Gå till innehåll

Kriget i Mellanöstern!


dedu

Recommended Posts

  • Svars 698
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Tycker detta varit en intressant diskussion, som kanske kommer dö ut nu.

Jag håller inte alls med om att han tillförde något till diskussionen, men jag ser inte att avstängning för personangrepp är motiverat.

 

Jag vet att du tål skit, men reglerna skall vara lika oavsett vem som blir påhoppad. Tänk om det varit QoS som hade blivit det, då hade han ju gråtit i flera dagar.

 

Men EU skulle bli av med sitt överskott av jordbruksprodukter när han tröstäter. :shock:

 

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att du tål skit, men reglerna skall vara lika oavsett vem som blir påhoppad. Tänk om det varit QoS som hade blivit det, då hade han ju gråtit i flera dagar.

I så fall borde vi ju stänga av mig också...

Exakt min tanke! Nu tycker jag inte att ni ska stänga av varken Hjort eller Albert men att skriva att "reglerna ska vara lika för alla" utan att samtidigt skriva att man är pårökt är ju bara <insert FET smiley>.

 

Jag tycker diskussionen (eller diskutionen som det av någon outgrundlig anledning verkar kallas på det här forumet) har varit om inte intressant så åtminstone underhållande. Att stänga av hetsporrar är ju bara så tråkigt. Ok om det utvecklar sig till grova hot och trakasserier men lite småjabbande mellan parterna är ju bara trevligt (öppnar pop-corn-påsen).

 

Hoppas ni förstår att jag förstår att det här inte är ett "freedom of speech"-forum och att ni moderatorer självklart härskar som ni vill här. Dock finner jag gdailys kommentar mycket lustig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se bland annat: USA vs Talibanerna. Alla FN länder har rätt till vedergällning vill jag minnas.

 

Det gör det inte mer eller mindre moraliskt rätt ut min synvinkel. Som jag ser det hade USA inte rätt att gå in i Afghanistan, Israel har inte rätt att gå in i Libanon, och Hizbollah, Hamas och liknande organisationer har ingen rätt att gå in i Israel och förstöra.

 

Din moral bryr jag mig inte om. USA gick in i Afghanistan för att komma åt Talibanerna. De som sprängt oskyldiga människor i luften, buddhastatyer i Indien, sprängt bomber på ambassader. Israel attackerar Libanon för att komma åt terrorister.

 

Frågan bör vara vad ett land kan få göra för att skydda sig gentemot terrorism i vilket namn det än må vara.

 

Ja, inte fan pratar jag om jordgubbar.

 

Hela diskussionen går ju ut på att jag inte tycker att Israel har rätt att invadera Libanon för att det bor idioter som kidnappar israeler där. På samma sätt som att Sverige inte har rätt att skära av Oslo från omvärlden om Ole, 23-årig svenskhatare, skulle kidnappa prinsessan Madeleine eller vilken svensk som helst för den delen.

 

Din liknelse är väldigt illa vald. Först och främst var det en motståndssida som tagit en soldat från andra sidan och därefter kommit med krav om frigivning av fångar.

 

 

Att invadera Libanon för att skydda sig mot terrorism är dessutom garanterat ett ovanligt dåligt argument eftersom det lär föda fler terrorister i andra delar av arabvärlden.

 

Ska de sitta och peta sig i naveln? Sedan så likställer du araber med muslimer också vilket är jävligt fel. Det finns inget likhetstecken mellan att vara muslim och arab. Många självmorsbombare är från väst.

 

Nu är ju Hizbollah inget land utan en terroristorganisation/ett parti.

 

Vilket gör det ännu värre att attackera oskyldiga libaneser.

 

Stånk. Ja, givetvis.

 

Givetvis vill Israel få bort Hizbollah redan tidigare, men jag påstår att kidnappningen var den utlösande faktorn.

 

Och jag påstår att det är en politisk ursäkt för något som bara var en tidsfråga.

