Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

http://www.dn.se/debatt/sa-blir-aldersdiabetiker-friska-utan-medicinering

 

kolhydrater->diabetes, LCHF->inte diabetes för de flesta?

 

 

Är det inte precis såna felaktiga tillämpningar du brukar klaga på? ;) Det står att vissa med diabetes fått bättre pli på sin sjukdom genom att dra ner kolhydraterna. Inte att man får diabetes av kolhydrater. Borträknat den obskyra undersökningen av indier på sockerfabrik...

 

"Huvudinvändningen mot LCHF-kosten är att det saknas långtidsstudier. Det är emellertid föga sannolikt att en diet som redan efter några veckor kan normalisera blodsockret och blodets insulinhalt, sänka blodtrycket, öka insulinkänsligheten och minska kroppsvikten utan negativa effekter på blodets kolesterol, inte skulle vara gynnsam på längre sikt."

 

Man går inte ner i vikt automatiskt av LCHF, fattar inte ens dessa experter det? Det är fortfarande en fråga om kalorier. Mycket tyder på att de andra punkterna stämmer dock.

 

Sen kan man ju fråga sig vad i helvete "hederliga mejeriprodukter" är. Mjölk kryllar för övrigt av laktos.

 

Fortfarande är det väl så att risken för diabetes ökar vid fetma? Att det inte är smart att dricka 3 liter läsk om dagen fattar nog de flesta. Även att man kan få diabetes av det. Men att fritera allt man äter US-style och vara sjukligt fet är inte heller så smart och nog kan man få diabetes ändå om man väger 120 pannor hur lite kolhydrater man ändå äter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte precis såna felaktiga tillämpningar du brukar klaga på? ;) Det står att vissa med diabetes fått bättre pli på sin sjukdom genom att dra ner kolhydraterna. Inte att man får diabetes av kolhydrater. Borträknat den obskyra undersökningen av indier på sockerfabrik...

 

"Huvudinvändningen mot LCHF-kosten är att det saknas långtidsstudier. Det är emellertid föga sannolikt att en diet som redan efter några veckor kan normalisera blodsockret och blodets insulinhalt, sänka blodtrycket, öka insulinkänsligheten och minska kroppsvikten utan negativa effekter på blodets kolesterol, inte skulle vara gynnsam på längre sikt."

 

Man går inte ner i vikt automatiskt av LCHF, fattar inte ens dessa experter det? Det är fortfarande en fråga om kalorier. Mycket tyder på att de andra punkterna stämmer dock.

 

Sen kan man ju fråga sig vad i helvete "hederliga mejeriprodukter" är. Mjölk kryllar för övrigt av laktos.

 

Fortfarande är det väl så att risken för diabetes ökar vid fetma? Att det inte är smart att dricka 3 liter läsk om dagen fattar nog de flesta. Även att man kan få diabetes av det. Men att fritera allt man äter US-style och vara sjukligt fet är inte heller så smart och nog kan man få diabetes ändå om man väger 120 pannor hur lite kolhydrater man ändå äter.

 

gör man inte? min erfarenhet av att pröva LCHF var att min aptit kraftigt minskade, med fet mat orkar man inte äta så mycket. däremot dåligt socker mättar ju inget så där vräker man i sig och blir tjock. finns det någon tjockis som prövat LCHF seriöst som inte gått ner i vikt? länk till sådan ty.

 

lite kul debatt, läs kommentarerna nedifrån:

http://www.runnersworld.se/blogs/larsjohansson/nu-har-det-lossnat.htm#comments

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gör man inte? min erfarenhet av att pröva LCHF var att min aptit kraftigt minskade, med fet mat orkar man inte äta så mycket. däremot dåligt socker mättar ju inget så där vräker man i sig och blir tjock. finns det någon tjockis som prövat LCHF seriöst som inte gått ner i vikt? länk till sådan ty.

 

som jag förstått det är det fruktos som är värsta boven vid diabetes, så tror inte mejeriprodukter är någon större fara, ofta är ju deras kolhydratinnehåll rätt lågt relativt fett/protein jämfört med medelsvenssons diet.

 

lite kul debatt, läs kommentarerna nedifrån:

http://www.runnersworld.se/blogs/larsjohansson/nu-har-det-lossnat.htm#comments

 

here here, gick BE.. fast höll bara på 1 månad och all min träning gick åt helvete för jag inte hade några glykogennivåer att tala om.

