Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

"Bevisade" menar du. Ekonomi är ingen vetenskap. Med tillräckligt mycket arbete kan du bevisa precis vad du vill inom ekonomi, bara anta de variabler som ger önskat utfall.

 

Samma sak gäller inom alla vetenskaper, bara för att man godtyckligt ofta använder sig av 0.05 sign vid regression inom ex. nationalekonomi betyder det inte att det inte är en vetenskap. Som vid alla vetenskapliga rapporter kan de inte vara godtyckliga och förlita sig på icke vettiga resonemang och antaganden, samma problem finnes ex vid vår alldeles underbara klimatforkning med mera. Som alla vettiga personer i denna bok BORDE veta vid det här laget så är inte korrelation tillräckligt för att bevisa association och inget argument för att säga att all forskning inom ett område inte är vetenskap, källkritik och insikt är som alltid det absolut viktigaste när man ska dra korrekta slutsatser om vetenskapliga rapporter, inom ALL vetenskap.

 

Econtalk är en mycket bra fördjupande podcast för att ge sken av problemen med regression i allmänhet, ofta i ekonomi förvisso men också samma problematik kan förläggas på mycket av den forskning som sker i dagsläget ex inom medicin. Bara för att vissa studier är felaktigt gjorda ska man inte dra alla över en kant, även om man lärt sig mer källkritik desto mer man går in i ämnet.

 

Off topic så får jag hålla med i det du skriver om nötter Heltok, gäller att variera sig av det jag läst och känt personligen. Försök käka bara valnötter en dag och se vad som händer... jag har testat flera gånger, inte rekommenderat xD Dessutom smakar nötter bättre om man intar ett flertal olika så varför envisas om att bara äta en sorts nöt för alltid, känns bara envist och tråkigt även om det kanske kan vara ok om du hittar "nöten" som vi säger här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar inte om att man provar teorier och bara kan nå en viss säkerhetsgrad statistiskt. Ekonomisk forskning använder generellt sett ingen vetenskaplig metod där man ställer upp en hypotes, testar, och därefter utvärderar olika sannolikheter. Hade det varit det som var problemet hade jag inte nämnt det eftersom fysik osv alla har samma problem. Problemet är att ekonomisk forskning inte går till på det sättet.

 

Ekonomisk forskning går till genom att jag sätter mig ner och tänker; "hmm, om riksbanken sänker räntan leder det till att fler kommer spendera mer, men å andra sidan gör det att folk blir oroliga över ekonomin och inte vågar investera. Om jag skriver upp detta som en matematisk formel och sätter konstanter framför de båda olika fenomenen kan jag få dem att ta ut varandra. Därmed har jag bevis att en räntesänkning inte har någon påverkan på konsumptionen! (Med dessa antaganden, men ingen lär orka läsa rapporten ändå så det är nog lugnt!) Nu ska jag bara hitta ett, två om jag har tur, tillfällen i världshistorien där räntesänkning inte ledde till ökad konsumption så är beviset klart!"

 

Båda antaganden är rimliga, sänkt ränta ökar investeringsviljan men samtidigt ökar oron över tillståndet i ekonomin. Genom att fästa olika tyngder vid dessa mostående effekter kan jag uppnå önskat resultat. Mycket simplistiskt exempel obv.

 

Jag kan till 100% lova dig att han som kom fram till att effektivitetsökningar inte kan leda till lägre arbetstimmar gjorde någonting mycket liknande ovanstående.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar inte om att man provar teorier och bara kan nå en viss säkerhetsgrad statistiskt. Ekonomisk forskning använder generellt sett ingen vetenskaplig metod där man ställer upp en hypotes, testar, och därefter utvärderar olika sannolikheter. Hade det varit det som var problemet hade jag inte nämnt det eftersom fysik osv alla har samma problem. Problemet är att ekonomisk forskning inte går till på det sättet.

 

Ekonomisk forskning går till genom att jag sätter mig ner och tänker; "hmm, om riksbanken sänker räntan leder det till att fler kommer spendera mer, men å andra sidan gör det att folk blir oroliga över ekonomin och inte vågar investera. Om jag skriver upp detta som en matematisk formel och sätter konstanter framför de båda olika fenomenen kan jag få dem att ta ut varandra. Därmed har jag bevis att en räntesänkning inte har någon påverkan på konsumptionen! (Med dessa antaganden, men ingen lär orka läsa rapporten ändå så det är nog lugnt!) Nu ska jag bara hitta ett, två om jag har tur, tillfällen i världshistorien där räntesänkning inte ledde till ökad konsumption så är beviset klart!"

 

Båda antaganden är rimliga, sänkt ränta ökar investeringsviljan men samtidigt ökar oron över tillståndet i ekonomin. Genom att fästa olika tyngder vid dessa mostående effekter kan jag uppnå önskat resultat. Mycket simplistiskt exempel obv.

 

Jag kan till 100% lova dig att han som kom fram till att effektivitetsökningar inte kan leda till lägre arbetstimmar gjorde någonting mycket liknande ovanstående.