 

Det kan det mycket väl vara.

 

Palestinierna har en mycket svår situation men rättfärdigar det terrorism?

 

Nu läser du the book of dev som satan läser bibeln. :)

 

Jag har sagt att de inte har så mycket val. Tänk dig att du har följande två partier att rösta på:

 

Så du menar att det är rätt att stödja organisationer som uppmanar till bombdåd där majoriteten är oskyldiga människor. Som du säkert förstår så kommer en självmordsbombare knappast halvägst till Knesset utan det är mycket lättare att komma in i en buss.

 

1) Partiet Allan, som officiellt inte stöder terror men som är korrupt och inte inställt på fred

2) Partiet Beda, som stöder terror men som även sköter vård, utbildning och matförsörjning till behövande

 

I hopp om att få en bättre vardag är det inte så konstigt att man röstar på Beda då.

 

Röstdeltagande då Hamas vann var ju jävligt högt...

 

Självklart rättfärdigar inte det Hamas militära del, men något så absurt har jag heller aldrig påstått.

 

Samtidigt ska vi komma ihåg att någon nämnde tidigare i tråden det faktum att varje israelit känner någon som är soldat. Jaha, hur många palestinier känner inte någon som förlorat sin son, sitt arbete och inkomst eller till och med sin mat på grund av Israels politik? Tror fan de inte är intresserade av att Israel pissar på dem. Det är ju en grundregel i en demokrati: du röstar inte på ett parti som är direkt dåligt för dig, men har du inget val väljer du hellre det som gör minst ont. Det behöver man inte vara förtryckt för att inse.

 

Det är lika för båda sidorna MEN de palestiskaterroristerna dödar fler oskyldiga (antar att de tycker att alla judar är skyldiga) procentuellt sett än vad Israel gör. Av två onda ting väljer man det minst ondast. Givetvis. Du pratade om din moral men tycker du då att det är moraliskt försvarbart för palestinierna att rösta på Hamas?

 

Det skulle man nog kunna kalla det, men hur ska man kunna skydda sig mot självmordsbombare?

 

Troligen inte genom att skapa fler självmordsbombare iaf.

 

Tror du det där argumentet fungerar?

 

Kan man leva normalt i ett sådant samhälle? Folk klagar när det dyker upp en och annan övervakningskamera i Sverige och påperkar att det skadar den personliga integriteten och bygger upp ett storebrorssamhälle. Tänk då hur det är i Israel.

 

Äh, trams. Sluta titta på V for Vendetta. Våld är knappast bästa lösningen för att slippa ett storebrorssamhälle.

 

Aldrig sett den filmen. Har aldrig påstått att det är den bästa lösningen däremot så måste den lösningen användas mot terroristerna.

 

Det är naturligtvis jävligt synd om de människor som bor i palestina som är beroende i mångt och mycket av Israel så det går ju illa när man biter den hand som föder en.

 

Och här har vi också problemet. Du utgår från att alla palestinier är potentiella terrorister.

 

Nej det gör jag verkligen inte. Visa gärna var jag påstår det.

 

Ungefär lika smart uttryckt som att säga att alla kvinnor är potentiella horor, vilket visserligen är sant men proportionerna gör ändå tankegången fullständigt absurd. Majoriteten av palestinierna vill ha fred, det är jag säker på.

 

Mmmm................................................................................

 

De som terroriserar är ju en minoritet, men det är bara dem man hör om.

 

Terrorism utförs alltid av en minioritet.

 

Ska skriva det i caps så du inte missar det: ALLA ARABER ÄR INTE TERRORISTER.

 

Skriver följande med caps så du också förstår: JAG HAR ALDRIG PÅSTÅTT ATT MUSLIMER ELLER ARABER (/SEMITER) SKULLE VARA TERRORISTER PGA SITT URSPRUNG.

