Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Ok makes sense. Men löntagarfonder etc handlar väl inte om att staten ska ta över företag utan att arbetarna ska ta över företag? Är det bara för att muta fåren som tror att de ska få saker som de rika har när partiet egentligen vill att de inte ska ha något alls?

 

Imo är det rätt skrämmande hur så många kan tro att man hjälper individer genom att ta allt från individen och ge allt till en i teorin abstrakt organisation, men i praktiken en grupp rika individer.

 

 

semi NSFW:

Spoiler!
1436297195334425.jpg

 

1436302317966816.jpg

 

Fint Bitcoin fortsätter trenda uppåt. Insåg först nu hur XBT visar svagheterna hos legacy banking. Helt plötsligt är det 2.5h dagar downtime för XBT men BTC fortsätter ticka på, ingen downtime på 6år. Avgifterna för att trade XBT 99kr/trade på Avanza, BTC gratis på de kinesiska exchanges och de p2p-exchanges som håller på att utvecklas.

 

---

 

SD på 20.8% nu. Intressant analys någon gjorde, SD har ingen makt i riksdagen, men nu börjar tom S prata om att göra något åt tiggeriet så tydligen har de rejält med inflytande ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

semi NSFW:

Mm vi diskuterade det där förut, om det är okej att titta på gangbang-porr på arbetstid eller ej.

 

Har den ritat något "själv", d.v.s. helt från scratch eller plockar den allt från andra bilder? Skillnaden är lite diffus eftersom alla kritstreck som dras i någon mån känns till innan de dras, men intressant människa vs dator ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mm vi diskuterade det där förut, om det är okej att titta på gangbang-porr på arbetstid eller ej.

 

Har den ritat något "själv", d.v.s. helt från scratch eller plockar den allt från andra bilder? Skillnaden är lite diffus eftersom alla kritstreck som dras i någon mån känns till innan de dras, men intressant människa vs dator ändå.

 

Den har fått en porrbild som input och försök ändra på bilden att förställa koncept som hundar, byggnader, grissniglar etc. Kanske lite mer än semi, var ju inte riktigt porr, bara något som vi människor med lite vilja kan tolka som porr. På tal om porr, en till NSFW länk:

http://www.gp.se/kulturnoje/1.2772633-gp-censureras-pa-sociala-medier?utm_medium=widget-5423d5d5df4a5&utm_content=www.gp.se&utm_source=sprinkle

 

Är det verkligen tjejens nipples till vänster som kräver censur men inte killens till höger? Imo borde vi sluta vara så jäkla viktorianska och sluta balla ur om någon visar sin överkropp lite spontant. Fin motrörelse iaf:

Spoiler!
CI2xA-oXAAQnkP5.jpg

(också semi-NSFW, men tydligen inte värd att censurera då inga kvinnonipplar visas)

http://mic.com/articles/121836/women-are-photoshopping-men-s-nipples-onto-their-own-to-protest-sexist-social-media

 

---

 

Bitcoin fortsätter vandra mot $300, gissar någon riking snart köper hela vägen till 300 bara för att... :)

 

---

 

Twitch-chat avlar fram MarIO-bot:

http://www.twitch.tv/sethbling

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är standard och brukligt att skicka med en transaction fee. 0,1 mBTC tror jag det är nu som de flesta mjukvaror använder som standard.

 

senaste dagarna har någon stresstestat nätverket genom att skicka väldigt många väldigt små transaktioner. att göra bitcointransaktioner utan avgift just nu gör att du riskerar att inte bli bekräftad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tal om porr, en till NSFW länk:

http://www.gp.se/kulturnoje/1.2772633-gp-censureras-pa-sociala-medier?utm_medium=widget-5423d5d5df4a5&utm_content=www.gp.se&utm_source=sprinkle

 

Är det verkligen tjejens nipples till vänster som kräver censur men inte killens till höger? Imo borde vi sluta vara så jäkla viktorianska och sluta balla ur om någon visar sin överkropp lite spontant. Fin motrörelse iaf:

Detta är ju klassisk vänsterrörelse, lite kanske ni kan enas om ändå. :D

 

Håller å ena sidan med, å andra sidan köper jag inte vägen till slutsatserna. Det finns inget naturligt bakom att behöva dölja något av kroppen, om någon vill tvinga att behålla byxorna är den exakt lika godtycklig som den som vill censurera bröst.

 

Vad gäller män och kvinnor så utgår argumenten ifrån att man och kvinna är samma sak, vilket blir automatfail eftersom det inte stämmer, då kan inte heller argumenten vara giltiga. Det problemet verkar genomsyra feminismen överlag.

