Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Tycker själv det är en svår fråga.

 

Rent personligt gillar jag inte på det sätt skänkande människor ser upp till sig själva då de skänkt och att de samtidigt ser ner på de som inte gör det. Stör mig lite på att de övervärderar sitt bidrag och i vissa fall nära känner sig som Jesus. Hade nån diskussion med nån som hade ett fadderbarn som ansåg att alla skulle ha ett och att alla andra borde skämmas, jag frågade varför han inte hade två då han uppenbarligen hade råd. Men han hade tydligen dragit sin gräns där.

 

Såklart är det bra att det fins folk som vill skänka pengar, sen kan man ju i många fall ifrågasätta det i form av.

 

Kommer pengarna fram till de mest behövande?

Är hjälpen kostnadseffektiv?

Hur räddar man mest liv/krona?

Är hjälpen kontraproduktiv (läs; Jag ger dig en limpa istället för att lära dig odla)?

Skapar hjälpen ett beroende av fortsatt hjälp?

 

Hjälpen är och förblir väldigt kontraproduktiv såsom den är upplagd. Välgörenhet ska vara hjälp till självhjälp och inget annat. Som det är nu pushar vi bara på befolkningsexplosionerna, kortsiktigt tänkande istället för långsiktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Önskar att jag var en jävel på vin. Tips på hur man ska börja bevandra sig?

 

Jag jobbar på en vinimportör och får väl se mig som jävig i mitt tycke. Men vi har faktiskt en jävligt bra tjänst med hemleverans (av mindre producenter och ingenting som finns på systembolaget.) Med i lådorna finns recepttips och du får aldrig samma vin tvågånger utan man får prova vinvärlden. Sen kompletterar man detta med Systemet, som faktiskt har jävligt bra viner. (iallafall på beställningssortimentet).

 

PM isf.8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Önskar att jag var en jävel på vin. Tips på hur man ska börja bevandra sig?

 

Att testa 2 flarror till maten och sedan gå loss på nästa typ 4v senare är inget som man kan skapas sig en bra bas med. Lite vinprovningar är melodin imo. Alternativet är att hela tiden köpa dyra flaskor och intala sig att skiten är god.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjälpen är och förblir väldigt kontraproduktiv såsom den är upplagd. Välgörenhet ska vara hjälp till självhjälp och inget annat. Som det är nu pushar vi bara på befolkningsexplosionerna, kortsiktigt tänkande istället för långsiktigt.

 

Detta. En bra bok i ämnet http://www.timbro.se/innehall/?ev=gor-ingen-skada

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chablis e också helt okej imo, men ibland kan de vara lite väl mkt chardonnayigt och bättre till fisk. Sen är det väl även 'lättare' att gilla Sauvignon blanc.

 

Mmm, upplever att det är enklare att hantera syrligheten i den trots att Chabliser brukar ligga ungefär lika högt.

 

Önskar att jag var en jävel på vin. Tips på hur man ska börja bevandra sig?

 

Testa olika sorter, du måste inte dricka en hel flaska varje gång. Ett glas om dagen i ett par veckor gör ingen större skada för vare sig kropp eller plånbok. Läs på om vad det finns för sorter så får du större förståelse för vad som är lämpligt att gå vidare med om du gillar något.

 

Gå gärna på vinprovning men var beredd på att de flesta inte lär sig så mycket där. Känns som att de flesta går därifrån och har lärt sig hur man ska smaka och att man inte ska sniffa på korken, men inte lika mycket om vad som skiljer druvsorter från varandra, när druvorna skördas osv.

 

Edit: Eller börja jobba på importör som Niclas, eller få det itutat sen barnsben som jag. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok thx! Ska nog börja med att veva hem lite olika från systemet och ta ett glas om dagen tills jag gillar det :mrgreen:

 

Återkommer med resultat.

 

Röd vinprovning; börja i den här ordningen.

 

Ta en pinot noir från Nyazeeland. (te x stoneleigh)

en Ripasso från Italien (Monte Garbi)

en Zinfandel från USA (gnarley head)

 

Sen avslutar du med Gredos (röda) och kolla vilket jävla skräp som folket dricker i Sverige :)

 

En liten skvätt på samtliga. 4 flaskor räcker till typ 8 pers som man kan prova tillsammans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Röd vinprovning; börja i den här ordningen.

 

Ta en pinot noir från Nyazeeland. (te x stoneleigh)

en Ripasso från Italien (Monte Garbi)

en Zinfandel från USA (gnarley head)

 

Sen avslutar du med Gredos (röda) och kolla vilket jävla skräp som folket dricker i Sverige :)

 

En liten skvätt på samtliga. 4 flaskor räcker till typ 8 pers som man kan prova tillsammans.

 

En fanns på Systemet. :S Är Gredos verkligen vad randomsvensk dricker? :) Aldrig sett den. :>

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Röd vinprovning; börja i den här ordningen.

 

Ta en pinot noir från Nyazeeland. (te x stoneleigh)

en Ripasso från Italien (Monte Garbi)

en Zinfandel från USA (gnarley head)

 

Sen avslutar du med Gredos (röda) och kolla vilket jävla skräp som folket dricker i Sverige :)

 

En liten skvätt på samtliga. 4 flaskor räcker till typ 8 pers som man kan prova tillsammans.

