Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
18 timmar sedan, säger Lobo :

Man hade på känn att Wäjersten inte skulle fixa det med Shogun R.R. med tanke på hans tidigare styrningar, men det kan man ju inte veta innan spelstopp, dock förstår jag inte hur spelarna kunde göra Shogun R.R. till spelfavorit.

Det är verkligen anmärkningsvärt hur speldrakarna påverkar strecken. Sen tycker jag DW utvecklats en hel del senaste året. Hur skulle du ranka körsvennerna?

• Like 1
Postad
38 minuter sedan, säger Markus80000 :

Det är verkligen anmärkningsvärt hur speldrakarna påverkar strecken. Sen tycker jag DW utvecklats en hel del senaste året. Hur skulle du ranka körsvennerna?

Inom V85 är Magnus A Djuse eller Carl Johan Jepson bäst. Litet övertag för Jepson som har mer erfarenhet. Örjan håller ännu, så han får tredjeplatsen. Tre bubblare är Mats E Djuse, Rickard N Skoglud och Björn Goop. Vi får aldrig glömma hur överlägsen Björn var som kusk från åren 2004 och tio framåt. 2006 nådde han sin absoluta kulmen med att vinna hela 501 segrar på ett år. Ingen av Djuse-pågarna har ens vunnit 400 lopp på ett år ännu. Wäjersten bör vara bland dom tio bästa. Jag tror att Wäjersten var medveten under loppet att han borde skruva upp tempot med både Readly Brodde och Shogun R.R., men det är en annan sak att göra det.  

• Thanks 1
Postad
7 minuter sedan, säger Lobo :

Inom V85 är Magnus A Djuse eller Carl Johan Jepson bäst. Litet övertag för Jepson som har mer erfarenhet. Örjan håller ännu, så han får tredjeplatsen. Tre bubblare är Mats E Djuse, Rickard N Skoglud och Björn Goop. Vi får aldrig glömma hur överlägsen Björn var som kusk från åren 2004 och tio framåt. 2006 nådde han sin absoluta kulmen med att vinna hela 501 segrar på ett år. Ingen av Djuse-pågarna har ens vunnit 400 lopp på ett år ännu. Wäjersten bör vara bland dom tio bästa. Jag tror att Wäjersten var medveten under loppet att han borde skruva upp tempot med både Readly Brodde och Shogun R.R., men det är en annan sak att göra det.  

Gillar också BG. Frågan är ju rätt komplicerad då kuskarna har så olika material att jobba med. Från din lista är jag mest tveksam till RNS, men det beror nog på hans armhävningstävling mot en fransman i ATG live. Det var smärtsam tittning.

Postad
1 timme sedan, säger Markus80000 :

Gillar också BG. Frågan är ju rätt komplicerad då kuskarna har så olika material att jobba med. Från din lista är jag mest tveksam till RNS, men det beror nog på hans armhävningstävling mot en fransman i ATG live. Det var smärtsam tittning.

Förr 5-10 år sedan tyckte jag att RNS var den mest överskattade kusken i travet och fick medhåll från många insatta. Det är möjligt att det är den utvecklingen därifrån som gör att jag håller honom högre idag.

Ska vi titta lite från andra hållet, så vill jag nämna Kenneth Haugstad, inte som den sämste utan som Sveriges fegaste kusk. Det är därför han har hamnat där han är idag. Tidigare jobbade han hos Walmann, och då försökte han efterlikna Kihlströms styrningar, men det blev oftast helt fel.

• Like 1
Postad
3 timmar sedan, säger Folke Rosvall :

Vad hände?

Det var inget specifikt som hände, men det var fasligt obekvämt. Egentligen inte Rikards fel utan snarare den som skapade inslaget.

2 timmar sedan, säger Lobo :

Förr 5-10 år sedan tyckte jag att RNS var den mest överskattade kusken i travet och fick medhåll från många insatta. Det är möjligt att det är den utvecklingen därifrån som gör att jag håller honom högre idag.

