Gå till innehåll

En nybörjares väg in i crypto-världen


Iggan

Recommended Posts

Tjena, 

Jag har tänkt föra en dagbok över min väg in i crypto-världen där jag ska handla crypto-coins och försöka göra en fin profit. ?

Fakta om mig:

Knegar 7-16 i södra Sverige

Hade en gång över 7 bitcoins som jag sålde för ~1k$/btc

Har bara köpt certifikat på bitcoin och ethereum på avanza utöver de bitcoins jag sålt många år sen

 

 

Redigerad av Iggan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, säger Ola Brandborn :

Man gör det inte: Att tradea i olika kryptovalutor är döden, då skattereglerna gör att du kommer åka på över 100% skatt (förluster är bara avdragsgilla till 70% medan vinster ska skattas fullt ut).

Håll dig till Certifikat via ISK så slipper du ge alla dina pengar till Skatteverket

e301ea6008e7b46551bd829d4193640e.png

Finns också en anledning att Bankman-Fried är världens rikaste yngling och det är inte bara från avgifterna han tjänar på FTX han gjort de pengarna utan på retail traders. Alla exchanges säljer eller använder sig själva av orderbooksen och tradar emot retail traders som dig med ett enormt gap i tillgänglig information. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skön start du fick på din dagbok, två autism nördar kommer in och total sågar din idé utan att linda in det över huvudtaget, love it. Dom har rätt, crypto trading är svårt och skatten blir ett problem för dig om du bor i Sverige men det går att lyckas och skatten går säkert att komma runt på någotvis om man är smart. Säger inte att det är en bra idé men jag uppskattar ditt heroiska försök och dagbok. Stort lycka till från mig

  • Thanks 1
  • Haha 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den 2021-10-30 kl 14:55, säger Ola Brandborn :

Att tradea i olika kryptovalutor är döden, då skattereglerna gör att du kommer åka på över 100% skatt (förluster är bara avdragsgilla till 70% medan vinster ska skattas fullt ut).

Hur är det med det?

När det gäller aktier så är väl olika aktier kvittningsbara mot varandra. Alla aktier räknas väl som en inkomstkälla.

Är det annorlunda med kryptovalutor? Räknas varje kryptovaluta som en enskild inkomstkälla? Alltså att t. ex. Bitcoin och Ethereum inte är kvittningsbara mot varandra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, säger Folke Rosvall :

Hur är det med det?

När det gäller aktier så är väl olika aktier kvittningsbara mot varandra. Alla aktier räknas väl som en inkomstkälla.

Är det annorlunda med kryptovalutor? Räknas varje kryptovaluta som en enskild inkomstkälla? Alltså att t. ex. Bitcoin och Ethereum inte är kvittningsbara mot varandra?

Inte bara det, utan varje Bitcoin (jag antar detta klasificeras som mängden du köpt vid ett specifikt tillfälle) du köpt ska skattas till sitt anskaffningsvärde och inte bara genomsnittspris.

Man kan lugnt säga att lagen inte är uppdaterad nog och jag tror inte skatteverket själva har hel klarhet i hur det ska gå till. En god nyhet är däremot att tillgångar som Bitcoin inte täcks av 10-års regeln vid utflytt från Sverige som normalt gäller för aktier (enligt min skatteadvokat, om någon är dåraktig nog att sälja sina BTC bör de anlita en egen för att lösa alla problem som kan uppstå).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, säger Folke Rosvall :

Hur är det med det?

När det gäller aktier så är väl olika aktier kvittningsbara mot varandra. Alla aktier räknas väl som en inkomstkälla.

Är det annorlunda med kryptovalutor? Räknas varje kryptovaluta som en enskild inkomstkälla? Alltså att t. ex. Bitcoin och Ethereum inte är kvittningsbara mot varandra?

Det här står extremt tydligt på Skatteverkets sida, du får läsa mer där.

Men i korthet: Du köper Bitcoin för 1000 kr, och säljer sedan för 2000 kr. Vinst 1000 kr.
Sedan köper du Bitcoin igen för 2000 kr, och de går ner till hälften, så du gör 1000 kr i förlust.

Hade det varit aktier så hade du kunnat kvitta vinsten mot förlusten. Nu är det inte det, så vinsten ska skattas fullt ut 30% = 300 kr, medan förlusten bara är avdragsgill till 70%, så du får bara göra 30% avdrag på 700 av de 1000, = 210 kr i avdrag. 

Grattis, du har gått plus/minus noll ,men du är skyldig staten 90 kr.

Håller du sedan på och trejdar olika kryptovalutor mellan varandra, så ska varje växling ses som ett nytt skattetillfälle, så det blir extremt komplicerat. Det är helt okej att köpa kryptovalutor fysiskt skattemässigt, om du köper dessa vid ett (eller enstaka) tillfällen och planerar att hålla dom väldigt länge, och sedan cashar ut då och då. Då blir beskattningen enkel, och något så när rättvis. Men tradea för fan inte i dessa valutor fram och tillbaka... Ska du trejda Bitcoin, Ethereum så finsn det som sagt bra certifikat som du kan göra detta med, till korrekta skatteavdrag, och funkar även i ISK. 

 

Redigerad av Ola Brandborn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, säger Ola Brandborn :

Grattis, du har gått plus/minus noll ,men du är skyldig staten 90 kr.

Då uppstår frågan om detta har varit politikernas avsikt eller om det är resultatet av misstag i instruktionerna till Skatteverket. Vidare om man har för avsikt att rätta till det uppenbart orimliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, säger Ola Brandborn :

Det är helt okej att köpa kryptovalutor fysiskt skattemässigt, om du köper dessa vid ett (eller enstaka) tillfällen och planerar att hålla dom väldigt länge, och sedan cashar ut då och då. Då blir beskattningen enkel, och något så när rättvis.

Då ger vi med andra ord Iggan följande råd:

Köp bara kryptovalutor som går upp i värde. Sälj aldrig med förlust. Då betalar du 30% av vinsten i skatt och därmed får du inga problem.

Men kom ihåg att det största hotet mot kryptovalutorna är politiska beslut. Så länge politikerna lämnar kryptomarknaden i fred är det ytterst osannolikt att den skulle krascha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...