Gå till innehåll

Hur svensk polis agerar vid manifestation för Israel i Malmö


Albert

Recommended Posts

  • Svars 568
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Frånsett att jag hoppas du inser att det sista inte är ett argument utan endast nedlåtande överlägsenhet mot övriga i tråden (vilket iofs i somliga fall kan behövas) tycker jag det är synd att du verkar göra precis samma misstag själv.

 

Liksom du anser jag att en bredare förståelse för historien och kulturerna bakom konflikten i Mellanöstern och för den del vilken konflikt som helst nästan är ett tvång för att kunna tas på allvar i diskussioner om densamma. Jag är dessutom själv pro-Palestina. Men jag har inte nått samma slutsatser som du.

 

Jag tycker att du helt ensidigt verkar ta enbart Palestinas ställning utan någon som helst förståelse till varför staten Israel agerar som den gör. Så länge du gör det har jag svårt att ta dig seriöst, precis som jag inte tar t.ex. Albert seriöst heller.

 

Däremot ska du ha kudos för att du faktiskt använder källor. Uppmuntrar dig dock att ange varifrån du tagit dem också istället för att bara posta dem rakt av.

 

Nu tror jag att du missförstår mig. Jag har ingen avsikt att ta ställning för någon part. Jag vill endast balansera upp den bild av de argument som framförts i tråden sedan tidigare. Alla de argument jag framför har tidigare här i samma tråd framförts med en pro-israelisk vinkling. Försöker endast påvisa att det är lätt att måla upp allt svart-vitt om man endast tar fram den informationen man vill.

 

Angående Israel har jag en stor förståelse för varför de gör som de gör. T ex varför de geografiska förhållandena gör att de inte kan dra sig tillbaks helt ensidigt från Västbanken utan att underminera sitt egna möjlighet till effektivt försvar med mera.

 

Alla de texter som inte har någon källa kommer från ILAC (Internationell Legal Assistance Consortium). Olika avhandlingar med mera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lejonet, du får gärna svara mig varför du ljög.

 

Svårt att svara på en person som väljer att googla på lite spridda delar från en lång text för att på något sätt kunna bemöta den. Lite patetiskt faktiskt att du tar fram källor såsom svenska wikipedia eller http://www.larshammaren.se/2_antika_arvet.htm#top som på intet sätt är särskilt trovärdiga. Speciellt inte när du endast använder lösryckta citat utan någon som helst övrig akademisk framställan. T ex så presenterar sig Lars på följande sätt;

 

Lars Hammaréns historiehemsida

 

Jag är lärare i historia och samhällskunskap vid komvux i Stockholm och arbetar dels på Västerorts vuxengymnasium dels på Åsö komvux.

 

Att han då skriver, i vad han själv benämner som "egen text":

 

Romarna förde det grekiska arvet vidare till den europeiska civilisationen.

 

betyder egentligen ingenting. Han baserar inte detta påstående på något av värde.

 

Men för att göra dig till viljes ska jag svara på de andra punkterna du tar upp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Islamsk kultur och kristen kultur skiljer sig otroligt mycket. Du kanske syftar till att kristendom, islam och judendomen har många likheter? Du kanske tillochmed känner till Abraham?

 

Det är ju helt meningslöst att diskutera med dig när du framför tankar som denna.

 

Albert skrev:

Dra mig baklänges på en vagn dragen av en åsna.

 

Från wiki:

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mozaraber

 

Först och främst måste du sätta det i sin historiska kontext. Förövrigt från din källa wikipedia;

 

http://www.amazon.com/Ornament-World-Christians-Tolerance-Medieval/dp/0316168718

The treatment of non-Muslims in the Caliphate has been a subject of considerable debate among scholars and commentators, especially those interested in drawing parallels to the coexistence of Muslims and non-Muslims in the modern world. María Rosa Menocal, a specialist in Iberian literature, has argued that "tolerance was an inherent aspect of Andalusian society". In her view, the Jewish and Christian dhimmis living under the Caliphate, while allowed fewer rights than Muslims, were much better off than in other parts of Christian Europe.

