Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

jo tycker du skrev det så som du vill göra gällande i denna post. dvs att folks åsikter kommer fram bättre på the internetz. sen förstår jag inte vad som är så sjukt med att vara öppet för att vuxna människor ska få göra som dom vill så länge det inte direkt påverkar någon annan.

 

det är ju så det ser ut tyvärr, vuxna människor i allmänhet tycker att vuxna människor inte ska få bestämma över sina egna liv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo tycker du skrev det så som du vill göra gällande i denna post. dvs att folks åsikter kommer fram bättre på the internetz. sen förstår jag inte vad som är så sjukt med att vara öppet för att vuxna människor ska få göra som dom vill så länge det inte direkt påverkar någon annan.

 

fast det går ju emot demokratin att folk ska få göra vad de vill oavsett om de skadar andra eller inte. demokratin är det heligaste vi har och antidemokrater är farliga för samhället. vi röstar fram en moral och sedan får alla helt enkelt anpassa sig efter den annars kan de ju alltid flytta.... :roll:

 

----

 

läst klart armchair economics. mycket bra bok. den hade ett fint exempel citerad david friedman. handlar om att hjälpa bilindustrin. går typ såhär:

 

samhället vill ha bilar, det finns 2 sätt att tillverka bilar

antingen gör man det i detroit. man stoppar in diverse metaller och plaster i fabrik och ut kommer bilar.

eller så odlar man dem i iowa. man sår lite frön, vattnar dem, skördar dem, skeppar dem med en båt till japan och några månader senare kommer båten tillbaka med bilar.

 

dessa två tillverkningsmetoder konkurrerar mot varandra. kanske ena sättet är billigare än det andra, då ska givetvis det gå bättre. sätta in massa tullar eller stöd för att jämna ut skillnaden det gör tillverkningen av bilar dyrare för samhället.

 

aldrig riktigt tänkt på det så, men kändes som ett klockrent exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här exemplet har bäring ett par sidor bak (rutavdraget osv).

 

Kalle är snickare och Pelle är advokat, båda har sin egen rörelse (enskild firma eller AB spelar ingen roll, skatterna har olika namn men lika stora).

 

Advokaten Pelle skulle vilja ha en liten ombyggnad gjord i köket. Inget större arbete, han frågar grannen Kalle vad han ska ha för besväret.

 

- Det tar mig en timme ungefär att göra det arbetet, säger Kalle. Kalle vill ha ut en femhundring när allt är skattat och klart. För att få ut femhunkan så måste han fakturera ungefär det dubbla, och sedan lägga på moms. "1250 kr kommer det kosta dig", säger Kalle.

 

För att Pelle ska ha råd att privat betala Kalle 1250 så måste han i sin tur fakturera det dubbla (2500) plus moms, dvs 3125 kr.

 

Nu slumpar det sig att Kalle skulle behöva få ett testamente skrivet, och frågar vad det skulle kosta. 3125 kr, tack, svarar Pelle...

 

500 kr till Pelle, 2625 till Staten i arbetsgivaravgifter, skatter och moms.

 

Vad som egentligen sker i högskattelandet Sverige är att

 

a) Kalle och Pelle i stället byter tjänster med varandra - olagligt då de sysslar med skatteflykt då de borde skeppa in arbetsgivaravgifter åt varandra

 

b) Tar ombyggnaden av köket som "ombyggnad arbetsrum" och testamentet som "juridisk konsultation" i sina respektive firmor, så momsen blir avdragsgill och kostnaden avdragsgill. Olagligt såklart

 

c) Eller den troliga varianten, om de vill vara lagliga: Advokaten Kalle tar själv och börjar snickra - det tog honom dubbla tiden och blev inte alls lika bra, och Snickaren Pelle börjar googla juridik och skriver ett eget testamente - tog också dubbla tiden och blev inte alls lika bra.

 

Samhällsnyttan i att överläkare bygger verandor i stället för att jobba övertid och jobba bort vårdköerna övergår mitt förstånd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

c) Eller den troliga varianten, om de vill vara lagliga: Advokaten Kalle tar själv och börjar snickra - det tog honom dubbla tiden och blev inte alls lika bra, och Snickaren Pelle börjar googla juridik och skriver ett eget testamente - tog också dubbla tiden och blev inte alls lika bra.

 

Samhällsnyttan i att överläkare bygger verandor i stället för att jobba övertid och jobba bort vårdköerna övergår mitt förstånd.

 

detta löses lätt genom att kräva att kalle betalar 3000kr i skatt när han bygger om själv hemma, då det blir lönsamt att anlita Pelle. ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

köpt och börjat läsa "emergency" av neil strauss. handlar om hur man överlever en apokalyps. påminner rätt mycket om "the game" fast istället för att snacka om hans resa för att lära sig ragga brudar handlar det om hans resa för att lära sig överleva en katastrof. inte överdrivet imponerad änsålänge men bokbutiken här nere hade inte någon av böckerna jag ville ha så fick bli den i brist av annat.

