Gå till innehåll

Diskussion om fotbollshuliganism!

Spielmann

Recommended Posts

• Svars 129
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Den enda gången du kan åka illa ut är om du råkar klä dig som en ligist, nu tänker ni säkert på en kille med rakad skalle, örhänge och svarta kängor samt bombarjacka. Detta är så fel som det kan bli, nästa gång ni går på en match, titta efter de som har de dyraste och senaste märkena på sig. Det är med större sannorlikhet en av dessa som är med i någon firma än killen med bombarjacka och kängor.

Vad Du säger är alltså att om man klär sig efter modeströmmen med märkeskläder löper man större risk att "åka illa ut". Då ser jag hellre att huliganerna klär sig efter någon sorts mer avvikande dress-code, eller det kanske är helt korrekt att jag bör åka på det pga något klädesplagg :roll:

Nu snackar vi inte Tiger of sweden och J.lindeberg, nu snackar vi t.ex jackor som kostar mer än din finaste kostym, tröjor som inte säljs i sverige. Som om du till exempel går med en burberry keps på en AIK match och står i klacken så kommer iallafall jag titta konstigt på dig...

Eller om du går med en Stone Island jacka på matchdag så kan du räkna med att folk frågar vad fan du håller på med. Om du inte är med i "gänget" det vill säga...

De klär sig ju såhär på grund av att det blir svårare för polisen då. Tänk dig om du va polis, vem skulle det vara lättare att gripa:

1) en kille med rakat hår och pipskägg som går runt med en AIK halsduk knuten runt halsen och nerstoppad i en utochinvänd bombarjacka (de är orangea inuti) och svarta kängor.

eller

2) En kille som går runt med fina kläder som kanske totalt sett kostar halva snutens månadslön.

/Dahlberg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ni inte ens förstår att det påverkar "er" sport så fruktansvärt mycket är ju totalt löjeväckande. Det skulle inte finnas en chans att jag skulle ta med mina barn (har inga ännu, men...) på en fotbollsmatch i dagsläget.

Det beror på att du blivit uppskrämd av mediaskriverierna i ämnet. Jag har varit på en hel del fotbollsmatcher de senaste åren, och nästan alla s.k. högriskmatcher. Jag har varje gång stått i klacken, vilket är den mest riskfyllda platsen att stå på. Om jag minns rätt har jag bevittnat tre bråk:

1) Några väktare kliver rakt in i folkmassan i halvtid och börjar veva. Tror de skulle gripa några som bränt av bengaler. Nu var det inte direkt så att de vevade mot folket som bränt bengalerna, utan mot allt och alla som kom i deras väg, tjejer såväl som 13-åriga killar. Naturligtvis reagerade en del folk på detta och bråk utbröt. Om en vakt omotiverat börjar slå din kompis så ser jag inte det som fel att försvara sig. Nu är det tyvärr så att klacken, oftast på grund av just sådant här agerande av ordningsmakten, ibland är en högriskzon. Men mer om det senare.

2) Ett rätt stort bråk mellan bajens firma och anhängare mot polis och vakter i halvtid. Minns inte hur det började och varför, men så vitt jag vet kom inga oskyldiga till skada, eventuellt någon stackare som råkat komma i vägen för polisens dragna batonger.

3) Ett litet internbråk mellan fans. Typ fem mot fem eller liknande. Gick över rätt snabbt, var nog mest hets.