 

Ekonomisk forskning av de vettiga riktiga rapporter jag läst har i de flesta fall inte gått till på det sättet. Jag är ledsen men ditt påstående att ekonomisk forskning i princip görs på det sättet du antyder är direkt felaktigt, för att inte förglömma all forskning som faktiskt använder sig av exempelvis casemetodik som direkt i många fall instället löser det problemet du anvisar till, om än ej med en fullständig matematisk metod (vilket många vägrar erkänna är ok då den ej är baserad på matematik). Även om det är en metod som ofta är mer relevant för verkligheten, speciellt inom ekonomi. Om du inte håller med mig nu att ekonomi kan vara vetenskap så är du bara envis och inte vill erkänna att du har fel av ren princip och envishet som jag själv besitter i många fall alltför länge och är något jag måste jobba på men som tokboken har starkt hjälpt att avhjälpa (och som vi pokerfolk av ren princip bör ha för att snabbt kunna utveckla vårt spel).

 

Edit: Exemplet du använder är tyvärr inte bra för att övertyga mig då det är direkt felaktigt och också således väldigt svårt att omsätta på ett liknande sätt för att förstå ditt exempel. Inflation och räntesänkningar tolkas inte på det viset utan de är baserade på en allmänhet som inte vet vad som händer innan beslutet tas... Däremot håller jag med om att räntesäkningar absolut inte måste leda till mer investeringar i allmänhet, världen är dessvärre alltför komplex för att göra enkla generaliseringar om det påståendet (något jag inte ansåg för 3 år sedan att det inte var generaliserbart, vilket token nog uppskattar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det verkar som ni menar olika saker, för jag håller med båda två. Det finns gott om bra forskning inom ekonomi, samtidigt är det inte riktigt den som styr.

 

Ta det där mindfucket med deflation. Vad vetenskapen (empirisk) säger är att kredituppblåsta marknader (primärt bostadsbubblor) är bland det bästa du kan pyssla med för att förstöra en ekonomi totalt. Bredvid detta har vi ett enskilt nedslag i historien av ekonomisk depression, som kanske eller kanske inte hade något med deflation att göra.

 

Ändå pressas alltså en kreditbubbla fram som ett nödvändigt ont eftersom deflation är det farligaste som finns. Detta eftersom vi styr efter rena tomtars gissningar, "intuitiva logik", och bevis som bygger på påhitt, snarare än den forskning lolle refererar till.

 

Tomtars intuitiva logik säger ju som bekant att om något är billigare imorgon så konsumeras det inte idag -> konsumtion minskar -> färre jobb/färre inkomster -> konsumtion minskar : mördar-deflations-spiralen. Vi har alltså en situation där ett barn (åtminstone mentalt) har suttit och spånat fram vad som måste stämma, och det vedertas som modell utan att testas vetenskapligt.

Självklart kan vi aldrig gå ner i arbetstid sålänge vi lever i ett ekonomiskt system som bygger på en ackumulerad räntekostnadstillväxt.. :rolleyes:

 

Annars hade det såklart gått utmärkt.

Men då är vi fortfarande på nivån att vi inte kan gå ner i arbetstid så länge vi inte väljer att vi ska gå ner i arbetstid.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående nötter:

http://paleoleap.com/are-nuts-and-seeds-healthy/

 

 

Angående Keynes-citatet eller vem det nu var om att arbeta färre timmar i framtiden. Klart folk kan arbeta färre timmar om de vill med levnadsstandard som påminner om 70talet. Men uppenbarligen vill inte folk, folk vill arbeta fler timmar och ha råd med iPhones och en instagram lifestyle. Så enda sättet blir att med våld tvinga dem att arbeta mindre, dvs vänsterns förslag. Eller låta dem arbeta mindre med samma lön och skicka notan till skattebetalarna. Ännu bättre gör det bara i bristyrken. Vad kan gå fel liksom?

 

sänkt ränta ökar investeringsviljan

Vetefan i dagens metagame. Känner ni någon som lånat för att investera? Hur många känner ni som lånat för att buda upp priser på bostäder eller för att konsumera? Jag känner iaf ingen som tagit lån för att starta ett företag, köpa verktyg eller förbättra sin karriär. Möjligtvis studielån, men det används väl mest för att konsumera medan man pluggar så tycker inte det riktigt kan räknas här.

 

Ingves

Spoiler!
xVyoSl.jpg
kan testa 5%, 3%, 1% 0% -1% -5% men tvivlar på att särskilt många idag är pigga på att låna för att investera ändå. Vill vi har mer investeringar, t ex som Tesla's i Nevada, borde vi imo istället diskutera skattesänkningar för vinster av investeringar.

 

---

 

Nu får SDs geniala kampanj spridning även utomlands:

http://www.scotsman.com/news/politics/top-stories/swedish-anti-immigration-poster-full-of-spelling-mistakes-1-3848060

(se även kommentarerna)

:twisted:

 

Måste älska hur objektiva TV4 när de gör sitt inslag:

:roll:

 

Är det inte lite rasistiskt att implicera att tiggare är en ras som vänstern gör när de påstår att kampanjen är rasistisk?

 

---

 

HYCO har återhämtat sig fint från den lilla nedgången då massa flashbackare sålde av sig och tycker mig se köpstark köpare bland köpordrarna. +26% på 2dagar nu, med sjuka swings. Någon gång borde väl arb-bot-ägarna fatta att det finns pengar att göra?

 

---

 

Tyckte detta var en intressant tanke:

http://www.gp.se/ekonomi/1.2791882-expert-svenska-banker-kan-slas-ut?utm_source=sprinkle&utm_medium=widget-5423d5d5df4a5&utm_content=www.gp.se

Svenska banker kan i framtiden konkurreras ut av amerikanska storföretag som Apple, Google och Facebook.

