Gå till innehåll

Kriget i Mellanöstern!


dedu

Recommended Posts

  • Svars 698
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

 

Jag skulle nog använt andra ord, men jag håller med Hjort om att ditt sätt att tänka på är fel från början. Man måste titta på individen och inte på gruppen.

 

Israel är en teokrati. Till Israel får vilken jude somhelst flytta enligt Hemvändar-lagen. Israel är ett land så hur inihelvete ska jag se på individen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är så överlägsen att du tror att du har rätt i allt. Det kommer bli mycket roligt när du kommer diskutera med människor utanför ett Internetforum.

Men jag *har* rätt här, det är ingen tvekan.

 

Jag kan låtsas som om du har en poäng när du häver ur dig en massa totalt ologiska, oförnutiga och felaktiga saker, men det är liksom ingen större poäng med det.

 

Till att börja med är "judarna" inget som existerar, det är bara en kategori att dela in människor i på lite olika sätt. Det är helt galet att tycka synd om en delmängd människor i den kategorin för att en helt skiljd delmängd människor (som för övrigt är döda sedan länge) fått en massa skit. Ditt resonemang är ungefär lika smart som att ge Dev en kaka för att trösta mig då jag slagit mig på fingret.

 

Resten av dina resonemang är ungefär lika illa. Det enda generella råd jag kan ge dig är att göra som George i Seinfeld och gå precis tvärtemot dina intuitioner. Du får antagligen fler rätt på det sättet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men hur ska man kunna skydda sig mot självmordsbombare?

 

Hur ska man skydda sig mot flyganfall, stridsvagnar mm?

 

Det finns många olika sätt att skydda sig på. Anledningen till att de använder sig av terrorism är att de är i underläge och det blir tyvärr ett eskalerande Moment 22 i mina ögon.

 

Jag var ju där i mars och det var en otroligt rigorös säkerhet........ Kan man leva normalt i ett sådant samhälle?

Kan man leva ett normalt liv i Palestina?

 

Nej och ja. Lika så som svaret är på samma fråga gällande Israel.

 

Anledningen till min ståndpunkt i Israelfrågan är att jag tycker synd om judarna.

 

Vilka i mellanöstern har lägst levnadsstandard? Vilka är mest utsatta för terrordåd? Vilka får inte någon chans att utveckla en demokrati? Vilka får sina skördar nerbrända så att man ska svälta långsamt.

 

Ingen aning, menar du BNP så skulle jag tro Quatar. Israeler har det heller inte så bra. Många flyttade från sovjetregimen, Öststater etc till Israel.

 

De har blivit förföljda, tvingade att konvertera från sin religion, dödade, tvingade att bo i ghetton. Så jag tycker de förtjänar ett hemland där de kan känna sig trygga.

 

Var i världen pågår detta?

 

De är hatade av många. Nazister, många fundamentalistiska muslimer. Se info14 och Radioislam. Det har dock hänt under en väldigt lång period. WW2 var ägde inte rum för allt förlänge sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ber ödmjukast om ursäkt för att jag kliver in mitt i en diskussíon och framstår som någon slags "vi kan väl skämta bort allt i stället"-pajas men någon känner kanske igen sig:

 

I går slog det mig att jag numera associerar förkortningen PLO i första hand med poker och inte med Mellanöstern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men Dev blir iaf glad..

Rättelse, ge Dev QoS' kaka.

 

Och ja, människor blir så klart sura på mig i verkligheten också när jag inte vill låtsas som om deras grundlösa argument har någon tyngd. Sen är det ju heller inte särskilt många som vill diskutera på allvar utan de flesta föredrar feelgood-diskussioner där alla har rätt.

 

Men det är inte så ofta jag kallar folk idioter IRL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom kan jag lova att de får ned stödet för Hizbollah och liknande om de bombar alla som hjälper dem och inte bombar de som inte hjälper dem. Visst kommer det bli en hel del nya terrorister, men de kommer knappast ha regeringens stöd på samma sätt.

 

Det var väl det de försökte göra ända tills det övergav säkerhetszonen mot ett Hizbollah som ökat markant i styrka?

Hur ska de sålla ut vilka som stödjer Hizbollah och vilka som är emot Hizbollah hade du tänkt? Tänker främst då bland Hizbollahs bas Shiiterna.

Regeringens stöd har snarare ökat för Hizbollah sedan attackerna. Egetligen är inte Hizbollah beroende av regeringes stöd.

 

Vidare så är det ju som sagt rätt smarta människor som jobbar heltid med det här, de genomför knappast sånt här för att de tror att det kommer öka den långsiktiga risken för Israel. Och de har extremt mycket bättre information och erfarenhet än vad du har.

 

Jag håller till 100% med om att de har bättre information och vetskap än mig. Men till idag hade 2 Hizbollah soldater av 10000 dött.

Libanons politiker har uttalat sitt stöd för Hizbollah med undantag av Jumblatt och Geagea. Förstår inte hur de här har försvagat Hizbollah?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var ju där i mars och det var en otroligt rigorös säkerhet........ Kan man leva normalt i ett sådant samhälle?

Kan man leva ett normalt liv i Palestina?

Nej och ja. Lika så som svaret är på samma fråga gällande Israel.

 

Så livet för befolkningarna i Israel och Palestina är jämförbara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag *har* rätt här, det är ingen tvekan.

 

Vad är det du har rätt i? Har du rätt att jag har fel eller vad?

 

Jag kan låtsas som om du har en poäng när du häver ur dig en massa totalt ologiska, oförnutiga och felaktiga saker, men det är liksom ingen större poäng med det.

 

Jag sa att jag tycker synd om de människor som tillkänna ger sig till judendomen och därför är jag för staten Israel. Hur kan det vara fel när jag tycker det?

