Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Som vanligt är avsändare viktigare än budskap i vänsterns Sverige. Typ som när vita "priviligerade" män vill ta fajt för invandrare eller feminismen men diskrimineras av vänsterpacket. Man ska inte bara tycka rätt sak, det ska dessutom vara av rätt anledning och du måste ha rätt bakgrund.

 

Rekar alla att konsumera typ allt som Alice Teodorescu nånsin publicerat, älskar denna kvinna! Där har ni en som tillsammans med Bard kan säga som det är, nu är hon ju också GPs ankare på ledarsidorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VwF87WL.png

 

Drygt 24h kvar, A är 15 öre billigare än B. Lutar åt att man konverterar sina aktier?

 

Jag kommer nog göra det, men väntar till börsen har stängt idag med att fatta beslut.

 

---

 

Går mycket snack om att detta kanske är Satoshi:

(videon är från 2000, han beskriver Bitcoin rätt väl redan då, har skrivit massa liknande kod, nämner invertible bloom filters i poster, kodar samma språk, bråkade med staten, är rik etc)

 

Många sammanträffanden mellan honom och satoshi om ni skummar kommentarerna.

 

---

 

Ethereum går live om några dagar:

 

Lite oväntat tidigt för mig och om man ska tro bettingsiterna. Värdet på Ethercoin passade på att stiga 8% på nyheten:

http://coinmarketcap.com/currencies/ethercoin/

Ska man tro siffrorna är ETH upp >18x sedan de släpptes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

O

 

Ska man tro siffrorna är ETH upp >18x sedan de släpptes.

Vore rätt skoj om man fick vara med om en sån där 100x nu när man var en av de få som fick chansen till tidig introduktion (inte bara okänt, behövde dessutom BTC för att köpa). Sen kommer man väl ändå gräma sig över att man inte gick in hårdare då, men grejen är att jag vid överföring satt och tänkte just att det ändå var en mycket högre summa än jag någonsin hade gått in tidigt i bitcoin för (då enligt satoshi-filosofin att bitcoin antingen tar över världen eller är värdelöst, vilket jag inte tror längre).

 

Omöjligt är det ju inte. Ethereum är egentligen sjukt positivt exponerat redan idag med tanke på lång alfa-status, abstrakt utveckling, tidig IPO, etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

O

Vore rätt skoj om man fick vara med om en sån där 100x nu när man var en av de få som fick chansen till tidig introduktion (inte bara okänt, behövde dessutom BTC för att köpa). Sen kommer man väl ändå gräma sig över att man inte gick in hårdare då, men grejen är att jag vid överföring satt och tänkte just att det ändå var en mycket högre summa än jag någonsin hade gått in tidigt i bitcoin för (då enligt satoshi-filosofin att bitcoin antingen tar över världen eller är värdelöst, vilket jag inte tror längre).

 

Omöjligt är det ju inte. Ethereum är egentligen sjukt positivt exponerat redan idag med tanke på lång alfa-status, abstrakt utveckling, tidig IPO, etc.

 

nice! tur man köpte direkt när man kunde.... betyder att jag orkar läsa tokboken lite till.

 

Varför tipsade du mig om hybricon heltok? :evil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nice! tur man köpte direkt när man kunde.... betyder att jag orkar läsa tokboken lite till.

 

Varför tipsade du mig om hybricon heltok? :evil:

 

HYCO + 7% idag, +13% på vad är det 2veckor? Får väl anses godkänt änsålänge? Det är väl hyfsat högrisk, dock inte i närheten av vad Ethereum var när det släpptes dock...

 

Tycker fortfarande ETH kan vara en intressant investering att överväga. IBM verkar stå bakom och avse att använda det för internet of things, decentraliserad prediction market runt hörnet, stablecoin(pegga crypto mot fiat, guld etc), reddit-konkurrent, rake-fri-poker etc etc. Finns en hel del potentiell uppsida och en av de bättre bitcoin-hedgerna man kan göra imo. Till skillnad från Bitcoin så ska det ju skala bra också, 100tps vid release, dynamisk limit strax efter, Vitalik pratar om 115k tps några år senare och obegränsat på sikt.

 

Dessutom så lär marknaden vara rätt kaotisk första tiden, så har ni några arb-bots igång kan de säkert tjäna en hacka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till skillnad från Bitcoin så ska det ju skala bra också, 100tps vid release, dynamisk limit strax efter, Vitalik pratar om 115k tps några år senare och obegränsat på sikt.

