Gå till innehåll

Diskussion om fotbollshuliganism!


Spielmann

Recommended Posts

Om man nu är så jävla dum i huvet att man nödvändigtvis måste slåss lite så finns det massor av lagliga alternativ att välja emellan. K2 är t.ex. fortfarande tillåtet i Sverige så varför kan inte ni killar som kallar er supportrar göra upp i en riktig boxring istället? Om ni frågar snällt så får ni säkert fotbollströjor på er även där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 129
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Kul killar som firar ett sm-guld med att tjonga tårgas, försöka bränna av nät från målet och slåss med polisen. Herregud säger jag bara... Nåt måste vara fel i skallen på dessa människor. Jag vill se den som försvarar detta beteende. Det skadar ju deras klubb! Hoppas att det blir dryga böter för Djurgården! Visst, synd om laget men de kanske kan ta nya krafttag mot packet som beter sig så här!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul killar som firar ett sm-guld med att tjonga tårgas, försöka bränna av nät från målet och slåss med polisen. Herregud säger jag bara... Nåt måste vara fel i skallen på dessa människor. Jag vill se den som försvarar detta beteende. Det skadar ju deras klubb! Hoppas att det blir dryga böter för Djurgården! Visst, synd om laget men de kanske kan ta nya krafttag mot packet som beter sig så här!

 

Var du där eller?? PAJJAS!!!!

 

SM GUUUULD!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul killar som firar ett sm-guld med att tjonga tårgas, försöka bränna av nät från målet och slåss med polisen. Herregud säger jag bara... Nåt måste vara fel i skallen på dessa människor. Jag vill se den som försvarar detta beteende. Det skadar ju deras klubb! Hoppas att det blir dryga böter för Djurgården! Visst, synd om laget men de kanske kan ta nya krafttag mot packet som beter sig så här!

 

Var du där eller?? PAJJAS!!!!

 

SM GUUUULD!!!

 

HAHAHAHAHA... moget, moget... förväntade mig iofs inget mindre... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du verkligen att alla som råkar ut för stryk av dessa snubbar verkligen vill slåss? Dags att vakna! Det kan bero på att man är ett vanligt fan och bär fel tröja på sig.

 

Diskussionen gäller "firmorna", inte vanliga huliganer.

 

Firmorna har inga lagtröjor på sig, de ger sig inte på folk som har fel tröja, de kastar inga flaskor, de beter sig inte illa på eller nära arenan.

 

De stämmer möte med likasinnade på avlägsna platser och slåss.

 

Läs "en av grabbarna" så ser du att dom gör det.

 

 

K2 är t.ex. fortfarande tillåtet i Sverige så varför kan inte ni killar som kallar er supportrar göra upp i en riktig boxring istället?

 

De är för fega. Att slåss man mot man är ingenting som dessa kärringar vågar.

 

ok, så de vågar slåss mot en 30 mannamobb. Men mötas upp 1 mot 1 är lite för läskigt?? Utmärkt logik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De är för fega. Att slåss man mot man är ingenting som dessa kärringar vågar.

Provokationsförsök misslyckat. :roll:

 

Kul killar som firar ett sm-guld med att tjonga tårgas, försöka bränna av nät från målet och slåss med polisen. Herregud säger jag bara... Nåt måste vara fel i skallen på dessa människor. Jag vill se den som försvarar detta beteende. Det skadar ju deras klubb! Hoppas att det blir dryga böter för Djurgården! Visst, synd om laget men de kanske kan ta nya krafttag mot packet som beter sig så här!

Jag skulle mycket väl kunna ha fel men tvivlar på det när jag säger att slagsmål med polisen knappast var något självvalt från gårdarnas sida. När ett lag säkrar SM-guld är det en naturlig reaktion att planen fylls med supportrar och att allmän feststämning och glädjeyra råder spelare och supportrar emellan. Tro fan att det smäller när någon idiot ställer upp en provokativ polismur mellan läktaren och planen efter slutsignalen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, jag var inte där. Jag var på toppmatchen Landskrona-Sundsvall. :P

 

Jag hörde dock direktrapportering på radion och det är denna jag utgår ifrån. Som jag förstår det hela hade klacken kutat ner på planen efter slutsignalen (vilket ju inte är så konstigt). Efter ett tag gick de flesta upp på läktaren igen. Ett fåtal hade dock dröjt sig kvar i syfte att bränna av souvernir-bitar av nätet ur det ena målet. Då hade ett antal poliser avancerat och dessutom slagit ner en supporter med batong (varför vet jag inte). Efter detta stormades planen mer eller mindre och ett tiotal poliser blev inträngda i ett hörn av planen och i samma veva kastades tårgas.