 

Jag tycker folk får vara hur nakna de vill. Blir inte så sexigt dock.

 

Precis som svordomar och annat skoj är ju dock detta något som kanske inte behöver debatteras så mycket eftersom vi får ett helt nytt spelfält i.o.m. IT. På internet gör folk saker och så blir det som det blir.

 

Tänk ramaskri om pewdiepie sändes på TV för bara 10 år sedan. Rasist, sexist, etc, det hade blivit global debatt även om det sändes mitt i natten. 10 år senare är snitt-tittaren 8 år gammal och pewdiepie är mysfarbror, det är ju en hit som rent barnprogram. Till och med i ett USA som klassiskt varit rädda för typ svordomar.

 

Sen retar det säkert några, han är ju expert på att säga typ " suck my penis you whore" till någon kvinnlig NPC och sedan snabbt säga "ops sorry, you shoudnt say things like that". Jojo, bara det är klippen är noggrant editerade snarare än live. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om någon vill tvinga att behålla byxorna är den exakt lika godtycklig som den som vill censurera bröst.

 

Är väl en viss icke-godtycklighet i att censurera könsorgan. Bröst är ofc godtyckligt och imo jämförbart med att kräva burka.

 

Jag tycker folk får vara hur nakna de vill. Blir inte så sexigt dock.

Äh, tror man vänjer sig och sexighet kan man säkert hitta på andra sätt. Tror mest det handlar om att vi vill känna tillhörighet till andra som råkar ogilla nakenhet.

 

---

 

Fint med $300.

 

Intressant utveckling för ETH. Ethercoin som i teorin ska vara värd 1ETH, men i praktiken har en hög scamrisk och därför borde vara värd mindre har rusat en del på sistone:

http://coinmarketcap.com/currencies/ethercoin/

 

Oklart vad detta beror på, men det finns en chans att detta faktiskt indikerar att ETH har stigit en hel del i värde från de 0.0005BTC ni betalade för dem, dvs att de skulle vara värda en faktor ~10x-20x mer nu :shock:8-)

 

---

 

Intressant artikel om att äta ute:

http://www.washingtonian.com/blogs/bestbites/todd-kliman-otherwise/the-principle-for-dining-out-never-eat-a-bad-meal-again.php

 

Cliffs: Ät billigt och lyxigt, undvik mellanklassen. Äta där och inte känna sig skyldig.

 

Problemet, väldigt många restauranger där jag bor är mellanklass? Så tänkte vi kan diskutera budget-alternativen och vilka man kanske borde uppskatta och frekventera mer. Tänker mig korvmojen, max, lokala kinesen, kebab, etc. Lite Göteborgstips på ämnet:

Gyllene Prag, Shiraz, Mykonos, Pizzeria Dorado, Max.

 

Fler tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.uvell.se/2015/07/11/k%C3%B6p-en-lott-st%C3%B6d-en-sosse-27615714

 

Hur långt ska det gå innan gammelmedia på allvar markerar mot den okunskap och det hyckleri som finns bland våra politiker?

 

De är så självgoda att de tycker att S är allmännytta och därmed är det inget konstigt att de goda får lite mer pengar. Imo är det det kanske största problemet i Sverige, att så många av vår politiska adel inte har någon självdistans alls och verkligen inte kan förstå att de skulle kunna ha fel. Visar sig i alla debatter, SD sågar deras argument och de blir helt förvirrade, de vet ju att de har rätt, varför blir motståndarsidan övertygad trots att de har sagt sin åsikt 10ggr. Vad mer ska krävas liksom?

 

305 :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cliffs: Ät billigt och lyxigt, undvik mellanklassen. Äta där och inte känna sig skyldig.

 

Problemet, väldigt många restauranger där jag bor är mellanklass? Så tänkte vi kan diskutera budget-alternativen och vilka man kanske borde uppskatta och frekventera mer. Tänker mig korvmojen, max, lokala kinesen, kebab, etc. Lite Göteborgstips på ämnet:

Gyllene Prag, Shiraz, Mykonos, Pizzeria Dorado, Max.