Just Facebook tycker jag är intressant. Säg att man går på restaurang, varför inte sköta betalningen via Facebook om de har ett bra system för det? Så får man alla bonus-grejer etc automagiskt. Tänk någon variant av Changetip, Ethereum, Facebook etc.

 

Hur ska Avanza ha en chans mot Facebook på lång sikt?

 

---

 

wp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående Keynes-citatet eller vem det nu var om att arbeta färre timmar i framtiden. Klart folk kan arbeta färre timmar om de vill med levnadsstandard som påminner om 70talet. Men uppenbarligen vill inte folk, folk vill arbeta fler timmar och ha råd med iPhones och en instagram lifestyle. Så enda sättet blir att med våld tvinga dem att arbeta mindre, dvs vänsterns förslag. Eller låta dem arbeta mindre med samma lön och skicka notan till skattebetalarna.

Tunnelseende imo. För det första gissar jag att du uppmärksammat hur iPhone-instagram-generationen fungerar med tanke på tidigare diskussion, d.v.s. de fungerar typ inte, i genomsnitt är de brutalt dåligt inskolade i samhället (antagligen inte deras fel). Konsekvensen är att pappa/staten/etc betalar deras iPhone, antingen via subventionering av deras inproduktivitet (får betalt för att ta upp en plats i en organisation) eller mer direkt genom att de får betalt för att vara någons barn eller som plåster på såren för att vara arbetslösa eller betalt för att de är snälla nog att hålla sig borta ifrån viktiga saker (officiellt kallas dessa "studenter").

 

Som sagt, inte deras "fel". Att bryta sig ifrån detta kräver mer eller mindre totalt livsfokus. Du kan inte bestämma dig för att du ska arbeta 5 timmar och dagen och konsumera lite mindre än alla andra, det är inte så det fungerar, du kommer inte in på det sättet. Tvärt om, ska du vara med så ska du vara med: du ska arbeta 8 timmar om dagen, sedan ska du gå hem och fortsätta arbeta 2-3 timmar, och så ska du fortsätta tills du någon gång når en nivå av "produktiv". Åtminstone om du vill att det ska vara liten risk att du misslyckas bli en del av det produktiva samhället - inte delen som köper iPhones, delen som köper näringsrik mat. En iPhone får du på köpet (möjligtvis att du får skippa en vecka i Grekland om du är av så kallat "lägre kvalitet").

 

Sen då? Sen ska du fortsätta. Jag har nåt ett stadie av produktivitet, men inte ett stadie av att jag kan börja arbeta halva tiden och konsumera hälften så mycket. Antagligen har jag rent av ganska lång väg kvar dit, då jag måste placera mig i ett sammanhang där jag bestämmer reglerna, exempelvis som egenföretagare (varav de flesta går under om de inte arbetar hela dagarna). Det skulle vidare kräva att jag äger hela mitt boende, eftersom du i annat fall måste infinna dig i regler som säger att du arbetar "heltid" och du bestämmer inte själv vad "heltid" är.

 

Om vi kliver ut från tunneln: låt säga att du själv styr över en verksamhet. Skulle du verkligen välja snubben som studerat hälften så mycket, planerar att jobba halvtid, men "bara vill ha halva lönen"?

 

Har dragit en något vild generalisering här, men grejen är att i övrigt handlar det om extremistan. Ja, du kan skapa en app som råkar bli framgångsrik när du är 14 år gammal som precis täcker överlevnad under din livstid på existensminimum, och sedan i backspegeln påstå att du minsan valde att arbeta lite mindre och leva snålt. Men det är liksom inte intressanta exempel, det är för ovanligt och (antagligen) för mycket bonnröta inblandat.

 

D.v.s. nej, att folk jobbar så att de har råd med en iPhone betyder absolut inte att de inte skulle vilja arbeta mindre och skippa sin iPhone. Det säger inte ett smack om den saken eftersom alternativet inte existerar. Valet handlar om så kallat utanförskap eller allt, inte om en iPhone eller extra fritid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+en miljard

 

det svenska folkhemmet som luktar bullar är borta och de oroliga, oftast lågutbildade vars jobb är viktigt men arbetskraften är utbytbar, förnybar eller påväg mot automatisering behöver något att skylla på. Något konkret då allt för komplicerade förklaringar bara blir till brus.

 

Alla de som värnar om en stark och trygg välfärdsstat är oroade, från lågutbildad till högutbildad därav de stora strömmarna till SD från samtliga partier förutom möjligen Vänsterpartiet som lustigt nog har lågutbildade som sina kärnväljare.

 

Har sagt det innan och jag säger det igen, Umeå är något slags epicenter för politisk korrekhet där all fakta stämplas och misstänkliggörs till förmån för det "korrekta" budskapet som innebär att sjunga om det fantastiska mångkulturella samhället.

Såg att du misstänkliggjorde Tino Sanandajis rapporter i tidigare inlägg, inga somhelst motargument förutom att "lolzor" skrev att någon på reddit i en kommentar sågat siffrorna, bättre kan du kära umebo!

 

Starkt och klarsynt: http://www.gp.se/nyheter/ledare/gastkronikor/1.2790368-marika-formgren-stormakt-byggd-pa-sjalvhat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trilliske håller med i mycket du säger. Vill bara tillägga att konsulter som idag utgör en ganska stor del av den utbildade populationen i arbetslivet har en annan frihet då man inte har en direkt koppling till organisationen som man ska vara produktiv åt.