Ska vi titta lite från andra hållet, så vill jag nämna Kenneth Haugstad, inte som den sämste utan som Sveriges fegaste kusk. Det är därför han har hamnat där han är idag. Tidigare jobbade han hos Walmann, och då försökte han efterlikna Kihlströms styrningar, men det blev oftast helt fel.

Ja Kneten är ganska feg. Det är också många gånger han inte följer det han säger på förhand. Något som är svårt för oss som spelar.

Postad
29 minuter sedan, säger Folke Rosvall :

Det finns något som heter kusk-VM. Jag har aldrig satt mej in i hur det hela är upplagt, men det måste väl vara svårt att jämföra kuskarna när hästmaterialet är så olika?

Ja, det är en konstig tävling. Förutom det du nämner så är ju även spårlottningen väldigt avgörande.

Postad

En intressant fråga är hur mycket hästen betyder och hur mycket kusken betyder när det gäller att vinna. Om jag skulle försöka mej på en gissning så skulle jag gissa 80% häst och 20% kusk.

När Jennifer Tillman valde att sitta kvar i elitloppets final för några år sedan trots att det var öppet att gå ut så kanske hon missade vinsten. Hästen klättrade i ryggar före mål utan att komma ut. Så kusken betyder en hel del.

Postad
1 timme sedan, säger Folke Rosvall :

När Jennifer Tillman valde att sitta kvar i elitloppets final för några år sedan trots att det var öppet att gå ut så kanske hon missade vinsten. Hästen klättrade i ryggar före mål utan att komma ut. Så kusken betyder en hel del.

Jennifer förlorade alla möjligheter att vinna elitoppet i spårlottningen när Kihlström fick välja spår först med Magic Tonight. Numera trivs Jennifer bäst i en klänning och att leka spelexpert, vilket hon inte är, i TV4.

Postad

Det är nog också väldig skillnad från häst till häst. Vissa hästar handlar det mest om att kusken ska försöka att inte ramla av sulkyn, så går det bra. Andra hästar måste behandlas perfekt så att de inte galopperar, och de vill inte leda loppet och springa först etc...

Skulel nog säga att det varierar mellan 80-20 till 20-80.

Postad
55 minuter sedan, säger Ola Brandborn :

Det är nog också väldig skillnad från häst till häst. Vissa hästar handlar det mest om att kusken ska försöka att inte ramla av sulkyn, så går det bra. Andra hästar måste behandlas perfekt så att de inte galopperar, och de vill inte leda loppet och springa först etc...

Skulel nog säga att det varierar mellan 80-20 till 20-80.

Får mig att tänka på ett klipp som Lobo la upp här när hästen Level Off vann. Det var full gas från start till mål.

Även den hästen som sen visade sig vara dopad. Kommer inte ihåg vad den hette men den kunde dra iväg 50-60 meter före alla andra. Sen väntade man på att den skulle tröttna men så skedde aldrig.

Postad

Jennifer förlorade alla möjligheter att vinna elitoppet i spårlottningen när Kihlström fick välja spår först med Magic Tonight.

Så du menar att även om hennes häst hade fått fritt spår så hade den ändå inte vunnit?

Postad
17 minuter sedan, säger Folke Rosvall :

Så du menar att även om hennes häst hade fått fritt spår så hade den ändå inte vunnit?

Royal Fighter var ju otroligt bra den dagen, den vann ju sitt försöksheat från dödens. Jennifer valde självmant rygg på ledaren trots den prestationen (hon ångrar nog beslutet än idag), och det fanns inte på världskartan att hästen skulle få chansen därifrån. Örjan hade kunnat vunnit lättare om han ville, han packade mest fältet hela vägen. Jag har ändå svårt att se att Royal Fighter skulle vinna ett elitlopp från dödens.

Postad

De flesta känner väl till historien kring Christa Pike, en dödsdömd fånge som också avrättades, men mot alla odds klarade hon sig.

