Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

 

 

något specifik beslut du tänker på?

 

Hand 1 kan man ju möjligen motivera om du vill in o flippa, du är short och vill spewa, fine.

 

Hand 2 setminar du utan andra drag, det är en kass hand och du har en kass pos.

 

Du kan folda den pre eller efter 3bettet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om lillfjanten brutit smalbenen, so what? Han gav sig in i leken med en tre ggr större fiende, ja, då har man själv valt förutsättningarna och får ta konsekvenserna.

 

Helt rätt av den stora grabben att slamma lillen. Hoppas bara han lär sig säga ifrån på ett tidigare stadium längre fram i livet så det inte behöver resultera i såna här konflikter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker också att det var för farligt för att bara ska vara en rolig grej. Som sagt klart att han ska försvara sig men man kan inte tillåta sånt där våld imo, såklart inte heller det lillen gör.

 

Lillkillen ganska chockad, efteråt. :lol: Dock solklart övervåld - inget att snacka om. Sedan all cred att han inte fortsatte med sparkar eller slag efter det att lillkillen åkte i backen.

 

övervåld och övervåld. pojken är omringad av ett gäng varav en slår ett hyfsat hårt rakt knytnävsslag mot hans haka(avsett att knocka) och måttar fler slag. säg att han blivit knockad, ramlat och slagit huvudet i marken, vilka skador kan man förvänta sig? eller han ramlar och får sparkar i bakhudet av resten av gänget. hur ska han kunna bedömma hotsituationen till något annat än att hans hälsa är i fara?

 

folk verkar tro att gatuslagsmål är som att slåss med handskar på mjuk matta med en domare redo att gå in och avbryta.

 

casey blev utsatt för våld och försvarade sig på det enda sättet han kunde. går in greppar tag i honom och vad ska han göra sen? sätta ner honom och bli påpucklad av honom och gänget mer? oskadligöra hotet är enda vettiga där, allt annat är att utsätta sig för hot för hans hälsa. efteråt har han chansen att fullfölj attacken men väljer att avbryta och lungt och sansat gå därifrån. all credit till casey som väljer att inte skada attackeraren mer trots risk för sitt liv.

 

citerar reddit:

"No one is going to understand this because of some very serious problems with our culture and a general inability to think rationally, but when a child approaches another child and punches him in the face, that is assault.

 

The word 'bully' should be removed from the vocabulary. There is no excuse for criminal behavior at any age. It is completely irresponsible to allow children to behave this way. That criminal behavior continues into adulthood, and the children who are assaulted physically or emotionally are affected just the same or even worse than you would be if it happened to you in your parking lot at work.

 

Just so people can try to comprehend this, imagine, you have just driven up to your building at work, and get out of the car. As you approach the building, one of the other employees starts yelling at you and calling you names. Several other people are walking by at the time, including one of the bosses. The boss stops for a moment to look sternly at the employee who is calling you names and yelling at you, and tells him, "knock off the bullying Tom, its time to get to work".

 

Then, as you boss walks into the building, Tom, your coworker, punches you in the face.

 

There is a belief that physical and emotional assault should be treated differently in children. In fact, it is tolerated, and those children being abused are expected to retaliate physically. What should happen is that those children who physically or emotionally assault other children should be removed from the school immediately and rehabilitated."

 

att det är barn gör saken ännu värre, barn är ömtåligare än vuxna.

 

tror en av orsakerna till att sånt här är vanligt är vår skolplikt och tvångsfinansieringen av skolor. vilken förälder skulle betala tusentals kronor för att deras barn skulle utsättas för sånt här? vilken privat finansierad skola skulle få några kunder om barn utsattes för sånt här på en fri marknad? incitamenten att sköta sig som elev och som skola är helt annorlunda än i dagens tvångssystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror en av orsakerna till att sånt här är vanligt är vår skolplikt och tvångsfinansieringen av skolor. vilken förälder skulle betala tusentals kronor för att deras barn skulle utsättas för sånt här? vilken privat finansierad skola skulle få några kunder om barn utsattes för sånt här på en fri marknad? incitamenten att sköta sig som elev och som skola är helt annorlunda än i dagens tvångssystem.

 

Våld kom före marknadskrafter. Ungefär 1 miljard år före. Ärligt talat, du kan knappast härleda ALLT till marknaden. Möjligt att det finns tendenser som du pekar på men det är en väldigt begränsad del av helheten. Perceptual bias så det skriker om det. Mobbing förekommer precis överallt i en mängd former.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Våld kom före marknadskrafter. Ungefär 1 miljard år före.

 

 

Fast 1 miljard för ju oss in i neoproterozoikum, närmare bestämt tonium, alltså mitt i prekambrium. Livet på jorden brukar man räkna från kambrium (typ 550 milj år sedan). Så din överdrift är ju åtminstone en halv miljard off!