 

Du kan ju alltid ta och läsa hennes bok så kanske du förstår bättre. Fast läsa kanske inte är din starkaste egenskap?

 

Albert skrev:

Vi kan väl börja med en av dina lögner. Atlas hittar man i den grekiska mytologin. Atlas ledde titanernas kamp på Olympen men förlorade och som straff fick han uppgiften att bära himlen på sina axlar. Han fick dock sin lindring när han bad hjälten Perseus att förstena honom med gorgonen Medusas avhuggna huvud så att han blev till sten. Det var så Atlasbergen skapades.

 

Gestalten Atlas brukar betraktas som en poetisk omskrivning för principen att bergen bär himlen. Traditionellt har Atlasbergen i nordvästra Afrika sagts vara den plats där Atlas bär upp himlavalvet.

 

Den holländska kartografen Gerhard Mercator myntade ordet ”atlas” i betydelsen kartbok.

 

AtlasGlobe-40.330.jpg

 

Jag vet inte vad jag ska säga. Du googlar lite och hittar på det du vill.

 

Gerhard Mercator myntade ordet "Atlas" efter Konungen av Mauretanien, dåvarande Libyen. Denne Kung var av semitisk ursprung och hette Atlas efter det arabiska ordet Atlas som betyder "Utan hår".

 

The second Atlas was a mythical King of Mauretania, in Libya. Atlas was a wise philosopher, mathematician and astronomer, who supposedly made the first celestial globe. It was this Atlas that Mercator was thinking of, when he first used the name 'Atlas' (and a depiction of the King appears on the title-page).

 

Källor: Gerhard Mercator

 

Albert skrev:

Att aubergine skulle vara eller komma från arabiskan tvivlar jag starkt på.

 

http://mansfeld.ipk-gatersleben.de/pls/htmldb_pgrc/f?p=185:46:8165473731077548::NO::module,mf_use,source,akzanz,rehm,akzname,taxid:mf,,botnam,0,,Solanum%20melongena,5937 visar att det vi kallar äggplanta kallas badhingan på arabiska och aubergine eller béringène, mayenne, melongène på franska.

 

Vad håller du på med?

 

Aubergine kommer från Arab. al-bāḏinjān

 

the English word that will start us on our voyage is aubergine. This is, as you might guess, borrowed from French; the French word is from Catalan albergínia, which is from Arabic al-bādinjān (with the definite article al-), itself borrowed from Persian bādingān, which is probably from Middle Indo-Aryan *vātiñjana-, vātingana-; most sources attribute the latter form to Sanskrit, but I don't find it in my dictionaries.

http://www.languagehat.com/archives/002250.php

 

Albert skrev:

Angående Camera obscura:

 

Du inser att det är på samma sätt som med flygplanet. Endast för att en person tidigare haft idén är det inte samma sak som att uppfinna själva saken.

 

Från din favoritkälla Wikipedia fast nu på engelska;

The first mention of the principles behind the pinhole camera, a precursor to the camera obscura, belongs to Mozi (470 BC to 390 BC), a Chinese philosopher and the founder of Mohism.[1] The Mohist tradition is unusual in Chinese thought because it is concerned with developing principles of logic. Aristotle (384 to 322 BC) understood the optical principle of the pinhole camera. He viewed the crescent shape of a partially eclipsed sun projected on the ground through the holes in a sieve, and the gaps between leaves of a plane tree.

