Gå till innehåll

Kukbajs ska sluta med heroin och vinna krkrkrkr


kukbajs

Recommended Posts

12 timmar sedan, säger brusig1 :

Tycker helt klart det är rimligt att samhallsarbetare borde drogtestas vid en arbetsintervju

 

12 timmar sedan, säger brusig1 :

Läkare och piloter mfl borde få göra vad de vill på sin fritid.

 

Så socialgrupp 3 ska drogtestas vid arbetsintervjuer, men läkare och piloter ska få göra vad dom vill på sin fritid? är det det du menar?

Är avsaknad av drogtest vid intervju detsamma som att inte ställa några krav alls?

12 timmar sedan, säger brusig1 :

Som vanligt är det också stoners som blir superupprörda och ska komma med orimliga argument

Vad tycker du är orimliga argument i det jag skriver?

Du frågar vilka jobb som borde falla i vilken kategori? Det är ju inte frågan. Det som blir konstigt är att jag kan kliva ut från jobbet, träffa upp några polare på en lilllördag och inta substansen alkohol, det blir lite sent, å med lätt huvudvärk går jag till jobbet på Torsdag morgon. Inga konstigheter. Om jag träffar upp några polare och intar substansen THC så är det exakt samma sak. Det påverkar lika mkt/lite min arbetsförmåga i båda fallen. Personligen skulle jag hellre välja en som inte är aktivt påverkad men har spår av THC i blodet, än en som kommer bakfull till jobbet. men det e bara jag. Men nu ska alltså Kukbajset bli sparkad, och utkickad från en väg framåt i livet pga THC, men hade han istället dragit en kasse från bolaget å sugit i sig hade han inte blivit det. Du ser inte den logiska felkopplingen här eller?

 

12 timmar sedan, säger brusig1 :

stoners som blir superupprörda

Vet du varför jag blir upprörd? För att svensk narkotikapolitik är inte baserad på forskning och logiska argument. De tär alltså en lagstiftning som inte tar hänsyn till hur det faktiskt ser ut. Det är också en lagstiftning som gör att både personerna som missbrukar, och alla andra som blir drabbade, och samhället, blir lidande. På alla sätt. Helt i onödan.

Ahh, jag blir upprörd Brusig, för jag har personligen en lång rad exempel på personer som med största sannolikhet hade varit i livet idag om narkotikapolitiken, och tillämpningen av den hade vart annorlunda. Bara ett exempel.

Men du underströk min poäng. Och du är exakt den typen av person, där man direkt ser, att om du hade haft nån personlig erfarenhet, direkt eller indirekt, så hade du inte skrivit som du gör. Men just när det gäller det här specifika ämnet, så ska det helt plötsligt vara okey, både som politiker, oppinionsbildare, tjänsteman å hela vägen ner till fikarummet på Berras bygg vara självklart att man bara kan haspla ur sig grejer som är helt frånkopplat hur verkligheten ser ut.

Och det är direkt respektlöst mot alla dom som på ett eller annat sätt tagit stor skada av detta, att skriva som du gör.

Konstigt att man blir upprörd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, säger brusig1 :

Som vanligt är det också stoners som blir superupprörda och ska komma med orimliga argument. Vem tycker du ska avgöra vilka jobb som faller inom vilken kategori?

Förstår ingenting av detta. Varför i hela friden ska han drogtestas om han sköter sitt jobb och har ett jobb där han inte utsätter andra för fara? Sätter bara krokben för en gubbe som försöker ta sig upp på hästen igen till allas stora sorg. 

Kämpa på Kukbajs, jag tror på dig!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker detta är lite liknande situation som Thorson. Även om jag håller med honom i sak så måste man ju leva i verkligheten.  Hjälper ju inte att vara arg på dom regler som råder.

Så om man verkligen vill ha det jobbet så får man väl göra minimum det som krävs. Så i detta fallet hålla sig fri från droger under den perioden man vill jobba ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sjukaste är ju att du får kicken och blir utskriven från programmen osv. Inom min bransch jag jobbar i och specifikt mitt jobb då, så får dom inte ens sparka folk som åker dit på drogtesten eller är lite väl törstiga och har problem med spriten. Då ska dom först erbjudas diverse samtalssessioner om beroenden, ett vårdprogram av något slag som är utformat för individen och sen blir det självklart massa extra drogtester alternativt leverprover för den törstige. Om du nu sedan skulle totalvägra allt detta och missköta det för att få din fribiljett tillbaka in på jobbet utan egentliga anmärkningar (ska vara väldigt hush-hush om "folkhälsosjukdomar") först då kan det börja vara aktuellt att säga upp folk. Vet specifika törstiga farbröder som fått BETYDLIGT mer än en chans, men antar droger alltid kmr vara mktmkt värre än spriten i allmänhetens.