 

mvh

 

kunskaper från lågstadiets klass 3a

 

Edit: förövrigt är väl marknadskrafter en form av survival of the fittest? :)

Edit2: Om du inte menar att de första primitiva organiska strukturerna (växter, encelliga djur som lever på växter) våldförde sig på varandra (vilket de av allt att döma inte gjorde)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att situationen i klippet kvalar in under Brottsbalkens bestämmelser om nödvärnsexcess: Att även om personen använt mer våld än vad som varit rimligt ur ett nödvärnsperspektiv så kan man fria om omständigheterna var sådana att personen "svårligen kunde besinna sig". Även om svenska domstolar varit ganska dåliga på att tillämpa denna rimliga bestämmelse så ger den uttryck för en moral som är fullt rimlig i mina ögon: Vi måste hålla på principen att aldrig bruka mer våld än vad nöden kräver, men vi måste kunna ha förståelse för att det kan vara svårt att göra den avvägningen i en situation med enormt hormonpåslag/extrem stress. För mig räcker filmklippet och den korta bakgrundshistorien som material för att säga att jag tycker att det här borde betraktas som nödvärnsexcess.

 

Sen tror jag ju dessvärre inte att det är så enkelt som att privata skolor löser problemet med våld och mobbing. Den så omdiskuterade pennalismen i engelska public schools är väl ett bevis så gott som något på det? I grunden handlar det om värderingar i samhället i stort och naturligtvis hos skolledning och lärare. Jag som har barn i skolan idag kan säga att väldigt mycket har hänt sen jag själv gick där på 70- och 80-talen (och då var situationen i sin tur ändå betydligt bättre än bara något decennium eller två innan; det mycket tack vare den bok om mobbing som läkaren Peter Paul Heinemann gav ut 1972)

 

I grunden handlar det naturligtvis om insikten att barns rätt till liv, hälsa och personlig frihet (inom de ramar som deras mognad sätter) är desamma som vuxnas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast 1 miljard för ju oss in i neoproterozoikum, närmare bestämt tonium, alltså mitt i prekambrium. Livet på jorden brukar man räkna från kambrium (typ 550 milj år sedan). Så din överdrift är ju åtminstone en halv miljard off!

 

mvh

 

kunskaper från lågstadiets klass 3a

 

Edit: förövrigt är väl marknadskrafter en form av survival of the fittest? :)

Edit2: Om du inte menar att de första primitiva organiska strukturerna (växter, encelliga djur som lever på växter) våldförde sig på varandra (vilket de av allt att döma inte gjorde)

Jo, var inte helt säker på årtal men poängen kanske framgick trots att inte datan var korrekt. Jag drog iväg en redig siffra, tja, och den landade på en miljard. Javisst, marknaden är ett uttryck för våld i bemärkelsen 'survival of the fittest' så i det avseendet är marknaden = våld. Att våld/mobbing skulle försvinna för att man gick i en privat skola är naivt och fullständigt osannolikt. Sanning blir så snedvriden och förvrängd om man försöker pressa den igenom ett alltför begränsat filter. Mobbing är mer intressant ur ett sociologiskt, psykologiskt eller rent biologiskt perspektiv imo. Om man ska applicera ett marknadsperspektiv får man verkligen gräva djuuupt alternativt ha rätt välutvecklade skygglappar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att våld/mobbing skulle försvinna för att man gick i en privat skola är naivt och fullständigt osannolikt.
Den föreslagna mekanismen är att om föräldrar har många alternativ för att sätta sina barn i skolan så kommer de tendera att välja alternativen där deras telningar får mindre spö av sina kamrater.

 

Om man ska applicera ett marknadsperspektiv får man verkligen gräva djuuupt alternativt ha rätt välutvecklade skygglappar.
Nej, det krävs inte. Däremot så borde du vara försiktig med att uttrycka särskilt starka åsikter i ämnet eftersom du inte ens verkar ha grundläggande förståelse för vare sig ekonomi eller så mycket annat som dyker upp i wellboken.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lätt att säga att det är övervåld när man sitter och tittar på en video. Det är svårare att lägga sig på en vettig nivå efter år av fysisk och psykisk misshandel när man oprovocerat attackeras av ett gäng på minst fyra personer som dessutom filmar övergreppet.

Befogat kan jag hålla med om att det är. Men det är dock fortfarande övervåld.

 

övervåld och övervåld. pojken är omringad av ett gäng varav en slår ett hyfsat hårt rakt knytnävsslag mot hans haka(avsett att knocka) och måttar fler slag. säg att han blivit knockad, ramlat och slagit huvudet i marken, vilka skador kan man förvänta sig? eller han ramlar och får sparkar i bakhudet av resten av gänget. hur ska han kunna bedömma hotsituationen till något annat än att hans hälsa är i fara?

