Gå till innehåll

Kriget i Mellanöstern!


dedu

Recommended Posts

....från ett inlägg jag gjorde på ett annat ställe;

 

 

"HAMAS, AL FATAH etc beblandar sig med civila.

Samt omvänt; civila, på eget bevåg ställer sig i närheten av dessa Kombatanter(dvs tillåtna mål), utan att HAMAS, AL FATAH etc sjasar undan dem.

 

Kombatanter är alltid "valid targets". Närvaron av civila som (frivilliga) sköldar får inte inverka på beslut att bekämpa kombatant.

(Genéva Convention Protocol I Art 51)

(Jag förmodar det handlar om att GC inte skall missbrukas, att använda civila som skydd skall inte "belönas".)

 

Israeliska civila dödsoffer är huvudsakligen de som dör i självmordsattentat mot busshållplatser, köpcenter, caféer etc.

(Det finns inget som helst stöd i GC för riktade aktioner mot civila som det handlar om.)"

 

 

Zev

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 698
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Soldater tillhorande en stat som utfor dad enbart riktat mot civila kan klassas som kombattanter.

 

Vilken stat tillhör han? Spelar det någon roll?

 

Nej. Men detta galler nar krig har forklarats.

 

Krig har ju inte förklarats mot palestina, eller inte mellan de olika krigen kanske jag ska säga.

 

Ja, da galler ju landets lagar som jag skrev.

 

Vilket borde innebära att han inte behöver bära speciell klädsel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zev

"HAMAS, AL FATAH etc beblandar sig med civila.

Samt omvänt; civila, på eget bevåg ställer sig i närheten av dessa Kombatanter(dvs tillåtna mål), utan att HAMAS, AL FATAH etc sjasar undan dem

 

Lögn, tvärtom är det Israel genom att sno vårt land pressat ihop drygt 1,4 miljoner människor i flyktingläger och slumstäder på Gaza.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Israel gör ju sig verkligt populära(tillsammans med USA) i arabvärlden så får se hur lång tid det tar innan det smäller i Israel när Iran skaffat kärnvapen! Lägger en hundring på 30-60 min!

 

Sorgligt att se hur allt detta utvecklar sig och gillar inte Israels taktik i denna konflikt. Självklart har ett land rätt att försvara sig men att anfalla med attackhelikoptrar i ett flyktingläger eller att bomba civila mål gör bara Israel till en större måltavla för alla "terrorister".

 

Som man bäddar får man ligga o det gäller alla parter i denna konflikt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade ett lite OT-ämne när jag kollade igenom internationell rätt och mellanöstern. Lite onödig information som kan vara rolig att läsa.

 

Israel har inte någon rätt att ha Jerusalem som sin huvudstad. När de utropade Jerusalem som huvudstad bröt de mot fjärde GC. Detta har lett till att att andra länder placerat sina ambassader utanför Jerusalem. När Israel grundades var det tänkt att FN skulle ha kontrollen över staden.

 

Med tanke på alla andra internationella brott som begås i Mellanöstern så är väl detta att jämföras med p-böter, men ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lögn, tvärtom är det Israel genom att sno vårt land pressat ihop drygt 1,4 miljoner människor i flyktingläger och slumstäder på Gaza.

 

Det går inte åt så många bomber när man koncentrerar måltavlorna. :roll:

 

Riktigt så kanske det inte är, men Israel skickar ju regelbundet in misiler mot dessa flyktingläger.

 

Vet inte riktigt vad som är meningen med att trycka ihop folk så, kanske att hålla levnadsstandarden nere.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

detta är väldigt OT. råkade läsa följande och tycker det är en rätt sjuk parantes i historien som många missat. postar det här för att de snackas om hemska saker i historien och många läser denna tråden....

 

In the aftermath of the Bangladesh Liberation War, it was determined that more than 450,000 women in East Pakistan (now Bangladesh) had been systematically raped, giving birth to a few thousand war-babies.

 

varför sägs inget om detta i historieundervisningen? helt sjuka siffror ju! usch och fy för många män runt omkring i världens sjuka moral och kvinnosyn!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Israel har inte någon rätt att ha Jerusalem som sin huvudstad.

 

Jorden anropar: Jerusalem är inte Israels huvudstad.

 

Alltså, israelerna själva har utropat Jerusalem till sin huvudstad men internationella samfundet godkänner inte det utan anser att Tel Aviv är huvudstad.

 

Lite nyttiga länkar, har uppdaterat mig själv lite historiskt om topicen på Wikipedia:

Israel/Palestina-konflikten

Jerusalem

Israel

Palestina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delavanterial (eller nåt sånt) skrev;

 

Jag hoppas och antar att du inte menar mig iaf.

 

Haha.. nej, givetvis avser jag vår vän Brandborn! Han är väl t.om. öppet vänster om inte jag missminner mig.

 

Nja, jag har en gång i mitt liv röstat på dåvarande VPK, de andra gångerna på moderaterna eller folkpartiet. Jag är absolut inte kommunist, men skulle vilja klassa mig som en anhängare av Marx ekonomiska teorier (som vantolkats av kommunismen).

 

Låt nu inte den här tråden gå OT, men vad som helst förutom socialdemokraterna med nuvarande stödpartier MP och V. Jag kan tänka mig att rösta både borgerligt och att rösta till vänster om V (om det hade haft någon praktisk nytta).

 

 

I teorin är jag klassisk Marxist, i praktiken är jag blå... Förvirrad? Ja det är jag också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han är väl t.om. öppet vänster om inte jag missminner mig.

 

Hur skyddad uppväxt måste man ha gått igenom för att kunna uttrycka sig så här? Byt ut "vänster" mot "kannibal" så kan jag förstå ordvalet, liksom.

 

Håller med fullständigt. Sinnes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han är väl t.om. öppet vänster om inte jag missminner mig.

 

Hur skyddad uppväxt måste man ha gått igenom för att kunna uttrycka sig så här? Byt ut "vänster" mot "kannibal" så kan jag förstå ordvalet, liksom.

 

Håller med fullständigt. Sinnes.

 

Är det mig eller variance_beta ni klagar på? Hoppas inte mig i alla fall...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Israel har inte någon rätt att ha Jerusalem som sin huvudstad.

 

Jorden anropar: Jerusalem är inte Israels huvudstad.

 

Alltså, israelerna själva har utropat Jerusalem till sin huvudstad men internationella samfundet godkänner inte det utan anser att Tel Aviv är huvudstad.

 

Glömde nämna den delen :oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huvudstad

Enligt Israels ensidiga utropande Jerusalem. Sverige erkänner, liksom flertalet andra stater, emellertid inte Jerusalem som Israels huvudstad varför ambassaden är belägen i Tel Aviv.

 

Källa; http://www.swedenabroad.com/pages/general____24372.asp

(Sveriges ambasad i Israel, hoppas Albert ser källan som trovärdig).

 

 

 

Official name: State of Israel (Hebrew: Medinat Yisrael)

Capital: Jerusalem (Yerushalayim)

http://www.science.co.il/Israel-info.asp

(En israelisk sida)

 

 

Jerusalem - the capital of the State of Israel and ancient capital of the Kingdom of Israel. Founded by King David, Jerusalem is sacred to the three principal monotheistic faiths: Judaism, Christianity and Islam.

http://israelvisit.co.il/Jerusalem.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...