Grejjen är den att OM du ska stå i klacken SKA du vara medveten om att det finns en risk att råka illa ut. Risken består oftast i att vakter går till attack mot klacken och således hoppar på inte bara det fåtal som gjort sig skyldiga till något, utan vanligt folk som mig och dig som bara vill stödja mitt lag. Då tycker jag att det är bra att det finns folk som står upp och försvarar andra som inte kan/vill/vågar försvara sig. Vad jag vet har det på senare år dock inte varit några bråk ALLS, ens på de värsta högriskmatcherna, där vanligt folk på sittplatsläktaren kommit i kläm. Om det smäller så smäller det i klacken. Är du inte beredd att ta risken att få en batong i huvudet, ja, då har du ca 80% av arenan (sittplats) att se matchen ifrån. Kan garantera att om du går på Bajenmatcher och sitter på sittplats så kommer din son eller du aldrig att råka illa ut (eventuellt får ni lite ont i öronen av det öronbedövande jublet när de grönvita hjältarna, som denna säsong mest uppträtt som horor, kliver ut på plan).

Jag kan inte släppa att du skriver sådär, det här är off topic så det räcker, men är du på riktigt helt jävla dum i huvet? Du är en äcklig medgångssupporter som bara går på derbyn och liknande av det som jag läst, och att sen skriva att Hammarby är "horor", nej, du är inte värd många gruskorn på Söderstadion, var snäll och kom inte tillbaka, inte nu, inte sen, inte någon gång, vi som är där är där för att vi älskar hammarby, inte för att dom vann ett jävla sm-guld och har lyckats hålla sig på övre halvan av tabellen några år irad.

fyfan säger jag bara, kom tillbaks när hammarby vänder i 1:an en gång till och du har fortsatt köpa säsongkort

blesh, du gör mig ledsen på riktigt :cry:

PS. Jag tror många håller med mig som älskar sitt lag, oavsett om dom är gårdare, gnagare, änglar eller guliganer, så beter man sig inte DS.

PS2. Sen att slåss "för sitt lag" gör mig också ledsen, om folk samlas och slåss i gäng bryr jag mig inte om, så länge laget slipper negativ publicitet. DS2

Länk till kommentar

Du är en äcklig medgångssupporter som bara går på derbyn och liknande av det som jag läst, och att sen skriva att Hammarby är "horor", nej, du är inte värd många gruskorn på Söderstadion, var snäll och kom inte tillbaka, inte nu, inte sen, inte någon gång, vi som är där är där för att vi älskar hammarby, inte för att dom vann ett jävla sm-guld och har lyckats hålla sig på övre halvan av tabellen några år irad.

Haha. Du är ju sjukt patetisk. Jag har inte varit på alla matcher, nej, och det beror på att jag inte lyckades fixa säsongskort i klacken. Om jag går på en match vill jag stå i klacken för att stödja mitt lag. Har varit på 2-3 matcher på Östra och ärligt talat, där är det dels inget drag, folk glor typ snett på en om man hamnar i mitten och försöker dra igång något, dels ser man inte ens matchen. De matcher jag kunnat få tag på biljetter till och där inte jobb och annat hindrat mig har jag gått på, resten har jag följt på pubben alternativt via radio om jag varit bortrest. Tyvärr är realiteten sådan att man inte alltid kan gå på alla matcher man velat på grund av tidigare åtaganden.

Om det klassar mig som äcklig medgångssupporter eller inte skiter jag i, skulel bajen åka ner i ettan skulle jag snarare gå på fler matcher än färre. Och varför får jag inte anse att bajenspelarna uppträtt som horor?

Vad fan kallar du förlusten mot Kalmar? Jag tyckte mig se att mer eller mindre hela laget sprang omkring som förvirrade höns som mer tänkte på att inte skada sig inför eventuella proffskontrakt än kämpa till sig en Royal League-plats. Jag vidhåller min åsikt att bajenspelarna alltför ofta denna säsong uppträtt just som horor som skiter i sitt jobb. Att ordvalet kanske är lite starkt är en sak, det kanske hade räckt att kalla dem för sopor.

