Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Vill varmt rekommendera Jenin Grill på Hisingen, galet bra palestinsk mat till liten peng sett till vad man får(enorma portioner ren kärlek). Ligger lite offside i ett industriområde och ingen lokal man höjer till skyarna, men det är inte därför folk vallfärdar dit. Man kan bara pröjsa kontant, och deras signaturrätt "jenintallrik" som är ställets dyraste går loss på ynka 120kr.

 

Hing Wa, en kinakrog i gamlestan som är ett par snäpp vassare än alla kinaställen jag vart på tidigare. Det verkar även vara kinesernas egna favoritställe då de alltid har massa familjemiddagar där om helgerna. Rekommenderar gung-pao kyckling, kostar 100kr, en spottstyver sett till vad de levererar.

 

Ett thaiställe som ligger i johanneberg, Arojj Dii. Riktigt hög kvalité på maten.

 

Hamburgerjoint så väljer jag främst The Barn, snuskigt bra. 2112 och Butchers Market funkar också fint.

 

Fina tips!

 

Det har ju börjat ploppa upp en del food trucks i Gbg med rätt skön mat.

 

En som heter OINK har vi utrustat och de kör gristema

 

https://www.facebook.com/oinkfoodtruckgbg

 

http://www.avenyn.se/gotaplatsen-street-food-saturdays

 

Var hittar man dem?

 

 

Neurala nätverk skapar Hearthstone-kort:

 

 

Rätt roliga kort många av dem. Hur gjorde de med grafik+namn?

 

Då jag är i en fas som några skulle kalla arrested development (men jag låtsas iaf att de bara är avundsjuka) där jag typ bara träffar unga tjejer slog mig tanken att dialogen är mindre dynamisk än med en dator redan idag. Ändå är skillnaden fortfarande rätt uppenbar. Så vad är egentligen skillnaden?

 

Jag snackar också med massa unga tjejer. Sjukt vad tiderna har förändrats, många av historierna de berättar gör en lite mörkrädd och man känner sig väldigt gammaldags. Aborter, cannabis, etc verkar vara standard i både gymnasiet och högstadiet.

 

Kommer helt klart testa det, men min upplevelse är hittills samma. Älskar CA-mexikanskt, men då är det ju amerikaniserat. Var på en stor mexikansk fest med några bekanta där, och då var det lyxcatering med autentiskt mexikanskt. Räddningen var att de även drog in lite västerländskt, för jag testade allt mexikanskt men fann det svårt. Väldigt obekanta/märkliga smaker, spännande men inget jag åt mig mätt på.

 

Tyckte mycket av mexmaten i CA var rätt sunkig. Två slafsiga brödplättar kändes väldigt amerikanskt. Chipotle var rätt nice som snabbmat, men också lite sunk. Men fanns en del riktigt fin mexmat och fisktacos växer på en och framförallt, koriander... Kan få sjuka crawings av det och äta en hel kruka på en dag ibland. När jag själv lagar tacos så är det nötfärs+mix, ost på det, sallad vid sidan, grekisk yoghurt+salsa och massvis med koriander ovanpå.

 

---

 

Så vi fick en Agreekment tillslut. Som någon på reddit sa:

The Greek people voted 2 to 1 against conditions better than this deal. Oh yeah, sure, going forward there will only be peace and harmony in the streets of Athens.

 

Men börsen upp och Bitcoin ner var rätt rimligt antar jag, kicking the can något år till innan samma sak händer igen. Om det nu går igenom.

 

---

 

Väldigt blått på avanza idag :)

 

Lyckades dumpa alla mina XBT i fredags till ~samma pris jag köpte dem för. Min tolkning är att jag lyckades arba för ~2%, köpte för motsvarande $280 när bitcoin stod i $290 och sålde för motsvarande $280 när bitcoin stod i $280 igen. Nu verkar marknaden vara väldigt djup, vetefan hur de lyckas med detta. Kanske man kan exploatera deras hus-bots på att manipulera "kursen" med småköp på alla tre exchanges samtidigt som man har en order på XBT.

 

Tycker STAR ser väldigt starka ut nu, Avanzasmåsparare äter upp alla säljorders av MSI, CSB och DBL. Tillslut får de slut aktier att sälja och då kanske det blir raketfart uppåt 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag snackar också med massa unga tjejer. Sjukt vad tiderna har förändrats, många av historierna de berättar gör en lite mörkrädd och man känner sig väldigt gammaldags. Aborter, cannabis, etc verkar vara standard i både gymnasiet och högstadiet.