Sen dom som sköter drogtesten har egentligen ingenting med företaget att göra, är något företag som jobbar med drogtest mot större företag och åker runt och "random" testar folk från nån lista dom dyker upp med. Sen skickar det på någon labbanalys nånstans och så får man hoppas att inte telefonen ringer från okänt nummer nästkommande arbetsvecka

Sen dom senaste gångerna har det endast varit salivprov vet inte om dom slopat pissproven helt dels för att halveringstider osv är så skeva på dom och missvisande och så var det fruktansvärt jävla mkt syntetiskt urin i omlopp på industrierna där ett tag 😂 

Ska väl vara 24h ish detektion på saliven så ger ju iaf en klarare bild om personen faktiskt kanske är väck på jobbet eller bara hade en helg som vilken annan person som helst.

Redigerad av KINGVON
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, säger aml :

Jag tycker detta är lite liknande situation som Thorson.

På vilket sätt? :) 

31 minuter sedan, säger aml :

Hjälper ju inte att vara arg på dom regler som råder.

Inte? Så allmän opinion, frivilliga krafter i olika former inom ideell sektor, opinionsbildande tankesmedjor etc, politiker och deras upprördhet över saker som är fel skapar inte, direkt eller indirekt, snabbt eller långsamt, olika typer av förändringar som tillslut också ändrar lagar, förordningar och sociala normer och åsikter?

31 minuter sedan, säger aml :

Så i detta fallet hålla sig fri från droger under den perioden man vill jobba ?

Har du själv personligen brukat eller missbrukat droger i någon större omfattning? Jag ställer frågan, för den här typen av kommentarer eller åsikter brukar med få undantag, bara yttras av personer som har noll eller extremt lite, direkt, eller indirekt personlig erfarenhet av saken. I detta specifika fall finns det noll och ingen anledning överhuvudtaget varför kukbajset ska få kicken och sparkas från AF för nått han gör på sin fritid, och som inte påverkar hans arbete, eller nån annan negativt. Det är det som blir fel. Sen att han skulle skulle kunna ha exakt samma riskbeteende, men bara att man ändrar substansen ifråga, och att det då helt plötsligt skulle va ok. Det är helt enkelt fel på så många sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, säger massive :

Har du själv personligen brukat eller missbrukat droger i någon större omfattning? 

Du slänger dig med den här som om det är helt omöjligt att bedöma gruppen missbrukares anställningsbarhet om man inte upplevt den inifrån. Enda två utvägarna ur argumentet är att missbrukarna själva ska få avgöra lagstiftningen, alternativt att alla lagstiftare måste prova på att vara missbrukare. Ser du orimligheten och att det blir ett moment 22?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, säger massive :

Hade det kanske varit en bra strategi att folk som uppenbarligen inte vet vad dom snackar om, inte va dom som bestämde hur svensk narkotikapolitik skulle se ut.

 

Emiiii, tror du det det handlar om att folk ska va höga på jobbet? Självklart ska det vara nolltolerans på jobb som kräver det. Som pilot, toraxkirurg och vad det nu kan vara. Men tror du på riktigt att det har nån betydelse i helvettet om jag exempelvis kommer hem från kneget, drar på lite musik, röker en halv joint medans jag lagar mat, röker resten till netflix, att det skulle göra att jag kunde gå å städa dan efter eller torka röv inom vården?

Med den här puckade logiken, varför funkar vården, transport och och allt vad det kan vara i länder som Holland, Portugal, Tyskland mfl med både liberal narkotiapolitik och en tillåtande lättsam kultur även till dom substanser som inte är lagliga. Med svensk logik skulle dom här länderna kollapsat för länge sen eller?

Som vanligt, oavsett vad det är, så är det dom som vet minst, och som har minst personlig erfarenhet, som ska skrika högst. Och det är därför det ser ut som det gör.

 

16 timmar sedan, säger brusig1 :

Vet inte vad du lever i för håla, men snittpersonen som tar droger på fritiden är garanterat inte påverkad på arbetstid. 