 

Herregud. Skulle du skriva rakt ut vad du tycker istället för att linda in det i annat fåneri om hur synd det är om Israel som blir attackerade när de attackerar andra ("Ojdå, det räknade vi inte med") skulle du antagligen bli anmäld för hets mot folkgrupp.

 

Jag tycker jag skrivit ganska uttryckligen vad jag tycker utan att lindat in det med någon smörja. Men jag antar att du vet vad jag tycker. Sätter på mig foliehatten så att tyskarna slutar läsa mina tankar.

 

Innan staten Israel fanns så levde det judar i området men inte i samma utsträckning som när staten skapades. Judar och muslimer levde i i fred med varandra och de bjöd in varandra till sina högtider. Det är verkligen synd att det inte är så nu.

 

 

Anledningen till min ståndpunkt i Israelfrågan är att jag tycker synd om judarna. De har blivit förföljda, tvingade att konvertera från sin religion, dödade, tvingade att bo i ghetton. Så jag tycker de förtjänar ett hemland där de kan känna sig trygga.

 

Right. Hur kommer det sig att du väljer just judarna när det finns minst ett dussin andra folkslag du hade kunnat bekymra dig om?

 

Jag tycker synd om en massa jävla grupper världen över b.la tibetaner som blivit av med sitt land av kommunist landet Kina. Jag är för ett fritt Tibet där de kan utöva sin religion i fred och använda sina naturtillgångar själva. Jag tycker synd om bosnier och f.d. bosnier. Jag tycker synd om baskier men jag sympatiserar inte med ETA. Jag tycker synd om muslimska skolbarn i Frankrike som inte får bära slöja. Jag tycker synd om tjetjener.

 

Förstår inte vad det är som är så jävla fel att tycka synd om judarna och varför vill du inte att jag ska tycka synd om dem?

 

Jag håller helt med om att det är mycket synd om judarna genom historien. De har dödats, hånats, förslavats och allt möjligt i flera tusen år och det är en skam för världshistorien som ägnas för lite tid i skolorna. Som halvtysk, även om jag föddes flera decennier efter krigets slut, känner jag en kollektiv skuld som aldrig kan gottgöras. Men hur fan då Israel, som har jagats som djur i millenier, anser sig ha rätt att göra samma sak mot araber begriper jag inte.

 

Hmmm... jag har inte sett gaskammrarna i Israel, jag har vet inte om Likud har på partiprogrammet att de vill döda alla muslimer (eller något annat parti). Dödar Israel en människa bara för att den är muslim?

 

Ska vi nu åberopa historia som hjälp kan ju nämnas att judarna genomgående har behandlats bättre av muslimer än av kristna genom seklerna. Och du pratar om att bita den hand som föder en.

 

Det var ju jävligt bra.

 

Om de nu vill känna sig trygga borde de tvinga tillbaka sina egna ockupanter, dra ned på sin militära styrka, frigiva de politiska fångar de har (inte terroristerna, bara för att klargöra) och lägga ned många miljarder på att skapa fred.

 

Det lät ju också väldigt bra. Sedan blir det lugna gatan? Att gå med på vad Hamas och Hizbollahs krav skulle sannerligen göra susen för freden.

 

Men det alternativet diskuteras inte än. Om Israel tänker fortsätta med sin statsterrorism som de gör i dag lär de inte vara nöjda förrän alla muslimer är döda eller lever i ghetton.

 

När Ryssland attackerar Tjetjeninen är det tydligen helt OK, men inte för Israel. Varför?

 

Kom just att tänka på ett Family Guy-avsnitt där man i en sekvens får se två judar som slavar i faraonernas Egypten som bör på stenar till en pyramid. Den ene säger något i stil med "We Jew's need to suffer. From here on it's just gonna be smooth way". Kan det bli mer ironiskt?

 

Vad är din poäng?

 

Se det som lite extra kuriosa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men snälla. Hjort låg inte så långt under Albert i sin nivå, och om han dessutom själv inte blir ett dugg förnärmad och bara tar det som en diskussion är det ju bara sjukt att Albert blir avstängd. Riktigt illa faktiskt.

