Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

eeeeh, nej långt ifrån. hur många känner du 40-50 och över som varken är överviktiga, har diabetes, cancer eller hjärt o kärlsjukdomar eller löper stor risk att få någon av dessa livstilssjukdomar inom 10 år från idag?

 

Dom absolut flesta i den åldersgruppen ligger runt vad jag skulle kalla "normalvikt". Kanske inte pinnsmala, men långt ifrån tjocka. Jag tror inte att det är givet att man måste räkna kalorier för att hålla en stabil och sund kroppsvikt, jag tror bara det krävs att man är lite semi-medveten om hur mycket man äter i jämförelse med hur mycket man rör på sig. Cancer, hjärt och kärlsjukdomar och diabetes är ju dessutom inte orsakade enbart av fetma, även om det förhöjer (ofta drastiskt) risken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men lol, jag tror du förstår vad jag menar? Vad ska man kalla det, idealvikt? Det heter ju normalvikt i BMI-skalan.

 

Och om dom flesta (som inte räknar kalorier) kan hålla en "normalvikt", så borde det ju bara stödja min åsikt?

 

Haha, BMI är ett skämt tbh. Enligt det låg jag på "idealvikt" när jag vägde 69kg och är 186cm. Såg ut som fan, när jag sen börja träna och såg hyffsad ut var jag helt plötsligt överviktig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, BMI är ett skämt tbh. Enligt det låg jag på "idealvikt" när jag vägde 69kg och är 186cm. Såg ut som fan, när jag sen börja träna och såg hyffsad ut var jag helt plötsligt överviktig.

 

tvärtom för tjejer, där är dom "idealvikt" när dom är kraftigt överviktiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom absolut flesta i den åldersgruppen ligger runt vad jag skulle kalla "normalvikt". Kanske inte pinnsmala, men långt ifrån tjocka
Huh? Jag ser inte många 40+are som inte är uppenbart överviktiga eller har för lite muskelmassa och typiskt gäller båda. Dvs, klena armar, kulmage, bred över arslet, etc.

 

Tycker det verkar tydligt att befolkningen i snitt rör sig längre och längre från sin potentiella toppform ju äldre de blir. Alltså, skillnaden mellan den typiske 50-åringen och den ideala 50-åringen är betydligt större än skillnaden mellan den typiske 18-åringen och den ideala 18-åringen. En rätt rimlig förklaring är att människors typiska vanor vad gäller diet o träning är så dåliga att den kumulativa skadan blir värre och värre.

 

Hade våra 60-talister och tidigare generationer varit husdjur hade vi tagit 90% av dem till veterinären för avlivning för länge sen för att de varit i så uppenbart dålig form.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror snarare att det är så att 1. Äldre människor tjänar överlag mera, och köper mer "godsaker". (Oavsett om det är sprit, mat eller rakt av godis). och 2. Att "äldre" människor ofta blir latare med åren. Dvs, problemet är inte ätandet i sig, utan att man inte gör något. Man behöver knappast räkna kalorier för att kunna utgärda det (Ät något mindre, eller rör på dig något mer. Dom flesta går ju inte upp i vikt tokfort, utan rätt sakta. Små förändraringar ger stora fördelar i det långa loppet).

 

Vet inte, vi kanske bara rör oss i olika cirklar, men jag ser iaf inte en massa tjocka äldre människor i min omkrets :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror snarare att det är så att 1. Äldre människor tjänar överlag mera, och köper mer "godsaker". (Oavsett om det är sprit, mat eller rakt av godis). och 2. Att "äldre" människor ofta blir latare med åren. Dvs, problemet är inte ätandet i sig, utan att man inte gör något. Man behöver knappast räkna kalorier för att kunna utgärda det (Ät något mindre, eller rör på dig något mer. Dom flesta går ju inte upp i vikt tokfort, utan rätt sakta. Små förändraringar ger stora fördelar i det långa loppet).