 

folk verkar tro att gatuslagsmål är som att slåss med handskar på mjuk matta med en domare redo att gå in och avbryta.

 

casey blev utsatt för våld och försvarade sig på det enda sättet han kunde. går in greppar tag i honom och vad ska han göra sen? sätta ner honom och bli påpucklad av honom och gänget mer? oskadligöra hotet är enda vettiga där, allt annat är att utsätta sig för hot för hans hälsa. efteråt har han chansen att fullfölj attacken men väljer att avbryta och lungt och sansat gå därifrån. all credit till casey som väljer att inte skada attackeraren mer trots risk för sitt liv.

 

tror en av orsakerna till att sånt här är vanligt är vår skolplikt och tvångsfinansieringen av skolor. vilken förälder skulle betala tusentals kronor för att deras barn skulle utsättas för sånt här? vilken privat finansierad skola skulle få några kunder om barn utsattes för sånt här på en fri marknad? incitamenten att sköta sig som elev och som skola är helt annorlunda än i dagens tvångssystem.

 

Jag tror att du likväl som jag förstår att Casey inte kände sig hotad till livet. Det brast för han helt enkelt. Jag säger inte att det är obefogat det han gjorde, man det är övervåld. Det finns bra mycket andra sätt oskadliggöra hotet än på det sättet Casey valde.

 

Baserat på det jag ser i filmen så tycks Casey vara en väldigt fysiskt stark kille, bra mycket starkare en den där lilla killen. Jag tror att Casey utan problem hade kunnat burit iväg med lillkillen till lämpligt ställe där en annan person skulle kunnat medlat situationen.

 

Rent rättsligt är det jag menar att Casey skall självklart straffas för sitt övervåld, likväl som lillkillen skall straffas.

 

Med en fri marknad så kan Casey lära sig olika kampsporter där de lär ut grepp som kan oskadliggöra ett hot utan att man behöver ta till övervåld.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

tror en av orsakerna till att sånt här är vanligt är vår skolplikt och tvångsfinansieringen av skolor. vilken förälder skulle betala tusentals kronor för att deras barn skulle utsättas för sånt här? vilken privat finansierad skola skulle få några kunder om barn utsattes för sånt här på en fri marknad? incitamenten att sköta sig som elev och som skola är helt annorlunda än i dagens tvångssystem.

 

Fritt skolval har vi ju redan. Ser inte riktigt hur det skulle förbättra saken att föräldrarna betalade i stället för kommunen. Att avskaffa skolplikten skulle ju ge vissa fördelar men definitivt också nackdelar, min gissning grundad på magkänsla är att nackdelarna vore större.

 

Jag som har lite längre tidsperspektiv (låter bättre än: är en gammal stöt) än de flesta här kan åtminstone absolut säga att i det här avseendet är skolan mycket bättre än förr. Visst finns problem och mobbing men skolan ser och tar tag i det på ett helt annat sätt än när jag gick i skolan då man blev utföst på skolgården, lärarna satt i lärarrummet och djungelns lag rådde. Finns utan tvivel många orsaker till detta, fritt skolval bör absolut hjälpa till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lol att han skulle ha varit utsatt för livsfara är väl aningen melodramatiskt?

 

att han inte skulle vara det väl rätt aningen naivt?

 

Befogat kan jag hålla med om att det är. Men det är dock fortfarande övervåld.

imo är det inte det. hade han stampat honom i huvdet några gånger efteråt hade det varit det. medan hotet fortfarande finns kvar ser jag ingen anledning att hålla igen på våldet.

 

 

 

lol att han skulle ha varit utsatt för livsfara är väl aningen melodramatiskt?

 

att han inte skulle vara det väl rätt aningen naivt?

 

Jag tror att du likväl som jag förstår att Casey inte kände sig hotad till livet.

mycket möjligt, han verkar inte vara en erfaren gatukämpe. men han borde känna det. flera angripare, utomhus, betongvägg, betongplattor under sig. man får vara rejält kampsportskadad om man inte ser faran i det.

 

Det finns bra mycket andra sätt oskadliggöra hotet än på det sättet Casey valde.

 

yep, men det kan vi inte förvänta oss att casey kan. enklaste är ju helt klart att kupa vänsterhanden, dra angriparens hand åt sidan, spark mot pungen(böja huvud framåt så man inte får näsan skallad när han faller famåt givetvis(förvisso onödigt i detta fallet pga storlekskillnaden, men alltid träna rätt för i stress gör man som man tränat så lika bra att göra det här med, nästa gång kanske inte så är fallet)), greppa tag, några snabba knän, raka slag alternativt hammerfists och kanske någon armbåge, putta bort angriparen, scanna sida till sida, backa åt höger LDO. men ärligt talat hur många vet att man ska göra det? vi snackar ett barn som inte ens får träna självförsvar, hans enda erfarenhet är antagligen när han lekt wrestling

 

Baserat på det jag ser i filmen så tycks Casey vara en väldigt fysiskt stark kille, bra mycket starkare en den där lilla killen. Jag tror att Casey utan problem hade kunnat burit iväg med lillkillen till lämpligt ställe där en annan person skulle kunnat medlat situationen.

sjukt kasst råd. hur mycket erfarenhet har du av att slåss mot flera angripare?