 

EDIT: Om ni har tagit bort något inlägg av albert som jag inte har sett ber jag om ursäkt, annars står jag på mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns oerhört taktiskt av Albert att vara extremt Pro-Israelisk i ett diskussionsforum där en av moderatorerna är rödare än Lars Werner

 

Du är så överlägsen att du tror att du har rätt i allt.

 

Gil Grissom 1 är en besserwisser av stora mått, men det är väl också lite av charmen med honom.

Min favorit är när han läxar upp Doyle Brunson ovetandes om att det var Brunsom som sagt det.

 

Många förvånansvärt insiktsfulla djuplodande inlägg, visserligen i sann svensk Israelfientlig anda, men ändå.. kul att se.

Alberts argumentation är väl kanske lite väl tunn för att det ska bli en intressant debatt i en mycket komplex fråga, så det hade varit riktigt kul om man hade kunnat byta ut Albert mot Israel-vännen Per Ahlmark och sen låtit honom gå loss i tråden som en arg pitbull.

 

Gillar det kalla, enkla konstaterandet "Du är dum i huvudet". Mycket effektfullt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha skummat motsvarande trådar på 2+2s politikforum så måste jag säga att den här tråden är extremt civiliserad.

 

Känns också tryggt att även de mest radikala åsiktsmakarna här (på båda sidor) ändå känns något så när balanserade och förankrade i verkligheten.

 

Fast det är klart, jämfört med folk som förespråkar att Israels ända rimliga respons på att Hisbollah skjuter raketer mot Haifa är att kärnvapenbomba Teheran eller folk som tycker att man ska sluta "pussyfooting around" och börjar formera menigar med "Muslim problem" och "the final solution" så är det kanske inte så stor bedrift att framstå som moderat.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag vaknat igen. :)

 

Albert är unbannad, eftersom vi om vi ska ha något som helst slags rättvisetänkande annars måste banna även Hjort.

 

STOR FET VARNING:

 

1) Inga som helst personangrepp kommer längre att tolereras. Jag ger fan i om du är en användare med 20 inlägg, om du är moderator eller om du är Moder Teresa. Diskutera sakligt eller inte alls. Skärpning, för fan!

 

2) Diskutera INTE Hjort/Albert/avstängningar i den här tråden. Gör det via PM till varandra eller inte alls. Alternativt, om ni har något att klaga på, PM:a en moderator och förslagsvis inte då Hjort eller gdaily som uppenbarligen är marginellt extrempartiska.

 

***

 

Ska svara på Albert(a)s svar till mig när jag ätit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så det hade varit riktigt kul om man hade kunnat byta ut Albert mot Israel-vännen Per Ahlmark och sen låtit honom gå loss i tråden som en arg pitbull.

Jo, jag skulle gärna se Ahlmark utveckla biten om att det var en etiskt ok grej att trösta de stackars förtryckta judarna genom att "ge" dem en bit land tillhörande i stort sett de enda människorna som inte förtryckt dem.

 

Hade ju liksom varit någon poäng med det om de annekterat bayern eller nåt, men palestina liksom.

 

Och oaktat etik så får man ju räkna med guerillakrig om man ockuperar/tar över/lånar ett stycke land som tillhört ett gäng andra människor i en massa generationer. Likaså som man får räkna med att det kommer ett gäng bomber farande om man skyddar folk som anfaller en närliggande, jäkligt stark militärmakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns oerhört taktiskt av Albert att vara extremt Pro-Israelisk i ett diskussionsforum där en av moderatorerna är rödare än Lars Werner

 

Jag hoppas och antar att du inte menar mig iaf.

 

Jag sa att jag tycker synd om de människor som tillkänna ger sig till judendomen och därför är jag för staten Israel. Hur kan det vara fel när jag tycker det?