 

fast ketogen förbränning ska väl ta längre tid få effektiv lr?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gör man inte? min erfarenhet av att pröva LCHF var att min aptit kraftigt minskade, med fet mat orkar man inte äta så mycket. däremot dåligt socker mättar ju inget så där vräker man i sig och blir tjock. finns det någon tjockis som prövat LCHF seriöst som inte gått ner i vikt? länk till sådan ty.

 

Nu resonerar du verkligen enormt ologiskt :( Vadå "så där vräker man i sig". Vem är denna man...

 

Jag säger obv inte att du inte gick ner i vikt av LCHF, men viktnedgången i sig kommer av att du äter mindre precis som du säger, alltså färre KALORIER vilket är det som leder till minskad vikt. Men samma kaloriintag med större andel kolhydrater istället ger samma viktbalans.

 

Det finns fortfarande inget magiskt med LCHF vilket bara gör det än sjukare hur onyanserade förespråkarna är. Att somliga inte har viljestyrka nog att äta mindre när de vill gå ner i vikt har självklart ingen relevans för själva näringsläran. Men om tjockisar går ner i vikt och mår bättre av LCHF är det skitbra! Bara kör på, än så länge finns det väl inga bevis för att det skulle vara skadligt. Men det hade varit trevligt om folk fattade att det har med kalorier att göra, inte av den såkallade "metaboliska fördelen" med LCHF som inte finns :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu resonerar du verkligen enormt ologiskt :( Vadå "så där vräker man i sig". Vem är denna man...

 

Jag säger obv inte att du inte gick ner i vikt av LCHF, men viktnedgången i sig kommer av att du äter mindre precis som du säger, alltså färre KALORIER vilket är det som leder till minskad vikt. Men samma kaloriintag med större andel kolhydrater istället ger samma viktbalans.

 

Det finns fortfarande inget magiskt med LCHF vilket bara gör det än sjukare hur onyanserade förespråkarna är. Att somliga inte har viljestyrka nog att äta mindre när de vill gå ner i vikt har självklart ingen relevans för själva näringsläran. Men om tjockisar går ner i vikt och mår bättre av LCHF är det skitbra! Bara kör på, än så länge finns det väl inga bevis för att det skulle vara skadligt. Men det hade varit trevligt om folk fattade att det har med kalorier att göra, inte av den såkallade "metaboliska fördelen" med LCHF som inte finns :cry:

 

Magiskt att man äter mindre för feta iaf...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

here here, gick BE.. fast höll bara på 1 månad och all min träning gick åt helvete för jag inte hade några glykogennivåer att tala om.

 

fast ketogen förbränning ska väl ta längre tid få effektiv lr?

 

Ska absolut inte ta mer än en vecka att ställa om iaf. Om du tagit dig igenom en hel månad och skött det borde du enligt alla utsagor må mycket bättre där på slutet jämfört med i början. Om du snackar ketogen diet dvs. Men ketosen bryts tyvärr lätt så om man har tendenser till att fuska (host, Bright och MAX, host) är det nog inte så bra ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

"Huvudinvändningen mot LCHF-kosten är att det saknas långtidsstudier. Det är emellertid föga sannolikt att en diet som redan efter några veckor kan normalisera blodsockret och blodets insulinhalt, sänka blodtrycket, öka insulinkänsligheten och minska kroppsvikten utan negativa effekter på blodets kolesterol, inte skulle vara gynnsam på längre sikt."

 

Man går inte ner i vikt automatiskt av LCHF, fattar inte ens dessa experter det? Det är fortfarande en fråga om kalorier. Mycket tyder på att de andra punkterna stämmer dock.

 

.

 

kul att du sågar experterna..för att sedan själv hävda något som varken är självklart ur någon synvinkel eller har särskilt stort stöd bland experter övh.

men du kanske har någon ny studie på gång?

som jag bedömer det så lutar det åt att X olika men i övrigt isokaloriska dieter troligen har ej helt kända men betydliga effekter på metabolism, men jag inser att det inte råder någon konsensus här ännu.

du har dock rätt i att man inte går ner i vikt "automatiskt" av lchf, det gör man förstås inte av någon diet och jag hoppas ingen hävdar något sådant.

