Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

En fråga att ta ställning till.

 

Jag jobbar i ett kontorshotell, utanför ligger en stor parkering där vi betalar en avgift för att få stå. Det har varit minimal koll tidigare och parkeringen är superstor så den är aldrig full. Men på senare tid har ägarbyte gjort att de ser ett problem med att obehöriga står där och gjort att en parkeringsautomat satts upp och vi fått kort som gäller som p-tillstånd.

 

Systemet har funnits en månad, de scannar alla kort varje dag och ser på så vis vilka som står här. Igår hade min lapp flugit ner på golvet, fullt synlig om man tittar in i bilen men alltså inte i framrutan. Jag får böter såklart men här menar jag att de borde dra tillbaka den då jag betalar en månadskostnad för att få stå där. Jag kan visa kvitton och kort och dessutom borde kontrollanten veta att jag betalar då det oftast står ett 30tal bilar här och hon ser dem varje dag.

 

Jag får för mig att man brukar kunna göra detta med biljetter i efterhand, kan man bevisa att man löst biljett under tidpunkten man fått bötern går man fri.

 

Fel eller rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga att ta ställning till.

 

Jag jobbar i ett kontorshotell, utanför ligger en stor parkering där vi betalar en avgift för att få stå. Det har varit minimal koll tidigare och parkeringen är superstor så den är aldrig full. Men på senare tid har ägarbyte gjort att de ser ett problem med att obehöriga står där och gjort att en parkeringsautomat satts upp och vi fått kort som gäller som p-tillstånd.

 

Systemet har funnits en månad, de scannar alla kort varje dag och ser på så vis vilka som står här. Igår hade min lapp flugit ner på golvet, fullt synlig om man tittar in i bilen men alltså inte i framrutan. Jag får böter såklart men här menar jag att de borde dra tillbaka den då jag betalar en månadskostnad för att få stå där. Jag kan visa kvitton och kort och dessutom borde kontrollanten veta att jag betalar då det oftast står ett 30tal bilar här och hon ser dem varje dag.

 

Jag får för mig att man brukar kunna göra detta med biljetter i efterhand, kan man bevisa att man löst biljett under tidpunkten man fått bötern går man fri.

 

Fel eller rätt?

 

Jag har gjort samma sak. Min fläkt går igång ibland när bilen är avstängd och då har min biljett flygit ner och jag ringde och förklarade och de bad mig skicka in biljetten och jag fick slippa betala. Så det borde ju vara samma sak. Har även hört att min bror la biljetten på fel håll och då fick han slippa betala också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort samma sak. Min fläkt går igång ibland när bilen är avstängd och då har min biljett flygit ner och jag ringde och förklarade och de bad mig skicka in biljetten och jag fick slippa betala. Så det borde ju vara samma sak. Har även hört att min bror la biljetten på fel håll och då fick han slippa betala också.

 

Tyckte så med så när jag fick detta svar som jag tycker är lite goddag yxskaft.

.

 

 

Hej

Vi har tagit del av er invändan mot utfärdad kontrollavgiftsfaktura nr:

 

avseende fordonet med registrerings nr *** *** vilket den 2011-03-16 befunnits uppställt mot gällande parkeringsvillkor Giltig parkeringsbiljett saknas/ ej synlig.

 

Gällande parkeringsvillkor har tillkännagivits med vägmärken.

 

Om man kör in på ett område som det på vägmärkena står att här måste man erlägga avgift är det detta som gäller. Den som parkerar har skyldighet att erlägga avgift i därför för området anpassad myntmaskin eller biljettautomat.

Har man som parkör ett giltigt P-tillstånd för aktuell P-plats, Åligger det parkörens ansvar att tillse att P-tillståndet ligger väl synligt samt fullt läsbart i fordonets framruta innan man lämnar fordonet parkerat.

 

Vi har ej funnit skäl att bevilja undanröjande av ärende ******* med anledning av de skäl som anförts i ärendet.

 

Vi vidhåller vår fordran för ärende nr:

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men läs själv !!!

 

Punk 3." "personligheten"-hur väl kocken lyckats i att hitta ett eget uttryck."

 

Således är det inte bara matens kvalitet som bedöms utan även kocken.

 

Måste jag förklara mer?

 

Stjärnorna delas ut endast baserat på maten som serveras. Fem kriterier vägleder inspektörerna i bedömningen:

 

Läs om istället så förstår du vad de menar. Det som bedöms är inte kockens personlighet utan om kocken lyckats ge maten en personlighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dokumentär om noma, som varit uppe i tråden några gånger, på SVT2 idag klockan 20.00. Kommer säkert upp på play senare.

 

 

Dansk dokumentär från 2008. Ett porträtt av René Redzepi, som vid dryga 30 års ålder räknas som en av världens främsta kockar. Han är chefskock på en restaurang i Köpenhamn med två stjärnor i Michelinguiden och som vid programmets tillkomst var korad till världens tionde bästa restaurang. (År 2010 har restaurangen klättrat allra högst upp på samma lista). Men jakten på framgång kostar och stressnivån och tonen på arbetsplatsen kan verka smått chockerande för mången utomstående. Även 22/03 i SVT2 och 24/03 i SVT2.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hört en del som säger att trio i malmö, en hyfsat ny restaurang utan stjärna vad jag vet, men har nästan bara hört lovord. Tom några som vågat jämställa stället med noma i cph. Så min fråga är om någon varit där och kan säga något? Nu när ämnet ändå verkar uppe.