Ja, och berättelser om hur de träffade 35-åringar när de var 17 vilket typ "kanske var lite väl". Den aspekten är jag väldigt dock glad över, internationellt blir inte män gamla och känns lite som att det börjar bli så i sverige också. Om män nu ska förväntas prestera så som vi förväntas göra tycker jag det ger lite balans att åtminstone få tid på sig att utvecklas.

 

Diskussionsmässigt tänker jag mer på hur extremt egocentriskt och odynamiskt det blir. Jag varken blundar eller skäms egentligen inte över att det är ren och skär snygghet/attraktion som gör att jag orkar hålla det vid liv överhuvudtaget, men förbluffas ändå av att jag med precision kan gissa vad som kommer sägas om 5 minuter.

 

Är det jag menar med dator - jag tror inte jag kan göra det om jag snackar med en sådan. Är det bra eller dåligt om vi ska försöka simulera mänskliga hjärnan? Som sagt är jag fundersam över vad skillnaden är, det kanske inte är speciellt intuitivt (tex kanske en människa tvärt om intuitionen ska vara rätt prognostiserbar snarare än dynamisk och svårgissad).

 

Läser the power of habit. Den kanske utvecklar tankarna något.

http://www.bokus.com/bok/9781847946249/the-power-of-habit/?source=googleps&gclid=Cj0KEQjww42tBRCO-sfEiO3DvYMBEiQAHeqMKI00fYlkpIEOw2Ysa1Qy-ssgSZy6bgrVGKs1adDRcK4aAgQ28P8HAQ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, och berättelser om hur de träffade 35-åringar när de var 17 vilket typ "kanske var lite väl"]

 

"Jag strulade med en tjej i min klass's farsa, var rätt pinsamt efteråt". Lite skrämmande är hur casual de är med att snacka om sånt, frågan är vilka historier de inte vågar berätta...

 

Att hamna i marijanadiskussioner på släktträffar är inte jätteroligt :lol: Vet det har diskuterats tidigare, var finns det pålitlig statistik över vad som har hänt i de stater i USA som tillåtit det?

 

Färre arresterades för cannabis-innehav iaf 8-)

 

http://www.drugpolicy.org/sites/default/files/Colorado_Marijuana_Legalization_One_Year_Status_Report.pdf

 

Kanske inte bästa källan, men många siffror är underbyggda av offentliga källor ed.

 

Här var en fin dagsfärsk video förresten:

 

---

 

Jag vet att jag är sist, men skaffade tillslut riktig rakhyvel och blad. Sjukt hur mycket bättre det var. Mindre smärta, snabbare, snyggare, billigare, irritation och framförallt roligare. Seriöst ni som varit lite oroliga för att skaffa riktiga rakblad etc, var inte oroliga. Det är lätt värt det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att hamna i marijanadiskussioner på släktträffar är inte jätteroligt :lol: Vet det har diskuterats tidigare, var finns det pålitlig statistik över vad som har hänt i de stater i USA som tillåtit det?

 

För att slippa ha källhänvisningar och enbart föra resultatresonemang IRL så kan du ju zooma ut en nivå och argumentera för att det primärt handlar om att varje person äger suveränitet över sitt medvetande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

viewpost.gif

Då jag är i en fas som några skulle kalla arrested development (men jag låtsas iaf att de bara är avundsjuka) där jag typ bara träffar unga tjejer slog mig tanken att dialogen är mindre dynamisk än med en dator redan idag. Ändå är skillnaden fortfarande rätt uppenbar. Så vad är egentligen skillnaden?

 

Jag snackar också med massa unga tjejer. Sjukt vad tiderna har förändrats, många av historierna de berättar gör en lite mörkrädd och man känner sig väldigt gammaldags. Aborter, cannabis, etc verkar vara standard i både gymnasiet och högstadiet.

 

Tinder much? Eller har jag missat nånting :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att jag är sist, men skaffade tillslut riktig rakhyvel och blad. Sjukt hur mycket bättre det var. Mindre smärta, snabbare, snyggare, billigare, irritation och framförallt roligare. Seriöst ni som varit lite oroliga för att skaffa riktiga rakblad etc, var inte oroliga. Det är lätt värt det.