 

personligen tycker jag antalet kalorier är det sista man ska bry sig om oberoende av vad man har för mål med kostupplägget. det är ungefär lika arbiträrt och har lika stor chans att lyckas som att gå över till att försöka ta in en stor del av energin form av energifattiga grönsaker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kul att du sågar experterna..du hävdar något som varken är självklart ur någon synvinkel eller har särskilt stort stöd bland experter övh.

men du kanske har någon ny studie på gång?

som jag bedömer det så lutar det åt att X olika men i övrigt isokaloriska dieter troligen har ej helt kända men betydliga effekter på metabolism, men jag inser att det inte råder någon konsensus här ännu. du har dock rätt i att man inte går ner i vikt "automatiskt" av lchf, det gör man förstås inte av någon diet och jag hoppas ingen hävdar något sådant.

 

personligen tycker jag antalet kalorier är det sista man ska bry sig om oberoende av vad man har för mål med kostupplägget. det är ungefär lika arbiträrt och har lika stor chans att lyckas som att gå över till att försöka ta in en stor del av energin form av energifattiga grönsaker.

 

Wow nu blev det mycket.

Jag fattar inte ens vad du menar att jag hävdar? Jag trodde jag hävdade att kalorierna påverkar vikten mer än om det är LCHF eller ej. Det är iaf det jag menar. Du skriver ju tillochmed själv att man inte går ner i vikt automatiskt av LCHF. Nä exakt, för man går ner i vikt av en negativ kaloribalans...

 

Tillochmed självaste Martin Berkhan skrev nyligen om ett väldigt utförligt och väldigt kontrollerat experiment med en LCHF-grupp och en "vanlig" som dietade. Samma kalorimängd OBV. Båda grupperna gick ner lika mycket i vikt...så överraskande...Sen fanns det faktiskt andra fördelar för LCHF gällande insulinsensitivitet osv! Klart intressant! Men återigen var det kalorierna som styrde vikten.

 

Du bedömer (vem mer?) att det kanske finns "ej helt kända" effekter? :mrgreen: Är dem halvt kända då? Du tycker inte det låter lite roligt och/eller sjukt flummigt? :lol:

 

Och du personligen tycker att kalorier är det sista man ska bry sig om? :mrgreen: Som sagt, wow. Jag har på sistone faktiskt blivit mer öppen till saker som IF och att experimentera med lägre kolhydratintag (iaf om man inte har samma mål som jag själv har just nu) men när du verkar utgå från att kaloriintaget inte alls styr vikten så är det helt meningslöst att ens försöka föra någon slags diskussion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sorry, effekterna är kända men inte varför/hur.

jag trodde du hävdade att en "kalori är en kalori" vilket inte stämmer.

 

 

klart som fan att man inte kan vräka i sig hur mycket som helst bara för att man äter lchf.

argumentet är att man dels inte vill dels är mindre trolig att gå upp i vikt även om man aktivt försöker gå upp i vikt av någon anledning. äter du protein/fett (animaliskt) så reagerar kroppen genom att anpassa metabolism (en kalorie är inte en kalorie) och hungerkänslor( det endokrina systemet reagerar direkt på vår kost och säger åt oss att äta mindre) detta leder till mer muskler och lägre andel kroppsfett.

 

jag tycker både den evo. teorin om varför det förhåller sig så är mycket rimlig och det finns inget fysiologiskt som skulle omöjliggöra detta.

återstår då forskningen som gjorts på området, men den verkar vi tolka olika.

 

 

re kaloriintag:

om vi tar 3 alternativ:

1. en skapligt sund livstil med mainstream sund kostföring där man undviker den mesta snabbmaten, socker godis men äter inte alltför stora mängder(ej vitt) bröd,pasta potatis,ris och grönsaker + kött, ägg mejeriprodukter och fisk + friska tag från salladsbuffen och snaska frukt mellan varven kan fungera rätt väl speciellt om man tänker på kalorierna. går du på bluffen om hälsosamma margariner och inte äter animaliskt fett så blir detta alternativ ett par snäpp sämre

 

2. det kan också fungera att äta enbart skräpmat kombinerat med strikt koll på kaloriintaget, men få finner detta som ett hälsosamt långsiktigt hållbart alternativ.

