Folke Rosvall Postad 8 Februari Rapport Postad 8 Februari 2 timmar sedan, säger Lobo : Alpint, Störtlopp (spelstopp 11:30) L. Vonn - M. Blanc 2 @2,02 Nordicbet, insats: 2% 2% av vad? Citera
Lobo Postad 8 Februari Rapport Postad 8 Februari 8 timmar sedan, säger Folke Rosvall : 2% av vad? 2 % av din spelbudget var tanken, men tyvärr gick det inte idag. Det var nog Blancs orutin och att det var hemmaplan som avgjorde. Kärringen var före med 24 hundradelar. Citera
Folke Rosvall Postad 8 Februari Rapport Postad 8 Februari 53 minuter sedan, säger Lobo : 2 % av din spelbudget var tanken, men tyvärr gick det inte idag. Det var nog Blancs orutin och att det var hemmaplan som avgjorde. Kärringen var före med 24 hundradelar. Jag beklagar. Men kul att även 40-åringar fortfarande kan prestera. Citera
Lobo Postad 8 Februari Rapport Postad 8 Februari 25 minuter sedan, säger Folke Rosvall : Jag beklagar. Men kul att även 40-åringar fortfarande kan prestera. Saalbach, FIS World Ski Championships, Women, Saalbach, Downhill Prestera och prestera, men hon blev ändå bara på 15:e plats. Hon har ändå vunnit 82 världscupsegrar och 11 medaljer i mästerskap. Citera
Markus8000 Postad 15 Februari Författare Rapport Postad 15 Februari Det verkar nu mer eller mindre vara spikat att v85 kommer ersätta v75 på lördagarna: https://www.aftonbladet.se/sportbladet/trav365/a/B040qv/atg-s-vd-hans-lord-skarploth-i-stor-intervju-om-att-byta-ut-v75-pa-lordagarna-nya-iden-v85-framtiden Jag kan ändå beundra modet då hela travetablissemanget är så extremt känslogeggigt, men tycker det är konstigt att man inte testar nåt enklare först. Förordar exvis omfördelning av prispengarna till ekipagen. Typ alla pengar till ettan och ingenting för plats 4-6. Mest av allt ville jag visa mina travkompisar en fin kupong från i onsdags. Hade gissningsvis några rader för att kunna bli ensam men är naturligtvis glad ändå. Behövde sätta utgångar i 4 av 6 lopp och reducerade därmed bort 90 % av raderna. 1 Citera
Lobo Postad 16 Februari Rapport Postad 16 Februari Den 2025-02-15 kl 07:45, säger Markus8000 : Jag kan ändå beundra modet då hela travetablissemanget är så extremt känslogeggigt, men tycker det är konstigt att man inte testar nåt enklare först. Förordar exvis omfördelning av prispengarna till ekipagen. Typ alla pengar till ettan och ingenting för plats 4-6. Mest av allt ville jag visa mina travkompisar en fin kupong från i onsdags. Hade gissningsvis några rader för att kunna bli ensam men är naturligtvis glad ändå. Behövde sätta utgångar i 4 av 6 lopp och reducerade därmed bort 90 % av raderna. Snyggt Markus, grattis! Själv har jag haft det tufft när jag har spelat på det alpina. Jag har fått in 4 av 15 spel med odds runt 2,00. Pinnacles odds, som jag mestadels har spelat på, är inte så lätta att hantera som man kanske tror, trots den lägre viggen. De kopierar ju andras odds och låter marknaden styra och man kan lätt hamna fel. Angående ändringen till V85 är detta säkert en del av utvecklingen. Spelmarknaden förändras – förr fanns varken Joker, andelsspel eller massor av tipsservice. V85 kan vara en del av ATG:s strategi för att förnya konceptet och fortsätta hålla intresset uppe. Men oavsett detta har Skarpöth alldeles för mycket makt. Styrelsen som var med och fattade beslutet ska delvis bytas ut – och det kan man verkligen ha åsikter om. Återbetalningen och radpriset ska vara detsamma, men de har preliminärt valt att lägga 40% på 5 rätt och 35% på 8 rätt, så precis som tidigare ligger 40% på lägsta vinstgruppen. Om min information stämmer, så kommer lägsta vinst att vara 7 kronor istället för 15, eftersom det blir lättare att få 5 rätt. 1 Citera
Markus8000 Postad 23 Februari Författare Rapport Postad 23 Februari Den 2025-02-16 kl 23:24, säger Lobo : Snyggt Markus, grattis! Själv har jag haft det tufft när jag har spelat på det alpina. Jag har fått in 4 av 15 spel med odds runt 2,00. Pinnacles odds, som jag mestadels har spelat på, är inte så lätta att hantera som man kanske tror, trots den lägre viggen. De kopierar ju andras odds och låter marknaden styra och man kan lätt hamna fel. Angående ändringen till V85 är detta säkert en del av utvecklingen. Spelmarknaden förändras – förr fanns varken Joker, andelsspel eller massor av tipsservice. V85 kan vara en del av ATG:s strategi för att förnya konceptet och fortsätta hålla intresset uppe. Men oavsett detta har Skarpöth alldeles för mycket makt. Styrelsen som var med och fattade beslutet ska