 

BTN raises to $12, Hero raises to $44, BB calls $38, fold

 

FLOP ($100) 4:heart: 9:club: 6:heart:

 

Hero bets $183 (AI), BB calls $117 (AI)

 

TURN ($334) 4:heart: 9:club: 6:heart: 8:heart:

 

RIVER ($334) 4:heart: 9:club: 6:heart: 8:heart: J:club:

 

BB shows T:club: Q:club:

(Pre 40%, Flop 30.2%, Turn 31.8%)

 

Hero shows A:spade: K:diamond:

(Pre 60%, Flop 69.8%, Turn 68.2%)

 

BB wins $332

 

 

ser det ut som ifs-händer? lite inspirerad av jose är jag faktiskt, men det mesta är rent explo mot folk jag hoppas jag vet hur de spelar och beslutsturar mot :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Jag har använt PokerStove rätt mycket, men sällan för mer djupgående rangeanalyser. Borde det antar jag. Ska läsa MoP också och kanske börja grinda från low-limit (NL10/NL25 eller nåt).

Hoppa över MoP om du inte tänkt läsa den för intresset. Att läsa den kommer generera lika mycket pengar som att lösa [0,1]-games.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant! Kan du rekommendera en coach?

 

nop, mina gamla coacher har lagt ner coachningen. men jeppish här på forumet är iaf jobbig att möta och verkar plussa på midstakes vilket rätt många av de amerikanska coacherna inte gör, så kanske han är bra.

 

---

 

11:55 AM 501 Isildur1 (Viktor Blom) 1.513

502 Daniel Negreanu 2.790

 

DN känns spelbart, är ju bara 5k händer, mycket som kan hända och isildur1 övertygade inte mot tony.

 

fick paleoböckerna så lagade lite paleomat:

19973210150167688827238.jpg

gah hur kopiera man bildadresserna från facebook med den nya värdelösa bildfunktionen?

 

 

edit:

har börjat läsa den nakna hälsan nu. verkar kanon i upplägget. kanske har lite confirmation bias då jag håller med honom om det mesta och min egen träning påminner mycket om hans råd, men känns verkligen som en bra bok som skulle kunna förändra folks liv till det bättre.

 

rent allmänt, många forumiter verkar ha åsikter som avviker från mainstream åt hans håll så kanske ligger något i det. meta o co håller säkert inte med, men tror säkert de får ut något från boken ändå, om det så är starkare vader och lägre vilopuls men inte nya recept så är det ju ändå något positivt iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mycket av min brist på swings beror på att jag är rätt selektiv på var när och hur jag lirar, spelar jag inte mitt a-game mot folk jag har edge emot spelar jag inte. blir givetvis mycket högre winrate så än om tillåter b-game eller spel när ens edge är oklar.

 

Tack for tipsen. Det ska jag bli battre pa. Vet inte hur mycket jag har forlorat pa att spela nar man inte ar pa topp eller mot for duktigt motstand. Mycket pga av olika rake races och annat som totalt pajar ens spel nar man kanner sig tvingad att lira. Och sa lagger man till lite extra bord bara for att det ska ga fortare. Vilket gor att man spelar annu sammre.

 

Dessutom brukar jag i borjan av manaden bestamma hur manga timmar jag ska lira denna manaden. Det ar nog ett tveegat svard. Bra att fa in timmarna men tyvarr blir det mycket daligt b-spel. Ska bli battre pa att spela mera effektivt. Har borjat med sma korta sessioner den sista tiden, funkar battre. Kanner att jag blir dasig i huvudet efter en timma. Brukar ta en kortare paus sedan kor en timme.. Rinse and repeat..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nop, mina gamla coacher har lagt ner coachningen. men jeppish här på forumet är iaf jobbig att möta och verkar plussa på midstakes vilket rätt många av de amerikanska coacherna inte gör, så kanske han är bra.

 

Ok, Tack. Ska kolla upp honom. Om du andrar dig i framtiden om att bli coach sa far du valdigt garna pm mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppa över MoP om du inte tänkt läsa den för intresset. Att läsa den kommer generera lika mycket pengar som att lösa [0,1]-games.

 

Tvivlar på att det finns någon bok/artikel/film/whatever som direkt genererar pengar. Vill få en grundläggande förståelse för matematiken som jag i dag saknar, så att jag får lättare att tänka själv sen. Blir MoP vettigare med den utgångspunkten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen wellboken!

 

Efter att ha tappat min telefon i helgen (och hittat den igen) som kom jag på de kan vara vettigt att slänga in ett kontantkort i min gamla så man slipper bli helt utlämnad om man tappar/tar sönder/tiltar på sin vanliga.

 

Vad rekommenderas?

Ska mest ha den till att ta emot extra viktiga samtal om jag inte svarar på min andra, använda den när jag är utomlands och ha den då min vanliga lolar sig.

