Gå till innehåll

Kriget i Mellanöstern!


dedu

Recommended Posts

  • Svars 698
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

eloge38

 

Alltså.. om en Israelisk soldat avsiktligt skjuter ihjäl en oskyldig civil palestinier så är det precis lika illa som om det vore vice versa.

 

Men det ÄR faktiskt skillnad på att avsiktligt mörda civila och att civila dör som en bieffekt oavsiktligt. Sure det är hemskt att civila dör och det är aldrig "OK". Men det är skillnad, avsikten är allt.

Med din syn så skulle vi som sagt behöva ändra sveriges lagar som jennez poängterade förut.

 

Du har din åsikt, jag har min åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

No offence, men det var du som tog upp folkrätten ;)

 

Japp, och det gjorde jag eftersom den ar javligt vasentlig for diskussionen. Det andrar dock inte det faktum att du inte har tillrackligt med kunskap om densamma for att fortsatta att diskutera.

 

Du får gärna peka ut var jag på ett felaktigt sätt tolkat folkrätten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

No offence, men det var du som tog upp folkrätten ;)

 

Japp, och det gjorde jag eftersom den ar javligt vasentlig for diskussionen. Det andrar dock inte det faktum att du inte har tillrackligt med kunskap om densamma for att fortsatta att diskutera.

 

Du får gärna peka ut var jag på ett felaktigt sätt tolkat folkrätten.

 

Jag ar ledsen att behova saga detta, men du ar verkligen helt ute och cyklar. Jag har aldrig sagt att du pa ett felaktigt satt tolkat folkratten.

 

Det jag sager ar att du vet alldeles for lite om folkratten. Situationen ar alltsa omvand - du har inte ens tolkat folkratten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ar precis vad vi skall fa det till eftersom ett kraftverk ar klassat som militart mal. Lidande - javisst, onodigt lidande - inte enligt folkratten och inte enligt "nagon tribunal" som du sa vagt beskriver det.

Okej, den ger jag mig på. Faktum kvarstår dock att israelerna inte riktigt nöjt sig med den typen av mål, men visst, i sakfrågan har du rätt. Min moraliska uppfattning kan dock ingen folkrätt ändra på.

 

Ett vada skott i ett jaktlag eller vid en skjutbana ar kanske inte relevant, men ett vadaskott under en avsiktlig valdshandling mot en annan part an den drabbade ar ta mig tusan javligt relevant.

Javisst. Men vad i dina jämförelser med skjutbana och jaktlag har med våldshandlingar att göra? Jakt räknar jag inte som en våldshandling i sammanhanget, och banskytte faller nog inte heller under den kategorin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eloge38

Men det ÄR faktiskt skillnad på att avsiktligt mörda civila och att civila dör som en bieffekt oavsiktligt. Sure det är hemskt att civila dör och det är aldrig "OK". Men det är skillnad, avsikten är allt.

 

Detta är ju inte särskilt intressant då det bara är en bisyssla som Israel engagerar sig i när de inte är avsiktligt dödar palestinier

 

btw, orka inte debattera ordvalet i min replik, ser redan nu att många kan irritera sig på det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett vada skott i ett jaktlag eller vid en skjutbana ar kanske inte relevant, men ett vadaskott under en avsiktlig valdshandling mot en annan part an den drabbade ar ta mig tusan javligt relevant.

Javisst. Men vad i dina jämförelser med skjutbana och jaktlag har med våldshandlingar att göra? Jakt räknar jag inte som en våldshandling i sammanhanget, och banskytte faller nog inte heller under den kategorin.

 

Like I said, det var daliga exempel. Men att av misstag doda nagon ar en helt annan sak an att avsiktligt doda nagon. Om det sa galler, krig, kriminalitet, trafik, terror eller nagot annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett vada skott i ett jaktlag eller vid en skjutbana ar kanske inte relevant, men ett vadaskott under en avsiktlig valdshandling mot en annan part an den drabbade ar ta mig tusan javligt relevant.

Javisst. Men vad i dina jämförelser med skjutbana och jaktlag har med våldshandlingar att göra? Jakt räknar jag inte som en våldshandling i sammanhanget, och banskytte faller nog inte heller under den kategorin.