 

Rätta mig gärna om jag har fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul killar som firar ett sm-guld med att tjonga tårgas, försöka bränna av nät från målet och slåss med polisen. Herregud säger jag bara... Nåt måste vara fel i skallen på dessa människor. Jag vill se den som försvarar detta beteende. Det skadar ju deras klubb! Hoppas att det blir dryga böter för Djurgården! Visst, synd om laget men de kanske kan ta nya krafttag mot packet som beter sig så här!

 

Bränna nät från målet, pitcha planen och plocka lite gräs med hem är helt normala glädjeyttringar efter ett SM-guld. Däremot hade det varit mycket enklare och lugnare om inte snuten hade börjat slå på en kille med sina batonger när han skulle sno några nätmaskor. Istället kan dom skicka räkningen till DIF i efterhand. Det här påminner mycket om hur i alla fall DIFs säkerhet behandlar bengaler. Istället för att låta bengalen brinna ut och sen läggas på marken framför rad 1 så stormar det upp 5-6 anabola-apor mot killen med bengalen som givetvis blir vettskrämd och skickar den framåt för att slippa få stryk. Bengalen slängs iväg och kan hamna var som helst. Det vore mycket enklare och säkrare att identifiera vem som hade en bengal och ta tag i det efter matchen.

 

Bland övrig skadegörelse nämns reklamskyltar som har trampats sönder och det beror på att folk som i sin glädje ville in på gräsmattan var tvungna att ta den vägen för att undvika guljackorna. Men visst, skicka den räkningen till DIF också, inga problem.

 

INGEN inne på arenan slog med polisen! Det blev lite hetsigt efter att någon stjärna hade skickat in en tårgasgranat på snuten utanför spelargången - givetvis är detta helt fruktansvärt med tanke på kravallerna som kunde inträffat, dessutom trodde majoriteten att det var polis som slängt den - men efter att några gjort ett par framstötar mot poliserna lugnade allt ner sig, delvis på grund av att Super-Bo tog över mikrofonen och skrev sig hes åt folket inne på plan.

 

Att sen halvalkisar som Ralf Edström anser att det var kravaller är pinsamt. Såg att gnaget fick 100k i böter. Vi kommer knappast lindrigare undan, med tanke på att det värsta gnagarna gjorde var att dra av ett par bengaler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Bränna nät från målet, pitcha planen och plocka lite gräs med hem är helt normala glädjeyttringar efter ett SM-guld.

 

Jag är väl medveten om detta. Men att kalla det "normalt" kan vi ju diskutera till tidens ände. Det är till exempel helt normalt för en heroinist att göra villainbrott för att finansiera sitt missbruk. Blir inte mer rätt för det.

 

Naturligtvis tycker jag synd om DIF som fotbollsförening pga att de tvingas betala dryga böter för att vissa personer i deras anhängarskara inte kan bete sig som folk. Den positiva effekten med detta kan kanske vara att rötäggen lär sig att de de håller på med skadar deras egen klubb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det värsta gnagarna gjorde var att dra av ett par bengaler.

De klippte väl dessutom av målnäten och släpade upp åtminstone en målram på läktaren... Det enda de inte gjorde var väl att slåss med polis inne på arenan men det berodde ju på att säkerhetsansvariga i Västerås inte var lätt retarderade på samma sätt som gamla ullevis diton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det värsta gnagarna gjorde var att dra av ett par bengaler.

De klippte väl dessutom av målnäten och släpade upp åtminstone en målram på läktaren... Det enda de inte gjorde var väl att slåss med polis inne på arenan men det berodde ju på att säkerhetsansvariga i Västerås inte var lätt retarderade på samma sätt som gamla ullevis diton.

 

Jag kan säga exakt vad "vi" gjorde då jag var där.

 

 

Vi:

 

* Sprang in på planen och grattade spelarna.

* visst bar några bort målburen, men det var för att en läktare inte kunde komma in på planen, iom detta så kunde även de ta maskor från nätet

* vi brände bort nätmaskor från 1 mål.

* ett par rev bort lite av gräsmattan.

 

Alltså: inga slagsmål, ingen hets med publikvärdarna, ingen hets mot polisen (för de va inte på arenan). Bara för att det står "AIK" i tidningen så börjar alla spy galla och hitta på en massa skit, vi var glada och sprang in på planen och grattade spelare och tog ett par saker som minnen, samma som DIFs killar. (vi hade dock ingen tårgas, det var ett prank exklusivt DIF)

 

Spott och spe, må så vara, men var noggran med att inte fara med osanningar som Aftonhoran och sexpressen gärna överdriv... fel jag menar skriver. De som var på plats vet hur det gick till, resten kan bara gissa, och det blir sällan bra gissningar.

 

 

/Dahlberg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va på VSK-AIK matchen, tycker väl inte AIKarnas beteende var nåt att gnälla över, det är klart att supportrarna är glada efter att ha gått upp i Allsvenskan igen, klart dom måste få fira med spelarna.