 

Märke, modell, pris osv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tinder much? Eller har jag missat nånting :roll:

Nej, du vet tjejer finns IRL också. :-P

 

Jag körde lite badoo en period, men det är kanske 1.5-2 år sedan. Det blir rätt.. skumt. Väldigt lätt att träffa småtjejer om det är specifikt det man vill som egenvärde, men enligt min erfarenhet blir det skumma träffar. Folk vet vad de vill så det är antingen dold sexdejt eller så blir det ännu mer mysko. Har kompisar med skummare erfarenheter, någon tjej hade med sig en punktlista där hon rangordnade honom. Efter de hade pratat en stund berättade hon hur han låg till på olika kriterier såsom karriär och kapital, baserat på ålder etc, och han låg i spannet där hon kunde tänka sig fortsätta men han hade lite att förbättra.

 

Han bad henne gå hem.

 

Tycker att det var lättare att få ut något av internettande när jag var yngre och brydde mig mer.

 

För att slippa ha källhänvisningar och enbart föra resultatresonemang IRL så kan du ju zooma ut en nivå och argumentera för att det primärt handlar om att varje person äger suveränitet över sitt medvetande.
Är ju ingen som köper det, eftersom droger ändrar folks beteenden och vi ska samleva. Jämför droger som gör dig sjuk i huvudet och våldsbenägen - även om det är våldet i sig som är felet kommer de ju inte vilja legalisera drogen, oavsett vem som äger medvetandet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, du vet tjejer finns IRL också. :-P

 

Jaja pic or didn't happen

 

någon tjej hade med sig en punktlista där hon rangordnade honom. Efter de hade pratat en stund berättade hon hur han låg till på olika kriterier såsom karriär och kapital, baserat på ålder etc, och han låg i spannet där hon kunde tänka sig fortsätta men han hade lite att förbättra

 

Måste ju ha varit ett skämt/vadslagning alternativt en skum psykopat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaja pic or didn't happen

Ska jag bevisa att det finns snygga småtjejer IRL eller att jag av någon ska erkännas outgrundlig anledning får hänga med dem? :-)

 

Måste ju ha varit ett skämt/vadslagning alternativt en skum psykopat

Hon hade snarare varit väldigt seriös och irriterad över dissen, så jag tror svaret är psykopat, och jag är alltså inne på att det är ganska vanligt i badoo-kretsar. Vilket jag kallt gissar stämmer för Tinder också, även om jag saknar erfarenhet.

 

På den gamla goda tiden, när man själv var småkille på efterfesten och allt vad det hette, så... tror jag faktiskt det var mycket psykopat då också. Man brydde sig bara inte på samma sätt. Plus att jag var lite psykopat också. Ju mer jag tänker på det desto mer kommer jag på att det kanske inte är så konstigt att småtjejer vill hänga med äldre killar istället för små psykopater.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tinder much? Eller har jag missat nånting :roll:

 

Testade lyckan på tinder för någon månad sedan. Tyckte man fick en del kontakt första dagarna, sedan dog det ut rejält. Kanske gjorde något fel eller inte hade fotomodell-profilbild, men gissar jag inte får så många visningar längre. Kan ju bero på att jag inte swipear så mycket heller. Men rätt högt utseendemässigt iaf vilket jag tror beror på att tinder bara visar "snygga". Hade hellre sett ett AI som inte bara rankade folk på attraktivitet utan snarare gissade vilka egenskaper som swipearen föredrar.

 

Testade även happypancake och det är inte direkt bra för hoppet. Så sjukt många dåliga profiler, veganer och feminister, värdelösa torftiga svar på mail och enorma krav på killarna från average tjejer. Finns det någon internetdejting som inte är totalt söndergrindad?

 

Märke, modell, pris osv?

 

Merkur HD 34C Säkerhetsrakhyvel 1 359,00:- 359,00:-

Merkur Super Platinum Stainless Dubbeleggade Rakblad 10-pack 2 56,00:- 112,00:-

Palmolive Classic Shave Stick 50g 1 19,00:- 19,00:-

Thawas Mini Pocket Alunstickor 20-pack 1 29,00:- 29,00:-

Fri frakt: 0,00:-

Att betala: 519,00:-

Köpte från

http://www.timetoshave.se/

 

Reviews etc:

http://www.amazon.com/Merkur-Heavy-Double-Razor-Included/dp/B000QYEK88

 

Tvålen var mest för att komma över 500kr för fri frakt :P Kräm funkar också utmärkt imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste få ut material från en laptop som la av för länge sedan. Ett fabriksfel från Dell (som ofta dök upp efter flera års använding) vilket jag har för mig var antingen moderkortet eller grafikkortet. Misstänker att HD är intakt, alltså.

 

Kan man komma undan billigt?