 

Trodde först du skämtade. Artikeln handlar ju om ställen där du utan problem kan få en snabb, god, mättande rätt från i princip vilket land som helst - och det billigt. Är väl inte riktigt samma i Göteborg direkt. :) Tror inte ens det funkar i ett dussin amerikanska städer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill varmt rekommendera Jenin Grill på Hisingen, galet bra palestinsk mat till liten peng sett till vad man får(enorma portioner ren kärlek). Ligger lite offside i ett industriområde och ingen lokal man höjer till skyarna, men det är inte därför folk vallfärdar dit. Man kan bara pröjsa kontant, och deras signaturrätt "jenintallrik" som är ställets dyraste går loss på ynka 120kr.

 

Hing Wa, en kinakrog i gamlestan som är ett par snäpp vassare än alla kinaställen jag vart på tidigare. Det verkar även vara kinesernas egna favoritställe då de alltid har massa familjemiddagar där om helgerna. Rekommenderar gung-pao kyckling, kostar 100kr, en spottstyver sett till vad de levererar.

 

Ett thaiställe som ligger i johanneberg, Arojj Dii. Riktigt hög kvalité på maten.

 

Hamburgerjoint så väljer jag främst The Barn, snuskigt bra. 2112 och Butchers Market funkar också fint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cliffs: Ät billigt och lyxigt, undvik mellanklassen. Äta där och inte känna sig skyldig.

 

 

Fler tips?

 

Det har ju börjat ploppa upp en del food trucks i Gbg med rätt skön mat.

 

En som heter OINK har vi utrustat och de kör gristema

 

https://www.facebook.com/oinkfoodtruckgbg

 

http://www.avenyn.se/gotaplatsen-street-food-saturdays

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi viet i vasa är ett av de ställen som överraskat mig. Ser ut som random kina/thaikrog men med fräsch och god vietnamesisk mat. Bra value helt klart.

 

Har inte testat Two buns and meat foodtruck (Finns på facebook eller ladda ner foodtruck appen Streetfood) men deras hamburgare ska tydligen nosa på bäst i stan, enligt ryktet.

 

Gourmetkorv på Grönsakstorget tycker jag är bra value också.

 

Två restaurangtips som inte är i billighetsklassen:

Made in china deras dumplings (de ångade) var sådär men resterande som typ friterad fisk, peking anka, pork bun var riktigt nice. Toso (gamla Fond) var riktigt bra men inte alls i billighetsklassen. Bra råbiff, ta inte porkfritters. Vi käkade 6 rätter och drack öl till tror det landa på 1000, något liknande på made in china, men skulle föredra Toso om jag bara ska ta en (ganska liknande mat och koncept).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Malmö:

kan reka Lilly Anh på södervärn. När det gäller Pizza finns det bara ett ställe och det är förvisso inte särskilt billigt men den är mer eller mindre autentiskt och det är inne i köpcentrat leonards food court på möllan.

det borde finnas massor av billiga bra ställen och det gör det säkert också men jag känner inte till dom så tar gärna emot tips

 

för övrigt suger det att vara matintresserad i de flesta sällskap, får man inte välja restaurang så får man i 90% av fallen mat som man i bästa fall kan göra lika bra hemma själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Östens Pärla i Gävle. Det är faktiskt ingen vågad gissning att de har Sveriges bästa biff+bambuskott. Fin lokal också.

 

Brukar få en lunch för 60-70:-. :shock:

 

Här i Vasastan är det nästan 100% medel. Någon får gärna säga emot och ge tips.

Inte vasastan men nära: La Neta vid korsningen drottninggatan-barnhusgatan har mycket bra och billigt autentiskt mexikanskt käk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då jag är i en fas som några skulle kalla arrested development (men jag låtsas iaf att de bara är avundsjuka) där jag typ bara träffar unga tjejer slog mig tanken att dialogen är mindre dynamisk än med en dator redan idag. Ändå är skillnaden fortfarande rätt uppenbar. Så vad är egentligen skillnaden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte vasastan men nära: La Neta vid korsningen drottninggatan-barnhusgatan har mycket bra och billigt autentiskt mexikanskt käk.

 

Tyvärr köpte jag in mig på den hypen.

Inte alls nöjd med käket där. Kan ha varit guacamolen som fällde dem. som vanligt.

Jag håller med om att det smakar vad jag förstår "autentisk" mexikansk mat ska smaka, men det var ingen direkt fröjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer helt klart testa det, men min upplevelse är hittills samma. Älskar CA-mexikanskt, men då är det ju amerikaniserat. Var på en stor mexikansk fest med några bekanta där, och då var det lyxcatering med autentiskt mexikanskt. Räddningen var att de även drog in lite västerländskt, för jag testade allt mexikanskt men fann det svårt. Väldigt obekanta/märkliga smaker, spännande men inget jag åt mig mätt på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...