Semi(?)-turing complete etc; bitcoin och ETH har hittat ett episkt samspel. Det vore katastrof om bitcoins utvecklare testade gränserna istället för att safea, det vore dock tvärt om katastrof om inte ETH pushade utvecklingen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Semi(?)-turing complete etc; bitcoin och ETH har hittat ett episkt samspel. Det vore katastrof om bitcoins utvecklare testade gränserna istället för att safea, det vore dock tvärt om katastrof om inte ETH pushade utvecklingen.

 

Precis.

 

Vore rätt skoj om man fick vara med om en sån där 100x

Lite goda nyheter, ETC rushade nyss 128% på någon timme :)

 

http://coinmarketcap.com/currencies/ethercoin/

 

Nu upp 40x :)

 

---

 

Ni minns Techno Viking.

Storyn om vad som hände efteråt alltså:

http://waterfordwhispersnews.com/2015/07/20/where-are-they-now-techno-viking/

“Well, yes. Steve is the guy wearing the black vest in the video – the guy I threatened. That night we hooked up and had the best sex of our lives. We got married last year”.

:shock:8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser du på ditt innehav, hur pass långsiktig osv?

 

B2P5Y0uCAAAymkk.jpg

 

Fast avser väl konsumera lite påvägen dit om det går bra, ta ut 10% för varje 10x ökning ish.

 

SD 23.3% och andra största parti med knapp marginal i senaste sentio :shock:

 

Inte direkt förvånad. Partimodellen säger 21.2% för SD och 26% i valnormerat medelvärde vilket verkar rätt rimligt imo.

https://docs.google.com/file/d/0B7m9daulLNZLcjZDUzVVWUZKLVk/edit

 

 

Det jag är mest förvånad över är den gigantiska tidskonstanten på de andra partiernas återkoppling. Ska det krävas 51% SD innan de vaknar upp? Man kan ju tycka att något av partierna med kniven mot strupen iaf borde reagera.

 

---

 

Läser Elon Musk-biografin. Rätt bra faktiskt. Lite saker jag inte visste: Elon var aspie deluxe som liten unge, läste allt, kom ihåg allt, älskade att tillrätta visa alla andra och hade han en helt fuckad farsa.

 

---

 

Tar en kurs i Deep Learning på Coursera. Sjukt vad smarta algoritmerna är alltså, blir ofta väldigt enkla och snabba beräkningar för rätt komplexa problem. Här får ni lite matlabkod ni kan testa:

copypejsta i ett matlabscript och kör:

Spoiler!

% install and compile MatConvNet (needed once)
untar('http://www.vlfeat.org/matconvnet/download/matconvnet-1.0-beta12.tar.gz') ;
cd matconvnet-1.0-beta12
run matlab/vl_compilenn

% download a pre-trained CNN from the web (needed once)
urlwrite(...
 'http://www.vlfeat.org/matconvnet/models/imagenet-vgg-f.mat', ...
 'imagenet-vgg-f.mat') ;

% setup MatConvNet
run  matlab/vl_setupnn

% load the pre-trained CNN
net = load('imagenet-vgg-f.mat') ;

% load and preprocess an image
im = imread('peppers.png') ;
im_ = single(im) ; % note: 255 range
im_ = imresize(im_, net.normalization.imageSize(1:2)) ;
im_ = im_ - net.normalization.averageImage ;

% run the CNN
res = vl_simplenn(net, im_) ;

% show the classification result
scores = squeeze(gather(res(end).x)) ;
[bestScore, best] = max(scores) ;
figure(1) ; clf ; imagesc(im) ;
title(sprintf('%s (%d), score %.3f',...
net.classes.description{best}, best, bestScore)) ;

tar lite tid första gången att kompilera allt, men sedan kan ni leka med det sista hur mycket ni vill...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lol ETC, kollar jag fel eller gick den ned till 2$ och sedan rekyl upp till >4$?

 

Grafen är lite dåligt samplad, kolla http://worldcoinindex.com/coin/ethercoin och klicka på 1day för att se att den faktiskt swingade ännu mer! 8-)

 

Härlig investering som går +100% -50% 2ggr på en dag och sedan +-30% ytterligare 5ggr på samma dag. Kan ju tycka att en bot borde kunnat tjäna en hacka på att minska ner swingsen.

 

Hur handlar man med ETC? Går det ens för vem som helst? Omsättningen är ju sjukt låg, 27 BTC/dygn. Vad säger egentligen den "värderingen"?

 

Det är bara att deposita https://bittrex.com/Market/Index?MarketName=BTC-ETC och tradea.