 

enorma krav på killarna från average tjejer.
Skrev iof 'outgrundlig anledning' men jag tror även jag lärde mig vissa saker i väldigt tidig ålder, detta är en av dem: ge fan i average tjejer, om de nu inte jagar dig från början snarare än du dem. (med average tänker jag då typ "småful, tråkig, inte speciell").

 

Oerhört vackra tjejer är bra, förutom de fåtal gånger de ändå inte är det minsta osäkra, då fattar man ingenting. Men de är (i ung ålder) nästan alltid en kombination av osäkra och oerhört emotionellt understimulerade.

 

Jättefula/ohälsosamma/tjocka tjejer vet jag inte, de har alltid hatat mig, möjligen för att jag alltid varit antingen tunn eller vältränad. Men om jag får gissa är det åtminstone nästan lika svårt som bra tjejer förutom att folk inte blir lika skitnödiga vid dejtandet.

 

Vid average hittar du absolut hårdaste sorten. Extrem överrepresentation av tjejer som behöver världslig bekräftelse genom den hon håller i handen. D.v.s. om det är du som initierar den här kontakten och därmed hintar om att hon kan få dig (~att hon kan få bättre än dig) är det som att be om uppförsbacke.

 

Sen har vi det där att tjejen behöver fantasi om du ska kunna stimulera henne emotionellt, och det har inte det jag skulle kalla för average tjejer, de har en uppsättning sociala normer och trendmallar. Om du tex istället tänker dig en lite eget söt tjej som typ är lite tyst socialt och pysslar med musik så hamnar hon kanske inte i facket för jättesnygg, men vi kallar henne inte "average" heller, eller hur? Average är den där kvantitativa mardrömmen.

 

Tips från icke-coachen osv men jag tycker det kan vara bra att tänka på, det har hjälpt mig i livet. :-) Jag har fått mycket gratis av att jag gör musik och sådär, men det hade aldrig bitit på average tjejer utan fantasi. En bra text är fånigt klychig eller håresande vacker beroende på sammanhang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag bevisa att det finns snygga småtjejer IRL eller att jag av någon ska erkännas outgrundlig anledning får hänga med dem? :-)

 

Trodde sarkasmen var uppenbar :)

 

Testade lyckan på tinder för någon månad sedan. Tyckte man fick en del kontakt första dagarna, sedan dog det ut rejält. Kanske gjorde något fel eller inte hade fotomodell-profilbild, men gissar jag inte får så många visningar längre. Kan ju bero på att jag inte swipear så mycket heller. Men rätt högt utseendemässigt iaf vilket jag tror beror på att tinder bara visar "snygga". Hade hellre sett ett AI som inte bara rankade folk på attraktivitet utan snarare gissade vilka egenskaper som swipearen föredrar.

 

Jag blev väldigt positivt överaskad av Tinder. För att ha ett radioansikte så har jag fått oväntat många matchningar, och då har jag ändå varit ganska kräsen själv. :oops:

 

Man kanske kommer längre än man tror på en fyndig profilbeskrivning? Har själv ändrat mig några gånger efter att ha läst beskrivningen.

 

Men de är (i ung ålder) nästan alltid en kombination av osäkra och oerhört emotionellt understimulerade.

 

Vad är ung ålder för Trillske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är ung ålder för Trillske?

Kanske 18-22?

 

Självklart även yngre, alltså snarare 16-22, men jag har hittills inte varit intresserad av någon under 19, så jag slipper tack och lov dra upp det yngre spannet i diskussionen.

 

Kanske var bra att du frågade, säger man småtjejer kanske folk tänker 15 år eftersom jag alltså fått lära mig att det händer att 15-åriga tjejer dejtar äldre män. :D

 

EDIT: Inte för att vi har några sådana här, men in before feminist: ja jag har försökt dejta personer i min egen ålder, men ogillandet vid 25+ är ömsesidigt (svenska tjejer åtminstone). Jag vet förstås inte med säkerhet vad som är hönan eller ägget (jag tycker de är tråkiga och kanske visar det) men det är hursomhelst inte helt sjävvalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6kX0TUhl.jpg

 

Jag blev väldigt positivt överaskad av Tinder. För att ha ett radioansikte så har jag fått oväntat många matchningar, och då har jag ändå varit ganska kräsen själv. :oops:

 

Definiera många, snackar vi 10 om dagen eller 1 i veckan? Har du märkt förändring i frekvensen över tiden? Som jag har förstått det gjorde tinder någon förändring i våras där de började vikta upp så att den bara visar folk som får många högerswipes. Systemet är ungefär att 90%+ av killarna får 100visningarna direkt när de signar upp, sedan max 15 om dagen medan några få fortsätter få många visningar. Och eftersom tjejer i princip får match på varje högerswipe så är tjejer extremt selektiva, för mig jag läste att det var 93% vänsterswipes för populära tjejer.