 

Like I said, det var daliga exempel. Men att av misstag doda nagon ar en helt annan sak an att avsiktligt doda nagon. Om det sa galler, krig, kriminalitet, trafik, terror eller nagot annat.

Taget! Jag tror vi är överns om vad vi menar, även om vi inte är överens i sakfrågan.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eloge38

Men det ÄR faktiskt skillnad på att avsiktligt mörda civila och att civila dör som en bieffekt oavsiktligt. Sure det är hemskt att civila dör och det är aldrig "OK". Men det är skillnad, avsikten är allt.

 

Detta är ju inte särskilt intressant då det bara är en bisyssla som Israel engagerar sig i när de inte är avsiktligt dödar palestinier

 

Det var inte det som diskuterades. Diskussionen gallde civila som dor i attacker mot militara mal visavi attacker avsiktligt riktade mot civila.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

No offence, men det var du som tog upp folkrätten ;)

 

Japp, och det gjorde jag eftersom den ar javligt vasentlig for diskussionen. Det andrar dock inte det faktum att du inte har tillrackligt med kunskap om densamma for att fortsatta att diskutera.

 

Du får gärna peka ut var jag på ett felaktigt sätt tolkat folkrätten.

 

Jag ar ledsen att behova saga detta, men du ar verkligen helt ute och cyklar. Jag har aldrig sagt att du pa ett felaktigt satt tolkat folkratten.

 

Det jag sager ar att du vet alldeles for lite om folkratten. Situationen ar alltsa omvand - du har inte ens tolkat folkratten.

 

Vad vet du om mina brister gällande folkrätten när jag inte uppvisat några?

 

Du som kan mycket om folkrätten. Kan palestinier som utför dåd mot civila definieras som kombatanter? Du svarade inte på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad vet du om mina brister gällande folkrätten när jag inte uppvisat några?

 

Men LOL! Du har ju definitivt inte uppvisat nagra som helst kunskaper i amnet da du standigt och jamt fragar mig om vad folkratten sager. Hade du varit lite palast sa hade du kunnat debattera vidare men eftersom dina kunskaper ar sa bristande i amnet blir det bara lojligt nar jag forsoker forklara det hela for dig.

 

Du som kan mycket om folkrätten. Kan palestinier som utför dåd mot civila definieras som kombatanter? Du svarade inte på det.

 

Har har du din chans att briljera! Du kan ju fa svara pa fragan at mig! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eloge38

Detta är ju inte särskilt intressant . . .

 

Det är väll precis vad det är?

 

Om land X anfaller ett militärt strategiskt mål i land Y och X civila förolyckas så är det hemskt.

Om land Y anfaller ett civilt mål i land X och dödar X civila så är det hemskt.

 

Men i det senare så var AVSIKTEN att döda civila i det första var INTE AVSIKTEN att döda civila. Vilket gör att iaf jag tycker att det senare är mer förkastligt. Att inte du tycker det är för mig väldigt obegripligt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Attacken och kidnappningen i Gaza var riktad mot soldater, likaså attackerna och kidnappningarna i Libanon. Däremot så är attackerna mot Gaza, södra Libanon och mot Dahiee attacker som direkt drabbar civila och har som syfte att skada civila.

Nog var det Israel som först började attackera civila i de här kriserna iaf...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Attacken och kidnappningen i Gaza var riktad mot soldater, likaså attackerna och kidnappningarna i Libanon. Däremot så är attackerna mot Gaza, södra Libanon och mot Dahiee attacker som direkt drabbar civila och har som syfte att skada civila.

Nog var det Israel som först började attackera civila i de här kriserna iaf...

 

Skriv garna till vem du riktiar ditt inlagg eftersom diskussionen just nu har sa manga deltagare.

 

Som svar pa ditt inlagg (ifall det nu var riktat till mig):

Jag har aldrig pastatt nagot annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du som kan mycket om folkrätten. Kan palestinier som utför dåd mot civila definieras som kombatanter? Du svarade inte på det.

 

Har har du din chans att briljera! Du kan ju fa svara pa fragan at mig! ;)

 

Jag gör ett försök 8-)

 

Det är nog så att olika proffesorer i folkrätt har olika syn på saken. Folkrätten handlar om mycket svåra definitionsfrågor.