 

The first camera obscura was later built by Arab scientist Abu Ali Al-Hasan Ibn al-Haitham, born in Basra (965-1039 AD), known in the West as Alhacen or Alhazen, who carried out practical experiments on optics in his Book of Optics.[2] Most of his professional career took place in Cairo, where he was summoned for his first engineering task of regulating the flow of the Nile river. In his experiments, Ibn Al-Haitham used the term “Al-Bayt al-Muthlim, translated in English as dark room. In the experiment he undertook, in order to establish that light travels in time and with speed, he says: "If the hole was covered with a curtain and the curtain was taken off, the light traveling from the hole to the opposite wall will consume time." He reiterated the same experience when he established that light travels in straight lines. A revealing experiment introduced the camera obscura in studies of the half-moon shape of the sun's image during eclipses which he observed on the wall opposite a small hole made in the window shutters. In his famous essay "On the form of the Eclipse" (Maqalah-fi-Surat-al-Kosuf) he commented on his observation "The image of the sun at the time of the eclipse, unless it is total, demonstrates that when its light passes through a narrow, round hole and is cast on a plane opposite to the hole it takes on the form of a moon-sickle”.

 

In his experiment of the sun light he extended his observation of the penetration of light through the pinhole to conclude that when the sun light reaches and penetrates the hole it makes a conic shape at the points meeting at the pinhole, forming later another conic shape reverse to the first one on the opposite wall in the dark room. This happens when sun light diverges from point “ﺍ” until it reaches an aperture and is projected through it onto a screen at the luminous spot. Since the distance between the aperture and the screen is insignificant in comparison to the distance between the aperture and the sun, the divergence of sunlight after going through the aperture should be insignificant. In other words, should be about equal to. However, it is observed to be much greater when the paths of the rays which form the extremities of are retraced in the reverse direction, it is found that they meet at a point outside the aperture and then diverge again toward the sun as illustrated in figure 1. This an early accurate description of the Camera Obscura phenomenon.

 

Albert skrev:

Kan du vänligen länka till boken Prolegomen som du talar om? Allt jag hittar är Prolegomena av Kant.

 

Går det bra att använda en källa som Cambridge? Eller blir det för akademiskt för dig då? Problematiskt kanske?

 

http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract;jsessionid=E59F70688751D15F76F429348E97A103.tomcat1?fromPage=online&aid=455271

IBN KHALDUN: THE LAST GREEK AND THE FIRST ANNALISTE HISTORIAN

Stephen Frederic Dale a1

a1 Stephen Frederic Dale is Professor in the Department of History at Ohio State University, 230 West 17th Avenue, Columbus, Ohio 43210-1367, USA; e-mail: dale.1@osu.edu.

 

 

Despite the attention that scholars have lavished on Ibn Khaldun's Muqaddima, the historiographical significance of that remarkable work is still not well understood. Scholars continue to discuss the Muqaddima largely within the context of Islamic historiography, even though most of them regard it as an anomaly that differs fundamentally from the works of other Muslim historians. In certain respects, the Muqaddima belongs to an Islamic historical tradition, that of al-Tabari and al-Mas[ayin ]udi. Yet, its dominant intellectual lineage is the rationalist thought that stretches from the Peripatetic philosophers, and especially from Aristotle (384–322 BCE), through such Greco–Islamic thinkers as al-Farabi (870–950 CE), Ibn Sina (980–1037 CE), and Ibn Rushd (1126–1198 CE) onward to European philosophical historians and sociologists of the 18th, 19th, and 20th centuries. It is precisely because Ibn Khaldun (1332–1406 CE) used the logical apparatus and materialist assumptions of this rationalist tradition as the conceptual basis for his new historical science that he can be characterized as the last Greek historian. He can be considered the first Annaliste historian because the same Greek philosophical heritage influenced both the sociologist Émile Durkheim, who wrote his Latin dissertation on Montesquieu (1689–1755 CE), and also Durkheim's student, Marc Bloch, the cofounder of the Annales School. This heritage is also visible in an attenuated form in Fernand Braudel's distinction between the longue durée and the history of events. Indeed, Ibn Khaldun developed what modern scholars would identify as a structuralist methodology, using classical logic to identify enduring socioeconomic realities underlying cultural phenomena and ephemeral events, what he describes as the “general conditions of regions, races and periods that constitute the historian's foundation.”

 

Det arabiska namnet för Prolegomen är The Muqaddimah

 

Om du inte klarar av riktiga böcker kan du ju alltid läsa här; http://en.wikipedia.org/wiki/Muqaddimah

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju helt meningslöst att diskutera med dig när du framför tankar som denna.