Sigh, om ni läst ursprungsposten hade ni sett att jag frågade honom om han trodde att gemene brukare klarar hålla knarkandet till på fritiden. Ni vet det där med beroende. En öppen ärlig fråga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara säga att jag hade ingen om att det var såhär nu, när det inte var så för ~3 år sen, då hade jag väl förberett mig lite bättre och det hade ju varit helt poänglöst för mig att gå dit från början lol. Sen var ju jag en ljubelidiot som inte kan ljuga också.

Aja, får anpassa mig framöver bara. 🙂

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, säger Bryggkaffe :

Du slänger dig med den här som om det är helt omöjligt att bedöma gruppen missbrukares anställningsbarhet om man inte upplevt den inifrån

Nej. Det är inte det jag säger. Läs vad jag skriver. Problemet uppstår när personer utrycker åsikter, fattar beslut, lagstiftar och allt vad det nu kan vara, utan att ha förstått varken grundproblemet. Eller lösningarna som faktiskt finns. 

1 timme sedan, säger Bryggkaffe :

Enda två utvägarna ur argumentet är att missbrukarna själva ska få avgöra lagstiftningen, alternativt att alla lagstiftare måste prova på att vara missbrukare.

Nej. Absolut inte. Noll rätt på båda 2. Det här är kalle anka-logik som blir skrattretande puckat. Och det är exakt den här kortsynta, outbildade, insiktslösa upprapandet av idioti som bidrar till att problemet kvarstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, säger kukbajs :

Aja, får anpassa mig framöver bara. 🙂

Lycka till!

Är det tillgängliga utbudet av stöd och arbete i förändring skulle du säga eller står det still? Tänker att staten har ett ganska solklart ansvar i att tillgängligheten och användandet av droger går så starkt framåt bland kidsen idag, så att utesluta alla med aktivt missbruk känns inte så hållbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, säger emiiii :

Sigh, om ni läst ursprungsposten hade ni sett att jag frågade honom om han trodde att gemene brukare klarar hålla knarkandet till på fritiden. Ni vet det där med beroende. En öppen ärlig fråga.

Om jag missuppfattade eller bara va allmänt korkad, så ber jag om ursäkt Emiii.

Svaret på frågan är om det är bruk av en substans (ja, alkohol är en substans den åxå) Eller ett missbruk. Och om personen ifråga har den andliga och mentala sjukdomen, eller "bara" har ett högriskbeteende som påverkar personen och omgivningen negativt.

Ett bruk. Man intar en medvetandeförändrande substans men utan att det blir negativa följder på ekonomi, familj, jobb osv. Den här gruppen är den förkrossande majoriteten. 90% av alla människor och uppåt. AW'n efter jobbet, jointen på kvällen, linan på krogen, Ecstacy på skogsfesten eller vad det nu kan vara.

Ett högriskbeteende: Intag som på olika sätt påverkar negativt. Storkonsumenter. Men denna grupp har inte den andliga och mentala sjukdomen, och därför funkar ordinär beroendevård, antabus, ändrade livsförhållanden och yttre påverkan för att bryta det skadliga beteendet.

Missbruk. Personer med den andliga och mentala sjukdomen som är grunden till allt beroende. Ca 2-3% av befolkningen. Dessa är sjuka personer där den personliga viljan är satt ur spel, och där det inte finns nått annat sätt än att en kraft större än sin egen för att bryta beroendet. Och den vanliga sjukvården har inte förmågan att lösa problemet för denna grupp.

 

Så svaret är att ca 90% av befolkningen alldeles utmärkt klarar av att hålla sitt intag av substanser på en nivå där det inte påverkar jobb, ekonomi, familj och sociala förhållanden överhuvudtaget. Och som ofta missas i debatten, den ökade livskvalitè, och dom positiva effekter som intaget av substanser ger.

Men att vi nu idag har en lagstiftning som straffar dom 90% där det inte är nått problem, och att dom 10% som verkligen lider och behöver hjälp inte får det i den utsträckning som skulle behövas, pågrund av lagstiftning, sociala stigman, och att lagstiftning, tillämpning osv inte stämmer överens med den lösning som 12-stegsprogrammet erbjuder, eller den evidensbaserade forskning och erfarenheter som nu finns.  

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, säger Bryggkaffe :

Lycka till!

Är det tillgängliga utbudet av stöd och arbete i förändring skulle du säga eller står det still? Tänker att staten har ett ganska solklart ansvar i att tillgängligheten och användandet av droger går så starkt framåt bland kidsen idag, så att utesluta alla med aktivt missbruk känns inte så hållbart.