Sen att dom har sönder nätat på ett mål är väl knappast något att prata om, vad kostar ett nät att ersätta? 25kr?

 

Tråkigt att inte vi VSKare får något att jubla över nångång bara...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jennes, om du har en sån låg tröskel för stöld tycker jag synd om dig...

 

Och om västerås fotbolls förening ringer mig imorgon och säger att dom vill ha ersättning för nätet, jamenvisst, självklart. Jag skickar så mycket dom begär, ingenting kan få mig att ångra min "stöld" för ett minne för livet.

 

Sen får du väl tycka att jag är kriminell.

 

*edit* för vörigt asken så var det ju nära att ni vann, första halvleken va ni det bästa laget. Men sen släppte nervositeten hos grabbarna :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar ju inte om hur mycket ett nät kostar. Och jag skiter även i att det är kriminellt. Jag respekterar att man brinner för sitt lag och har full förståelse för om man vill springa in på plan och fira med spelarna.

 

Det jag stör mig på är den totala oförståelsen för att det faktiskt är fel att t.ex trasa sönder ett nät eller förstöra någonting överhuvudtaget. Argumenten som framhålls går att applicera på en mängd olika saker. Är det ok att göra en stor graffitti-målning mitt i stan för att någon ska få ett minne för livet?

 

Är det ok att jag plockar med mig ett askfat från krogen bara för att jag hade så jävla kul där en kväll och vill ha en souvernir? (jag vet, det finns inga askfat på krogen längre)

 

Är det ok att folk som är på fest hemma hos dig plockar med sig ett par galgar och kanske ett par dricksglas som souvernir? Vaddå? Det kan ju inte kosta mer än 25 spänn? Det skulle alltså vara ok att stjäla från vissa platser men inte andra?

 

Ja, och självklart har jag snattat ett par mellanöl när jag var yngre, har till och med stulit dyrare saker. Jag inser dock att det var jävligt fel och jag ångrar det idag, har inget annat att skylla på än att man var otroligt omogen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda man kan konstatera i denna tråd är att Jannez verkar vara en rätt tråkig kille som aldrig fått inse vilken lycka fotboll kan innebära samt att han verkar tro på varenda ord som kvällstidningarna skriver. Jag var på dif matchen och det som du skriver om att supportrar stormade planen efter att en polis slog en kille samt att de skulle ha trängt in dem i ett hörn är helt felaktigt. Det enda som är sant är det om tårgasgranaten som jag tyvär hamnade i men det är ju inte direkt så att alla djurgårdare tyckte det var kul med en sån här granat, var väl en kille på arenan som tyckte det var kul.

 

(folk hade stomat planen innan polisen började slåss)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev i ett av mina inlägg så hörde jag endast direktrapporteringen från radion. Jag litar helt och fullt på det som ni som var där påstår. Det är inte att springa ut på planen jag sätter mig emot (vilket du kanske inser om du läser igenom hela tråden).

 

Om jag är en tråkig kille eller inte låter jag andra avgöra och det är helt upp till dig vad du vill tycka om mig.

 

Diskussionen handlar inte heller om vem som slog vem först eller vem som trängde in vem i vilket hörn. För mig handlar den här diskussionen om att vissa tydligen tycker att det är ok att idka skadegörelse i vissa sammanhang. Och jag skall upprepa mig så läs det här noga nu: Jag har full förståelse för att man vill springa in på planen när ens lag har vunnit SM-Guld! Det hade jag också gjort! Jag förstår också att man gärna vill ha med sig en souvernir när något så stort händer!

 

Vad jag däremot inte förstår är att man måste förstöra ett mål eller ta så mycket gräs från planen så att den förstörs!

 

Tycker du också att det är ok att sno med sig askfat från krogen? Eller en souvernir (värde ca 25 kr) från en privat fest? Om du svarar ja på dessa frågor är det ju inget att diskutera för då tycker du uppenbarligen att det är helt rätt att stjäla. Svarar du nej på att sno med sig askfat från krogen eller grejer från en privat fest men tycker att det är ok att stjäla lite nät så behöver jag nog inte förklara för dig vari orimligheten i detta ligger.

 

Kan man förresten inte köpa souvernirer på matcher? Ehhh... jo.... man kan nog det va? *ironi*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev i ett av mina inlägg så hörde jag endast direktrapporteringen från radion. Jag litar helt och fullt på det som ni som var där påstår. Det är inte att springa ut på planen jag sätter mig emot (vilket du kanske inser om du läser igenom hela tråden).

 

Om jag är en tråkig kille eller inte låter jag andra avgöra och det är helt upp till dig vad du vill tycka om mig.