 

Dehman, du läser aftonbladet, kollar på big brother, har säkert tribaler som du gömt undan, men ändå hör jag dig uttrycka ditt förakt mot white trash konstant. What's up with that?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hört en del som säger att trio i malmö, en hyfsat ny restaurang utan stjärna vad jag vet, men har nästan bara hört lovord. Tom några som vågat jämställa stället med noma i cph. Så min fråga är om någon varit där och kan säga något? Nu när ämnet ändå verkar uppe.

att de är utan stjärna är inte så konstigt, för det går inte att få stjärnor utanför gbg och sthlm i sverige. enligt vad jag har hört ska de dock vara klart i michelinklass.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hört en del som säger att trio i malmö, en hyfsat ny restaurang utan stjärna vad jag vet, men har nästan bara hört lovord. Tom några som vågat jämställa stället med noma i cph. Så min fråga är om någon varit där och kan säga något? Nu när ämnet ändå verkar uppe.

 

hade varit intressant, men är inte det stängt?

http://www.triorestaurant.se/

 

att de är utan stjärna är inte så konstigt, för det går inte att få stjärnor utanför gbg och sthlm i sverige.

 

edsbacka?

 

 

vart och käkade på hos pelle, rätt trevligt ställe men känns inte så prisvärt i klassen, imo är wasa alle bättre värde.

 

 

 

tog mig igenom da2 tillslut, tog rätt många timmar sista uppdragen, aningen svårare bossar än i da1. lite besviken över spelet, tyckte 1an hade bättre story, roligare färdigheter och bättre sexscener.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tog mig igenom da2 tillslut, tog rätt många timmar sista uppdragen, aningen svårare bossar än i da1. lite besviken över spelet, tyckte 1an hade bättre story, roligare färdigheter och bättre sexscener.

 

ah en heltok-rek alltså. jag som tänkt undvika da2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ah en heltok-rek alltså. jag som tänkt undvika da2.

 

gillade du da1 ska du helt klart spela igenom awakening och da2, men mest besviken över att det inte var lika bra som 1an. för er som läser fantasy men inte spelat da1 än rekar jag att ni gör det. även folk som gillade mass effect kan ta en titt på da1.

 

helt klart mer utmaning än 1an, ska ta och titta igenom lite bossfighter på nightmare och se hur fan de gjorde egentligen, vissa var tillräckligt svåra på normal imo, tog ni igenom allt på första försöket på hard är jag imponerad av er.

 

 

fy fan vilket tålamod man måste ha om man tar nightmare på solo. lol

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DA1 på nightmare var ju då för lätt tyvärr, särskilt om man körde med "expansionspaketen", så fick man alldeles för bra loot och karaktärer. Gällde bara att ha en plan, vilka karaktärer man skulle köra med och vad dem alla skulle göra så man inte slösade så mkt points/talents.

 

 

Första vändan gav en hel del motstånd dock, då jag har för vana att rusha igenom spel lite snabbt så kom väldigt låglevlad till bergsdraken, varpå jag var tvungen vända runt o fixa fire res gear i stan för o nita aset men utöver det så var det inte så många hinder, spelat några tim i DA2 so far, och att jag inte rusar till konsolen får mig att misstänka DA1>DA2 som heltok. :/

 

 

edit; solo på nightmare skulle aldrig falla mig in o köra dock :) inte förrän man har en blood/arcane mage åtminstone då är man löjligt hård.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tyckte da1 var rätt kasst. storyn var lolligt dålig och vissa saker fick man inte säga för då reagerade ens slavar/medhjälpare negativt. dom fattade helt enkelt inte att man kanske LJÖG för den man pratade med. suck.

 

mass effect 2 var ännu sämre.

 

men alla som gillade da1 verkar ogilla da2 så jag tänkte att det kanske funkar åt andra hållet också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelade igenom da2 nyligen på Normal, kändes som jag gjorde det mesta sidequests men fick ändå bara en speltid på 29h, hur lång tid tog det för er att klara det? Dog inte mot någon boss på normal, men när tjejen spelat och det var på hard hade jag jävligt svårt för high dragon.

 

Har inte lirat da1 men tänkte fixa det nu, tyckte inte da2 var något jättebra spel dock, rätt skönt fightingsystem, ok levelups och skön spelvärld, men tyckte själva storyn man följde i spelet var rätt kass och sen var det riktigt kort speltid, men är väl som gjort för uppföljare. Skulle väl ge det typ 7/10, dock var ju man hardcore baldursgatefan så man är ju lite kräsen (:.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga till wellbokens juristbyrå;

 

En polare har fått ett sommarjobb på Skatteverket, och tackat ja över telefon*. Han har även andra jobb på gång, som han hellre tar. I så fall kan han inte genomföra sig uppsägningstid på det första jobbet**. Antar att den rättsliga påföljden i värsta fall blir skadestånd, men isf hur mycket kan man räkna med?

 

*Vet inte hur bindande det är. Han har f.ö tidigare jobbat hos Skatteverket, och skrev aldig under något anställningsavtal utan fick ett anställningsbeslut hemskickat, vilket låter märkligt i sig.

 

**Om jag lyckats läsa rätt ät det 8 dagar. Enligt 2§ kap 11 i ALFA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...