delvis bytas ut – och det kan man verkligen ha åsikter om. Återbetalningen och radpriset ska vara detsamma, men de har preliminärt valt att lägga 40% på 5 rätt och 35% på 8 rätt, så precis som tidigare ligger 40% på lägsta vinstgruppen. Om min information stämmer, så kommer lägsta vinst att vara 7 kronor istället för 15, eftersom det blir lättare att få 5 rätt. Ja, bra poäng. Just hanteringen av andelsspel är vidrig och jag förvånas ständigt av att det ens är tillåtet. Allt från marknadsföring till fördelning av försäljning. Hörde i spelvärdes podd när dom diskuterade det där paret som storbinkat nån gång och den fullständigt bisarra mängden andelar de prånglar ut. Allt från nån tjuga till flera laxar per andel. Kommer ihåg att jag för länge sen ställde en helt ärlig fråga, av typen ”Vad motiverar att för mig att köpa andelar för 400 kronor när ni säljer andelar för 2000 kronor?”. Sen fick jag inte vara kvar i forumet där frågan ställdes. Rena rama opus dei-beteendet. Har du sett några siffror på hur stor andel av totala omsättningen andelsspelen står för? Eller håller man det hemligt? Citera
Folke Rosvall Postad 23 Februari Rapport Postad 23 Februari 34 minuter sedan, säger Markus8000 : Just hanteringen av andelsspel är vidrig och jag förvånas ständigt av att det ens är tillåtet. Allt från marknadsföring till fördelning av försäljning. Ursäkta en fråga från en okunnig: Vad är problemet med andelsspel? Citera
Markus8000 Postad 23 Februari Författare Rapport Postad 23 Februari (redigerade) 1 timme sedan, säger Folke Rosvall : Ursäkta en fråga från en okunnig: Vad är problemet med andelsspel? Bara så att det är klart - när jag skriver andelsspel är det ATG:s butiksandelar som avses. Borde vara tydligt i tidigare post men för säkerhetens skull. Tar tre exempel som jag kommer att tänka på nu: - Marknadsföringen. Något som sen kan delas upp än mer specifikt, men tänker mest på hur tidigare vinster redovisas skamlöst som marknadsföring. Ett påhittat exempel: ”Andels-Kent spelade in 1 miljon förra lördagen, skynda köp en andel till imorrn”. Om man sen undersöker saken var utdelningen 25 K för rätta raden, men Kent har sålt och lämnat in väldigt många system. Hur det är god marknadsföringsed och gör att konsumenten kan ta ett bra affärsbeslut övergår mitt förstånd. https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/marknadsforingslag-2008486_sfs-2008-486/ - Bristande transparens Jag som köpare saknar möjlighet att ta ett bra affärsbeslut mha verktygen i ATG:s gränssnitt. Det syns inte hur många gånger ett system har varvats eller kan varvas, det syns som standard inte vilka hästar som kommer spelas och jag vet inte om spelläggaren själv ens deltar. Och så vidare. - Produkten Hör lite ihop med föregående punkt, men jag vet egentligen inte vad man köper. Det är ju nånstans spelläggarens idéer och tankar, men den information som finns är oftast bara vad denne har vunnit och en grov generalisering kring idéerna med det specifika systemet, vilket också stretchas rätt bra. Vet att jag på kul köpt nåt system som hette typ ”galningen” bara för att se två spikade storfavoriter när kupongen väl lämnats in. Har jag nått skydd som konsument en sån gång? Nix. Orkar inte skriva en hel bok om detta på mobilen, men det är nåt med att man nyttjar folks ignorans till max som sticker i ögonen på mig. Man har naturligtvis också ett ansvar som konsument, men då bör verktyg att grunda beslut på vara lika lättillgängliga som själva spelet. Redigerad 23 Februari av Markus8000 Autokorrekt Citera
Folke Rosvall Postad 23 Februari Rapport Postad 23 Februari (redigerade) Ok, tack för svar. Problemet i det första exemplet är allltså att man får veta hur stor bruttovinsten var, men man får inte veta hur många som ska dela på vinsten. Jag har aldrig spelat andelsspel och jag kommer förmodligen aldrig att göra det. Om jag vinner vill jag ha hela vinsten själv. Men om man nu inte gillar andelsspel så finns det en enkel lösning: Man låter bli! Redigerad 23 Februari av Folke Rosvall Citera