Faktiskt har det gått så långt att man tycker synd om kvinnan. Detta misslyckande är ett stort svek mot offrets anhöriga, och det blir också ett problem när känslorna för offren kommer i andra hand. Jag har inga problem med dödsstraff, men jag tycker inte att man ska verkställa ett nytt dödsstraff på denna kvinna. Har staten verkligen rätt att göra ett andra försök när det första försöket att verkställa dödsstraffet har misslyckats? Det känns fel på något sätt att kvinnan skulle behöva gå igenom samma process en gång till. 

Postad

De flesta känner väl till historien kring Christa Pike, en dödsdömd fånge som också avrättades, men mot alla odds klarade hon sig.

Faktiskt har det gått så långt att man tycker synd om kvinnan. Detta misslyckande är ett stort svek mot offrets anhöriga, och det blir också ett problem när känslorna för offren kommer i andra hand. Jag har inga problem med dödsstraff, men jag tycker inte att man ska verkställa ett nytt dödsstraff på denna kvinna. Har staten verkligen rätt att göra ett andra försök när det första försöket att verkställa dödsstraffet har misslyckats? Det känns fel på något sätt att kvinnan skulle behöva gå igenom samma process en gång till. 

Det stora problemet är väl att om hon får leva vidare så kan hon ha blivit skadad av det misslyckade försöket. Hon kanske blir handikappad resten av livet.

Jag har inga problem med dödsstraff

Men det har jag. Det är deprimerande att det fortfarande finns kvar i vissa länder. Vill du ha det i Sverige också?

Postad
2 timmar sedan, säger Folke Rosvall :

Men det har jag. Det är deprimerande att det fortfarande finns kvar i vissa länder. Vill du ha det i Sverige också?

Jag har sett många dokumentärer om dödsdömda fångar. Ofta har de suttit inspärrade i många år innan avrättningen sker. Många av brotten de har begått är direkt vidriga. Det kan vara en 55-åring som begick ett fruktansvärt brott när han var i 20-årsåldern och som under sina många år i fängelse har hittat någon form av inre frid. Ingen av dessa fångar verkar tycka att de har suttit inne för länge. Däremot vill många helst få sitt straff omvandlat till livstid utan möjlighet till villkorlig frigivning. Samtidigt kommer de aldrig ifrån det de har gjort, men de flesta erkänner att dom har gjort fel.

Det jag skrev var att jag inte har något problem med att vissa delstater i USA har dödsstraff för den typ av brott vi pratar om här. Det är inte samma sak som att jag tycker att Sverige borde införa dödsstraff. Jag tycker att det är två separata frågor.

Postad

Syftet med dödsstraff är som jag förstått att det ska verka avskräckande från att begå brott. Blir ju lite lätt tandlöst med det du beskriver Lobo, dvs att man sedan inte lyckas verkställa straffet.

—

Läser om en kusk som fastnat i drogkontroll, enligt egen utsago efter att ha ätit vallmofrön. Det låter ganska osannolikt att man 2026 inte kan sortera bort en fralla från typ heroin, men blir spännande att följa. Advokat är nu involverad i fallet.

Postad
1 timme sedan, säger Folke Rosvall :

Ett problem är att man ibland har avrättat oskyldiga. Med livstids fängelse går felet att rätta till, men inte om avrättning redan har skett.

Och siffrorna är rätt skrämmande.

Citat

In a study released today, the National Academy of Sciences reports that at least 4.1 percent of defendants sentenced to death in the United States are innocent.

Citat

Since 1973, at least 203 people who were wrongly convicted and sentenced to death in the U.S. have been exonerated.

https://deathpenaltyinfo.org/policy-issues/policy/innocence

Rate of false conviction of criminal defendants who are sentenced to death

Postad

Det kan bero på att det  amerikanska rättssystemet bygger på en osäker grund. I andra länder är det normalt juridiskt utbildade personer som avgör skuldfrågan, men i USA plockar man upp människor från gatan (jury) som helt saknar utbildning. Då går det som det går.