Gå till innehåll

Diskussion om fotbollshuliganism!


Spielmann

Recommended Posts

  • Svars 129
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

vad är DFG?

 

Djurgårdens Fina Grabbar - Djurgårdens fotbollsfirma.

 

Juan:det är en Ligistfirma, inte en huliganfirma...

 

*edit* Och för övrigt om han sa det på TV så har jag ytterst stor respekt för honom, det är inte lätt att erkänna en sån sak. It takes cojones...

 

Håller med till fullo, har han erkänt det i TV så bör man visa respekt, att han inte håller på med det längre inser antagligen att han mognat, att han nämner det i TV att han inte vill visa att det var förrut och inte få andra att bli som han var när han var ung.

 

Det kan för övrigt inte vara lätt att växa upp på östermalm och heta Kent Lennert, då måste man ta till knytnävarna för att inte bli retad! 8-)

 

Ken är väl snarare uppvuxen på Södermalm i Stockholm. Men jag tycker det börjar bli lite patetiskt att man tycker sig ha rätt att häckla en snubbe som gjort mycket bra för pokern i Sverige.

Ok om ni tycker att han är en dålig kommentator, det finns dåliga fotbollskommentatorer också. Men i Ken's fall börjar det gå lite långt. Är det ett långskott att i Sverige kunna uppskatta en person som når framgång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda som stör mig med dessa firmor är att det går åt skattemiljoner varje år till att ta hand om de ligister som blir skadade i dessa bråk. Den som är med i leken får leken tåla. LÅT DOM LIGGA!

 

Inte så mycket pengar i det stora hela... Tex om man jämför med de åtskilliga miljarder det kommer kosta med flyktingamnestin... hip hip hurra för staten......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda som stör mig med dessa firmor är att det går åt skattemiljoner varje år till att ta hand om de ligister som blir skadade i dessa bråk. Den som är med i leken får leken tåla. LÅT DOM LIGGA!

 

Inte så mycket pengar i det stora hela... Tex om man jämför med de åtskilliga miljarder det kommer kosta med flyktingamnestin... hip hip hurra för staten......

 

vad....logiskt. inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ken är väl snarare uppvuxen på Södermalm i Stockholm. Men jag tycker det börjar bli lite patetiskt att man tycker sig ha rätt att häckla en snubbe som gjort mycket bra för pokern i Sverige.

Ok om ni tycker att han är en dålig kommentator, det finns dåliga fotbollskommentatorer också. Men i Ken's fall börjar det gå lite långt. Är det ett långskott att i Sverige kunna uppskatta en person som når framgång?

 

Jag uppskattar och glädjs med många framgångsrika människor. Men Ken vet ju över huvudtaget inte vad ödmjukhet är, och när han snackar om att "Nej jag är minsann bara självsäker och tror på mig själv i största allmänhet" så är det ju bara bullshit, man kan väl tro på sig själv och även vara ödmjuk? Lite lagom kaxighet kan vara roligt, sådant kan gå igenom TV-rutan men en sådan som Ken är ju bara störande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar roll om han ar/har varit fotbollshuligan. Folk har alltid gillat att fajtas med varandra, och jag antar (jag har aldrig gillat att slass) att det ar bra mycket roligare att slass i stora gang mot andra likasinnade. Det ar ju inte direkt nagra oskyldiga som kommer till skada vid firmabrak, sa lat dom halla pa om de kanner for det.

 

Nu vet jag inte om detta rykte stammer, dock har jag hort det fran ganska manga hall sa helt osannolikt ar det inte. Ken har val sagt att han tranar kampsport, och var battre fa utlopp for ens skills an ute pa gatan? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag tycker det börjar bli lite patetiskt att man tycker sig ha rätt att häckla en snubbe som gjort mycket bra för pokern i Sverige.

Klart man har rätt att häckla folk lite så länge man håller sig inom rimliga gränser.

 

En sak som jag har väldigt svårt att se är att Ken skulle gjort mycket bra för pokern i Sverige. Hur sjutton då?

 

Jag kan lätt se att pokern i Sverige gjort mycket bra för Ken och att han kunnat tjäna mycket pengar på pokerexplosienen. Men han är knappast någon som helst bidragande orsak till den och har rimligen inte hjälpt särskilt många svenska spelare att tjäna pengar. Snarare tvärtom eftersom han är en ganska stark vinnare vad jag förstått.

 

"Bra för poker" är överlag rätt mycket av ett bullshituttryck vad jag märkt. Mestadels så verkar det användas för att säga något snällt om någon utan att vara specifik eller så används det för att rättfärdiga något som man själv vill.