 

3. eller så kan man äta en ketogenisk diet, lchf eller approximera en paleo-diet i vilket fall man behöver bekymra sig lite, eller inget alls om kalorirestriktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tolkar det där som att du insåg att det inte gick att argumentera mer ;)

 

tolka som du vill men om du inte kan förstå värdet av att feta äter mindre mängd kalorier tack vare en diet är det nog inte lönt att argumentera mer. mycket möjligt att någon annan diet med samma mängd kalorier fast massa socker funkar bra för feta, problemet är bara att de feta i experimentet skulle gå hungriga, snurriga med sötsug konstant och skulle lägga ner dieten så fort experimentet var över...

 

starfitter: käkar du normal eller reducerad mängd kolisar nu?

 

---

 

en fin bieffeket av barfotalöpningen är att man klarar att ta sig fram på fler ställen, hade väldigt mycket glädje av mina tjocka fotsulor idag:

167221_10150111805387238_525842237_7474117_4075505_n.jpg

34792_10150111652637238_525842237_7471930_7347086_n.jpg

 

hittade en fin strand, någon som kan gissa vilken:

165284_10150111803662238_525842237_7474113_770492_n.jpg

167602_10150111803547238_525842237_7474108_4903395_n.jpg

 

kanske lite för lurig, får 2 iphonebilder extra så bör ni kunna lista ut vilken:

58050_10150111653317238_525842237_7471942_6330914_n.jpg

167207_10150111655817238_525842237_7471970_6581364_n.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är fortfarande en fråga om kalorier.
Det hade varit ungefär lika informativt att säga att viktnedgång handlar om atomer in och ut.

 

Det är liksom duh att man kommer gå ned i vikt om man har ett energiunderskott, det intressanta är hur diet påverkar saker som hunger, var ett energiöverskott tar vägen osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag två gånger i livet gjort 20kg minskning under ett par månaders tid. Receptet för det är minimalt fettintag, minimalt sockerintag. Lågt kaloriintag och föröka fokusera på livsmedel som gör mig mätt såsom osötad musli, gröt mm mm. Det kombinerat med löpning gör att kilona rasar omgående. Tyvärr ska sägas att det svåra är inte att hitta ett sätt som gör att du går ner i vikt utan att hungra ihjäl utan det svåra är att ändra sitt beteende så man inte gradvis halkar in i gamla vanor igen, något som jag gjort ett antal ggr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När suget efter onyttighter sätter in rekommenderar jag kaffe och cigg i stora mängder.

 

Sen är det som jag brukar säga; följ mina råd och ta konsekvenserna.

 

Har ca 4 kg kvar till trivselvikten på 82 kg (och ca 4 veckor på mig att nå dit). Såhär efter julhelgerna räcker det med ett bra toalettbesök så är man halvvägs dit :-P

 

Som vanligt sa Hjort det bra i sin senaste. LCHF funkar för mig under viktnedgångsfas, därefter korrigerar jag till mer normal kost.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3. eller så kan man äta en ketogenisk diet, lchf eller approximera en paleo-diet i vilket fall man behöver bekymra sig lite, eller inget alls om kalorirestriktion.

 

Jag tror du gör fel i att utgå ifrån att dom flesta som lever på "alternativ 1" tänker på kolhydraterna. (dvs, räknar, eller "räknar ungefär"). Dom flesta klarar av att leva ett sunt liv utan att räkna kalorier, eller hålla sig till en diet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

long beach?

 

nop... hint man ser patong i bakgrunden.

 

Jag tror du gör fel i att utgå ifrån att dom flesta som lever på "alternativ 1" tänker på kolhydraterna. (dvs, räknar, eller "räknar ungefär"). Dom flesta klarar av att leva ett sunt liv utan att räkna kalorier, eller hålla sig till en diet.

 

min vetenskapliga undersökning här i phuket säger att 95% av alla farangs 50+ här i phuket är feta så uppenbarligen funkar inte vanlig diet för dem...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror du gör fel i att utgå ifrån att dom flesta som lever på "alternativ 1" tänker på kolhydraterna. (dvs, räknar, eller "räknar ungefär"). Dom flesta klarar av att leva ett sunt liv utan att räkna kalorier, eller hålla sig till en diet.

 

eeeeh, nej långt ifrån. hur många känner du 40-50 och över som varken är överviktiga, har diabetes, cancer eller hjärt o kärlsjukdomar eller löper stor risk att få någon av dessa livstilssjukdomar inom 10 år från idag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...