Jag tycker att både Bajens ledning (anförda av styrelsen) liksom många spelare uppträtt hjärtlöst, viljelöst och orklöst i så många matcher den här säsongen. Visst, det finns undantag som Sulan som kämpar som fan varje match. Men alltför många saknar klubbkänsla och verkar mest tassa omkring och vänta på nästa lönecheck. Om Bajen åkte ut skulle det kanske inte va så illa, då skulle vi bli av med alla som bara är ute efter lönen och inte har någon klubbkänsla och kampvilja.

fyfan säger jag bara, kom tillbaks när hammarby vänder i 1:an en gång till och du har fortsatt köpa säsongkort

blesh, du gör mig ledsen på riktigt

Du verkar urtypen av en sådan som applåderar laget efter att de torskat mot Gefle hemma. Som säger bra spelat men synd trots att laget inte ens kämpat. Som tycker att man bara ska stödja sitt lag, inte kritisera. Du är säkert hatiskt inställd till den nya ramsan som florerat på vissa Bajenforum som är kritisk mot laget. Du säger säkert åt folk att hålla käften när de skriker "din jävla sopa, spring för fan" åt någon som står stilla och stirrar på bollen.

Om ett lag spelar skit ska de ha kritik. Om ett lag inte kämpar ska de ha mycket skit. Våra spelare ska föreställa proffs, de uppträder alltför ofta som viljelösa, hjärtlösa och fega rundningskoner. Kritik ska ges när kritik är förtjänt. Att bara blunda och skita i allt är oerhört illa.

Men du får leva i din rosenrosa värld där allt är fint och gulligt. Jag bryr mig inte det minsta och jag hoppas att jag aldrig träffar dig på Söderstadion heller, vi verkar inte ha personligheter som kommer överrens med varandra.

PS. Jag tror många håller med mig som älskar sitt lag, oavsett om dom är gårdare, gnagare, änglar eller guliganer, så beter man sig inte DS.

Så det är många som håller med om att jag är en äcklig medgånssupporter? Eller att man inte ska kalla sitt lag för negativa saker? Eller vad? Vad fan ska de hålla med om?

Länk till kommentar

Jag förstår fortfarande inte hur du kan anse att dom betett sig som sopor/horor eller vad du nu än vill kalla det, 6:a i tabellen (om jag minns rätt, har inte den bsäta kollen...) är liksom, ja du vet, sjätte bäst i sverige.

Att det bara vore sulan som kämpade kan jag inte riktigt se heller, problemet kanske ligger mer hos linderoth om jag ska vara ärlig, som inte kan få ihop alla dessa otroligt bra spelare till ett bättre lag, tacka vet jag vad Sören Cratz lyckades med för konststycke ;)

En sak, det var innan frukost det andra inlägget, men jag kommer inte direkt ta tillbaks att jag fick känslan tidigare i tråden av att du är en medgångssuporter (det betyder inte att det stämmer eller inte såklart, men det var känslan jag fick) och jag tycker inte att du gjorde mycket för att ändra på den heller.

Du får gärna förklara varför du skulle gå på fler matcher än nu om dom gick ner i ettan, det finns så gott som alltid klackplatser kvar en vecka före matchstart, kan inte vara så svårt att ta sig globen?

Jag anser att publiken (vi) som är där för att stödja laget ska ägna sig åt det, att om laget spelar dåligt, hey, det är faktiskt ganska så många anstälda för att ta hand om den saken, på läktaren, under match, så kan man gott visa spelarna att dom har ens fulla stöd.

Jag går inte och lever i någon drömvärld som du nu försökte måla upp, däremot så kanske en hel del andra människor ska fråga sig ifall dom inte gör det, jag menar, om inte övre halvan räcker, vad var då målsättningen? Guld? En royal leage plats borde ha tagits, om man ser till hur tabelläget faktiskt var, det håller jag med om.

Jag tror nog inte att vi tycker så extremt olika om jag ska vara ärlig, däremot så tog det otroligt hårt att du som hammarbyare kallade laget för horor.