Lobo Postad 23 Februari Rapport Postad 23 Februari 13 timmar sedan, säger Markus8000 : Kommer ihåg att jag för länge sen ställde en helt ärlig fråga, av typen ”Vad motiverar att för mig att köpa andelar för 400 kronor när ni säljer andelar för 2000 kronor?”. Sen fick jag inte vara kvar i forumet där frågan ställdes. Rena rama opus dei-beteendet. Har du sett några siffror på hur stor andel av totala omsättningen andelsspelen står för? Eller håller man det hemligt? Även om de inte gillade att du ifrågasatte prissättningen på produkterna, är det en helt legitim fråga som de enkelt skulle kunna svara på. Nu vet jag inte hur systemen var uppbyggda, men var det likvärdiga system där de tog bort hästar för att hålla ner kostnaden på den billigare varianten eller var det helt separata system? Jag tror inte ATG vill publicera finansiell information för sina kunder. Vi kan i alla fall komma fram till att andelsspelen inte är dominerande, men att de står för en betydande del av omsättningen, så en grov uppskattning kan vara runt 15%. 10 timmar sedan, säger Folke Rosvall : Problemet i det första exemplet är allltså att man får veta hur stor bruttovinsten var, men man får inte veta hur många som ska dela på vinsten. Jag har aldrig spelat andelsspel och jag kommer förmodligen aldrig att göra det. Om jag vinner vill jag ha hela vinsten själv. Ett annat problem med andelsspel är att värdet ofta blir sämre för spelare som tippar själva, eftersom konkurrensen ökar när fler deltar i andelsspelen. Tanken bakom andelsspel är ju trots allt att investera i något som andra kan göra bättre. 1 Citera
Folke Rosvall Postad 24 Februari Rapport Postad 24 Februari 10 timmar sedan, säger Lobo : Jag tror inte ATG vill publicera finansiell information för sina kunder. Jag minns när Oddset kom med fasta odds på 80-talet. Då var det många som ville veta om Tipstjänst gick back eller inte, men det ville man inte svara på. Numera finns inte det problemet eftersom man har övergått till semifasta odds (man kan i princip inte gå back). Eftersom man hade en skyddsbarriär på 50% på Lången (0.8 x 0.8 x 0.8) gick man förmodligen aldrig back, men så här i efterhand kunde det vara intressant om man ville publicera hur det gick i Oddsets barndom. Vilka var skickligast, oddssättarna eller spelarna? Citera
Markus8000 Postad 24 Februari Författare Rapport Postad 24 Februari 11 timmar sedan, säger Lobo : Även om de inte gillade att du ifrågasatte prissättningen på produkterna, är det en helt legitim fråga som de enkelt skulle kunna svara på. Nu vet jag inte hur systemen var uppbyggda, men var det likvärdiga system där de tog bort hästar för att hålla ner kostnaden på den billigare varianten eller var det helt separata system? Jag tror inte ATG vill publicera finansiell information för sina kunder. Vi kan i alla fall komma fram till att andelsspelen inte är dominerande, men att de står för en betydande del av omsättningen, så en grov uppskattning kan vara runt 15%. Ett annat problem med andelsspel är att värdet ofta blir sämre för spelare som tippar själva, eftersom konkurrensen ökar när fler deltar i andelsspelen. Tanken bakom andelsspel är ju trots allt att investera i något som andra kan göra bättre. Pengar från andelsspelen borde vara synligt utan att gå igenom bokföringen för varenda butik i landet. Är ju som skrivet helt omöjligt att ta ett bra affärsbeslut som konsument under rådande förutsättningar. Fattar verkligen inte att det är tillåtet men förutsätter att det är prövat. Jag borde kunnat få svar på den frågan förutsättningslöst, men det stod ingen information om hur systemen skilde sig åt. 1 Citera
Lobo Postad 24 Februari Rapport Postad 24 Februari 6 timmar sedan, säger Folke Rosvall : Jag minns när Oddset kom med fasta odds på 80-talet. Då var det många som ville veta om Tipstjänst gick back eller inte, men det ville man inte svara på. Numera finns inte det problemet eftersom man har övergått till semifasta odds (man kan i princip inte gå back). Eftersom man hade en skyddsbarriär på 50% på Lången (0.8 x 0.8 x 0.8) gick man förmodligen aldrig back, men så här i efterhand kunde det vara intressant om man ville publicera hur det gick i Oddsets barndom. Vilka var skickligast, oddssättarna eller spelarna? Det var en annan tid då. För många var det nog mer av en hobby, eller ett sätt att känna spänning kring sportevenemang, snarare än ett sätt att faktiskt försöka tjäna pengar över tid. Att inneha både monopol, trippelkrav och hög skatt gjorde det ändå tämligen omöjligt att tjäna något för dem som försökte och spelade dagligen. Det var först i slutet av 90-talet, när utländska aktörer ville ha en del av kakan, som folk blev bättre på att spela. Men då övergav de Svenska Spel för att istället spela hos Unibet. Då fanns det också mer kunskap om hur man kunde attackera Svenska Spels odds när de var felsatta, även om trippelkravet fortfarande gällde. Citera
Recommended Posts