 

Därför att du borda tycka synd om de människor som förföljts i flera tusen år, inte om deras barnbarnsbarn. Det är inte som att minnen och erfarenheter kodas in i dna eller förs vidare till nästa generation via telepati.

 

Uttrycket "judar" existerar, lika så människan som bekänner sig till judendomen - jude. Plural för jude är judar. Jag vet inte varför du ska snöa in på en sidodiskussion om begreppsanvändning.

 

Därför att det är galet att prata om judar som en homogen grupp. Det är lika befängt som att prata om alla kristna som om de vore samma person.

 

Du skriver att du tycker synd om de människor som tillkännager sig till judendomen, menar du att det automatiskt blir synd om konvertiter också då eller?

 

Du verkar inte veta eller förstå vad judarna blivit utsatta för genom tiderna?

 

Jo, men det har ingen betydelse eftersom det inte är dagens judar som blivit utsatta för det (med vissa undantag förstås, och dem är det definitivt bra att tycka synd om - de är dock i minoritet).

 

Din moral bryr jag mig inte om. USA gick in i Afghanistan för att komma åt Talibanerna. De som sprängt oskyldiga människor i luften, buddhastatyer i Indien, sprängt bomber på ambassader. Israel attackerar Libanon för att komma åt terrorister.

 

Vi diskuterar ju i grunden 1) om det är moraliskt rätt av Israel att ge sig in i Libanon, och 2) palestiniernas syn på Hamas/Hizbollah. Vad ska jag utgå från om inte mina moraliska värderingar?

 

Jag hävdar att det är överträdelser som begåtts av USA och Israel. Att USA och Israel attackerat Afghanistan respektive Libanon visste jag redan, tack så mycket för den infon. Vänligen svara på varför det är rätt av USA och Israel istället för att berätta vad de har gjort.

 

Din liknelse är väldigt illa vald. Först och främst var det en motståndssida som tagit en soldat från andra sidan och därefter kommit med krav om frigivning av fångar.

 

Det är enkelt att ändra på liknelsen, säg att Ole hålls bakom ryggen av den norska regeringen och att han kräver att alla norrmän i svenska fängelser ska frigivas. Självklart ska inte Sverige gå med på kraven (och inte Israel heller), men det ger dem knappast tillräcklig rätt att attackera Norge (Libanon).

 

Att invadera Libanon för att skydda sig mot terrorism är dessutom garanterat ett ovanligt dåligt argument eftersom det lär föda fler terrorister i andra delar av arabvärlden.

 

Ska de sitta och peta sig i naveln? Sedan så likställer du araber med muslimer också vilket är jävligt fel. Det finns inget likhetstecken mellan att vara muslim och arab. Många självmorsbombare är från väst.

 

Ja, det ska dem. Eller ja, de ska i alla fall själva inte ta till oproportionerligt våld. Vad jag anser om Israels handlingsplaner har jag redogört för tidigare och du citerar mig senare ang. det, så vi kan ta den diskussionen där.

 

Sedan så likställer jag inte alls araber med muslimer eftersom det vore jävligt fel. Sluta berätta saker för mig som en femåring vet. Det finns många muslimer som bor i arabstater, och flera mer eller mindre suspekta organisationer har sina säten i länder som inte aktivt blandar sig i Israel-konflikten. Att hävda att det lär föda fler terrorister i andra delar av arabvärlden är mycket mer korrekt än att hävda att det lär föda fler terrorister i andra delar av den muslimska världen, eftersom den muslimska världen även innehåller länder där inte särskilt många terrorister kan tänkas spawnas pga Israel-Libanon.

 

Jag har sagt att de inte har så mycket val.

 

Så du menar att det är rätt att stödja organisationer som uppmanar till bombdåd där majoriteten är oskyldiga människor.

 

Haha, nu måste du skämta.

 

Hur du får "de har inte så mycket val" till att "det är rätt att stödja" begriper jag inte, men jag vågar inte gå närmare in på det för då måste jag förmodligen banna mig själv rätt snart.