 

---

 

En aspekt jag inte tänkt på om elbilar:

http://blog.geoffralston.com/the-electric-car

 

Elon Musk has ushered in the age of the electric car, and whether or not it, too, was inevitable, it has certainly begun. The Tesla Model S has sold so well because, compared to old-fashioned gasoline cars:

 

It’s more fun to drive, with smooth, transmission-less acceleration. For most of us it is the fastest car we have ever owned.

It’s quieter at all times and nearly silent at low speeds.

It is always “full” every morning one drives it and you never need to go to a gas station.

It has a user interface - including, notably, its navigation system - as superior to that of other cars as the iPhone was to earlier phones.

It is connected to the Internet.

It continuously gets better with automatic updates and software improvements.

It’s more roomy and has a trunk in the front (the “frunk”) AND a spacious back.

It comes with an app that allows you to manage the car from your phone.

It allows you to drive in the carpool lane and to sign up for a cheaper energy usage plan at home (obviously these incentives won’t last, but they will help get us to the tipping point described below).

 

1. All electric cars will become cheaper and cheaper.

2. The range of these cars will soon match or exceed that of gasoline cars. [3]

3. Gas stations will start to go out of business as many more electric cars are sold, making gasoline powered vehicles even more inconvenient.

 

The last of these is actually vitally important to understand. Gas stations are not massively profitable businesses [4]. When 10% of the vehicles on the road are electric many of them will go out of business. This will immediately make driving a gasoline powered car more inconvenient. When that happens even more gasoline car owners will be convinced to switch and so on. Rapidly a tipping point will be reached, at which point finding a convenient gas station will be nearly impossible [5] and owning a gasoline powered car will positively suck. Then, there will be a rush to electric cars not seen since, well, the rush to buy smartphones.

 

Värt att ha i bakhuvudet när ni planerar era framtida bilköp. Gigafactory och Tesla Model 3 är ca 2018, säg ~2025 för riktigt stor skala och kasst andrahandsvärde på en fossilare.

 

---

 

Denna reddittråden gjorde mig varm:

 

---

 

Automata som mini-serie via kickstarter:

 

---

 

 

---

 

Trillske: Hur går det med USA förresten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[Angående tinder kan ni ju alltid ta en snygg bild. Det är också en sån där badoo-grej, känner knappt igen folk när man träffar dem.

 

Fungerar antagligen bättre för killar. Klart du inte kan ha hunkbild och vara tjock sedan, men generellt gör tjejer en emotionell knytning och sedan formas deras syn efter den. Dvs tjejer blir mer sällan kär i ett utseende och oftare gillar ett utseende för att de är kära.

Trillske: Hur går det med USA förresten?

Dött just nu, livet är arbete. Fast väldigt nära på att sluta så det löser sig förhoppningsvis. :-)

 

Eftersom årsmålet är arbeta i CA är det dock uppförsbacke eftersom jag inte har något projekt på gång och inte hunnit* försöka jaga något själv heller.

 

*allt är ju prioriteringar, därav sluta; lätt att prioritera fel när folk lassar projekt på en och man kommer in i jobbkoma. Trivs ju inte ens, gillar bara att leverera resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[Angående tinder kan ni ju alltid ta en snygg bild. Det är också en sån där badoo-grej, känner knappt igen folk när man träffar dem.

 

Men det är ju ett bekymmer, jag har få snygga bilder på mig. Men aja det ska väl gå att åtgärda som ett kul experiment. Hittade någon studio som tog 500kr för profilbild till CV:

http://www.petersandinfoto.se/portfolio/portfolio-portratt/#hea'>http://www.petersandinfoto.se/portfolio/portfolio-portratt/#hea

eller 2000kr för riktiga porträtt:

http://www.petersandinfoto.se/portfolio/portfolio-portratt/

Lite overkill för dejting kanske, men behöver ändå någon nyare bild på mig för linkedin, facebook och kanske framtida minnen och varför inte använda den lite dejtingsiter och se om jag får fler matchningar som kul billigt nöje nu när starbreeze och mina ETH gör mig rik :)

 

Så vad ska man tänka på när man väljer studio? Vilka har ni varit på, vad betalade ni och hur nöjda blev ni? Någon som vågar posta en bild? Ingen på forumet som är duktig fotograf i Göteborg som kan ställa upp mot några bits?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...