 

Nu är ju oftast anledningen till varför folk arbetar mindre än 100% som konsult ofta att de även jobbar med ett eget bolag, så bidraget till samhället i stort går nog ett i ett.

 

Tunnelseende imo. För det första gissar jag att du uppmärksammat hur iPhone-instagram-generationen fungerar med tanke på tidigare diskussion, d.v.s. de fungerar typ inte, i genomsnitt är de brutalt dåligt inskolade i samhället (antagligen inte deras fel). Konsekvensen är att pappa/staten/etc betalar deras iPhone, antingen via subventionering av deras inproduktivitet (får betalt för att ta upp en plats i en organisation) eller mer direkt genom att de får betalt för att vara någons barn eller som plåster på såren för att vara arbetslösa eller betalt för att de är snälla nog att hålla sig borta ifrån viktiga saker (officiellt kallas dessa "studenter").

 

Som sagt, inte deras "fel". Att bryta sig ifrån detta kräver mer eller mindre totalt livsfokus. Du kan inte bestämma dig för att du ska arbeta 5 timmar och dagen och konsumera lite mindre än alla andra, det är inte så det fungerar, du kommer inte in på det sättet. Tvärt om, ska du vara med så ska du vara med: du ska arbeta 8 timmar om dagen, sedan ska du gå hem och fortsätta arbeta 2-3 timmar, och så ska du fortsätta tills du någon gång når en nivå av "produktiv". Åtminstone om du vill att det ska vara liten risk att du misslyckas bli en del av det produktiva samhället - inte delen som köper iPhones, delen som köper näringsrik mat. En iPhone får du på köpet (möjligtvis att du får skippa en vecka i Grekland om du är av så kallat "lägre kvalitet").

 

Sen då? Sen ska du fortsätta. Jag har nåt ett stadie av produktivitet, men inte ett stadie av att jag kan börja arbeta halva tiden och konsumera hälften så mycket. Antagligen har jag rent av ganska lång väg kvar dit, då jag måste placera mig i ett sammanhang där jag bestämmer reglerna, exempelvis som egenföretagare (varav de flesta går under om de inte arbetar hela dagarna). Det skulle vidare kräva att jag äger hela mitt boende, eftersom du i annat fall måste infinna dig i regler som säger att du arbetar "heltid" och du bestämmer inte själv vad "heltid" är.

 

Om vi kliver ut från tunneln: låt säga att du själv styr över en verksamhet. Skulle du verkligen välja snubben som studerat hälften så mycket, planerar att jobba halvtid, men "bara vill ha halva lönen"?

 

Har dragit en något vild generalisering här, men grejen är att i övrigt handlar det om extremistan. Ja, du kan skapa en app som råkar bli framgångsrik när du är 14 år gammal som precis täcker överlevnad under din livstid på existensminimum, och sedan i backspegeln påstå att du minsan valde att arbeta lite mindre och leva snålt. Men det är liksom inte intressanta exempel, det är för ovanligt och (antagligen) för mycket bonnröta inblandat.

 

D.v.s. nej, att folk jobbar så att de har råd med en iPhone betyder absolut inte att de inte skulle vilja arbeta mindre och skippa sin iPhone. Det säger inte ett smack om den saken eftersom alternativet inte existerar. Valet handlar om så kallat utanförskap eller allt, inte om en iPhone eller extra fritid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ekonomisk forskning av de vettiga riktiga rapporter jag läst har i de flesta fall inte gått till på det sättet. Jag är ledsen men ditt påstående att ekonomisk forskning i princip görs på det sättet du antyder är direkt felaktigt, för att inte förglömma all forskning som faktiskt använder sig av exempelvis casemetodik som direkt i många fall instället löser det problemet du anvisar till, om än ej med en fullständig matematisk metod (vilket många vägrar erkänna är ok då den ej är baserad på matematik). Även om det är en metod som ofta är mer relevant för verkligheten, speciellt inom ekonomi. Om du inte håller med mig nu att ekonomi kan vara vetenskap så är du bara envis och inte vill erkänna att du har fel av ren princip och envishet som jag själv besitter i många fall alltför länge och är något jag måste jobba på men som tokboken har starkt hjälpt att avhjälpa (och som vi pokerfolk av ren princip bör ha för att snabbt kunna utveckla vårt spel).

 

Edit: Exemplet du använder är tyvärr inte bra för att övertyga mig då det är direkt felaktigt och också således väldigt svårt att omsätta på ett liknande sätt för att förstå ditt exempel. Inflation och räntesänkningar tolkas inte på det viset utan de är baserade på en allmänhet som inte vet vad som händer innan beslutet tas... Däremot håller jag med om att räntesäkningar absolut inte måste leda till mer investeringar i allmänhet, världen är dessvärre alltför komplex för att göra enkla generaliseringar om det påståendet (något jag inte ansåg för 3 år sedan att det inte var generaliserbart, vilket token nog uppskattar).

 

För att kunna bevis någonting måste det också alltid vara sant. Om jag bevisar att E=MC^2 så stämmer det alltid. Det gör det aldrig i ekonomi. Du kan göra regressionsanalys på räntesänkningar från 1920-talet och framåt om du så vill och komma fram till att räntesänkningar till 99.995% sannolikhet leder till ex. högre privatkonsumption. Det är fortfarande inget bevis, ens när man tar hänsyn till osäkerhetsgraden. Typiskt exempel är devalvering. Sverige tar fram en forskningsrapport som kommer fram till att devalvering till 99.5% sannolikhet ökar exporten och tillför pengar till ekonomin. Perfekt, Sverige inför som policy att devalvera så fort ekonomin ser mörkare ut. Dock verkar inte resultaten ligga i linje med beviset. Det visar sig att marknaden har börjat förvänta sig att länder devalverar under sämre tider och är mindre villiga att investera i länderna till att börja med. "Beviset" är nu falskt.