 

Kollade telenor men dom har massa tjafs och trams, sen hatar jag dom för dom bara hustlar folk dagarna i enda

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvivlar på att det finns någon bok/artikel/film/whatever som direkt genererar pengar. Vill få en grundläggande förståelse för matematiken som jag i dag saknar, så att jag får lättare att tänka själv sen. Blir MoP vettigare med den utgångspunkten?

 

Tycker du ska börja med kombinatorik och sannolikhetslära om du inte redan läst det. Förutom att det hjälper dig med grundläggande handkombinationsräkning på typbrädor när du sätter upp rangerna och bestämmer när / var / hur du ska spela, vad du ska cb:a osv ger det dig en god grund att stå på när du ska hantera övriga frågor som brm, varians och "downsrings" osv.

 

Sen gäller det att bestämma sig för vilken sorts pokerspelare man vill bli.

 

Själv företräder jag den mer spelteoretiska delen. Jag väljer att försöka kvantifiera allt jag gör. Orsaken är enkel, jag vill kunna justera mitt spel med viss precision.

 

Tänk dig att du prickskjuter mot en måltavla. Vad är det första du gör? Du skjuter en provserie och får fram en "träffbild". Sedan skruvar du lite på siktet och skjuter en ny provserie. Så småningom har du flyttat in träffbilden mot målet.

 

Genom att ha tänkt igenom ditt spel och bestämt dig för hur du ska spela har du satt upp ett sikte. Det är fullt möjligt (och rentav troligt) att din träffbild ligger helt off. Men när du har en fixerad struktur av frekvensfördelningar och strategier kan du börja skruva på siktet för att bättre träffa målet.

 

Om du accepterar att det finns något som heter GTO och att man kan beräkna EV-fält (eller kurvor) för olika val inser du också att om du rör dig "lite" och något håll kommer ditt EV att förändras. Låt oss säga att du befinner dig i (1) i grafen nedan.

 

250px-Bistability.svg.png

 

Du skruvar lite på ditt sikte, din EV ökar. Du är glad och fortsätter skruva, du befinner dig i (2). Du fortsätter skruva, din EV sjunker och du inser i punkt (3) att du egentligen borde befinna dig i (2). Du skruvar tillbaka siktet och befinner dig i en labil jämvikt. Jag tänker inte gå in på perturbationsteori (störningsräkning) eller hur ev-fälten egentligen ser ut. Men det här är en ledtråd till hur man kan använda matstat för att tvätta sina data och försöka hitta rätt.

 

En bra grundinställning för siktet kan vara att kopiera vinnande spelares stats, handlingsmönster och ranger för att sedan börja sitt arbete mot toppen.

 

MoP kan hjälpa dig förstå saker som t.ex. vad du ska göra med olika delar av din range i olika situationer osv men betydligt viktigare är att förstå hur man ska analysera situationer, strategier och motstrategier och här är återigen matstat + grundläggande linjär algebra viktigare för att hitta brytpunkter.

 

HU-spel lämpar sig särskilt väl för prickskytte eftersom du efter att ha fått ordentligt med stryk några sessioner kan analysera varför / var i beslutsträdet du läcker, justera dina handlingsmönster och mosa motståndet nästföljande sessioner. Tror du på GTO kommer du närmare och närmare för varje liten justering du gör förutsatt att du vandrar i gradientens riktning :)

 

Mitt råd är därför CG med tyngdpunkt på HU, matstat, linjär algebra, MoP och några träningsvideos från vinnande spelare (skit i vad de säger, kolla vad de gör).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du ska börja med kombinatorik och sannolikhetslära om du inte redan läst det. Förutom att det hjälper dig med grundläggande handkombinationsräkning på typbrädor när du sätter upp rangerna och bestämmer när / var / hur du ska spela, vad du ska cb:a osv ger det dig en god grund att stå på när du ska hantera övriga frågor som brm, varians och "downsrings" osv.

 

Sen gäller det att bestämma sig för vilken sorts pokerspelare man vill bli.

 

Själv företräder jag den mer spelteoretiska delen. Jag väljer att försöka kvantifiera allt jag gör. Orsaken är enkel, jag vill kunna justera mitt spel med viss precision.

 

Tänk dig att du prickskjuter mot en måltavla. Vad är det första du gör? Du skjuter en provserie och får fram en "träffbild". Sedan skruvar du lite på siktet och skjuter en ny provserie. Så småningom har du flyttat in träffbilden mot målet.

 

Genom att ha tänkt igenom ditt spel och bestämt dig för hur du ska spela har du satt upp ett sikte. Det är fullt möjligt (och rentav troligt) att din träffbild ligger helt off. Men när du har en fixerad struktur av frekvensfördelningar och strategier kan du börja skruva på siktet för att bättre träffa målet.

 

Om du accepterar att det finns något som heter GTO och att man kan beräkna EV-fält (eller kurvor) för olika val inser du också att om du rör dig "lite" och något håll kommer ditt EV att förändras. Låt oss säga att du befinner dig i (1) i grafen nedan.