 

Vet inte, vi kanske bara rör oss i olika cirklar, men jag ser iaf inte en massa tjocka äldre människor i min omkrets :P

1. fattiga är fetare än rika

2. gå ut och titta på folk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade våra 60-talister och tidigare generationer varit husdjur hade vi tagit 90% av dem till veterinären för avlivning för länge sen för att de varit i så uppenbart dålig form.

 

1. fattiga är fetare än rika

2. gå ut och titta på folk

 

helan och halvan ger sig in i debatten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att många runt 50 ser ut som de gör beror troligen till stor del av att vällevnad idag till stor del går ut på att kunna unna sig att äta och dricka gott, gärna i stora mängder. Kombinerat med ett stillasittande jobb och bristen på intresse att hålla sig i trim för sin respektive som man vart tillsammans med i 30 år.

 

Tycker varken det är konstigt eller vidare farligt då de flesta har en trivselvikt och är nöjda med den, hellre leva 5 år mindre men ha haft ett liv man trivs med typ. Det hindrar ju såklart inte folk från att leva sunt men många förknippar som sagt livskvalite med att äta gott, och bara en bråkdel av dessa tycker också att livskvalite är ge sig ut på ett löppass en söndagmorgon i -10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att många runt 50 ser ut som de gör beror troligen till stor del av att vällevnad idag till stor del går ut på att kunna unna sig att äta och dricka gott, gärna i stora mängder. Kombinerat med ett stillasittande jobb och bristen på intresse att hålla sig i trim för sin respektive som man vart tillsammans med i 30 år.

 

Tycker varken det är konstigt eller vidare farligt då de flesta har en trivselvikt och är nöjda med den, hellre leva 5 år mindre men ha haft ett liv man trivs med typ. Det hindrar ju såklart inte folk från att leva sunt men många förknippar som sagt livskvalite med att äta gott, och bara en bråkdel av dessa tycker också att livskvalite är ge sig ut på ett löppass en söndagmorgon i -10.

 

farligt är det definitivt jämfört med andra saker samma personer tycker är sjukt att andra gör som oskyddat sex, mdma ed.

 

är ju knappast livsevmaximerande att vara fet, fråga hur lyckliga folk är som varit feta men blivit smala eller smala som blivit feta så är jag övertygad om att SWB är högre hos de smala. visst är man 85+ kanske man kan börja mumsa i sig saker och skita i kroppen men som 30åring är riktigt kasst värde på att slänga i sig skitmat flera dagar i veckan...

 

problemet är att våra kroppar är programmerade till massa beteenden som inte är lyckomaximerande i vår moderna värld. sockerätande, religion, slösurf är några exempel på sådana saker, gav evolutionär fördel för 2M år sedan men helt åt skogen idag. klart ingen är perfekt men man bör ändå kunna diskutera för och nackdelar med olika beteenden och göra komparativa analyser och framför allt ifrågasätta råd som ges.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

farligt är det definitivt jämfört med andra saker samma personer tycker är sjukt att andra gör som oskyddat sex, mdma ed.

 

är ju knappast livsevmaximerande att vara fet, fråga hur lyckliga folk är som varit feta men blivit smala eller smala som blivit feta så är jag övertygad om att SWB är högre hos de smala. visst är man 85+ kanske man kan börja mumsa i sig saker och skita i kroppen men som 30åring är riktigt kasst värde på att slänga i sig skitmat flera dagar i veckan...

 

problemet är att våra kroppar är programmerade till massa beteenden som inte är lyckomaximerande i vår moderna värld. sockerätande, religion, slösurf är några exempel på sådana saker, gav evolutionär fördel för 2M år sedan men helt åt skogen idag. klart ingen är perfekt men man bör ändå kunna diskutera för och nackdelar med olika beteenden och göra komparativa analyser och framför allt ifrågasätta råd som ges.