 

Det spelar ingen roll hur många regressionsanalyser och osäkerhetskalkyler man gör, du kommer aldrig hitta ett bevis för någonting inom ekonomi. Det är inte en vetenskap, det är ett samhällsämne. Det som är ett bevis idag är falskt om 5 år.

 

Mitt exempel är inte "felaktigt", det beror helt på hur stor du bedömer effekten är av att folk blir oroade över ekonomin :) Folk vet att räntesänkningar till följd av låg inflation är ett tecken på att någonting är fel i ekonomin, och är därför mer benägna att spara undan pengar till kommande sämre tider istället för att raskt spendera. Jag bedömer denna effekt som extremt stor, och kommer fram till att låg ränta leder till sänkt konsumption. Som bevis har jag alla länder de senaste 5 åren (för det kan ju inte finnas en annan anledning till att inflationen är konstant låg).

 

Men naturligtvis är det så att det finns mer seriösa ekonomirapporter och mindre seriösa. Samt ämnen som är mer troliga att ändras över tid och ämnen som är mer trögrörliga, och således troligare att hitta teser som ligger närmare bevis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eftersom alternativet inte existerar. Valet handlar om så kallat utanförskap eller allt, inte om en iPhone eller extra fritid.

 

Alternativet existerar inte för alla, men jag har flera vänner som gått ner på 50% eller mindre. Oftast i samband med barn etc, men även annat. Exempel på yrken: Sitter i kassan på ICA, jobbar på dagis, ingenjör, konsult, värvar konsulter, callcenter etc. Ska man göra karriär och få 5% löneökning på per år kanske det är svårt, men är man nöjd med sin nuvarande lön så verkar många chefer kunna acceptera att man är där färre timmar mot lägre lön.

 

Men visst, det funkar sällan att gå direkt på arbetsintervjun och säga att man max kan tänka sig arbeta 20h per vecka. Men har man väl lärt sig hur företaget funkar är det ofta inte värt besväret för företag att anställa en ny för att sitta i kassan med all osäkerhet vad det innebär jämfört med att acceptera det. Satt själv i kassan 10h/vecka (söndagar) i ett halvår när jag pluggade, med 100% OB-tillägg så blev det ju lön som halvtid. Hade gott kunnat leva på det om jag hade velat.

 

---

 

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/maktskiftet-har-kostat-147-miljoner

Cirka 147 miljoner kronor. Så mycket har maktskiftet efter valet kostat. Den summan har avgångna politiker fått i ersättning sedan de slutade i höstas – hittills.

 

Valet förra hösten innebar att flera hundra riksdagsledamöter, politiska tjänstemän i regeringskansliet och ministrar byttes ut. Alla har rätt till någon form av inkomstgaranti eller avgångsersättning. Hittills har skattebetalarna betalat totalt 147 miljoner kronor för deras fallskärmar, inklusive sociala avgifter.

 

Lön i två år

I regeringskansliet har avgångsersättningar för före detta ministrar och politiska tjänstemän hittills kostat 115 miljoner. Det lär bli mer – före detta statssekreterare har rätt till inkomststöd i upp till två år. En av dem är Anders Flanking ©. Han har inte fått nytt jobb och kvitterar ut hela bidraget, samma som den lön han hade, 94.000 kronor i månaden.

 

– Till en början är det en period när man kommer fram till vad man ska göra. Det ska vara något som passar, det är inte så konstigt. Och det finns jobb man inte kan ta direkt efter valet eftersom man sitter på känsliga uppgifter. Sedan bor jag inte i Stockholm, vilket gör det svårare, säger han.

 

Ja det var ju oväntat att representativ demokrati med socialism skulle sluta såhär :roll:

 

För att kunna bevis någonting måste det också alltid vara sant. Om jag bevisar att E=MC^2 så stämmer det alltid.

 

Liten notis. Mer generell är formeln:

b150f2d4ce465eab274872e1912341ff.png

https://en.wikipedia.org/wiki/Mass_in_special_relativity

 

 

 

Något jag saknar med ekonomiska/medicinska rapporter är att de väldigt sällan har bra crossvalidation- och test-set. Dvs inom modern inferens, från t ex Machine learning, hittar man först på en modell, sedan tränar man modellen mot slumpad 80% av sin data. Sedan testar man hur bra modellen är på att förutspå resterande 20% av datan. Så kan man jämföra olika modeller mot varandra.

 

Däremot hittar jag väldigt ofta ekonomiska/medicinska rapporter som tar hela datasetet, hittar på ett gäng olika modeller, väljer den modellen som bäst överensstämmer med hypotesen och hävdar att man därmed kan göra inferens på framtiden.

 

---

Prediction: There will be an 85Q with four engines. (self.teslamotors)

inlagd för 59 minuter sen av kristoffernolgren

"The D" has been very successful. It boosts performance while reducing power consumption. So why stop there? I believe future Tesla models will have four(possibly smaller) engines.