 

Ok om ni tycker att han är en dålig kommentator,

Är det någon som tycker det? Han var väl rätt bra vad jag kommer ig

 

Är det ett långskott att i Sverige kunna uppskatta en person som når framgång?

Finns väl ingen anledning att uppskatta en person som uppnått framgång bara för den sakens skull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda som stör mig med dessa firmor är att det går åt skattemiljoner varje år till att ta hand om de ligister som blir skadade i dessa bråk. Den som är med i leken får leken tåla. LÅT DOM LIGGA!

 

Inte så mycket pengar i det stora hela... Tex om man jämför med de åtskilliga miljarder det kommer kosta med flyktingamnestin... hip hip hurra för staten......

 

Eller vad det kostar att betala skolgång, sjukvård, etc för personer som sprider förrvirrade främlingsfientliga tankar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar egentligen bara en enda sak, varför har alla alltid så enormt mycket emot riktiga fotbollsligister? Tiden när oskyldiga människor kom i kläm är över och det är ytterst sällan fotbollsevenemangen ens påverkas av de box som finns (Peking - DIF i cupen 2004 var ett undantag, derbyt mellan Bajen och gnaget förra året stördes av småkids som ville vara häftiga, inte äldre grabbar som lever ut ligistrollen).

 

Varför ska man inte visa folk respekt bara för att de på fritiden tycker om att slåss mot likasinnade? Det finns få som lägger ner så mycket tid och bryr sig om sitt lag som dessa, så pouplärt kallade, huliganer.

 

Överhuvudtaget är det trist att folk tar åt sig allt som skvallerpressen skriver om fotboll och supporterkultur. På TV sitter kommentatorer och gråter ut när bengaler tänds på läktarna och om bajarna råkar be gnaget dra åt helvete alternativt skandera något så grovt som "domarskandal", ja då jävlar är det hus i helvete. Jag vet inte hur det är i andra lag, men nuförtiden buar halva publiken på bajens matcher när pyroteknik tänds, trots att få, om ens några, egentligen kan säga emot att det är underbart vackert och skapar en ny dimension i fenomenet fotbollsmatch, med allt vad det innebär. Hat, likväl som kärlek, ingår i fotboll och så är det med det. Seså, sluta agera reklampelare åt AB med rosa band och sluta ta åt er allt skit de säger.

 

Det där var utan tvekan, och utan undantag, det mest idiotiska jag någonsin läst på detta forum, och då är ändå konkurrensen stenhård på den fronten.

 

Människor runtomkring kommer defacto till skada vid dessa bråk. Råkar nu inte oskyldiga ut för den abnorma idiotin att samlas för att spöa skiten ur varandra av anledningar som de förmodligen själva inte har en aning om, så är det krögares fönster/inredning som blir till vedeld.

 

Som andra tidigare skrivit så kostar det pengar, för allmänheten, då de troglodyter som är ute och pucklar på varandra behöver läkarvård. Polisinsatsen, som inför derbymatcher, är enorm, kostar offantligt mycket pengar.

 

Tryggheten för medelsvensson som vill se en bra fotbollsmatch förstörs och många drar sig från att gå på derbyn av den enkla anledning av att de känner sig otrygga pga ovan nämnda minioritet.

 

Sammanfattningsvis. De stackars hederliga legisterna som inte vill annat än att sprida glädje omkring sig med sina små upptåg kostar samhället pengar. Pengar som skulle kunna användas till roligare saker. Huliganerna skapar dålig stämning och skulle dessa "individer" ta sig ur sin lilla trånga bubbla och se detta objektivt så skulle de kanske, förhoppningsvis, om det finns någon som helst liten gnutta intelligens kvar innanför det hölje som de har kepsen på, förstå detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan lätt se att pokern i Sverige gjort mycket bra för Ken och att han kunnat tjäna mycket pengar på pokerexplosienen. Men han är knappast någon som helst bidragande orsak till den och har rimligen inte hjälpt särskilt många svenska spelare att tjäna pengar. Snarare tvärtom eftersom han är en ganska stark vinnare vad jag förstått.

Nu är du väl lite elak? Ken är som alla andra proffs inom pokern, han gör pengar på folk som inte kan spela på samma nivå som han. Du är likadan, liksom alla andra proffs på Pokerforum.

 

Ken är agerar utifrån egoistiska motiv när han försöker locka spelare, han behöver dem för att ha folk att vinna pengar från. Om folk samtidigt har trevligt när de ger bort sina pengar så är väl bara det bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mkt text.