 

Tror de flesta i detta segment rycker på axlarna åt skydd också, likt svenska folket i stort, har bara i mitt liv träffat på en som haft som krav att vi ska skydda oss.

 

Hur som argumenterar jag inte enbart för vad som är rätt o fel utan förklarar mer orsaken. Där borde vi vara överens om att samhället i stort inte förenklar ett sunt leverne, med stress, närhet till fet mat, mat pumpad med socker och transfetter, stillasittande jobb mm mm. Är du inlåst som programmerare eller jobbar i telefon 8 timmar om dagen med ett par barn där hemma är det ganska enkelt att välja vägen till ett enkelt ohällsosammare liv. Samma sak om du som jag är ute på vägarna och ofta får äta i okända städer med brist på tid.

 

Och anledningen till att du träffar smala som vart tjocka som är lyckligare nu är ju ingen konstighet, de som var lyckliga är fortfarande tjocka och de hade de smala med varit om inte målet var att bli smal.

 

Sen tror jag säkert alla har en önskan om ett sunt o smalt liv, ingen vill ju vara fet. Men tror många 45+ med trivselmage ändå förstår att detta varit priset av att varje veckoslut få ta sig ett gäng öl eller en flaska vin. Kunna äta riktigt god mat och njuta.

 

Däremot önskar man ju att var och en tänkte över sin situation och tydligare förstod sambanden mellan allt. Vill jag leva som jag gör nu kommer det att betyda detta i framtiden mm mm. Men likt rökare lever de flesta av oss med skyglappar på i tron om att det inte kommer hända bara man inte tänker på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Luktar lite hjärnfis om den där slösurfaren.

 

På tal om vikt-och-lycka-debatten.

I skolan (högstadiet-universitetet) tror jag det kan vara vanligare med bullemi/anorexia än fetma, åtminstone bland tjejer.

Saken är att man aldrig ser det problemet, det är oftast de snyggaste och populäraste tjejerna som har de här problemen medan det omvänt är de som sitter ensamna som oftast är feta. Är ju mycket enklare att se att de som sitter ensamna är deprimerade än att de alla vill vara skulle bli det. Problemet där handlar ju om att de snygga tjejerna får så mycket uppmärksamhet och press att de inte klarar av det, allt handlar om deras utseende och de blir själva besatta. Har åtminstone 10 vänner som blivit inlagda för ätstörningar, hur många som har det vågar jag inte gissa. Och att dessa tjejer skulle vara lyckliga är nästan alltid uteslutet, generellt så hatar de sig själva ganska hårt.

 

Fast jag tror det nästan enbart är ett problem bland yngre tjejer. Fetma är ett problem som drabbat hela samhället. Att feta (och då menar jag feta) är mindre lyckliga än de som ligger i närheten av sin idealvikt, rent generellt, tar jag som en självklarhet. Lycka handlar till väldigt stor del om självrespekt. Att kunna respektera sig själv är nog inte speciellt lätt när samhället tittar snett på en...

 

Dock tror jag rent generellt att de som är lyckligast är de som är aningen överviktiga, då det är dessa som njuter av livets goda utan att tänka på sitt utseende något större.

Att tänka för mycket på sitt utseende tror jag helt enkelt är skadligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att tänka för mycket på sitt utseende tror jag helt enkelt är skadligt.

det där är ju iofs bara en totalt ounderbyggd skitfloskel.

 

inte så pk att erkänna att de smala, snygga och populära också är de lyckligaste, huh? det vore ju verkligen höjden av ORÄTTVISA :(

 

att det finns några exempel på snygga och populära människor som är olyckliga som ständigt lyfts fram har mer med skev selektion att göra än att det faktiskt finns en negativ korrelation mellan skönhet och lycka, i något fall överhuvudtaget. allra helst när alla undersökningar som jag någonsin sett på området uppvisar positiv korrelation mellan de egenskaperna och lycka.