 

Tycker inte det är rättvist och jämföra ett boxvin för 169(?)kr med 100 kr:s flaskor och/eller dyrare boxar.

Men att de säljer 1 enda box av Gredos är imponerande.

Bland värsta jag druckit men det behöver man ingen vinprovning för att konstatera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver tips på vin som passar till skaldjur.

 

2009 Riesling Von der Fels, Keller, Rheinhessen, Tyskland

 

mitt favvovitvin. mer välbalanserad än macallan 18 8-)

 

http://systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=94589&Butik=0&SokStrangar=

 

 

Önskar att jag var en jävel på vin. Tips på hur man ska börja bevandra sig?

 

ät avsmakningsmenyer på michelinrestauranger med vinpaket och ställ frågor, lyssna på vad de säger och försök memorera och känna smakerna. glhf!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2009 Riesling Von der Fels, Keller, Rheinhessen, Tyskland

 

mitt favvovitvin. mer välbalanserad än macallan 18 8-)

 

 

 

 

ät avsmakningsmenyer på michelinrestauranger med vinpaket och ställ frågor, lyssna på vad de säger och försök memorera och känna smakerna. glhf!

 

 

 

Sjukt om skulle däcka på en sån restaurang

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sjukt om skulle däcka på en sån restaurang

 

däcka gör man väl inte, men full kan man allt bli efter 10glas 8cl vin av högre styrka, med ett glas mousserande innan och någon fördrink hemma. inte mycket man kommer ihåg av beskrivningen på de sista vinerna :P

 

jag har börjat ta halva vinpaket på sistone, mycket av restaurangens påslag ligger ju på vinet och man får en chans att faktiskt uppskatta alla rätterna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du aspberger token? Känns som jag missat något väsentligt här...

 

I gbg rekommenderar jag förövrigt Kock och Vin (med Björns bar som fortsättning på kvällen)

 

inte diagnosticerad, men scorear ganska högt på sådana tester online och tycker mig själv uppfylla en hel del av beskrivningarna bland annat min oförmåga att förstå skämt etc...

 

+1 på kock och vin, perfa som första besök på fin restaurang. thörnströms är nice också, basement prisvärt, 28+ är bäst men stelt, wasa alle lite underskattat och linnea är vackert. men rent allmänt, sikta in på generisk * i närmaste stad och ta största avsmakningsmeny med vinpaket så blir det nog bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte diagnosticerad, men scorear ganska högt på sådana tester online och tycker mig själv uppfylla en hel del av beskrivningarna bland annat min oförmåga att förstå skämt etc...

 

+1 på kock och vin, perfa som första besök på fin restaurang. thörnströms är nice också, basement prisvärt, 28+ är bäst men stelt, wasa alle lite underskattat och linnea är vackert. men rent allmänt, sikta in på generisk * i närmaste stad och ta största avsmakningsmeny med vinpaket så blir det nog bra.

 

Thörnströms är riktigt nice!

Ba bättre än KoV om man inte vill ha för stelt?

 

Kan rekommendera Lebua at state tower om du är i Bangkok.

 

skybar_sirocco_bangkok_thailand.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte det är rättvist och jämföra ett boxvin för 169(?)kr med 100 kr:s flaskor och/eller dyrare boxar.

Men att de säljer 1 enda box av Gredos är imponerande.

Bland värsta jag druckit men det behöver man ingen vinprovning för att konstatera.

 

Just det som är roligt med den provningen, se skillnaden på 50krs mot 90. Per glas är det inte många kronor.. Det man även kan göra är att dricka ramlösa på krogen och köpa chat9pape för 350 på systemet och njuta med en bättre manchego.. Fråga gärna om vin förövrigt, har

mycket strötid på jobbet i juletider.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det som är roligt med den provningen, se skillnaden på 50krs mot 90. Per glas är det inte många kronor.. Det man även kan göra är att dricka ramlösa på krogen och köpa chat9pape för 350 på systemet och njuta med en bättre manchego.. Fråga gärna om vin förövrigt, har

mycket strötid på jobbet i juletider.

 

Väntar fortfarande på en prisvärd Bordeaux :) Mest för att jämför med andra liknande vin. :)

 

Ser ingen mening med att suga i mig ett vin för 300kr+ om jag inte vet vad det är. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nog inte köpt Bordeaux på Systemet på några år, så jag är osäker. Brukar få ett par bra om året och dricker inte Bordeaux så ofta. Fördelen med att ha en farmor som jobbat i vinbutik i Tyskland större delen av mitt liv. Edit: Och så är jag ganska partisk, favoriserar starkt Merlot.

 

F.ö. lagar jag kalvfilé och lantcalabrese med massor av timjan, chiliolja, lök och vitlök kokt i amarone och kryddstark tomatsås, samt hasselbackspotatis, getostcrème och ugnsgrillade grönsaker - sparris och körsbärstomater. Och så dricker vi resten av vinet till sen. Blir en trevlig kväll! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...