Ingen aning, asså jag är ganska opolitisk, vill bara ha ett jobb och något att göra haha. Men det lär bli svårt när de här domarna börjar trilla in nu också. Enda andra gången jag fått ett jobb var via Samhall och sen därigenom ett vanligt jobb, tyckte det funkade bra. Eller ok, det första riktiga jobb jag haft blev jag själv kontaktad av företaget.

Jag vet inte så mycket med andra ord. Tack för lyckönskningen. 🙂

Redigerad av kukbajs
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, säger Johan_Beta :

Förstår ingenting av detta. Varför i hela friden ska han drogtestas om han sköter sitt jobb och har ett jobb där han inte utsätter andra för fara? Sätter bara krokben för en gubbe som försöker ta sig upp på hästen igen till allas stora sorg. 

Kämpa på Kukbajs, jag tror på dig!

Hejar också på TS men det fanns väl inget jobb om jag nu läste rätt. Sen är det väl ganska rimligt att det krävs någon form av prestation för att en arbetsgivare ska åta sig alla skyldigheter som kommer (rehabilitering ett ex som nämnts i tråden)?

 

Är väl superstandard idag att alla seriösa företag gör bakgrundskontroller i samband med anställning? Som deras skyddsnät ungefär.

 

Visst att ett positivt knarktest kanske inte innebär att dammtorkandet blir lidande, men ett aktivt narkotikamissbruk ger förutom större risk till sämre prestation gällande rena hygienfaktorer även fler möjliga incitament till annat tvivelaktigt. Förutom då det faktum att man bryter mot lagen och bidrar till en marknad där ungar skjuter ihjäl varandra.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, säger massive :

På vilket sätt?

Jag menar diskussionen som råder. Man kan ju tycka att Thorson eller som du nu har rätt i sak. Men man lever ju i den verkligheten som råder och får anpassa sig sig ( Iaf göra det minimala som krävs )

 

8 timmar sedan, säger massive :

nte? Så allmän opinion, frivilliga krafter i olika former inom ideell sektor, opinionsbildande tankesmedjor etc, politiker och deras upprördhet över saker som är fel skapar inte, direkt eller indirekt, snabbt eller långsamt, olika typer av förändringar som tillslut också ändrar lagar, förordningar och sociala normer och åsikter?

Jag menade att det inte hjälper @kukbajs personligen .Finns mycket jag själv är arg på i samhället som jag inte kan ändra på men man får göra det bästa av situationen.

 

8 timmar sedan, säger massive :

Har du själv personligen brukat eller missbrukat droger i någon större omfattning? Jag ställer frågan, för den här typen av kommentarer eller åsikter brukar med få undantag, bara yttras av personer som har noll eller extremt lite, direkt, eller indirekt personlig erfarenhet av saken. I detta specifika fall finns det noll och ingen anledning överhuvudtaget varför kukbajset ska få kicken och sparkas från AF för nått han gör på sin fritid, och som inte påverkar hans arbete, eller nån annan negativt. Det är det som blir fel. Sen att han skulle skulle kunna ha exakt samma riskbeteende, men bara att man ändrar substansen ifråga, och att det då helt plötsligt skulle va ok. Det är helt enkelt fel på så många sätt.

Nej det har du rätt i, det har jag inte. Men jag antog att han inte var "missbrukare", för då borde man väl söka hjälp för det först och främst ?

För att summera jag vill inte vara dryg, min poäng var bara att samhället inte styrs på det sättet man själv gillar oftast. Att föra opinion för att ändra det är en sak.

Jag ville bara ta en mer pragmatisk vinkel på det hela. Om han verkligen vill ha ett jobb där dom drogtestar så lär han ju antingen göra sig av med missbruket först eller bluffa/ljuga sig fram.

Precis som i poker, ibland blir man totalt krossad av varians och det gäller endå att försöka ta dom klokaste beslut man kan trots det.

Redigerad av aml
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@massive undviker att citera wall of text, men jag tycker hela resonemanget att jämföra det med alkohol är låg nivå. Alkohol är ju uppenbarligen net negativt för samhället, med det argumentet borde snarare båda vara olagliga. Jag håller med dig i din poäng dock om att en person är vassare med lite thc från dagen innan/veckan innan jämfört med en bakfylla. Tycker nog generellt droger borde vara avkriminaliserat minimum och antagligen lagligt då det inte tycks stoppa någon förutom att göra en stor andel av befolkningen till kriminella.