 

det är snarare så att de få exempel på "lyckade" människor som är deprimerade har blivit det trots de positiva egenskaperna och inte för att de varit för snygga eller populära eller något sådant bullshit som folk hittar på för att förlika sig med sin egen mediokritet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sprang precis på vad som kan bli nästa års bästa film; True Grit.

 

 

Trailern verkar visserligen inte sjukt lovande, men bröderna Cohen har ju knappast svikit i den här genren tidigare. Personligen är No Country For Old Men en absolut favorit och kollar man vilket betyg den fått efter förhandsvisningar etc så tycks det vara en film i samma kaliber.

 

Har 8,5 i betyg av ca 5500 betyg på imdb atm. http://www.imdb.com/title/tt1403865/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det där är ju iofs bara en totalt ounderbyggd skitfloskel.

 

inte så pk att erkänna att de smala, snygga och populära också är de lyckligaste, huh? det vore ju verkligen höjden av ORÄTTVISA :(

 

att det finns några exempel på snygga och populära människor som är olyckliga som ständigt lyfts fram har mer med skev selektion att göra än att det faktiskt finns en negativ korrelation mellan skönhet och lycka, i något fall överhuvudtaget. allra helst när alla undersökningar som jag någonsin sett på området uppvisar positiv korrelation mellan de egenskaperna och lycka.

 

det är snarare så att de få exempel på "lyckade" människor som är deprimerade har blivit det trots de positiva egenskaperna och inte för att de varit för snygga eller populära eller något sådant bullshit som folk hittar på för att förlika sig med sin egen mediokritet.

 

Sade att det framförallt gäller tjejer mellan 13-25 ("högstadiet-universitetet") och kan inte annat än stå fast vid det. I den åldern, då man söker vem man är, är det inte nyttigt att enbart bli matad med positiv kritik om sitt utseende. I teorin gör det väl ingen illa men i praktiken blir tjejerna besatta av sitt utseende och tänker inte på något annat, vilket i förlängingen gör dem till levande skyltdockor som knappast är lyckliga. Jag har åtminstone, som jag tidigare sa, sett det på nära håll i många fall och det leder knappast till någon lycka.

 

Tror dock dessa problem försvinner i väldigt stor utsträckning när tjejerna blir äldre. Har svårt att se att problemet är i närheten av lika stort bland 30åringar.

 

Män vet jag inte riktigt, känns som de kan behandla utseendefixering bättre. Kanske beror mycket på att det är väldigt hälsosamt för oss att uppnå idealet, till skillnad för tjejerna som nästan uteslutande väljer en destruktiv väg i form av självsvält.

Att bygga en muskulös kropp bidrar, utöver självkänsla och självrespekt, till positiva cirklar i form av kost/sömn/koncentrationsförmåga etc medan svält och lögner bidrar till raka motsatser.

 

Ang. Uppmärksamhet har jag verkligen känslan av att det skadar i för stora mängder. Känns som det är få av de människor som ständigt står i rampljuset som faktiskt klarar att hålla fötterna på jorden, fast det behöver ifs inte betyda att de själva inte är lyckliga.

 

Jag tror helt enkelt att de som prioriterar våra grundligaste behov först är de som är lyckligast. Den moderna människan tycks dock prioritera framgång och status högst och det tror jag också är varför vi enligt studier blir allt olyckligare... Vi failar att se den stora bilden.

 

Dessutom tror jag att det som har störst korrelation med lycka är högt iq eller närmare definierat vidsom.

 

Edit: Det är dags att jag lär mig svenska igen så jag kan fatta mig läsbart i skrift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock tror jag rent generellt att de som är lyckligast är de som är aningen överviktiga, då det är dessa som njuter av livets goda utan att tänka på sitt utseende något större.

Att tänka för mycket på sitt utseende tror jag helt enkelt är skadligt.

 

Mm, överviktiga tjejer i åldern 13-25 är lyckligast och bryr sig inte ett dugg om sin vikt.. Det kan du ju inte ens tro på själv?