Länk till kommentar

Vården är ju knappast den stora kostnaden i sammanhanget. Det som kostar är den extra polisbevakningen som firmorna tvingar samhället till. Det gäller dels på matcherna, dels utanför. Sant är att det är tämligen ofarligt att gå på match idag, så skulle det knappast vara utan en hel del poliser. Säkert också sant att det finns en del idioter i poliskåren som använder onödigt våld, jag är dock övertygad om att sådant skulle hända betydligt mindre om det inte fanns våldsbenägna element i klackarna. Polisen får ju också använda stora resurser på att bevaka firmorna utanför arenorna. Detta verkar firmorna närmast mysa över när man läser deras sidor, det skulle de knappast göra om de själv riskerade få betala.

Visst kostar det en del med den polisbevakning som finns vid fotbollsmatcher, men det vore synd att lasta firmorna för all den bevakning som finns. Tror du att polisbevakningen skulle vara betydligt mindre om det inte vore för denna lilla klick vi nu pratar om? Gud nej, det är helt enkelt så att dagens fotboll rör upp känslor och det är en del av den allmänna supporterkulturen att ogilla motståndarlagets supportrar. Även om alla bajare inte avskyr gårdare normalt under vardagen så kommer känslorna naturligt fram när det är derbydags och man står utanför arenan och ser sina antagonister omkring en. Polisbevakningen får med andra ord den stora supportermassan stå för.

Värst är ju dock att oskyldiga visst kommer till skada. Några AIK-huliganer spöade ju upp en busschaufför för några år sedan, de har haft slagsmål på pubar där sokyldiga förstås hamnar mitt i smeten och pub-ägarens egendom totalsabbas.

Att några AIK-huliganer spöade upp en busschaufför på sin fritid har knappast något med den svenska ligistscenen att göra. Det finns rötägg överallt och att dra alla över en kam vore ju som vanligt naivt.

Det har du säkert rätt i. Jag tycker detta bara gör det hela mer tragiskt, att de inte kan förstå att de inte bara skadar samhället, fotbollen utan även det Bajen som både du, jag och dom älskar. Ett exempel är situationen på Östra mot MFF 2004. Jag satt på södra, så jag vet ej exakt vad som hände, men man kunde läsa om en hel del hetsande, kastande etc. och en hotfull stämning på den knökfulla läktaren. Den publiksiffran har vi inte varit närheten av på Sös sedan dess, finns förstås många orsaker till detta men jag är övertygad om att en del förstagångsbesökare blev permanent avskräckta att komma igen.

Anledningen till att vi inte varit i närheten av samma publiksiffra igen (bortsett från årets hemmaderby) är att Söderstadion är tokigt utformad. Ståplatsläktare drar alltid till sig supportrar som står bakom en dynamisk läktarkultur vilket ibland skulle kunna skrämma bort besökare (även om jag är övertygad om att antalet bortskrämda besökare är försvinnande litet). Felet är att antalet ståplatser är för stort i förhållande till sittplatserna, vilket tvingar barnfamiljer som lämpligen inte bör hålla till på ståplats att ändå ställa sig där. Får vi en ny, fräsch arena med tillräkligt många sittplatser kan jag nästan garantera att inte en jäkel kommer känna sig bortskrämd.

Vidare får man inte glömma att en dynamisk läktarkultur också lockar mycket folk till matcherna. För visst skulle publiken vara mindre om inte klacken fanns där och skapade atmosfären som trots allt finns?

Länk till kommentar

De är bara att inse faktum. Det handlar inte om att hacka på folk. 80 % av sveriges befolkning ogillar våld. Punkt.

Jaha? 80% av sveriges befolkning ogillar djurgårdens if, jag har ändå full (nåja) förståelse för att folk kan gilla dem ändå. Vad har majoritetens lekmannaåsikt med något att göra?

Vad är det för jämförelser du kommer med?.. När det gäller lag så finns det flera hundra lag i Sverige man kan hålla på, och då hör det till att man ogillar alla andra lag som står ivägen för favoritlaget. (kämpar om platserna). Det betyder nödvändigtvis inte något personligt mot laget. Men när det gäller våld så finns det bara två alternativ. Antingen gillar man det eller inte. Då är det verkligen en ställning man tar mot våldet. Våld/ ickevåld är etik och moral, men vilket lag man håller/ inte håller på i fotboll är en helt annan sak.