 

Det där var utan tvekan, och utan undantag, det mest idiotiska jag någonsin läst på detta forum, och då är ändå konkurrensen stenhård på den fronten.

 

Människor runtomkring kommer defacto till skada vid dessa bråk. Råkar nu inte oskyldiga ut för den abnorma idiotin att samlas för att spöa skiten ur varandra av anledningar som de förmodligen själva inte har en aning om, så är det krögares fönster/inredning som blir till vedeld.

 

Som andra tidigare skrivit så kostar det pengar, för allmänheten, då de troglodyter som är ute och pucklar på varandra behöver läkarvård. Polisinsatsen, som inför derbymatcher, är enorm, kostar offantligt mycket pengar.

 

Tryggheten för medelsvensson som vill se en bra fotbollsmatch förstörs och många drar sig från att gå på derbyn av den enkla anledning av att de känner sig otrygga pga ovan nämnda minioritet.

 

Sammanfattningsvis. De stackars hederliga legisterna som inte vill annat än att sprida glädje omkring sig med sina små upptåg kostar samhället pengar. Pengar som skulle kunna användas till roligare saker. Huliganerna skapar dålig stämning och skulle dessa "individer" ta sig ur sin lilla trånga bubbla och se detta objektivt så skulle de kanske, förhoppningsvis, om det finns någon som helst liten gnutta intelligens kvar innanför det hölje som de har kepsen på, förstå detta.

 

Jag undrar hur många av huliganerna som fattar hur vilsna de är på en skala. Förhoppningsvis så mognar de och blir män när de kommer upp i medelåldern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är du väl lite elak?

Det var jag väl inte? Jag har svårt att se att Ken har gjort någon nytta för pokern i Sverige, vad nu det betyder. Om man ser det till att få in fler spelare så kanske han har haft någon liten effekt, men jag tror den är rätt betydelselös i det stora hela. Om man ser det till att öka snitt-EV:et för de svenska spelarna så tror jag att han inte gjort något alls åt något håll.

 

Ken är agerar utifrån egoistiska motiv när han försöker locka spelare, han behöver dem för att ha folk att vinna pengar från. Om folk samtidigt har trevligt när de ger bort sina pengar så är väl bara det bra?

Jag tycker absolut inte att han gjort något fel, jag håller bara inte med om att han gjort någon särskild nytta för spelarkollektivet i Sverige. Sen kanske det finns information som jag inte är medveten om.

 

Men som sagt, det är ett ganska luddigt begrepp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med risk för att spä på off-topicdebatten ytterligare. Men jag kan konstatera att uppgörelser mellan fotbollsfirmor två mil från arenan knappast skrämmer bort "vanliga" supportrar från att gå på derbymatcher etc. Tvärt om så har det blivit betydligt säkrare för svenssons att gå på derbyn då oroligheterna har minskat dramatiskt på och omkring arenorna.

 

Vad gällande sjukhuskostnader för skador orsakde av fotbollsrelaterat våld så utgör skador orsakade av piketpolisens vevande den överlägset största anledningen till sjukhusbesök efter ett stockholmsderby. Givetvis så orsakar fotbollsligisterna skador på både person och direkt/indirekt även på det ekonomiska planet. Men det skadar ju inte att föra en objektiv debatt i ämnet.

 

Så nu får ni fortsätta att prata om Ken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ag undrar hur många av huliganerna som fattar hur vilsna de är på en skala. Förhoppningsvis så mognar de och blir män när de kommer upp i medelåldern.

 

Är de lika vilsna som alla skaror av människor som tror att det går att i längden plussa på poker?

 

Bara för att det är populärt att hacka på folk som gillar att slåss med varandra betyder det inte att det är rätt. Dessutom är de s.k. huliganerna ofta de som stödjer sitt lag till max, som åker på alla bortaresor såväl i fotboll, hockey som andra obskyra sporter. De ser till lagets bästa bortom ekonomisk vinning som verkar allenarådande inom modern idrott idag, då särskilt inom fotbollen.

 

Att jag själv varken har lust, ork eller vilja att slåss i gäng gör inte att jag inte kan försvara de s.k. huliganerna mot onynsaerade påhopp från besserwissers som tror sig veta vad det handlar om (t.ex. Aftonhoran).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte hur vissa av er kan försvara ett beteende som går ut på våld och störande av frid. Helt vanvettigt! Lika bra att skapa ett isolerat anarkist samhälle där de moderna barbarerna får bo så får de klara sig bäst de vill utan att störa "vårt" samhälle.