 

Nej, jag menar att det inte är rätt att stödja organisation som uppmanar till bombdåd där majoriteten är oskyldiga människor. Det är ju därför jag argumenterar mot Israel.

 

Röstdeltagande då Hamas vann var ju jävligt högt...

 

Runt 75 % enligt CEC, runt 5 %-enheter lägre än i Sverige förra valet. Vet inte vart du vill komma med det.

 

Det är lika för båda sidorna MEN de palestiskaterroristerna dödar fler oskyldiga (antar att de tycker att alla judar är skyldiga) procentuellt sett än vad Israel gör. Av två onda ting väljer man det minst ondast. Givetvis. Du pratade om din moral men tycker du då att det är moraliskt försvarbart för palestinierna att rösta på Hamas?

 

Med tanke på att jag flera gånger skrivit i tråden att det är Israels ledning och inte israeliterna (eller för den delen judarna, vilket inte är samma sak) jag whinar på kan jag bara dra slutsatsen att du inte läser vad jag skriver eller att du väljer att ignorera det. Vilka som dödar procentuellt flest oskyldiga spelar inte någon större roll: både Israel och Hamas/Hizbollah dödar oskyldiga och det räcker för att jag ska tycka illa om alla tre. Jag har aldrig försökt försvara Hamas, och det är rätt uppenbart om man läser vad jag skriver.

 

SJÄLVKLART är det moraliskt försvarbart för palestinierna att rösta på Hamas med tanke på den situation de befinner sig i. Hade de haft fler realistiska alternativ hade det SJÄLVKLART INTE varit moraliskt försvarbart. Det är dagisnivå på den moralförståelsen imo. Då tycker jag personligen att det är mer intressant med Kadima som bevisligen bedriver statsterrorism men som också har som en stor punkt på sin agenda att palestinierna borde få en egen stat. Moralen för folk som röstar på Kadima är betydligt mer svårdefinierad.

 

Det skulle man nog kunna kalla det, men hur ska man kunna skydda sig mot självmordsbombare?

Troligen inte genom att skapa fler självmordsbombare iaf.

Tror du det där argumentet fungerar?

 

Nej, jag sitter här och chansar hejvilt...

 

Ja, klart att det fungerar. Fighting poison with poison är inte den bästa lösningen i den här situationen, det är jag fullständigt övertygad om.

 

Aldrig sett den filmen. Har aldrig påstått att det är den bästa lösningen däremot så måste den lösningen användas mot terroristerna.

 

Om du menar att det är den lösningen som måste användas borde du ju rimligen även mena att det är den bästa lösningen. Annars borde du presentera vad du tycker att den bästa lösningen är, och varför Israel inte borde anamma den utan en annan.

 

Och här har vi också problemet. Du utgår från att alla palestinier är potentiella terrorister.

 

Nej det gör jag verkligen inte. Visa gärna var jag påstår det.

 

Skriver följande med caps så du också förstår: JAG HAR ALDRIG PÅSTÅTT ATT MUSLIMER ELLER ARABER (/SEMITER) SKULLE VARA TERRORISTER PGA SITT URSPRUNG.

 

Som sagt: du skriver det inte rakt ut; det framgår med all önskvärd tydlighet av ditt resonerande att du utgår från att palestinier är potentiella terrorister. (Det är inte samma sak som att de faktiskt skulle vara terrorister heller, försöker du ens läsa vad jag skriver eller gissar du bara?)

 

Mmmm................................................................................

 

Ok.

 

Terrorism utförs alltid av en minioritet.

 

Bullshit.

 

Jag tycker synd om en massa jävla grupper världen över b.la tibetaner som blivit av med sitt land av kommunist landet Kina. Jag är för ett fritt Tibet där de kan utöva sin religion i fred och använda sina naturtillgångar själva. Jag tycker synd om bosnier och f.d. bosnier. Jag tycker synd om baskier men jag sympatiserar inte med ETA. Jag tycker synd om muslimska skolbarn i Frankrike som inte får bära slöja. Jag tycker synd om tjetjener.