Spela roll vilken jämförelse jag drog? Det undrade över är varför 80% som råkar ogilla en sak ska bestämma att resterande 20% inte får ägna sig åt det de vill trots att de som inte är med i leken inte störs av det? Ungefär som om en lågstadieklass på 20 pers har rast. 4 personer vill hoppa hopprep men det får de inte eftersom resterande 16 hade tänkt lira fotboll?

Länk till kommentar

... och vad gäller parre och flibbens konversation vill jag säga att jag håller med er båda, till viss del. Parres ordval när han kallar hela laget för horor känns lite väl bryskt, men jag skulle inte dra mig en sekund för att kalla vissa spelare för mindre snälla saker om anledning fanns. Det är Hammarby jag älskar, inte spelarna som representerar Hammarby (sen är det ju svårt att inte älska många spelare ändå, som ja... Sulan t.ex.).

Vidare tycker jag det är ytterst sällan spelarna ger en anledning att bua ut dem under pågående match. Så länge de kämpar har de mitt fulla stöd, hur uselt de än lirar. Sen finns det ju trots allt miserabla insatser som t.ex. avslutningen kalmar hemma i fjol, när man ser sån inställning i en match med royal leagueplats på spel då ska de fanimej få höra.

Länk till kommentar

Appropå Östra 2004 mot Malmö: det var så jävla fullt på läktaren så man knappt kunde röra sig. Om det var några förstagångsbesökare eller barnfamiljer där så tror jag de drog sig för att återvända till just östra den matchen. Stod för långt bort från MFF-klacken för att bedömma hur allvarligt hetset och kastandet var, vad jag minns var det rätt lugnt, men det var verkligen inte någon "barnvänlig" plats. Östra öht funkar inte för medelsupportern som kanske bara vill se någon match då och då. När jag var där mot Kalmar i år så frös jag nästan ihjäl för att jag stod precis vid någon trappa och det blåste så in i helvete. Inte heller bra för att locka "vanligt" folk att gå på match.

Jag förstår fortfarande inte hur du kan anse att dom betett sig som sopor/horor eller vad du nu än vill kalla det, 6:a i tabellen (om jag minns rätt, har inte den bsäta kollen...) är liksom, ja du vet, sjätte bäst i sverige.

Mina åsikter om säsongen och spelarnas insatser i överlag summeras bäst i följande ord (från bajenfans och svenskafans forum):

Det har alltid varit lite "tabu" att försöka starta ramsor via internet men efter Bajen Fans framgångar med "Gröna och vita" hakar vi på trenden. Det behövs ingen flashig film eftersom alla redan kan melodin - "Vi har aldrig vunnit..." alternativt "Vi ska våldta...".

Håll till godo:

Ni vill åka på semester

inte spela Royal Leauge

koppla av

Ställa skorna in på plan

Lyfta lön av bara fan

å så smajlar ni när vi har åkt på däng....

Du får gärna förklara varför du skulle gå på fler matcher än nu om dom gick ner i ettan, det finns så gott som alltid klackplatser kvar en vecka före matchstart, kan inte vara så svårt att ta sig globen?

Jag är mer av en motgångssupporter. Känns mer relevant att stödja sitt lag när laget kämpar som fan men det ändå går dåligt, när spelarna visar hjärta i varje match och krigar. Ofta gör man detta vid rejält motgång. Naturligtvis blir jag bara glad om det går bra, men men. Denna säsong har jag missat en del matcher för att jag varit bortrest också, jobbet har till stor del förhindrat att bortaresor skulle bli aktuella, samt vissa hemmamatcher. Men visst, jag borde gå på fler matcher, det håller jag med om, däremot så motsäger jag mig kraftigt att jag skulle vara någon form av medgångssupporter.