Skulle inte påstå att jag har noll erfarenhet av missbruk. Har definitivt haft kompisar som varit missbrukare m.m både i Sverige och i länder med liberal drogpolitik. Jag är inte övertygad om att det nödvändigtvis gynnar någon, men sen har jag inte heller läst något om det då jag tycker det är svårt att få tag på nyanserade studier om ämnet. Det känns skitnödigt absolut och det slösas mycket polisresurser på att motverka det, men vill man knarka så är det ju lätt att göra det relativt ostört och det känns som otroligt många gör det.

Orkar inte gå tillbaka och läsa allt, men min kommentar att en samhallsarbetare skulle testas var att jag olkade det som att missbruket togs upp på arbetsintervjun och sedan blev det pisseprov innan anställning. Generellt tycker jag det är rimligt att behöva pissa med när det finns en bakgrund. Om det kom flera månader in så är det respektlöst 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den 2024-09-22 kl 12:13, säger Bryggkaffe :

Du slänger dig med den här som om det är helt omöjligt att bedöma gruppen missbrukares anställningsbarhet om man inte upplevt den inifrån. Enda två utvägarna ur argumentet är att missbrukarna själva ska få avgöra lagstiftningen, alternativt att alla lagstiftare måste prova på att vara missbrukare. Ser du orimligheten och att det blir ett moment 22?

Jag hade gärna sett lagstiftarna prova på att vara missbrukare. :D Vem tror ni skulle klara sig bäst? Utom typ Jan Emanuel då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag tycker egentligen inte att det är orimligt att drogtesta någon inför en anställning eller när det finns historik. Var ganska arg på mig själv som helt plötsligt blev oförmögen att ljuga inför någon jävla Ulf (han hette inte det, men såg ut som han hette det), när jag är så bra på det till vardags.

Och sen är jag så sjukt jävla trött på att alltid behöva flasha dasen vart fan man går. Har enormt svårt att pissa när fölk kollar på och det har inte blivit lättare med tiden, snarare tvärtom, oklart varför. Behöver ibland en hel morgon till att bara pimpla vatten och "öva" på att pissa för att det ska fungera och sen gnäller de på att pisset är för utblandat och att man försöker fuska. Förut när jag har varit LVM-anmäld har jag till och med varit tvungen att supa för att klara av att pissa lol.

Min bff åkte nyss in på kåken, så jag kan mycket väl tänka mig att dra på behandlingshem eller dylikt, har inte ens någon att skrivas/ringas med om kvällarna hah. Den här flytten blev fan ett jävla misslyckande. Om nu behandlingshem först är det som krävs för att jag ska få kneg på Samhall. För tror helt ärligt inte att jag kommer kunna få något annat jobb och har ju knappt varit nära tidigare.

Jag ska försöka mejla AF först och hålla en sansad ton, så får vi se vad de säger. :)

I och för sig åker kanske jag också in på kåken ... Vi får la se den 1 oktober.

Redigerad av kukbajs
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Va kul att det blit så mkt aktivitet i dagboksavdelningen! 👌Å fan va ni krossar, @KINGVON, @aml, @Johan_Beta mfl. Jag ska fan också bli som ni! Jag har ju haft år med >100k i vinster, så jag borde fan kunna göra det igen.

Och jag vill bara säga att ni alla är så fina och rimliga människor. Har inte riktigt svarat på allt, men det har varit nyttigt för mig att få era perspektiv på knarkgrejen och HHs som jag postat. Ni har verkligen stöttat mig massor, särskilt @massive. Puss på stjärten till dig. 😘 Fortsätt vara som du är! ;) Och det har betytt mkt för mig att skrivas med er, nu när jag flyttat från alla mina kamrater och är fett lonely.

Sry om jag blivit väldigt personlig i denna db och att det blivit så lite pokerus lately. Det kommer bli pokerus framöver! Ska försöka få överblick över min jävla kukekonomi imorgon. Kanske blir så att jag måste grinda upp en rulle från /0.2. Jag får vila minst en vecka till, eller tills jag får domen om penningtvätt, och satsa på att reda upp irl-skit så gott jag kan under tiden.

Puss på stjärten till er alla och hoppas ni har en fin tisdagsafton. ❤️

(Blev lite lovebombing här, men jag tycker man ska prata om sina känslor och säga att en människa är fin om man tycker det. Om ni fattar … :))

Redigerad av kukbajs
  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...