Gå till innehåll

Bitcoin


Recommended Posts

Jag vet egentligen ingenting om bitcoin, men noterar att värdet tydligen ligger på 11 000 dollar, alltså nästan 100 000 kronor. Jag funderar inte på att ge mej in i bitcoin-racet, men jag har en fråga som jag har funderat över.

Det påstås att man kan använda bitcoin till att skicka pengar via nätet. Men går det att skicka bråkdelar av en bitcoin? Om jag skulle vilja skicka t.ex. 1000 kronor till en mottagare, går det? Eller måste jag skicka 100 000 kronor, vilket naturligtvis inte är intressant?

Hur fungerar det egentligen? Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag läste i en annat forum att bitcoin varje år har ett minimum i mitten av januari. Så var det 2015, 2016 och 2017. Hur är det då i år?

För ett par veckor sedan låg värdet på 20000 dollar och nu är det nere i 9000 dollar. Så ja, det stämmer i år också.

Varje år har det därefter stigit igen. Köpläge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

https://digital.di.se/artikel/japansk-advokat-har-salt-bitcoin-for-33-miljarder#

Citat

 

Japansk advokat har sålt bitcoin för 3,3 miljarder
Sedan slutet av september har Nobuaki Kobayashi, som förvaltar bitcoinbörsen Mt Gox konkursbo, sålt bitcoin och bitcoin cash för omkring 3,3 miljarder kronor. Det rapporterar Bloomberg. 

......

En faktor som ytterligare komplicerar konkursprocessen är att fordringarna på konkursboet, enligt japansk lagstiftning, värderas till tillgångarnas marknadsvärde vid konkursen. 

Vid tiden för Mt Gox konkurs handlades bitcoin för 483 dollar men i spåren av fjolårets kraftiga uppgång ligger marknadspriset på omkring 10 000 dollar vilket innebär att konkursboet nu sitter på tillgångar som vida överstiger fordringarna. 

Enligt Reuters går de eventuella tillgångar som finns kvar i konkursboet efter att fordringsägarna fått betalt till det konkursade bolagets aktieägare. I dagsläget är det dock oklart vad som kommer ske i fallet Mt Gox. 

 

SNYGGT! Bra affär för aktieägarna i konkursbolaget. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Slänger in denna här också.

"Funtat på fler inkomstkällor eftersom jobbgrinden går så jävla dåligt. Kom å tänka på localbitcoins. Folk säljer btc i småsummor för sjuka överpriser mot swish-betalning. Hur ser det ut med skatt å dylikt? Kan man hamna i blåsväder då de flesta som använder localbitcoins prbly köper knark för det sen?"

Tacksam för svar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Skattmasen vill ha skatt ifall man gjort en vinst så borde man få göra avdrag om man gjort förlust. Hur fungerar det? Om jag inte har några kapitalinkomster att tala om så måste jag på något sätt få kvitta kapitalförlusten mot inkomst av tjänst? (jag är lärare)

Hur redovisar man Bitcoinförluster? Och hur kontrolleras det sen av Skattmasen?
Screenshots? Räcker det som bevis? (photoshop någon?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Här finns en del information:

https://skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillgangar/kryptovalutor.4.15532c7b1442f256bae11b60.html

Jag drar slutsatsen att du inte kan kvitta kapitalförluster mot inkomst av tjänst. En grundläggande princip i skattesystemet är, såvitt jag förstår, att vinster i ett inkomstslag inte kan kvittas mot förluster i annat inkomstslag (med reservation för att min terminologi kanske inte är helt korrekt).

Redigerad av Folke Rosvall
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...
  • 1 month later...

I slutet av december hade bitcoin ett minimum på cirka 3200 dollar. I dag är värdet drygt 6400 dollar, vilket innebär att värdet fördubblats på mindre än ett halvår.

Jag vet inte hur handeln går till, men jag antar att säljare och köpare inte har direkt kontakt med varandra utan att en mellanhand är inblandad. Den intressanta frågan är nu: Hur mycket av vinsten försvinner därför att mellanhanden ska ha sitt? Försvinner 5%, 10%, 20% eller vad? För att tala pokerspråk, hur stor är raken?

Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, säger Folke Rosvall :

I slutet av december hade bitcoin ett minimum på cirka 3200 dollar. I dag är värdet drygt 6400 dollar, vilket innebär att värdet fördubblats på mindre än ett halvår.

Jag vet inte hur handeln går till, men jag antar att säljare och köpare inte har direkt kontakt med varandra utan att en mellanhand är inblandad. Den intressanta frågan är nu: Hur mycket av vinsten försvinner därför att mellanhanden ska ha sitt? Försvinner 5%, 10%, 20% eller vad? För att tala pokerspråk, hur stor är raken?

Någon som vet?

0.25% och ner beroende på size

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • 11 months later...
  • 4 weeks later...

Jag vet inte hur Bitcoin fungerar rent praktiskt så jag har en fråga.

Hade det räckt om mannen hade skrivit ner några koder? Hade han i så fall kunnat stoppa in dom i sin nya dator och rädda sina 7500 bitcoins? Eller krävs det att han har hela filen kvar på sin ursprungliga dator eller eventuellt överförd till sin nya dator?

Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, säger Folke Rosvall :

Jag vet inte hur Bitcoin fungerar rent praktiskt så jag har en fråga.

Hade det räckt om mannen hade skrivit ner några koder? Hade han i så fall kunnat stoppa in dom i sin nya dator och rädda sina 7500 bitcoins? Eller krävs det att han har hela filen kvar på sin ursprungliga dator eller eventuellt överförd till sin nya dator?

Någon som vet?

Nuförtiden hade det räckt. Men någon som har 7500 mynt var med från absoluta början, kanske innan möjligheten fanns, jag vet inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hade räckt att han hade kvar filen. Hade sån wallet back in the days, kunde flytta wallets genom att kopiera filen mellan datorer, eller ha den t.ex. på en sticka. Filen i sig var en wallet för mig iaf, och varje wallet som skapades hade en unik btc adress typ, åså kasta man på ett lösenord för login.

Redigerad av killerwolf2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...