 

Förstår inte vad det är som är så jävla fel att tycka synd om judarna och varför vill du inte att jag ska tycka synd om dem?

 

Formulerade mig dåligt, jag menade: Hur kommer det sig att du väljer just judarna och/eller israeliterna när det finns minst ett dussin andra folkslag som behöver bekymras om, vilket inte judarna och/eller israeliterna behöver i samma utsträckning?

 

Det är bara positivt om du tycker synd om alla människor som lider/har lidit (alldeles för få gör det), och det inbegriper även judarna, men att tycka synd om dagens judar för att deras förfäder lidit kan du nog aldrig motivera ordentligt.

 

Hmmm... jag har inte sett gaskammrarna i Israel, jag har vet inte om Likud har på partiprogrammet att de vill döda alla muslimer (eller något annat parti). Dödar Israel en människa bara för att den är muslim?

 

Återigen har du inte läst vad jag skriver. Ska du klaga på något av mina citat, klaga på "har jagats som djur i millenier" och inte på något som jag de facto aldrig skrivit. Eller tycker du synd om judarna enbart pga ww2 och inte på grund av resten av deras ofta grymma historia, antagligen helt utan gaskamrar?

 

Alltså: judarna har genom årens lopp tvingats hålla sig till vissa yrken, medvetet försökts försvagas ekonomiskt, bedrivits terrorism mot osv. Samma saker gör de själva mot palestinier i dag. De israeliter som stöder att detta bedrivs mot palestinier är exakt, varken mer eller mindre, lika moraliskt fel ute som de palestinier som stöder våld mot judar/israeliter.

 

Mycket snyggt av dig att plocka ut det absolut värsta (troligen iaf) som judarna varit med om och hävda att jag menade just det under en period av tusen år, när du kan räkna ut själv att det inte alls var det jag åsyftade.

 

Ska vi nu åberopa historia som hjälp kan ju nämnas att judarna genomgående har behandlats bättre av muslimer än av kristna genom seklerna. Och du pratar om att bita den hand som föder en.

 

Det var ju jävligt bra.

 

Hur ska jag tolka det där? Medger du att du har fel eller glömde du svara? :)

 

När Ryssland attackerar Tjetjeninen är det tydligen helt OK, men inte för Israel. Varför?

 

Citera mig på det eller ta tillbaka det. Det är inte särskilt snyggt av dig att hävda att jag sagt saker jag aldrig påstått, men att lägga den sortens åsikter i min mun är jävligt förolämpande. Jag har flera gånger fördömt Ryssland för deras politik gentemot Tjetjenien (, Kirgizistan, Armenien, Tadzjikistan etc), dock inte på det här forumet eftersom jag inte sett någon sådan diskussion.

 

***

 

(jobbar sent i dag och kommer inte att kunna svara på vare sig seriösa inlägg eller svammel förrän i morgon)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och oaktat etik så får man ju räkna med guerillakrig om man ockuperar/tar över/lånar ett stycke land som tillhört ett gäng andra människor i en massa generationer. Likaså som man får räkna med att det kommer ett gäng bomber farande om man skyddar folk som anfaller en närliggande, jäkligt stark militärmakt.

 

Jävligt sant, och eftersom de som har vunnit på denna situation, Israel, (land, stat) har alla anledingar att fortsätta försvara sig samtidigt som de som förlorat på situationen inte har mcyket kvar att förlora så kan man ställa sig frågan om de någonsin kommer ta slut? (frågan är inte direkt ämnad till dig)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[ironi]

Albert sa

Det är lika för båda sidorna MEN de palestiskaterroristerna dödar fler oskyldiga procentuellt sett än vad Israel gör.

 

Enligt hans retorik är inga palistinier oskyldiga, allra minst barnen, som kan växa upp och bli terrorister.

[/ironi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...