 

Kärajistanes. Det är skrämmande att du som anledning till varför islam och kristendomen har likheter så anger du att deras likheter härstammar från 900-talets Andalucien. Skrämmande. Där av frågan om du känner till Abraham?

 

 

 

Du kan ju alltid ta och läsa hennes bok så kanske du förstår bättre. Fast läsa kanske inte är din starkaste egenskap?

 

Lol. Nej att läsa är svårt.

 

 

Jag vet inte vad jag ska säga. Du googlar lite och hittar på det du vill.

 

Gerhard Mercator myntade ordet "Atlas" efter Konungen av Mauretanien, dåvarande Libyen. Denne Kung var av semitisk ursprung och hette Atlas efter det arabiska ordet Atlas som betyder "Utan hår".

 

Det är skitsamma vem Mercator åsyftade. Atlas var/är namnet på en grekisk gud och har troligtvis kommit från grekiskan till arabiskan istället för vice versa som du vill ge sken av.

 

 

 

 

 

Vad håller du på med?

 

Aubergine kommer från Arab. al-bāḏinjān

 

 

http://www.languagehat.com/archives/002250.php

 

 

Okej araberna hade ett ord för aubergine.

 

 

Går det bra att använda en källa som Cambridge? Eller blir det för akademiskt för dig då? Problematiskt kanske?

 

Vad du är fjantig.

 

http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract;jsessionid=E59F70688751D15F76F429348E97A103.tomcat1?fromPage=online&aid=455271

 

 

Det arabiska namnet för Prolegomen är The Muqaddimah

 

Okej, en arab har skrivit en bok om filosofi.

 

 

Om du inte klarar av riktiga böcker kan du ju alltid läsa här; http://en.wikipedia.org/wiki/Muqaddimah

 

Har du läst The Muqaddimah?

 

 

 

Vå kultur bygger inte på arabisk kultur. Varken idag eller förr. Fast å andra sidan ser jag likheter hur vi var då; vikingar, och hu araberna beter sig idag. Som vi var förr är de idag. Skrämmande. Men om du har rätt så kan vi tacka araberna för att de översatte viktiga grekiska verk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kärajistanes. Det är skrämmande att du som anledning till varför islam och kristendomen har likheter så anger du att deras likheter härstammar från 900-talets Andalucien. Skrämmande. Där av frågan om du känner till Abraham?

 

Ja, jag vet vem Abraham är. Men ditt trångsynta sätt att se på kulturell utveckling och historien är nästintill upprörande. I hög grad präglas både den europeiska och arabiska kulturen av mötet mellan dem. Ett av de påtagligaste mötena är Al-Andalus under 900-talet.

 

Albert skrev:

Lol. Nej att läsa är svårt.

 

Bevisligen har du inte endast svårt att läsa utan också att förstå.

 

Albert skrev:

Det är skitsamma vem Mercator åsyftade. Atlas var/är namnet på en grekisk gud och har troligtvis kommit från grekiskan till arabiskan istället för vice versa som du vill ge sken av.

 

Jag vill inte ge sken av något. Däremot märker jag att du verkar inte riktigt klara av att få ny fakta presenterad för dig. Vad det arabiska ordet kommer ifrån vet jag inte. Däremot är det klarlagt att själva ordet "Atlas" i dess svenska betydelse kommer från arabiskan via Mercator.

 

Albert skrev:

Okej araberna hade ett ord för aubergine.

 

Jag kan lova dig att det var en chock för mig med. Att individer som lever i tält, mitt i öknen, har ord för saker och ting är nästan ett mirakel. Ännu sjukare är det att det svenska ordet härstammar därifrån. Vad kan hända härnäst i en sådan sjuk värld där mörkhyade kan tala och inte bara har lite anlag för taktkänsla?

 

Albert skrev:

Okej, en arab har skrivit en bok om filosofi.

