Gå till innehåll

PRG: Allt om Poker Tracker! #2


Animaniac

Recommended Posts

Passar på att göra om denna tråd till Allt om PT del #2! :)

 

Tråden handlar alltså om allt som har med Poker Tracker (PT) att göra.

 

En mini FAQ med några bra länkar:

 

* PT stödjer följande pokersajter - läs mer

 

* Vanliga frågor kring PT för Hold'em - läs mer

 

* Vanliga frågor kring PT för Omaha - läs mer

 

* PT har även ett eget forum som är mycket bra - läs mer

 

Enjoy! :)

 

- QoS

 

Och nu till Animaniac fråga om PT. :)

 

-----------------------------------------------------------

 

Passar

 

Hallå,

 

Ja, nu sitter man här med en databas som börjar bli ohanterlig och dessutom mer eller mindre felaktig eftersom min spelstil både har förändrats (har blivit altmer slaskig) och utvecklats till det bättre. Eftersom allt gammalt finns kvar i databasen så ser jag ju inte riktigt hur dagens data ser ut.

 

Så, lösningen på detta borde ju vara enkel: Ta bort databasen, börja om på ny kula!

 

Visst, och det är där min fråga kommer in i bilden: hur gör man det? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 1,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Du har tre alternativ:

 

a) Antingen ny databas, går lätt att fixa.

 

b) så fortsätter du med gamla och så ställer du in i preference närifrån du vill se din data.. typ från 04/05 eller vad du nu tycker är lämpligt

 

c) ta bort de händer du inte vill ha kvar (purge)

 

Ah, ok. Tar mig en kik på det när jag kommer hem, tack för svaret :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Animaniac, om databasen inte blivit ohanterligt stor så använd preference alternativet, du går in i preference, väljer datum från när du vill studera dina stats osv..

 

SweCyrus, vänligen utveckla din fråga lite för jag vet inte om jag förstår vad ditt problem är. Gå in i preferences och ändra enligt dina önskemål och tryck på general info tabben...

 

Dagens PT-tips

 

Många där ute som egentligen bara har PT till att kolla ett par basics stats om hur man spelar eller följa hur det gått i respektive session osv, någon kanske använder det till hud, någon som använder det lite mer frekvent kanske kollar in händer och ser hur mycke/ofta man raisar och försöker jobba med sin aggressivitet etc. Här är en enkel procedur som kan hjälpa många och som inte tar så lång tid.

 

Efter varje session (eller före nästa), spela upp de 10 största förlorarna och skriv notes på handen/erna eller någon motståndare. Kan man täppa till en eller två av sina läckor ändras resultatet dramatiskt över tiden. Många som beskyller oturen för sitt svaga resultat kommer hitta ett par händer där justeringar hade gett helt annat utfall. Svag betting, över bettande, dra dött osv

 

Hur?

Gå in i Game notes under den senaste dagen (välj dag under preference tabben), tryck på "get all", tryck i "net"-kolumnen (eller BB, spelar du olika nivåer väljer du kanske BB istället) så att du har de förlorande händerna från dagen. Dubbelklicka på handnumret (blå länk), playback this hand, ställ in playbacken enligt önskemål (autoplay, known hole cards, secs between hands). Sen är det bara att trycka play. Vill man kolla in win % så kan man göra det, skriva en notis i handen som man kanske bör tänka på osv (kom ihåg att pausa och savea om ni har autoplay på). Använd "summa" tecknet för att få upp stats på spelare.

 

Även om ni är vinnare och jäkligt duktiga kommer ni hitta intressanta händer här det lovar jag. Vissa händer kan man inte göra något åt, andra kan man.

 

Möjligheterna är ganska stora för att ställa in vilka händer du vill kolla på, turn-spel, river-spel, hur mycke tid man lägger ner här är högst personligt men att bara kolla på de 10 värsta händerna kan man komma rätt långt på, är de alla olycksfall i arbetet, well då tappar man inte onödigt med pengar i den änden iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag spanar på statistiken i PT ser jag att jag går gigantiskt back på par, dock inkluderar detta varenda par, även de som jag kastar utan att blinka, om jag fattat det rätt. Det borde då vara ganska normalt att gå back på par, med tanke på att man viker väldigt många underpar, mittpar osv, framförallt på 10-bord som jag spelar på då det som regel är 3-4 spelare i varje pott... Dock har jag katastrofala siffror på par och undrar om det finns något bra sätt att filtrera den statistiken, t.ex bara se resultatet på toppar, överpar, par som jag gått till showdown med osv... Har ni några tips om vettigt PT-användande för att få koll på den statistiken?

 

EDIT: Ytterligare en fråga: Finns det någon möjlighet att hitta statistik för olika sorters drag? Jag menar inte draghänder preflop utan stegdrag, färgdrag osv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trexter - du kan gå in i Game notes, (välj först period i preferences) tryck get all, och använd filter uppe till höger där du kan sätta hur minimum rake i handen, tryck filter och vips har du fått upp hur många händer du har som är raked (siffran står någonstan i mitten, typ 1018 of 4728 games displayed (3708 filtered).. då är alltså 1018 händer raked händer...

 

Sen beror kravet på rake vilken sida du spelar på, alla händer som är raked behöver inte vara "raked hands" enligt den bonus du antagligen clerar eller vad du nu gör...

 

Staahla - jag antar att du menar par under "misc. Stats" och inte pockets. Det är som du säger helt normalt att gå minus på par, eftersom det inkluderar händer som blir lägsta par osv, du kan enkelt ta och kryssa i "show only hands that were not folded" (uppe till höger) är du minus ändå så synar du ner för ofta med paren (troligen är du + där).