Supporting arguments: *Teslas biggest challenge is range. Four engines will futher improve the ability of moving torc to the tire with best traction thus improving the range and traction at the same time. This was proven by the D-series. *By having different engines powering the left and right-hand side of the car no mecanical control is needed for steering. This can be done by increasing and reducing the speed of the engines (or even running some engines backwards. This has several advantages. It reduces weight and complexity of the car. It allows for over-the-air-updates to maunvering. It allows for zero or even negative turning radius.

I like it! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla de som värnar om en stark och trygg välfärdsstat är oroade, från lågutbildad till högutbildad därav de stora strömmarna till SD från samtliga partier förutom möjligen Vänsterpartiet som lustigt nog har lågutbildade som sina kärnväljare.

 

Har sagt det innan och jag säger det igen, Umeå är något slags epicenter för politisk korrekhet där all fakta stämplas och misstänkliggörs till förmån för det "korrekta" budskapet som innebär att sjunga om det fantastiska mångkulturella samhället.

Såg att du misstänkliggjorde Tino Sanandajis rapporter i tidigare inlägg, inga somhelst motargument förutom att "lolzor" skrev att någon på reddit i en kommentar sågat siffrorna, bättre kan du kära umebo!

 

Starkt och klarsynt: http://www.gp.se/nyheter/ledare/gastkronikor/1.2790368-marika-formgren-stormakt-byggd-pa-sjalvhat

 

jag är boende i Umeå, men jag härrör inte från Umeå. Mina grundideologier baserar sig inte på min nuvarande hemvist utan snarare min födelseort som är Piteå. Där 50%+ av den röstande populuationen i alla tider fram till senaste valet har röstat (S). I ärlighetens namn så är ju mitt åsiktsläger säkert rejält speglat av min egna tillvaro, mörkhyad fru och färgade barn(två tjejer) sätter mig genast i förarsätet för feminism och antirasism, något annat tycker jag är direkt emot ens självbevarelsedrift. Jag väljer dock hellre att tro att jag primärt är humanist och socialist i andra hand.

 

Jo jag blir lite misstänksam då jag inte har hört eller sett det från andra nationalekonomer men nu har jag ju i ärlighetens namn inte heller slagit ner några dörrar och torterat ut det ur folk men som ifs är inne på så är det en psuedovetenskap och bara för att någon säger det och backar upp så behöver det inte vara nödvändigtvis sant, men visst verkar han övertygande, framförallt för att han inte är en generic white male och antagligen därför SD´s allra finaste och främsta källa trots att han toksågar SD och kallar dom ett pack idioter när han får möjlighet! Ofrivilligt älskad.

 

ytterligare psuedovetenskap när jag ändå nämnde SD;

 

cliffs; Norsk studie, överlägset största i sitt slag.

 

http://www.svd.se/studie-slar-hal-pa-myter-om-tiggare

 

 

Edit; du har inte "fel" om umeå dock :). Jag har ju inte valt nuvvarande hemvist på slump med tanke på min livssituation, att flytta till t.ex. Lycksele eller Piteå i rådande politiskt klimat är direkt otänkbart. Staden har det jag behöver också i kultur och matväg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste precis detta inlägg på Flashback av massepojken. Den killen är ruskigt vass.

 

Ska man sälja HYCO nu heltok?

https://www.flashback.org/t2575697p17

 

Verkar iallafall vara information man bör ta till sig.

 

Oj då.

 

För närvarande är följande personer klassificerade som Insynspersoner i Hybricon:

Namn Funktion

Mikael Hedlund Styrelseordförande och storägare

Ulf Hartman Styrelseledamot (oberoende)

Joakim Larsson Styrelseledamot och storägare

Martin Rogersson Styrelseledamot (oberoende)

Joachim Skoogberg Styrelseledamot

Jonas Hansson Verkställande direktör

Dennis Jensen Ekonomichef

Leif Danielsson Storägare

Boh Westerlund Storägare

Peter Östlund Storägare

Patric Birgersson Revisor

 

Insiders

 

15-07-06 Ulf Hartman Buying 1000

15-07-06 Joachim Skoogberg Buying 49652

15-07-06 Joachim Skoogberg Buying 993040

15-07-06 Ulf Hartman Buying 9105

15-07-06 Leif Danielsson Buying 1101654

15-07-06 Leif Danielsson Buying 550827

15-07-06 Leif Danielsson Buying 1101654

15-07-06 Leif Danielsson Buying 1101654

15-07-06 Jonas Hansson Buying 558585

15-07-06 Dennis Jensen Buying 5600

Mer

Hem » Hybricon Bus Systems

Hybricon Bus Systems

 

 

Insider Antal Pos. Instr. Typ Datum

Ulf Hartman, INS 1000 ANB AK FA 2015-07-06

Joachim Skoogberg, INS 49652 ANB AK FA 2015-07-06

Joachim Skoogberg, INS 993040 ANB AK KÖP 2015-07-06

Ulf Hartman, INS 9105 ANB AK FA 2015-07-06

Leif Danielsson, INS 1101654 ANB AK FA 2015-07-06

Leif Danielsson, INS 550827 ANB AK KÖP 2015-07-06

Leif Danielsson, INS 1101654 ANB AK KÖP 2015-07-06

Leif Danielsson, INS 1101654 ANB AK KÖP 2015-07-06

Jonas Hansson, INS 558585 ANB AK FA 2015-07-06

Dennis Jensen, INS 5600 ANB AK FA 2015-07-06

Peter Norrman, INS 5600 ANB AK FA 2015-07-06

Lars Björk, INS 5600 ANB AK FA 2015-07-06

 

Läs detta:

 

En annan tråd här på flashback

(FB) Leif Danielsson & Sanvac

 

Dennis Jensen är nu Ekonomichef i Hybricon

 

Artikel i affärsvärlden från 2007

http://www.affarsvarlden.se/hem/nyhe...cle2547650.ece

 

På DI börschat idag skriver någon detta idag:

Fast marknaden för elbussar i kallt klimat är ju inte så himla stor.