 

Diskussionen handlar inte heller om vem som slog vem först eller vem som trängde in vem i vilket hörn. För mig handlar den här diskussionen om att vissa tydligen tycker att det är ok att idka skadegörelse i vissa sammanhang. Och jag skall upprepa mig så läs det här noga nu: Jag har full förståelse för att man vill springa in på planen när ens lag har vunnit SM-Guld! Det hade jag också gjort! Jag förstår också att man gärna vill ha med sig en souvernir när något så stort händer!

 

Vad jag däremot inte förstår är att man måste förstöra ett mål eller ta så mycket gräs från planen så att den förstörs!

 

Tycker du också att det är ok att sno med sig askfat från krogen? Eller en souvernir (värde ca 25 kr) från en privat fest? Om du svarar ja på dessa frågor är det ju inget att diskutera för då tycker du uppenbarligen att det är helt rätt att stjäla. Svarar du nej på att sno med sig askfat från krogen eller grejer från en privat fest men tycker att det är ok att stjäla lite nät så behöver jag nog inte förklara för dig vari orimligheten i detta ligger.

 

Kan man förresten inte köpa souvernirer på matcher? Ehhh... jo.... man kan nog det va? *ironi*

 

Att stjäla nånting för 25 kr från en privatperson på en fest som varar kanske i 5-6 timmar. rätt?? Nej, här drabbar det direkt en privatperson. Denne får dessutom svårt att få tillbaka sin stulna sak även om han polisanmäler det. Dessutom så tycker jag att det är en ganska löjlig jämförelse. Festen håller på i kanske 6 timmar, här har vi gått och följt ett lag i nästan ett år!!!

 

Stjäla en sak från krogen. rätt? Minne från kvällen?? vafan, dra över en tjej så minns du det istället. Och som ovan så är festen kanske bara igång i 6 timmar, ingen större tidsrymd att minnas alltså.

 

Stjäla en bit av ett nät på en fotbollsplan när laget gått upp en serie/vunnit sm guld. rätt?? kanske inte, men här drabbar det inte enskilda personer och dessutom så fick AIK böter på 100´000 som lär ersätta planen och nätet 10ggr om. Jag tror att de flesta var rörande överrens om att vi skulle få böter när vi stormade planen, det fick vi oxå och VSK kommer att få ersättning för nätet. Och som sagt, här var det snack om något som vi har längtat efter i nästan ett år. När det sedan slår in så tycker jag att en souvenir kan vara på sin plats.

 

 

för övrigt så sålde dom inte souvenirer på arenan/vid arenan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att stjäla nånting för 25 kr från en privatperson på en fest som varar kanske i 5-6 timmar. rätt?? Nej, här drabbar det direkt en privatperson. Denne får dessutom svårt att få tillbaka sin stulna sak även om han polisanmäler det. Dessutom så tycker jag att det är en ganska löjlig jämförelse. Festen håller på i kanske 6 timmar, här har vi gått och följt ett lag i nästan ett år!!!

 

Det du stjäler från företag/stat drabbar i slutändan konsument/skattebetalare. Behöver nog inte förklara hur detta hänger ihop. Och det gäller inte bara nätet utan allt annat som förstörs under fotbollsmatcher, misshandel, extra polisbevakning osv. Detta har vi varit inne på och jag pekar inte ut enskilda lag här.

 

Stjäla en sak från krogen. rätt? Minne från kvällen?? vafan, dra över en tjej så minns du det istället. Och som ovan så är festen kanske bara igång i 6 timmar, ingen större tidsrymd att minnas alltså.

 

Det är väl minnet i sig som är det viktiga? Hade du försökt sno med dig nät även om laget hade åkt ur?? "Dra över en tjej så minns du det istället." Köp en mössa eller en halsduk så minns du det istället.

 

Stjäla en bit av ett nät på en fotbollsplan när laget gått upp en serie/vunnit sm guld. rätt?? kanske inte, men här drabbar det inte enskilda personer och dessutom så fick AIK böter på 100´000 som lär ersätta planen och nätet 10ggr om. Jag tror att de flesta var rörande överrens om att vi skulle få böter när vi stormade planen, det fick vi oxå och VSK kommer att få ersättning för nätet. Och som sagt, här var det snack om något som vi har längtat efter i nästan ett år. När det sedan slår in så tycker jag att en souvenir kan vara på sin plats.

 

Ok, så du tycker att det är värt att laget får betala böterna för att du ska få med dig en bit nät? Det är upp till dig men jag tror de allra flesta tycker att det är lite väl...

 

Nåja, vi verkar inte komma nånvart här. Nån annan kan mer än gärna få sista ordet, för min del är diskussionen avslutad. Ha det så kul på fotbollsmatcherna alla fans, vilket lag ni än håller på! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...