 

Det lilla röda s:et som finns lite överallt i PT betyder sort, vilket gör att du kan sortera händerna enligt olika önskemål. Titta på clr tex (call on river), dvs när du sitter där med ditt par och inte vet eller BRR (bet on river) osv osv...

 

För att återknyta till tipset från igår kan du göra liknande här, markera önskad tidsperiod (i preference) , markera one pair raden, tryck på "Net" så får du upp de PAR du har förlorat mest med.. gå igenom önskat antal, du kommer hitta läckor garanterat... har inget med statistiken att göra men du kommer lära dig ...

 

Personligen har jag tex senaste veckan en AK mot AA (flop K), JJ mot TJ, QQ mot KQ som de händer jag förlorat mest med i den här par-kategorin, alla till river och alldeles för dyrt.

 

Har du omformat din databas till SQL kan du även gå in och skriva "frågor" enligt eget önskemål, då föreslår jag att du kollar på PT-forumet för inspiration.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Staahla - ;)

 

Tips - Continuation bets

(syftar på uppföljningsbets, mer utförligt beskrivna i HoH, diskussionen i HoH riktar sig främst till NL/PL).

 

Välj önskat urval av händer i Preferences. General info - > Filters -> PFR "Any raise" och PFR -Action on flop "raised" och "bet". (döp gärna dina filter som du gör då och då så kan du lätt använda dom igen). Så då har du alla händer du har raisat preflop med och som du har Bet/raisat efter flop.

 

Siffror du vill kolla på här är, du kan kolla på snitt för alla händer eller individuella händer:

 

Win % - Andel vinster

W$WSF - % av gångerna du vann pengar när du såg flop med denna handen

RFI - % av gången du har raisat när du var första att komma in i poten med handen

WtSD - % som du gick till showdwon när du såg flop med handen

W$SD - % som du vann pengar när det blev showdown

 

Totalt bör man ha hyfsat hög win %, och "positiva" värden totalt då du är aggressiv och skall vara vinnande här, annars är din aggressivitet missvisad.

 

Tar en exempel hand här: AKo - NL

I ett visst urval (datum, site eller session) har jag följande siffror:

W$WSF - 70% RFI - 55% WtSD - 15% W$SD - 33%

Hög W$WSF indikerar att jag vinner ofta med handen, men jag tar den sällan till showdown, och om jag kommer dit så har jag suttit i fel ende. Hmm, kanske får ta en titt på händer som jag förlorade på show down, lägger till filtret "went to showdown & lost", aj då, överspelad AK mot AA, KXX flop, o några andra händer osv

 

Man kan gärna ta ut ett par kategorier som man förlorar eller vinner mycket med, kolla på de "värsta"/"bästa" händerna, spela playback på dom och se huruvida man överbetar eller underbetar dom, använd "pot odds" funktionen i playback. Det är ganska lätt att hitta en del flaws här med denna funktion där man ger fi för bra eller för dåliga odds, när man överbetar underbetar pot osv.

 

Ett värde att kolla på är också hur många händer av ovanstående du vann UTAN showdown, lägg till i ovanstånde filter showdown "won without showdown", dvs hur många händer av de händer som du kollat på ovan tog du hem med pfr och bet/raise på flop eller framåt. I min sample size hade jag ca 54% av händerna (du ser hur många händer resp filter genererar o delar) som jag vann utan showdown vilket visar på att riktad aggressivitet lönar sig.

 

Läs gärna i HoH där diskussion om hur ofta och mycket som ger vilken utdelning.

 

Ovanstående procedur lämpar sig även för FL, dock bör en continuation bet vara betydligt vanligare i FL, men du kan fortfarande se vilka värden den ger osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får det här felmeddelandet varje gång jag laddar hem händer från prima:

 

"Import Finished With Errors - The import finished but there were errors. The error messages were written to a file named c:\program\poker tracker v2\PRIMA_ErrorFile_20050906_214715.txt - 131 hand(s) were imported."

 

Någon som vet vad som är fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen aning, men samma sak händer alltid för mig med. Jag har just nu strax under 4000 txt-filer i PT-katalogen, där alla som jag spanat på säger något i stil med:

 

"c:\stoffe\poker tracker v2\PRIMA_HH_1_20050825_182739.txt : Unknown action (posted the small blind - $10.00) for TorOyvind in game #435288163."

 

"c:\stoffe\poker tracker v2\PRIMA_HH_1_20050828_005358.txt : Error - no blinds found for game #474821370."

 

Dessutom så har det tillkommit händer på $0.5/1 nivån, trots att jag på sistone bara spelat $0.25/0.5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt samma händer (nästan) alltid för mig. En hand eller två verkar bli fel.

 

Dessutom så har det tillkommit händer på $0.5/1 nivån, trots att jag på sistone bara spelat $0.25/0.5.

 

Jag har 44 NL100 händer som jag verkligen inte har spelat, som också bara kom nån gång när jag importerade mina NL50-händer. ViKKed.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har problem att få in händer från Empire i min PT. Har tidigare lagt in händer från multipoker och eurobet (samma nätverk) utan problem men när jag försöker å in händer från Empire får jag såna här felmeddelanden:

 

C:\Program\EmpirePoker\HandHistory\(mitt nick)\20050906\Table 36739 (6 max).txt : Unable to get the game level...$100 NL Texas Hold'em - Tuesday, September 06, 09:33:10 EDT 2005

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...