En royal leage plats borde ha tagits, om man ser till hur tabelläget faktiskt var, det håller jag med om.

Om spelarna skulle ha kämpat som djur i varje match och ligga sist skulle jag inte ha något att invända mot. Skulle alla ha gett allt varje match och vi skulle ligga sist så är det bara att acceptera att vi inte har något i Allsvenskan att göra. Men när dessa spelare vandrar omkring på planen som Bambi på is när man vet vilka löner de lyfter så anser jag att de helt enkelt spottar supportrarna i ansiktet.

Jag tror nog inte att vi tycker så extremt olika om jag ska vara ärlig, däremot så tog det otroligt hårt att du som hammarbyare kallade laget för horor.

Möjligt att mitt ordval kanske var för starkt, men tyvärr så anser jag att det finns ett helt gäng som konstant underpresterar och som verkar mer intresserade av sin månadslön så att de kan gå på kändispremiärer.

Länk till kommentar

Jag håller med om att man inte heller ska bua när de är på plan utan stödja dom fullt ut. Dock tycker jag att man inte ska applådera spelarna efter en skitmatch, och när Gefle leder med 1-0 och spelarna verkar vara totalt ointresserade av att kämpa in en kvittering så är burop i sin ordning.

Kan väl vara att jag på sistone är överdrivet negativ gällande allt möjligt, men jag är oerhört besviken på spelarnas insats och kämpaglöd denna säsong.

Länk till kommentar

Alla människor vill vara nån och har ett visst bekräftelsebehov. Vissa blir politiker, andra pokerproffs och endel fotbollshulliganer. Människan (särkillt i en kommersiell värld) har ett bekräftelsebehov. Mer eller mindre.

Vad vill du säga med det?

Vissa har en vettig sysselsättning, andra inte eller........

Länk till kommentar

.

Spela roll vilken jämförelse jag drog? Det undrade över är varför 80% som råkar ogilla en sak ska bestämma att resterande 20% inte får ägna sig åt det de vill trots att de som inte är med i leken inte störs av det? Ungefär som om en lågstadieklass på 20 pers har rast. 4 personer vill hoppa hopprep men det får de inte eftersom resterande 16 hade tänkt lira fotboll?

Förstår du inte att ett samhälle skulle brytas sönder utan normer och regler. Du kanske tycker att våldtäkt är ok också? Det finns de som gör det.

Jag är ganska liberal men våld är bara så onödigt. Att skapa ett liv runt det tycker jag är väldigt destruktivt och jag tror även att de inblandade mår ganska dåligt i grund och botten. Dessutom så är det troligtvis mer än 80 % som förkastar onödigt våld generellt.

Länk till kommentar

Förstår du inte att ett samhälle skulle brytas sönder utan normer och regler. Du kanske tycker att våldtäkt är ok också? Det finns de som gör det.

Nej, varför i hela friden skulla jag tycka det? Mellan ett box och en våldtäkt finns en ganska väsentlig skillnad; i ett box är båda parterna med på noterna - i en våldtäkt inte. Visst skulle ett anarkistiskt samhälle brytas sönder, men det låter på dig som om min vilja är att huliganer ska springa omkring på stan och slå ner oskyldiga personer. Riktigt så fungerar det ju trots allt inte och kommer aldrig heller göra. I ett box på neutral mark tar inte samhället mer skada än av en boxningsmatch.

Jag är ganska liberal men våld är bara så onödigt. Att skapa ett liv runt det tycker jag är väldigt destruktivt och jag tror även att de inblandade mår ganska dåligt i grund och botten. Dessutom så är det troligtvis mer än 80 % som förkastar onödigt våld generellt.

