Gå till innehåll

Stavningskontroll


Folke Rosvall

Recommended Posts

Jag har ett stort problem: hur blir man av med stavningskontrollen?

Stavningskontroll infördes för att hjälpa personer som inte kan stava. Det är ju bra. Men samtidigt blir det onödiga problem för alla oss andra. Om jag skriver "än" så blir det "an". Om jag skriver litet "i" så blir det stort "I". Om jag skriver "cirka" så blir det "circa". Och så vidare. Inte nog med det, under all text blir det långa rader av röda linjer. Så irriterande!

Jag har försökt gå in under "settings" på min dator. Jag letar upp "spelling". Jag hittar "autocorrect misspelt words" och ändrar "on" till "off". Men inget händer. Det är fortfarande samma elände.

Vet någon hur man kan slippa all stavningskontroll? Det går ju åt så mycket onödig tid att rätta till alla fel som stavningskontrollen åstadkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, säger Ola Brandborn :

Låter som att du har engelska inställt i stället för svenska

Ja det stämmer. Men om jag skulle ha inställningen på svenska så blir det väl samma problem om jag vill skriva på andra språk, t.ex. finska. Det borde finnas en möjlighet att stänga av stavningskontrollen oavsett vilket språk man har.

Jag kan tillägga att datorn har Windows 11.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den 2023-11-29 kl 06:24, säger Folke Rosvall :

Ja det stämmer. Men om jag skulle ha inställningen på svenska så blir det väl samma problem om jag vill skriva på andra språk, t.ex. finska. Det borde finnas en möjlighet att stänga av stavningskontrollen oavsett vilket språk man har.

Jag kan tillägga att datorn har Windows 11.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, säger Lobo :

Skriv exakt om ditt problem på Google och sök därifrån. Det finns alltid någon som har samma problem.

Ok, det kanske är en bra ide.

 

4 timmar sedan, säger lamern :

har du stavningskontroll överallt i windows eller är det begränsat till din webläsare? 

Jag får röda linjer under all text, vare sej jag skriver här i forumet eller om jag skriver e-mail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...