Sen är det alltså inga patent inlandade som gör att dessa har en fördel föra kapitalstarka konkurenter.

Att Umeå köper är ju ingen skräll då Leif Danielsson är inblandad.

Att sen, i mina ögon, stulna pengar från Stig "millenium" Larsson också finansierar gör detta inte till ett bättre case. Allra helst som byfånen till brorsa sitter i styrelsen. Han är utan tvekan den största tönten i Umeå, om man bortser Hagamannen

 

-I och med all denna information lämnar jag denna tråd för gott då Hybricon aldrig mer kan bli intressant som aktie för min del.

 

Jag har iallafall min uppfattning klar vem som drar i trådarna när det gäller Hybricon.

 

Tack och hej och lycka till ni andra.

 

Mkt möjligt att Hybricon är superseriöst men när jag ser sånt här så vill jag inte vara med och leka med deras aktie. Jag har ingen mer tid att lägga på detta bolag så ni som skickar PM och vill ha info kan sluta med det, jag kommer inte svara.

 

Jag är aktiehandlare, inte detektiv. Nu tittar vi på Bank OF Greece istället

 

 

Alla får givetvis göra sina egna val.

__________________

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativet existerar inte för alla, men jag har flera vänner som gått ner på 50% eller mindre. Oftast i samband med barn etc, men även annat. Exempel på yrken: Sitter i kassan på ICA, jobbar på dagis, ingenjör, konsult, värvar konsulter, callcenter etc. Ska man göra karriär och få 5% löneökning på per år kanske det är svårt, men är man nöjd med sin nuvarande lön så verkar många chefer kunna acceptera att man är där färre timmar mot lägre lön.

Barn är ju en del i det, och det enda som gör mig lite lockad till barn (just idag alltså). Föräldrarskap är subventioneras heliga gral, eftersom de flesta i ledande positioner är föräldrar (tack vare åldern) och människor generellt tycker just sitt liv är jättejobbigt vilket alltid är just deras omständigheters fel. Barn är en jättebra sak att skylla på för att känna sig duktig.

 

Dvs ja, du kan utan problem gå ned i tid utan att hamna utanför när du skaffar barn. Men till sakfrågan, pratar vi då plötsligt om att skaffa barn istället för iPhone?

 

Det där med Ica håller jag inte alls med om. Du kunde göra det av två anledningar: du har tryggare kapital än de allra flesta, och du gjorde det parallellt med din bra utbildning (dvs du jobbade snarare väldigt mycket).

 

Sitter du halvtid i ICA-kassan som heltidssyssla är det inte en "risk" att du hamnar utanför om några år, det är snarare det mest troliga scenariot.

 

Håller såklart med angående konsulter. Men det tillhör poängen med egenföretagare: tills du är framgångsrik arbetar du med nödvändighet snarare mer än mindre. Även saker som callcenter blir samma grej eftersom du har en direkt koppling till kostnader och intäkter dvs arbetar du på ett callcenter är du i princip egenföretagare som ger bort väldigt stor del av din produktion i utbyte mot att låna en stol, en dator och företagets partners/kontakter.

 

Däremot hittar jag väldigt ofta ekonomiska/medicinska rapporter som tar hela datasetet, hittar på ett gäng olika modeller, [...]
Låter helt sjukt om detta stämmer.

 

Kanske missar något men jag har svårt att hitta case när metoden inte är direkt horribel. Om de försöker öka precisionen kommer alltså modellen generellt bli sämre och sämre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Bevisade" menar du. Ekonomi är ingen vetenskap. Med tillräckligt mycket arbete kan du bevisa precis vad du vill inom ekonomi, bara anta de variabler som ger önskat utfall.

 

Vad är det för fel på praxeologi då?

 

Där kan du ju deduktivt härleda en hel del ekonomiska fenomen utifrån vissa axiom. Bland annat lagen om avtagande marginalnytta och tidspreferens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att Leif D var en sån skum fisk visste jag inte, häromdagen körde jag förbi hybricons industrilokal då jag skulle hämta folk från färjan. ligger i Holmsund. En kille som har sitt garage med 30+ fina bilar, husbilar etc i Holmsund, den killen är Leif. Skulle inte förvåna mig ett dugg om det är samma lokal för att spara in på lite utgifter när man bestämmer sig för att slå sönder pinatan. Ut med bussfan o grejerna och köra in sina bilar igen och ev nån till med sina nyförvärvade slantar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för fel på praxeologi då?

 

Där kan du ju deduktivt härleda en hel del ekonomiska fenomen utifrån vissa axiom. Bland annat lagen om avtagande marginalnytta och tidspreferens.

Praxeologi har ingenting med ekonomi att göra. Som metod kan det användas för ekonomiska frågeställningar (eller något helt annat), men vid ekonomiska frågeställningar hamnar du då väldigt sällan i att det finns någon kvantitativ rimlighet i påståendet: om tidspreferens så -> x så -> y. Vilket då innebär att du visserligen kan använda dig av något vetenskapligt som bakgrund till en ekonomisk studie, men kommer väldigt sällan bidra till vetenskapen. Varvid jag har svårt att kalla bidraget vetenskap.