 

Dessutom tror jag att det som har störst korrelation med lycka är högt iq

 

Nja, är väl snarare tvärtom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sade att det framförallt gäller tjejer mellan 13-25 ("högstadiet-universitetet") och kan inte annat än stå fast vid det. I den åldern, då man söker vem man är, är det inte nyttigt att enbart bli matad med positiv kritik om sitt utseende. I teorin gör det väl ingen illa men i praktiken blir tjejerna besatta av sitt utseende och tänker inte på något annat, vilket i förlängingen gör dem till levande skyltdockor som knappast är lyckliga. Jag har åtminstone, som jag tidigare sa, sett det på nära håll i många fall och det leder knappast till någon lycka.

precis, bristande sampling. anekdotisk bevisföring duger inte.

 

Tror dock dessa problem försvinner i väldigt stor utsträckning när tjejerna blir äldre. Har svårt att se att problemet är i närheten av lika stort bland 30åringar.

så problemen är alltså mer åldersrelaterade än utseenderelaterade. det går på tvärs med din tes.

 

Män vet jag inte riktigt, känns som de kan behandla utseendefixering bättre. Kanske beror mycket på att det är väldigt hälsosamt för oss att uppnå idealet, till skillnad för tjejerna som nästan uteslutande väljer en destruktiv väg i form av självsvält.

 

Att bygga en muskulös kropp bidrar, utöver självkänsla och självrespekt, till positiva cirklar i form av kost/sömn/koncentrationsförmåga etc medan svält och lögner bidrar till raka motsatser.

"alla killar jag känner som har muskler har gått på anabola och blivit kriminella"

 

 

Ang. Uppmärksamhet har jag verkligen känslan av att det skadar i för stora mängder. Känns som det är få av de människor som ständigt står i rampljuset som faktiskt klarar att hålla fötterna på jorden, fast det behöver ifs inte betyda att de själva inte är lyckliga.

"har en känsla", "känns som". popularitet |= ständigt stå i rampljuset. du gör nu en glidning i din definition, sannolikt eftersom din ursprungliga hypotes inte håller för granskning.

 

 

Jag tror helt enkelt att de som prioriterar våra grundligaste behov först är de som är lyckligast. Den moderna människan tycks dock prioritera framgång och status högst och det tror jag också är varför vi enligt studier blir allt olyckligare... Vi failar att se den stora bilden.

"tror", "tycks". det är är inget unikt för den moderna människan, utan ett biologiskt programmerat beteende. framgång och status är evolutionära fördelar i alla sammanhang. du får gärna berätta vilken unik sanning du sitter inne med när du pratar om "den stora bilden". det verkar revolutionerande.

 

Dessutom tror jag att det som har störst korrelation med lycka är högt iq eller närmare definierat vidsom.

tja, det kan du sluta tro eftersom högt iq har en klart negativ korrelation med lycka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mm, överviktiga tjejer i åldern 13-25 är lyckligast och bryr sig inte ett dugg om sin vikt.. Det kan du ju inte ens tro på själv?

 

Nja, är väl snarare tvärtom?

 

Aldrig påstått att det skulle vara så. Troligtivs är det en blandning mellan dålig svenska från min del och snabba slutsatser/ missförstånd från din.

Jag tror absolut inte att tjejer som är feta mår bra av att vara det, varken sett till hälsa eller lycka. Raka motsatsen.

 

Det där med att de som är mest lyckliga är smått överviktiga tog jag från att jag tror att livsnjutare är den grupp som är lyckligast och av någon anledning känns det som om de ofta har lite mer hull. Tar dock tillbaks detta, vara bara en snabb tanke. Att vara hälsosam och mån om sitt utseende lär vara i direkt korrelation med lycka.

 

precis, bristande sampling. anekdotisk bevisföring duger inte.

 

 

så problemen är alltså mer åldersrelaterade än utseenderelaterade. det går på tvärs med din tes.