 

Till att börja med är "judarna" inget som existerar, det är bara en kategori att dela in människor i på lite olika sätt. Det är helt galet att tycka synd om en delmängd människor i den kategorin för att en helt skiljd delmängd människor (som för övrigt är döda sedan länge) fått en massa skit.

 

Uttrycket "judar" existerar, lika så människan som bekänner sig till judendomen - jude. Plural för jude är judar. Jag vet inte varför du ska snöa in på en sidodiskussion om begreppsanvändning.

 

Du verkar inte veta eller förstå vad judarna blivit utsatta för genom tiderna?

 

Resten av dina resonemang är ungefär lika illa. Det enda generella råd jag kan ge dig är att göra som George i Seinfeld och gå precis tvärtemot dina intuitioner. Du får antagligen fler rätt på det sättet.

 

Ett snällt råd till dig vore att du fixade dig lite fett på sylen. Du verkar inte fått det på länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka i mellanöstern har lägst levnadsstandard? Vilka är mest utsatta för terrordåd? Vilka får inte någon chans att utveckla en demokrati? Vilka får sina skördar nerbrända så att man ska svälta långsamt.

 

Ingen aning, menar du BNP så skulle jag tro Quatar. Israeler har det heller inte så bra. Många flyttade från sovjetregimen, Öststater etc till Israel.

 

Nu finns det väldigt många definitioner på mellanöstern, men i det här fallet tycker jag det var självklart att jag menade Israel och Palestina eftersom det är den frågan vi diskuterar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sa att jag tycker synd om de människor som tillkänna ger sig till judendomen och därför är jag för staten Israel. Hur kan det vara fel när jag tycker det?

FÖR ATT MÄNNISKORNA DU TYCKER SYND OM INTE ÄR SAMMA PERSONER SOM DRAR NYTTA AV ISRAEL!

 

Uttrycket "judar" existerar, lika så människan som bekänner sig till judendomen - jude. Plural för jude är judar. Jag vet inte varför du ska snöa in på en sidodiskussion om begreppsanvändning.

För att du tror att man kan göra "judarna" glada, det går inte. Det finns ingen sådan konkret entitet. Du kan göra olika individer glada. Men det är utterly fucking pointless att kompensera individ A för något individ B utsatts för.

 

Att klumpa ihop alla olika judar i en grupp är förresten otroligt respektlöst.

 

Och att koppla ihop historiens judars lidande med att det blir rätt att stjäla palestiniernas hemland är käpprätt fel. Det är inte direkt diskutabelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De har blivit förföljda, tvingade att konvertera från sin religion, dödade, tvingade att bo i ghetton. Så jag tycker de förtjänar ett hemland där de kan känna sig trygga.

 

Var i världen pågår detta?

 

De är hatade av många. Nazister, många fundamentalistiska muslimer.

 

Jag tror nog att hatet från fundamentalistiska muslimer är ömsesidigt när det kommer till fundamentalistiska Israeler/judar och nazister.

 

Det finns även mycket hat riktat mot kristna från olika håll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Albert är avstängd tills vidare för personangrepp

 

Behöver ni vara så drastiska. Jag kanske har missat något inlägg som ni tagit bort, men jag tycker det räcker med en varning och att Albert samtycker med er syn på saken.

 

Tycker detta varit en intressant diskussion, som kanske kommer dö ut nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varningen finns med redan på första sidan, plus att Albert hade en varning sedan gammalt. Synd, för han hade bra musiksmak.

 

Vi bestämde oss för att tillåta diskussionen, men kom ihåg att den lever på nåder. Detta eftersom vi vet att politik och religion är väldigt laddade ämnen som snabbt kan resultera i hatstämning på vilken plats som helst, även ett internetforum som det här.

 

Alltså:

Diskutera hemskt gärna!... men:

- Inga påhopp på personer i tråden. Dessa kommer att raderas av moderatorerna samt, om de är grövre, rendera i att du stängs av.

- Inga påhopp på personer utanför tråden. Tyck gärna att vem som helst är en idiot, men nöj dig med den nivån. Att kalla någon för "jävla jude/arab" är inte okej.

- Inget hets mot folkgrupp. Observera att det är moderatorerna som bestämmer vad som är hets mot folkgrupp - ingen annan. Att hävda att alla palestinier är terrorister eller alla israeliter giriga och kroknästa är inte tolererat.

- Skulle vi missa någon som skrivit något: skicka ett PM till en moderator istället för att ta det i tråden. Notera singular, skicka PM till en (1) moderator, inte 5-6 stycken. Kolla vem som är online och kontakta denne, lämpligast QoS eller mig.

 

Jag tror att de flesta klarar av att hålla det här sansat och sakligt, men utifall något geni skulle få för sig att skriva något pantat i tråden vet ni nu vad vår policy är. Snälla, motbevisa mig inte nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker detta varit en intressant diskussion, som kanske kommer dö ut nu.

Jag håller inte alls med om att han tillförde något till diskussionen, men jag ser inte att avstängning för personangrepp är motiverat.

 

Jag vet att du tål skit, men reglerna skall vara lika oavsett vem som blir påhoppad. Tänk om det varit QoS som hade blivit det, då hade han ju gråtit i flera dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker detta varit en intressant diskussion, som kanske kommer dö ut nu.

Jag håller inte alls med om att han tillförde något till diskussionen, men jag ser inte att avstängning för personangrepp är motiverat.

 

Jag håller med dig om att han inte tillförde några logiska tankegångar till diskussionen, men jag tror att han representerar många personer med liknande åsikter. Genom låta honom fortsätta debattera och konstant motbevisa honom så förstår dessa personer att de har fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...