Vad i hela friden har de flesta människors förkastande av våld med någonting att göra? Jag begär inte att ni ska tycka det är okej att slåss på detta vis. Jag har full förståelse för att ni tycker det är skitdumt att slåss och förstår varför, i de flesta fall tycker jag själv också att det är onödigt. Däremot är jag förundrad varför alla vill bespotta dessa killar på ett så onyanserat sätt och sitta och skrocka på forum om vilka drägg de är. Även om media fått er att tro annat skadar deras intressen knappast oss och samhället mer än gemene man gör dagligen.

Länk till kommentar

Nej, varför i hela friden skulla jag tycka det? Mellan ett box och en våldtäkt finns en ganska väsentlig skillnad; i ett box är båda parterna med på noterna - i en våldtäkt inte. Visst skulle ett anarkistiskt samhälle brytas sönder, men det låter på dig som om min vilja är att huliganer ska springa omkring på stan och slå ner oskyldiga personer. Riktigt så fungerar det ju trots allt inte och kommer aldrig heller göra. I ett box på neutral mark tar inte samhället mer skada än av en boxningsmatch.

Haha, Jag tänkte också använda samma exempel som psykologen... Våldtäkt. Det är inte i stängda lokaler bråken sker utan ute i samhället där vi andra, som ogillar våldet ofta blir påverkade på något sätt. Antingen bara chockade och förbannade eller att man kan komma i kläm. T ex få en glasflaska kastad på sig. Eller få butiken sönderslagen. Tror du verkligen att alla som råkar ut för stryk av dessa snubbar verkligen vill slåss? Dags att vakna! Det kan bero på att man är ett vanligt fan och bär fel tröja på sig. Det betyder inte: "jag bär denna tröja för att jag tycker det är OK att Du ger mig mig styk eller förnedrar mig fysiskt". När det gäller boxning så har man valet att inte gå på matchen eller att byta kanal på TVn. När det gäller såna här bråk så kommer man inte undan! Och det finns knappast läkare och domare som håller koll på situationen. Det går så lätt överstyr och någon kan bli "överdrivet" skadad, t ex förlamad eller blind, för att vara menad som "hobbybråk" som du verkar mena att det handlar om!??

Länk till kommentar

Tror du verkligen att alla som råkar ut för stryk av dessa snubbar verkligen vill slåss? Dags att vakna! Det kan bero på att man är ett vanligt fan och bär fel tröja på sig.

Diskussionen gäller "firmorna", inte vanliga huliganer.

Firmorna har inga lagtröjor på sig, de ger sig inte på folk som har fel tröja, de kastar inga flaskor, de beter sig inte illa på eller nära arenan.

De stämmer möte med likasinnade på avlägsna platser och slåss.

Länk till kommentar

För att gå ännu mer off topic än vad som gjorts i den här tråden historia så måste jag säga att jag håller med parre fullt ut i. Jag fattar verkligen inte folk som vill förbjuda vissa delar av känslospektrat när man går på en hammarbymatch. Jag betalar dyra pengar och sen ska nån jävel stå och säga till mig när jag inte får vara arg?!

När spelarna viker ner sig så totalt som de gjort ett antal gånger i år tycker jag mig ha rätt att säga ifrån. Jag är med och betalar deras löner, nog fan borde jag ha rätt att ställa några krav?

För övrigt gällde hetsen på östra 2004 en mycket osmaklig banderoll som MFF fansen höll upp. Var knappast så att det bara var "huliganer" som reagerade på den....

Länk till kommentar

Muffmull, hänvisar till Elvis svar. Du har helt enkelt gått på bilden som kvällstidningarna målar upp, att det på något sätt skulle vara en fara för gemene man.

Hur är det egentligen, om man går till ett "box" och får gaddarna intryckta efter att man har hoppat på nån bakifrån, tänker man sig då att man kan få samhällets hjälp att laga dem, eller fixar man det på egen hand?

Om någon tar en överdos, ska han då inte få läkarvård? Om du krockar i 140 på motorvägen, ska du då inte få läkarvård? En boxare som skadar sig på match, ska inte han få läkarvård? :?

Länk till kommentar