 

här får du lite tips:

 

Rent rättsligt är det jag menar att Casey skall självklart straffas för sitt övervåld, likväl som lillkillen skall straffas.

tror det i rättegång skulle bli väldigt enkelt för en advokat att motivera nödvärn.

 

Med en fri marknad så kan Casey lära sig olika kampsporter där de lär ut grepp som kan oskadliggöra ett hot utan att man behöver ta till övervåld.

rent allmänt, grepp är ofta väldigt ineffektivt irl. detta pga stress, risken för kniv(grappling mot en knivbeväpnad person suger), flera motståndare, svårare att hitta flyktvägar, fasta objekt etc etc.

 

sedan bör tilläggas att många kampsporter stjälper mer än de hjälper när det gäller självförsvar.

 

 

Fritt skolval har vi ju redan. Ser inte riktigt hur det skulle förbättra saken att föräldrarna betalade i stället för kommunen. Att avskaffa skolplikten skulle ju ge vissa fördelar men definitivt också nackdelar, min gissning grundad på magkänsla är att nackdelarna vore större.

 

lol, nej det har vi inte. dels tvingas man betala för alternativen även om man inte vill ha del av dem, dels tvingas man välja, alla alternativen måste följa samma läroplan etc etc.

 

hade vi avreglerat allt hade folk fått betala helt själva och haft många och om någon skola skötte sig väl hade den fått fler kunder. allt folk i england väljer att betala hundratusentals kronor för att gå på skolor där pennalism förekommer säger väl lite om hur mycket bättre privatskolorna är. ge de få privatskolorna lite hårdare konkurrans så lär problemen minska...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jobbigt att spela med gips, men går bra. +4k på 2dagar :)

 

ännu jobbigare med träning :(

vad kan man träna med bruten arm?

 

blivit inspirerad igen:

http://www.marksdailyapple.com/the-unconquerable-dave/

 

så jag slaskade lite:

 

St ISBN Författare: Titel Bandtyp Pris

 

1 9186283146 COLTING, JONAS:DEN NAKNA HÄ Inbunden 157 kr

1 0982207700 SISSON, MARK:PRIMAL BLUEPRI Inbunden 178 kr

 

Betalat 335 kr

 

ska ta itu med hälsan rejält, vill se ut såhär när jag är 57år:

http://www.youtube.com/user/MarksDailyApple#p/u/45/kWiE0CNpoEk

 

man har ju tiden och pengarna att se till att man mår bra, helt idiotiskt att inte göra det.

 

hur ser du ut nu, när du är långt under 57 och har tiden och pengarna?

 

fick inget svar, bump.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent rättsligt är det jag menar att Casey skall självklart straffas för sitt övervåld, likväl som lillkillen skall straffas.
Båda är väl under femton så rent rättsligt borde väl inte någon av dem straffas.

 

Fritt skolval har vi ju redan. Ser inte riktigt hur det skulle förbättra saken att föräldrarna betalade i stället för kommunen.
Några förslag:

 

* Eftersom föräldrar inte längre kan låta andra stå för kostnaderna för sina barns undervisning så blir det mycket mindre tolerans för flum och verksamhet som inte har någon vidare avkastning.

 

* Det blir också mer kostsamt att låtsas som om Bengt, IQ 90, har möjlighet att bli raketforskare och barn därför tidigare slussas mot områden de faktiskt passar för. I Bengts fall, McDonalds. Men det gör inget för he's loving it.

 

* Eftersom skolverksamhet nu blivit en svårförfalskad signal om hur mycket resurser man har råd att lägga på sina barn så uppstår ännu mer statustävling i fråga om vilken skola man sätter ungarna i. Främst medelklassfamiljer börjar satsa onödigt mycket pengar på att få sina barn i FIIIIIIIIIINA skolor för att de inte vill se sämre ut än grannarna.

 

* Eftersom betalningsförmåga också blir en faktor vid skolval så blir segregeringen i skolan ännu större än vad den är i dag. Det är bra för den del av befolkningen som inte hamnar på skolorna fulla med stökiga idioter.

 

* Mediokra lärare får det betydligt tuffare eftersom det inte alls blir lika självklart för föräldrar att välja skolor där de anställda har betalt för att löka en fjärdedel av året.

 

* Lågbudgetskolorna blir istället, för som nu, glorifierad barnpassning i stort sett vanlig, oglorifierad, barnpassning.

 

* Episkt whine från vänsterhåll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...