 

Det går ju inte att ta dig seriöst. Denna bok och de tankar som framförs är en väsentlig grund för den moderna historievetenskapen och sociologin.

 

Albert skrev:

Har du läst The Muqaddimah?

 

När jag studerade läste jag böcker som analyserade den och utdrag ur den.

 

Albert skrev:

Vå kultur bygger inte på arabisk kultur. Varken idag eller förr. Fast å andra sidan ser jag likheter hur vi var då; vikingar, och hu araberna beter sig idag. Som vi var förr är de idag. Skrämmande. Men om du har rätt så kan vi tacka araberna för att de översatte viktiga grekiska verk.

 

Jag har nog aldrig sett på maken en sådan pajas som du. Hur gammal är du egentligen och vad gör du av ditt liv? Det är nästintill förnedrande att behöva ens läsa det du skriver. Ser du så såhär enkelt och svartvitt på allt i din omvärld?

 

Och har du någon gång bemödat dig att ens försöka få kunskap om saker och tings egentliga tillstånd alternativt att tänka rationellt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Och har du någon gång bemödat dig att ens försöka få kunskap om saker och tings egentliga tillstånd alternativt att tänka rationellt?

 

Snälla Lejonet, förklara för mig hur du menar med "saker och tings egentliga tillstånd". Jag tänker hyfsat rationellt speciellt vad gäller invandring samt Israel/Palestina. Jag har belägg för mina åsikter och har siffror att visa vad gäller invandringens påföljder så jag tycker knappast att jag tänker irrationellt.

 

Som lite kuriosa har jag just läst ut Illusionen om gud av Richard Dawkins och jag föreslår att du tar och läser den rakt av då du verkar ha en absurd uppfattning om att islam verkligen bidragit till mänskligheten.

 

 

Och snälla du. Din nonchalanta besserwisser-attityd är... opassande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snälla Lejonet, förklara för mig hur du menar med "saker och tings egentliga tillstånd". Jag tänker hyfsat rationellt speciellt vad gäller invandring samt Israel/Palestina. Jag har belägg för mina åsikter och har siffror att visa vad gäller invandringens påföljder så jag tycker knappast att jag tänker irrationellt.

 

Som lite kuriosa har jag just läst ut Illusionen om gud av Richard Dawkins och jag föreslår att du tar och läser den rakt av då du verkar ha en absurd uppfattning om att islam verkligen bidragit till mänskligheten.

 

 

Och snälla du. Din nonchalanta besserwisser-attityd är... opassande.

 

Nej han anser antagligen att den bidragit lika mycket till mänskligheten som judendomen gjort då han klart och tydligt påpekar det absurda i tron på ett högre väsen. Dawkins tar på inget ställe i den boken avstånd från islam i synnerhet utan ifrån religion i allmänhet. De argument han framför applicerar samstämmigt på alla de religioner som baseras på tron på ett högre "allsmäktigt väsen". Så för att sammanfatta det enkelt om du skulle fråga Dawkins vad han tycker om islam, judendom, kristendom, hinduism, buddism osv så skulle han svara att alla är lika "dumma i huvudet" (obs mitt personliga ordval).

 

Du Albert är definitvt en av de absolut mest trångsynta, hatiska, fördomsfulla och framförallt ignoranta människor jag någonsin kommit i kontakt med. Du plockar texter ur sitt sammanhang, du fabricerar fakta, du tolkar tankar och filosofier precis som det passar dig och det mest skrämmande av allt är att du inte förstår bättre.

 

Tyvärr så lever du 60 år för sent, för jag tror du hade kommit som allra bäst till din rätt i en vit kåpa på en veranda I Missisippi på det glada femtiotalet, med hobbys som lynchningar och korsbränning med familjen. Du resonerar utifrån exakt samma perspektiv som de gjorde om att olika raser och kulturer ska hållas åtskilda, människors olika värde osv. Ring kriminalvårdsstyrelsen och be om en date med John Ausonius så tror jag du hittar en soulmate for life!

 

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Albert, du är ju en felvänd nazist!!!