 

Till problematiken tycker jag det hör att hela vårt ekonomiska system är top down. Som avstamp kan vi exempelvis konstatera att vår ränta har absolut bajskorv med tidspreferens att göra.*

 

Det betyder inte att nationalekonomi är irrelevant, bara väldigt sällan vetenskapligt. Istället har vi godtyckliga system konstrureade av mänskligheten, jätteviktiga och jätteovetenskapliga. Om vår ränta inte kan härledas från tidspreferens, betyder det då att det är meningslöst att förstå saker om vår ränta? Såklart inte. Det vore exempelvis jättebra att veta om någon är påväg att höja eller sänka den, men det kommer inte att härledas från en naturlag för det är en forcerad handling av något litet urval av mänskligheten. Ibland ytterst av bara en eller åtminstone ett fåtal personer.

 

För att vara lite retoriskt spydiga och visa att vi kräks lite när vi tänker på det här området i stort, så kan vi sedan fråga oss varför så ytterst få av dagens nationalekonomer intresserar sig för den kommande pivot av hela ekonomisystemet som gör att många av de gamla goda härledda ekonomiflosklerna plötsligt går från bajskorv till att bli relevanta. Det är kul att leka i sandlådan men om det är på riktigt blir det läskigt, eller vadå? Eller är det mer så att tidvattnet håller på att slita sönder det där vackra sandslottet de byggde?

 

*

 

Du kan såklart vara ordpetig och säga att tidspreferens visst har något med saken att göra, eftersom man kan gå in i varje specifikt problem och koppla en ränta till en viss tidspreferens i ett visst beslut. Men det är inte användbart, för det finns ingen som helst kontinuitet som säger att om X så Y eller ens om X så Y>0.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man sälja HYCO nu heltok?

https://www.flashback.org/t2575697p17

 

Kanske, kanske inte. Jag sitter lugnt i båten änsålänge, men ska fundera på saken. Tyckte det var lite oklart vad som skett och artikeln som länkades kändes väldigt färgad så svårt att veta sanningsgraden av den. Och om det är sant är det svårt att avgöra hur mycket det påverkar HYCO. Men vill ni inte var med så sälj, men omsättningen är låg så det blir lurigt att inte samtidigt krasha kursen.

 

I övrigt sålde jag lite STAR.B idag för att köpa lite Facebook. Diskuterade det hela med en polare på stan och det kändes verkligen så jäkla obv framtida utveckling att Facebook tar över en del av alla transaktioner. Säg att vi går och käkar, både jag, han och restaurangen har Facebook-konton. Varför inte bara låta notan gå över Facebook? Personalen har också Facebook-konton så de kan ju lönen där också. Som changetip, helt friktionsfritt. Och Facebook vet hur mycket som helst om ditt liv, att du likear Tesla och håller på Arsenal så den kan föreslå vilka aktier du ska köpa.

 

Facebook har ju redan alla som kunder, fatta vilken fördel det är jämfört med Avanza. Och yngre generationen har redan använt Facebook hela livet, hur märkligt kommer det inte kännas för dem att gå till SEB, ta en nummerlapp och få värdelösa råd om lågräntefonder eller betala hutlösa avgifter vid varje VISA-transaktion när de har samma funktionalitet billigare och bättre på Facebook.

 

Betalningar är en social aktivitet.

 

Klart jag kan ha fel och ha lite bias i att jag gillade att jag kom på tanken själv, men jag har så extremt svårt att se att vanliga banker ska ha minsta lilla chans att överleva i en värld av Facebook, AI, Bitcoin, Ethereum och Openbazaar. Så jag investerar i dem alla, någon av dem borde lyckas iaf. Bitcoin är den decentraliserade lösningen, Facebook den centraliserade. Båda har sina för och nackdelar, vilken som vinner få vi se. Men att någon av dem vinner verkar hyfsat sannolikt.

 

---

 

 

---

 

Snabba reviews för Malmö?

Lyran vs B.A.R. vs Bastard

 

(Vindåkra redan inbokat)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jo jag blir lite misstänksam då jag inte har hört eller sett det från andra nationalekonomer

 

Råder väl i det närmaste konsensus bland våra tyngre ekonomer om att invandringen har en negativ effekt såsom Tino, Assar Lindbeck etc.

Här har du en lista på den forskning som finns att tillgå:

 

vrasayigfuybp

 

Vänstern har verkligen lyckats skapa en trång åsiktskorridor där en "antirasist" ej får kritisera en icke fungerande invandringspolitik, att du har färgad fru och barn borde i ett normalt fungerande samhälle varken göra till eller från.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Div poster.

 

Jag blir besviken på dig vargen, att du har mörkhyad fru och barn bör väl inte alls påverka en ideologisk övertygelse? Är ju som att säga att bara för att jag är fattig ska jag vara vänster. Har aldrig fattat detta, om man bara samtycker med det som gynnar en själv har man inga visioner eller önskan om att samhället ska bli bättre.

 

Utgångspunkten måste väl vara att det ska bli så bra som möjligt för de flesta utan att gå extremt åt något håll?

 

Jag blir säkert far någon gång och om det blir en dotter önskar jag att jag aldrig blir som mängden av män (och kvinnor) i min feed som vill ha offentlig hängning på pedofiler och våldtäktsmän även om magen till ett offer såklart säger annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...