 

Tror de flesta hoardar ETC för att vara exponerade mot ETH snarare än att för att göra vinst mot BTC så handeln är rätt försumbar. Därmed får man ta priset på dem med en rejäl nypa salt. Ett annat sätt att gissa priset på ETH är att kolla prediction markets:

https://www.fairlay.com/predict/registered/new/what-will-be-the-price-of-ether-on-december-1st/

dessa gissar lite lägre($0.5-1), men volymen där är ju rätt försumbar även där. Blir förhoppningsvis bättre efter att Augur släppts, tyvärr behövs ethereum för att vi ska kunna gissa priset på ethereum 8-)

 

I priset är det rejäl rabatt för risken att ethereum aldrig ens släpps. Nu när Ethereumgänget har sagt att det är dagar kvar har priset exploderat, vilket antagligen beror på att discounten har krympt rejält. Dessutom lite discount för att man inte vet om Ethercoin-gänget tänker ta bitcoinsen och sticka.

 

Är rejäl lekstuga med priset, men såhär galna chanser att göra pengar trodde jag inte att jag skulle få se efter pokern eller efter Bitcoin. Tror lärdomen är att man antagligen kan vinna en hel del på att fortsätta exponera sig mot alla galna förändringar som sker och ibland ha tur eller tom ibland faktiskt ha rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ETC är inte samma sak som Ether (ETH?). Vad är skillnaden? Link for dummies pls.

 

Kanske har varit lite otydlig. Jag äger inga ETC, har aldrig gjort och tänker inte göra. Tycker ingen av er ska investera i sådana om ni inte ska arba. Enda anledningen att vi bryr oss är för att ETC ger någon form av indikation på värdet på ETH som vi äger.

 

ETC är en premine altcoin, totalt 1M ETC har skapats och dessa ska strax efter att Ethereum lanseras kunna bytas så att man får 1ETH för varje ETC man äger. Finns risk att så inte sker ofc, men gruppen bakom erbjudandet verkar ganska pålitliga.

 

och ETH var det man kunde köpa i augusti förra året för typ 1 BTC = 1337 ETH?

 

Vid säljstart var 2000ETH = 1BTC, sedan föll det för varje dag till 1337ETH = 1BTC. Nu är kursen på ethercoin 100ETC = 1 BTC men den har varit uppe i ~50ETC = 1 BTC tidigare idag. Vilken alltså motsvarar en ökning på 40x från säljstart.

 

---

 

Odds för slutet på GoT:

Spoiler!
Who will be the ruling King or Queen of Westeros at the end of the series?

 

Daenerys Targaryen+300

Jon Snow+250

Aegon VI Targaryen+600

Tyrion Lannister+750

Petyr Baelish+750

Margaery Tyrell+1800

Euron Greyjoy+2500

Varys+2000

Stannis Baratheon+3300

Sansa Stark+2000

Night's King+3000

Cersei Lannister+5000

Trystane Martell+5000

Bran or Rickon Stark+1600

Arya Stark+5000

Ramsay Bolton+6000

Hodor+50000

 

---

 

Legacy banking alltså... Tog ut lite från avanza. Tydligen åkte jag på en skuldränta...

http://sparasmart.blogspot.se/2013/09/jag-har-blivit-drabbad-av-avanzas.html

"Felet" jag hade gjort var att jag samma dag som försäljningen skedde valde att föra över summan från mitt Avanza-konto till mitt bankkonto. Detta gillas inte av Avanza. Avanza menar att det tar tre likviddagar att bokföra transaktionen så om jag väljer att flytta dessa pengar innan dessa tre dagar tar jag alltså ett lån av Avanza.

Hur kan Bitcoin/ETH/annat inte totalt ersätta detta på sikt? :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske har varit lite otydlig. Jag äger inga ETC, har aldrig gjort och tänker inte göra. Tycker ingen av er ska investera i sådana om ni inte ska arba. Enda anledningen att vi bryr oss är för att ETC ger någon form av indikation på värdet på ETH som vi äger.

 

ETC är en premine altcoin, totalt 1M ETC har skapats och dessa ska strax efter att Ethereum lanseras kunna bytas så att man får 1ETH för varje ETC man äger. Finns risk att så inte sker ofc, men gruppen bakom erbjudandet verkar ganska pålitliga.

 

 

 

Vid säljstart var 2000ETH = 1BTC, sedan föll det för varje dag till 1337ETH = 1BTC. Nu är kursen på ethercoin 100ETC = 1 BTC men den har varit uppe i ~50ETC = 1 BTC tidigare idag. Vilken alltså motsvarar en ökning på 40x från säljstart.

 

 

Tack för förklaringen :) Då är det glasklart!

 

Ser ju lovande ut :D

 

Tack för tipset förra året...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...