 

Kort och gott så har inte våld i vårt samhälle att göra över huvud taget.

 

Att ni inte ens förstår att det påverkar "er" sport så fruktansvärt mycket är ju totalt löjeväckande. Det skulle inte finnas en chans att jag skulle ta med mina barn (har inga ännu, men...) på en fotbollsmatch i dagsläget.

 

Sedan så spelar det väl ingen roll om vad Kens förflutna är? Det är ju riktigt strongt att komma tillbaka från "dräggskaran" in till det civiliserade samhället igen och hitta alternativa sätt att uttrycka aggression.

 

Hur skoj skulle det vara om alla dömde folk hur de var som tonåringar och alla misstag de gjort? Nä vet ni vad!

 

Ha det ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ag undrar hur många av huliganerna som fattar hur vilsna de är på en skala. Förhoppningsvis så mognar de och blir män när de kommer upp i medelåldern.

 

Är de lika vilsna som alla skaror av människor som tror att det går att i längden plussa på poker?

 

 

Och du tror inte det alltså? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ni inte ens förstår att det påverkar "er" sport så fruktansvärt mycket är ju totalt löjeväckande. Det skulle inte finnas en chans att jag skulle ta med mina barn (har inga ännu, men...) på en fotbollsmatch i dagsläget.

 

Det beror på att du blivit uppskrämd av mediaskriverierna i ämnet. Jag har varit på en hel del fotbollsmatcher de senaste åren, och nästan alla s.k. högriskmatcher. Jag har varje gång stått i klacken, vilket är den mest riskfyllda platsen att stå på. Om jag minns rätt har jag bevittnat tre bråk:

 

1) Några väktare kliver rakt in i folkmassan i halvtid och börjar veva. Tror de skulle gripa några som bränt av bengaler. Nu var det inte direkt så att de vevade mot folket som bränt bengalerna, utan mot allt och alla som kom i deras väg, tjejer såväl som 13-åriga killar. Naturligtvis reagerade en del folk på detta och bråk utbröt. Om en vakt omotiverat börjar slå din kompis så ser jag inte det som fel att försvara sig. Nu är det tyvärr så att klacken, oftast på grund av just sådant här agerande av ordningsmakten, ibland är en högriskzon. Men mer om det senare.

 

2) Ett rätt stort bråk mellan bajens firma och anhängare mot polis och vakter i halvtid. Minns inte hur det började och varför, men så vitt jag vet kom inga oskyldiga till skada, eventuellt någon stackare som råkat komma i vägen för polisens dragna batonger.

 

3) Ett litet internbråk mellan fans. Typ fem mot fem eller liknande. Gick över rätt snabbt, var nog mest hets.

 

Grejjen är den att OM du ska stå i klacken SKA du vara medveten om att det finns en risk att råka illa ut. Risken består oftast i att vakter går till attack mot klacken och således hoppar på inte bara det fåtal som gjort sig skyldiga till något, utan vanligt folk som mig och dig som bara vill stödja mitt lag. Då tycker jag att det är bra att det finns folk som står upp och försvarar andra som inte kan/vill/vågar försvara sig. Vad jag vet har det på senare år dock inte varit några bråk ALLS, ens på de värsta högriskmatcherna, där vanligt folk på sittplatsläktaren kommit i kläm. Om det smäller så smäller det i klacken. Är du inte beredd att ta risken att få en batong i huvudet, ja, då har du ca 80% av arenan (sittplats) att se matchen ifrån. Kan garantera att om du går på Bajenmatcher och sitter på sittplats så kommer din son eller du aldrig att råka illa ut (eventuellt får ni lite ont i öronen av det öronbedövande jublet när de grönvita hjältarna, som denna säsong mest uppträtt som horor, kliver ut på plan).

Det är ju riktigt strongt att komma tillbaka från "dräggskaran" in till det civiliserade samhället igen och hitta alternativa sätt att uttrycka aggression.

 

Vad jag vet så är de flesta huligangrupperingar ett tvärsnitt från samhället i stort - överklass, it-miljonärer, datatekniker, lagerarbetare, knarkare etc i en allsköns blandning.

 

Du har inget att oroa dig över att gå på fotboll. Du kan sitta på sittplats hela ditt liv utan att något händer. Du kan stå i klacken och vara 95% säker på att inget händer hela livet heller, men där kan du ha oturen att råka komma i vägen för ett batongslag då och då.