 

köpte även ett ex av the economist. usch vad mycket text, tacka vet jag time.

 

för mycket fritid så jag har serietorka igen. ska man ge sig på how to make it in america? survivor(vilken säsong är lagom att börja på?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du snackade om att du drog av för städning, har du någon skattande förälder skriven på lägenheten eller hur löste du det?

 

vet inte exakt hur allt löstes men min skattande mamma står som 10% ägare på min lägenhet och gav mig städning i födelsedagspresent :mrgreen:

 

-----

 

http://forumserver.twoplustwo.com/54/poker-beats-brags-variance/40k-31-days-200nl-fr-prop-bet-thread-727760/

 

rätt kaxigt. fulltilt är ju max 15bord och fullring går lite slöare än 6max med lägre winrate. förra månaden tog en 150bi på nl100 och 150bi på plo200, men detta känns nästan dubbelt så svårt.... GL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vet inte exakt hur allt löstes men min skattande mamma står som 10% ägare på min lägenhet och gav mig städning i födelsedagspresent :mrgreen:

 

-----

 

http://forumserver.twoplustwo.com/54/poker-beats-brags-variance/40k-31-days-200nl-fr-prop-bet-thread-727760/

 

rätt kaxigt. fulltilt är ju max 15bord och fullring går lite slöare än 6max med lägre winrate. förra månaden tog en 150bi på nl100 och 150bi på plo200, men detta känns nästan dubbelt så svårt.... GL!

 

wtf. undrar hur har han har tänkt att blåsa de som satsar?

 

edit: man kan satsa på att han klarar det, 4x pengarna ges det som högst atm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

garcia har klantat bort sig, trist. blir nog en tjej som vinner, tyckte det var många bra framträdanden i senaste och killarna har inte imponerat alls senaste avsnitten. mina favoriter är siobhan och didi. tyckte bowersox var rätt trist, förstår inte hypen bakom henne.

 

AI.2010.CRYSTAL

Crystal Bowersox to win American Idol Trade 27.0 31.4 31.0 945 +3.0

AI.2010.SIOBHAN

Siobhan Magnus to win American Idol Trade 15.5 15.8 15.5 2463 -0.1

AI.2010.LEE

Lee DeWyze to win American Idol Trade 11.0 12.9 12.0 620 -0.1

AI.2010.ANDREW

Andrew Garcia to win American Idol Trade 10.3 12.2 10.5 1280 0

AI.2010.CASEY

Casey James to win American Idol Trade 14.0 14.7 14.0 1904 +4.0

AI.2010.LILY

Lilly Scott to win American Idol Trade 5.0 7.8 8.4 1004 0

AI.2010.DIDI

Didi Benami to win American Idol Trade 6.2 7.0 6.9 1508 0

 

känns dock som att tim urban kan bli en outsider. vftw har ju valt ut honom till favvo och de lyckades ju förra året...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

trevligt att någon vågar stå upp emot EUs nya president.

 

 

ärligt talat, hur många % av svenskarna vet något om vår nya president? hur många % vet ens vad han heter?

 

mer från samma snubbe:

 

President? Är han inte bara "ordförande" så som t.ex Reinfeldt har varit? Roteras väl runt mellan länder hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

konversation med partypokers vipsupport:

 

>Hoppas allt är bra med dig. Det var länge sedan sista gången du skrev och

>det känns lite surt. :)

>

>Jag ser du har fått den andra security token, väldigt bra. Och du har inte

>registrerat dig i Gladiatorn.. Och du har inte spelat i veckor nu. Kanske är

>du på något varmt och soligt ställe... Säg till, så att jag kan drömma mig

>bort dit också. :)

>

>Hälsningar,

>

>Angelina

>

>Executive Host

>

>Ha roligt och spela ansvarsfullt

 

Mycket riktigt. Är på http://www.lamaiwanta.com och tar lite semester från

svenska vintern som var ovanligt ruskig iår. Kände mig lite deppig så

drog ner på obestämd tid och funderar på livet lite. Kanske köper en

laptop och spelar poker, beror på humöret, kanske åker hem och spelar

får se...

Ha det

 

Thailand huh? Hur kan man fundera på livet i Thailand..lol.. Är meningen med människans existens och livets syfte begravt i sanden på någon strand nära hotellet? Ser ut som ett fantastiskt ställe förresten.

 

Ha en trevlig semester, heltok!

 

Hälsningar,

 

Angelina

 

Executive Host

 

Ha roligt och spela ansvarsfullt

 

Original Message Follows:

 

dålig dag på jobbet? :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...