 

Lyssna på vad du säger,tänk dej 60 år bak i tiden, byt ut ordet muslim mot jude,hade du inte haft rn bindel runt armen då, och flaxat med högerarmen när mannen med stövlarna höll hov?

 

Men det är så, sionism och nazism är bara olika folkslags fascistiska ådra, med var för sej olika fiender.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Albert, du är ju en felvänd nazist!!!

 

Lyssna på vad du säger,tänk dej 60 år bak i tiden, byt ut ordet muslim mot jude,hade du inte haft rn bindel runt armen då, och flaxat med högerarmen när mannen med stövlarna höll hov?

 

Men det är så, sionism och nazism är bara olika folkslags fascistiska ådra, med var för sej olika fiender.

 

Byling, din felgängade gamla pinnbult. Din egen ideologi är värre än alla andra du rackar ner på. Tänk dig själv 60 år tillbaka i tiden. Där står du fortfarande kvar, trots att omvärlden har utvecklats.

Stövlarna är nog mer vanliga i Röd Front än någon annanstans.

Högerarmen kanske inte flaxar nämnvärt hos dig, men däremot flaxar din hjärna käpprätt åt helvete.:-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope Herr Same, då etnicitet inte betyder ett skvatt för oss kommunister ,så är ditt påstående i denna tråd fel,då etnicitet varit ett kännetäcken från båda håll i denna debatt.

Vi står på Palestiniernas sida av folkrättsliga skäl,av moraliska skäl, av humana skäl, men aldrig av etniska skäl.

Fick du mitt "pm"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope Herr Same, då etnicitet inte betyder ett skvatt för oss kommunister ,så är ditt påstående i denna tråd fel,då etnicitet varit ett kännetäcken från båda håll i denna debatt.

Vi står på Palestiniernas sida av folkrättsliga skäl,av moraliska skäl, av humana skäl, men aldrig av etniska skäl.

Fick du mitt "pm"?

 

Jag har inte nämnt etnicitet öht. Det är du som gör det. Så här har du debatterat förr, med att lägga ord i min mun som jag aldrig uttalat.

Det jag vill ha sagt är att DU, med en förlegad och icke realistisk syn på hur världen borde se ut, nog knappast ska ge dig in i diskussioner där du kommer att göra en ännu större clown av dig själv än du redan gjort.

Jag ville bara vara hygglig.:-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråden handlade om etnicitet,inte sant,då har mitt kommunistiska synsätt ,då det blir inblandat,att se det som ett etniskt problem.

Att då komma dörvandes med gamla mantran om hur den gamla kommunisstiden var och lite annat bröte är ju liksom inte aktuellt i denna fråga.

 

Jag gjorde jämförelsen mellan sionismen och nazismen, och ser man inte den,ja då blir det svårare.

Ta Albert t.ex, hade han kört sitt snack,fast mot någon annan etnisk grupp hade han nog varit bannad, eller om jag beskrivit judar på samma sätt som han beskriver araber.

 

Hade jag gjort som Albert men mot judarna istället så hade jag förmodligen åtalats och dömts för hets mot folkgrupp,eller vad tror ni?

 

Jaja,livet går vidare..........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satt och hade börjat läsa igenom den här tråden, tänkte plöja igenom den för att se om det fanns nån sorts vettig förklaring till varför den är så inihelvete lång. Svaret verkar vara att användaren Albert spammat sönder den fullkomligt med dumheter sida upp och sida ner. Slutade läsa när jag kom till följande vits:

Why are there no Muslims in Star Trek?

It's set in an ideal future.

 

Ursäkta mig, men det krävs en -i mina ögon- riktigt obehaglig människa för att utföra tangenttrycken som krävs för att posta något sådant.

Gör något vettigare än att sprida denna dynga. Odla potatis. Läs en bruksanvisning. Vad som helst.

 

Förövrigt är jag troende kristen och gift med en judinna

 

 

 

ps. kudos till jennez som (dittils iallafall) orkade ta debatten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...