 

Den enda gången jag blivit slagen i samband med att jag gått på match hände när jag var typ 16. Var på väg hem från Råsunda efter ett derby, hade väl käkat eller nått efteråt så jag var lite sen. Kommer ner i tunnelbanan. Polisen var ruskigt aggressiv. Går mot rulltrappan i vanlig takt när plötsligt snuten kommer rusande bakifrån och mer eller mindre föser mig i riktning rulltrappan. Jag gör inget motstånd, men när jag väl kommer till trappan valde den medkännande polismannen att ge mig två batongslag på benen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ni inte ens förstår att det påverkar "er" sport så fruktansvärt mycket är ju totalt löjeväckande. Det skulle inte finnas en chans att jag skulle ta med mina barn (har inga ännu, men...) på en fotbollsmatch i dagsläget.

 

Jag kan sätta 100 spänn på att du:

1. Inte bor i Stockholm alternativt är nyinflyttad.

2. Inte brukar gå på fotboll överhuvudtaget

3. Läser mycket kvällstidningar

 

Kan du svara ärligt om jag har rätt.

 

Tack på förhand. / O

 

p.s jag försvarar inte ett generellt bruk av våld och förstörelse. Men jag är för en sansad debatt i ämnet. De flesta som yttrar sig i denna fråga har inte en jävla aning om vad det hela handlar om och ägnar sig åt att cementera förlegade och förutfattade meningar om hur fotbolsrelaterat våld ser ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Jag bor i Solna

2. Nej jag går inte och kolla på fotboll längre.

3. Jag läser aldrig kvällstidningar.

 

Ja ok, call me crazy att jag fördömmer all form av våld, hur oskyldig du må tycka att den är. Så fort era upptåg och idéer utsätter EN ENDA oskyldig människa har det gått alldeles för långt och det ska inte accepteras. Oavsett hur fredligt du tycker er våld är.

 

Förresten, vad har det för betydelse om jag bor i stockholm eller inte? Tycker du att alla stockholmare accepterar hulliganer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ni inte ens förstår att det påverkar "er" sport så fruktansvärt mycket är ju totalt löjeväckande. Det skulle inte finnas en chans att jag skulle ta med mina barn (har inga ännu, men...) på en fotbollsmatch i dagsläget.

 

Jag kan sätta 100 spänn på att du:

1. Inte bor i Stockholm

2. Inte brukar gå på fotboll överhuvudtaget

3. Läser mycket kvällstidningar

 

Kan du svara ärligt om jag har rätt.

 

Tack på förhand. / O

 

p.s jag försvarar inte ett generellt bruk av våld och förstörelse. Men jag är för en sansad debatt i ämnet. De flesta som yttrar sig i denna fråga har inte en jävla aning om vad det hela handlar om och ägnar sig åt att cementera förlegade och förutfattade meningar om hur fotbolsrelaterat våld ser ut.

 

Men lyssna på dig själv: "..förlegade och förutfattade meningar om hur fotbolsrelaterat våld ser ut."

 

Nej, jag har inte varit med om så många fotbollsrelaterade mass-slagsmål, men de som på fullaste allvar försöker få en nyanserad debatt i detta ämne genom att försvara skiten saknar enligt mig all förmåga till att se objektivt på det hela.

 

Det finns inget förskönande med våldet. Att ens försöka lyfta fram det i något sorts medialt ljus för att försöka försköna och legitimisera det med argument som "en sansad debatt i ämnet" tyder ju på än mer inskränkthet.

 

Berätta för mig hur en "sansad" debatt i ämnet som inte handlar om cementerade fördomar ser ut, tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har inte varit med om så många fotbollsrelaterade mass-slagsmål, men de som på fullaste allvar försöker få en nyanserad debatt i detta ämne genom att försvara skiten saknar enligt mig all förmåga till att se objektivt på det hela.

 

I en debatt kan man ha två utgångspunkter:

 

1) Man lyssnar till den andra sidans argument och försöker föra en konstruktiv dialog kring ett aktuellt ämne.

2) Man utgår från en förutfattad mening och vägrar lyssna på något argument som går emot denna förutfattade meningar genom att använda sig av argument såsom "(...) saknar (...) all förmåga till att se objektivt på det hela".

 

Det är ganska så enkelt att se vilken debatt som kan vara intressant, och vilken som urarter till en pajkastning á la "du tänker som Hitler".

 

Jag varken försvarar eller fördömmer huliganerna och massvåld, dock ser jag inget direkt moraliskt fel med att slåss mot likasinnade. Det är dock viktigt att ta hål på myter om att det skulle vara farligt att gå på fotboll och liknande, myter som skapats och livnärts av en upplagekåt kvällspress.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...