 

Frågor som påverkar en bedömning;

Är palestina en stat?

Är terroristen en del av ett organiserat försvar?

Kan han ses som en vanlig kriminell som mördar en annan människa i sitt eget land, vilket leder tillbaka till frågan om palestina är en fristående stat eller inte.

Det beror också vad man menar med fristående stat.

Är palestina ockuperat?

 

Vad tycker du om mina funderingar? Rätt/Fel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du som kan mycket om folkrätten. Kan palestinier som utför dåd mot civila definieras som kombatanter? Du svarade inte på det.

 

Har har du din chans att briljera! Du kan ju fa svara pa fragan at mig! ;)

 

Jag gör ett försök 8-)

 

Det är nog så att olika proffesorer i folkrätt har olika syn på saken. Folkrätten handlar om mycket svåra definitionsfrågor.

 

Frågor som påverkar en bedömning;

Är palestina en stat?

Är terroristen en del av ett organiserat försvar?

Kan han ses som en vanlig kriminell som mördar en annan människa i sitt eget land, vilket leder tillbaka till frågan om palestina är en fristående stat eller inte.

Det beror också vad man menar med fristående stat.

Är palestina ockuperat?

 

Vad tycker du om mina funderingar? Rätt/Fel

 

Tja, det ar ju inte sa mycket funderingar, mest fragestallningar (igen!). Men visst fragestallningarna ar korrekta och nu vantar jag pa svar fran dig.

 

For ovrigt hade jag ingen professor i folkratt, min larare var major. Daremot har jag varit pa manga forelasningar med Wilhelm Agrell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du som kan mycket om folkrätten. Kan palestinier som utför dåd mot civila definieras som kombatanter? Du svarade inte på det.

 

Har har du din chans att briljera! Du kan ju fa svara pa fragan at mig! ;)

 

Jag gör ett försök 8-)

 

Det är nog så att olika proffesorer i folkrätt har olika syn på saken. Folkrätten handlar om mycket svåra definitionsfrågor.

 

Frågor som påverkar en bedömning;

Är palestina en stat?

Är terroristen en del av ett organiserat försvar?

Kan han ses som en vanlig kriminell som mördar en annan människa i sitt eget land, vilket leder tillbaka till frågan om palestina är en fristående stat eller inte.

Det beror också vad man menar med fristående stat.

Är palestina ockuperat?

 

Vad tycker du om mina funderingar? Rätt/Fel

 

Tja, det ar ju inte sa mycket funderingar, mest fragestallningar (igen!). Men visst fragestallningarna ar korrekta och nu vantar jag pa svar fran dig.

Skulle tänka mig att folkrätten är ofullständig när det gäller detta och att det därför ligger i betraktarens ögon. Så både ja och nej

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, sa latt kommer du inte undan.

 

Soldater tillhorande en stat som utfor dad enbart riktat mot civila kan klassas som kombattanter.

 

Tillhor terroristen inte en stat ar han kriminell och kan jagas med de medel som star till buds (vilket definieras av landets lagar). Detta kan inkludera militara aktioner, aven inne pa ockuperat omrade (vilket Libanon inte ar for tillfallet).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

For ovrigt hade jag ingen professor i folkratt, min larare var major. Daremot har jag varit pa manga forelasningar med Wilhelm Agrell.

 

Jag har bara följt Ove Brings diskussioner på TV, men det har ju allt blivit flera timmar totalt eftersom han varit med i Agenda och Nyhetssändningar så fort folkrättsfrågor tagits upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Soldater tillhorande en stat som utfor dad enbart riktat mot civila kan klassas som kombattanter.

 

Vilken stat tillhör han? Spelar det någon roll?

 

Nej. Men detta galler nar krig har forklarats.

 

Krig har ju inte förklarats mot palestina, eller inte mellan de olika krigen kanske jag ska säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Soldater tillhorande en stat som utfor dad enbart riktat mot civila kan klassas som kombattanter.

 

Vilken stat tillhör han? Spelar det någon roll?

 

Nej. Men detta galler nar krig har forklarats.

 

Krig har ju inte förklarats mot palestina, eller inte mellan de olika krigen kanske jag ska säga.

 

Ja, da galler ju landets lagar som jag skrev.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...