 

 

"alla killar jag känner som har muskler har gått på anabola och blivit kriminella"

 

 

 

"har en känsla", "känns som". popularitet |= ständigt stå i rampljuset. du gör nu en glidning i din definition, sannolikt eftersom din ursprungliga hypotes inte håller för granskning.

 

 

 

"tror", "tycks". det är är inget unikt för den moderna människan, utan ett biologiskt programmerat beteende. framgång och status är evolutionära fördelar i alla sammanhang. du får gärna berätta vilken unik sanning du sitter inne med när du pratar om "den stora bilden". det verkar revolutionerande.

 

 

tja, det kan du sluta tro eftersom högt iq har en klart negativ korrelation med lycka.

 

Um, jag sa väl aldrig att det _är så här_? I alla punkter jag skrev påpekade jag ju att det var egna reflektioner, åsikter eller liknande. Får man endast diskutera om man kommer med fakta? I sådana fall räcker det väl att vi postar länkar till faktiska studier och alla som bidrar med egna tankar eller åsikter kan vi bortse från?

 

Ska försöka besvara med.

 

Ang. "mer åldersrelaterade än utseenderelaterade".

Åldern är helt klart en väldigt stor faktor, men utseendefixeringen är ju det som utlöser de negativa spiralerna som leder mot depression.

Fast det är säkerligen så att detta är ett övergående fenomen och att de snygga tjejerna sedan lever lyckligare liv än de som ser sämre ut. Frågan är hur mycket det har med själva utseendet att göra, tror det mer handlar om att deras utseende skapar möjligheter och i förlängningen frihet.

 

Vad jag menar är bara att utseendefixering är väldigt vanligt bland unga tjejer som tillhör de absolut snyggaste tjejerna. Vidare medför denna utseendefixering ofta att de blir olyckliga.

Och nej, jag har inga bevis utan bara den uppfattning jag skapat mig efter min egen tid i skolan.

 

 

Ang. popularitet och rampljus.

Håller med om att det är stor skillnad och att jag missbrukade populär när jag menade uppmärksammad. Att stå i rampljuset tycks vara negativt för de allra flesta, att vara populär/omtyckt är nog väldigt närliggande med lycka.

Kan helt klart vara ute på hal is och vara skadad av sensationsnyheter men är nog fortsatt av åsikten att för mycket uppmärksamhet stiger de flesta över huvudet.

 

Ang. den moderna människan och status/framgång.

Well. Jag är väl medveten om att det är djupt rotat i vårt beteende och inget nytt under solen. Den moderna människan är dock relativt unik i hur mycket tid hon lägger på strävan efter status och självförverkligande i förhållande till de grundligare behoven. Anledningen är ju naturligtvis att vi är tryggare och inte behöver kämpa för att få mat på samma sätt som tidigare. Därför bör vi också vara mycket lyckligare än tidigare, men så länge vi helt glömmer våra fysiska behov, vilket är det mest grundläggande kan vi inte nå lycka, enligt maslows behovstrappa.

 

maslows-behovstrappa_2.png

 

Jag tror inte jag är ensam om att anse att många helt förbiser sina mer grundläggande behov i jakten på framgång.

 

Ang. högt IQ och lycka.

Tar tillbaks det, fast vidhåller min närmare definition att visdom är det som är närmast korrelerat till lycka.

Högt IQ leder väl till att man samlar och assimilerar mer information, vilket leder till att man tänker på och ser problem som de osmarta förbiser. Smarta människor har helt enkelt förmågan att se skuggorna som solen skapar medan dumma blint stirrar på solen.

 

"A clever person solves a problem. A wise person avoids it" - Albert Einstein.

 

Det är väl det jag syftar på med visdom istället för högt IQ och mitt "revolutionerande" den stora bilden. Att man kan se solen och skuggorna men ta det för vad det är och försöka leva sitt liv utan att lägga sig i alla problem man ser. Ungefär, inte ta livet på för stort allvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...