 

250px-Bistability.svg.png

 

Du skruvar lite på ditt sikte, din EV ökar. Du är glad och fortsätter skruva, du befinner dig i (2). Du fortsätter skruva, din EV sjunker och du inser i punkt (3) att du egentligen borde befinna dig i (2). Du skruvar tillbaka siktet och befinner dig i en labil jämvikt. Jag tänker inte gå in på perturbationsteori (störningsräkning) eller hur ev-fälten egentligen ser ut. Men det här är en ledtråd till hur man kan använda matstat för att tvätta sina data och försöka hitta rätt.

 

En bra grundinställning för siktet kan vara att kopiera vinnande spelares stats, handlingsmönster och ranger för att sedan börja sitt arbete mot toppen.

 

MoP kan hjälpa dig förstå saker som t.ex. vad du ska göra med olika delar av din range i olika situationer osv men betydligt viktigare är att förstå hur man ska analysera situationer, strategier och motstrategier och här är återigen matstat + grundläggande linjär algebra viktigare för att hitta brytpunkter.

 

HU-spel lämpar sig särskilt väl för prickskytte eftersom du efter att ha fått ordentligt med stryk några sessioner kan analysera varför / var i beslutsträdet du läcker, justera dina handlingsmönster och mosa motståndet nästföljande sessioner. Tror du på GTO kommer du närmare och närmare för varje liten justering du gör förutsatt att du vandrar i gradientens riktning :)

 

Mitt råd är därför CG med tyngdpunkt på HU, matstat, linjär algebra, MoP och några träningsvideos från vinnande spelare (skit i vad de säger, kolla vad de gör).

 

:h:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du ska börja med kombinatorik och sannolikhetslära om du inte redan läst det. Förutom att det hjälper dig med grundläggande handkombinationsräkning på typbrädor när du sätter upp rangerna och bestämmer när / var / hur du ska spela, vad du ska cb:a osv ger det dig en god grund att stå på när du ska hantera övriga frågor som brm, varians och "downsrings" osv.

 

Sen gäller det att bestämma sig för vilken sorts pokerspelare man vill bli.

 

Själv företräder jag den mer spelteoretiska delen. Jag väljer att försöka kvantifiera allt jag gör. Orsaken är enkel, jag vill kunna justera mitt spel med viss precision.

 

Tänk dig att du prickskjuter mot en måltavla. Vad är det första du gör? Du skjuter en provserie och får fram en "träffbild". Sedan skruvar du lite på siktet och skjuter en ny provserie. Så småningom har du flyttat in träffbilden mot målet.

 

Genom att ha tänkt igenom ditt spel och bestämt dig för hur du ska spela har du satt upp ett sikte. Det är fullt möjligt (och rentav troligt) att din träffbild ligger helt off. Men när du har en fixerad struktur av frekvensfördelningar och strategier kan du börja skruva på siktet för att bättre träffa målet.

 

Om du accepterar att det finns något som heter GTO och att man kan beräkna EV-fält (eller kurvor) för olika val inser du också att om du rör dig "lite" och något håll kommer ditt EV att förändras. Låt oss säga att du befinner dig i (1) i grafen nedan.

 

250px-Bistability.svg.png

 

Du skruvar lite på ditt sikte, din EV ökar. Du är glad och fortsätter skruva, du befinner dig i (2). Du fortsätter skruva, din EV sjunker och du inser i punkt (3) att du egentligen borde befinna dig i (2). Du skruvar tillbaka siktet och befinner dig i en labil jämvikt. Jag tänker inte gå in på perturbationsteori (störningsräkning) eller hur ev-fälten egentligen ser ut. Men det här är en ledtråd till hur man kan använda matstat för att tvätta sina data och försöka hitta rätt.

 

En bra grundinställning för siktet kan vara att kopiera vinnande spelares stats, handlingsmönster och ranger för att sedan börja sitt arbete mot toppen.

 

MoP kan hjälpa dig förstå saker som t.ex. vad du ska göra med olika delar av din range i olika situationer osv men betydligt viktigare är att förstå hur man ska analysera situationer, strategier och motstrategier och här är återigen matstat + grundläggande linjär algebra viktigare för att hitta brytpunkter.

 

HU-spel lämpar sig särskilt väl för prickskytte eftersom du efter att ha fått ordentligt med stryk några sessioner kan analysera varför / var i beslutsträdet du läcker, justera dina handlingsmönster och mosa motståndet nästföljande sessioner. Tror du på GTO kommer du närmare och närmare för varje liten justering du gör förutsatt att du vandrar i gradientens riktning :)

 

Mitt råd är därför CG med tyngdpunkt på HU, matstat, linjär algebra, MoP och några träningsvideos från vinnande spelare (skit i vad de säger, kolla vad de gör).

 

Citerad och sparad.

 

Go ahead slampis, gör en "." av inlägget nu, Muhahahaha...

 

Edit: boban hann före.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...