Gå till innehåll

Strategi - Uttalande.


RobbinHood

Recommended Posts

11 timmar sedan, säger Folke Rosvall :

Jag vill precisera min iakttagelse med att säga att jag i första hand tänker på slutskedet, när endast tre eller två spelare återstår. Jag tänker speciellt på den med färst marker. Se YouTube, WPT 24/7 Episodes Stream.

Vad tycker ni för övrigt om ordet färst? Språkvårdarna rekommenderar att det engelska ordet fewest ska översättas med färst.

Ordet "färst" rockar.

Trådens egentliga ämne lämnar jag därhän då jag uteslutande spelar på tur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den 2022-08-16 kl 10:50, säger Folke Rosvall :

Jag vill precisera min iakttagelse med att säga att jag i första hand tänker på slutskedet, när endast tre eller två spelare återstår. Jag tänker speciellt på den med färst marker. Se YouTube, WPT 24/7 Episodes Stream.

Vad tycker ni för övrigt om ordet färst? Språkvårdarna rekommenderar att det engelska ordet fewest ska översättas med färst.

Nu vet jag inte om detta är svaret på din fråga. Dessutom vet jag inte heller förhållandet mellan de effektiva stackarna och stora mörken. Men dom s-c-numren jag skrev om ger väldigt bra information. KK har s-c-nummer 954 enligt Sklanskys definition. Detta innebär att du kan visa dina kungar och öppet pusha upp till 477 big blind mot stora mörken om du själv sitter i lilla mörken. Skulle du ha en större stack än det kan du inte puscha utan att det blir ett misstag. Såvida din hand inte blev ogiltigförklarad, eller du vet vad stora mörken sitter på. Då kan inte stora mörken göra mer än också spela korrekt. Han kan bara syna med 7 händer (jag tog inte hänsyn till någon rake) när han vet vad du sitter på KK. Om du sitter på knappen kan du ungefär halvera big blindsen som då blir 238,5. Nu skulle ju detta inte vara speciellt begåvat att spela så, men detta är vad s-c-numren innebär.

Nu har alla händer ett s-c-nummer. A7o har nummer 63. Det innebär att du öppet kan puscha om du har mindre än 31,5 big blinds från lilla mörk mot stora mörk. Inte bara det. Skulle Villain sitta på AQo som han korrekt skulle syna med har du ändå 26 % chans att vinna potten. Nu spelar man ju inte med öppna kort. Puschar du 30 big blinds med A7o från sb mot bb. Då kanske han felaktig synar med en hand som KQo där du är favorit. Han kanske också lägger sig felaktigt med handen 22. Så de s-c-numrena har egntligen ett högre värde. En hand som 98s har ett så pass lågt nummer som 15 eftersom så många händer korrekt kan syna. Men om du får syn av en hand som A5o har du ändå 47 %. Du har 40 % mot AKo. 49 % mot 77 som exempel. De kommer också felaktigt lägga många händer som J3o. Många har väl ändå koll på detta och synar bredare, men då kanske du sitter med QQ och är stor favorit mot 88 och dubblar dina 30 big blind. Jag vet givetvis inte vilket scenario som är bäst i varje givet ögonblick. De är kanske bättre ibland med en minihöjning från sb mot bb med A7o. Det finns ju massor av ICM-beräkningar också att ta hänsyn till. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förmodar att många forumiter redan känner till Sklanskys s-c-nummer eller borde göra. Tänkte skriva ett litet tillägg och det gäller anten. I slutet på turneringar finns det ju alltid en ante inblandad. Då får man räkna lite annorlunda. 

Om blindsen utan ante är $1-$2 och jag har $60. Jag sitter i small blind och alla har lagt sig fram tills det är min tur. Min hand är :Ac::7h:. Den handen har s-c-nummer 63. Eftersom min stack är lägre än s-c-numret kan jag skicka in pengarna i mitten profitabelt.

Det kan vara svårt att ta in för många. Ska jag verkligen skicka in 60 dollar för att vinna 3 dollar? Ja, ur ev-synpunkt ska du det om valet står mellan det och att folda din hand. De kommer inte ha samma hand eller händer du ligger under emot tillräckligt ofta.

Det du gör då är att du ger ett odds på 1:20. Du kan ge odds upp till 1:21 vilket är samma som s-c-numret.

Det kan vara bra att ha med sig om det finns en ante med i spelet. Nu påverkar inte det så mycket om det bara är två spelare med. Om anten är 10 % av big blind då ger du istället ett odds på 1:17,6. Ace of Spades:6h: har sc-nummer 56. :As::5h: har 57. Utan ante kan du inte skicka in dessa händer öppet, men med ante inblandad kan du skicka in bägge. Med :As::6h: kan du ge odds upp till 1:18,7.

Skulle det istället sitta 10 personer vid bordet och med ante, och alla lägger sig fram till dig och du sitter i small blind. Då ger du ett odds på 1:12 (5:60). Då kan du öppet skicka denna range profitabelt.  
22+, A2s+, K7s+, QTs+, JTs, A2o+, K9o+

Om jag sitter på knappen med :Ad::5d: vid ett tiomannabord med samma struktur. Då kan jag ge ett odds upp till 1:12. Det är hälften av jag kan ge om jag sitter i small blind som är 1:24. Då blir det breakeven vid pusch, men givetvis är det värt mer än så. Visserligen kan det också vara så. Om ingen har öppnat kanske det är större chans att small blind eller big blind också har ett ess att försvara sig med. Men det kan vara svårt för small blind att syna med Ace of Spades:6h: med vetskapen om att big blind fortfarande är med i matchen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...