ulaf Postad 12 September , 2007 Författare Rapport Postad 12 September , 2007 ...vi har här på PF. Jag är själv något av en språkfascist. Därför vill jag bjuda alla likasinnade på en trevlig länk. http://www.avigsidan.com/index.html Det var lite skoj! Jag återger ett par för lata läsare: (bild på Peps Persson rökandes en cigarett) - "Peps spelade - gräset nästan slut" "Boaorm på fri fot" Citera
Juggler Postad 12 September , 2007 Rapport Postad 12 September , 2007 NufårnislutageerpåmigJagharförsöktändraiminsignaturmenjagfårbarahatvåradersåjagkaninte. Får väl fixa själv då. Citera
Ängeln17 Postad 12 September , 2007 Rapport Postad 12 September , 2007 Det kan vara så, men jag tror ändå att det ligger fler hundar begravna här. Hmmm, bor du på en djurkyrkogård? Citera
eurythmech Postad 12 September , 2007 Rapport Postad 12 September , 2007 http://www.youtube.com/watch?v=eEOZA2k3Plw Citera
tetris Postad 12 September , 2007 Rapport Postad 12 September , 2007 Jag kom på en till: folk tycks inte förstå sig på när fler och när mer skall användas. Ex. "Kan man floppa mer set än .....?" Lär dig skillnaen mellan antal och mängder! Citera
Sansrom Postad 12 September , 2007 Rapport Postad 12 September , 2007 När någon skriver "aa" istället för "ja", får jag upp bilden av en lobotomerad och svårt medicinerad Staffan Westerberg som råkat hitta ett tangentbord. Fattar inte att ingen nämnt det här tidigare. Citera
ulaf Postad 12 September , 2007 Författare Rapport Postad 12 September , 2007 Hmmm, bor du på en djurkyrkogård? Tsssss, hihi Citera
brainslicer Postad 12 September , 2007 Rapport Postad 12 September , 2007 Hur många fler/mer d:n ska vi ha i: Lär dig skillnaen mellan antal och mängder!? Citera
ulaf Postad 12 September , 2007 Författare Rapport Postad 12 September , 2007 Asirriterande med folk som säger "[A-KU]" och "[KÅ-JI]" och sånt äckligt. Stäng av datorn för fan. Citera
Klyka Postad 12 September , 2007 Rapport Postad 12 September , 2007 Japp, Klyka har rätt. KTH fel. Jag har just fått en ny signatur... Citera
eurythmech Postad 12 September , 2007 Rapport Postad 12 September , 2007 Asirriterande med folk som säger "[A-KU]" och "[KÅ-JI]" och sånt äckligt. Stäng av datorn för fan. Hmmm. Citera
Klyka Postad 12 September , 2007 Rapport Postad 12 September , 2007 Asirriterande med folk som säger "[A-KU]" och "[KÅ-JI]" och sånt äckligt. Stäng av datorn för fan. Kfluffie, känn dig träffad! Citera
hersby Postad 12 September , 2007 Rapport Postad 12 September , 2007 Inte enl nationalencyklopedin iaf. Säger du "racketet" i bestämd form då också eller? Jo egentligen heter det "en racket" men eftersom i i princip alla (som jag mött i min lilla tenniskarriär) som sysslar med tennis, spelare, kommentatorer osv. säger "ett racket" så är det väl inte så fel. Vad som är rätt och fel bestäms ju egentligen inte av SAOL utan av språket självt. SAOL rättar ju sig efter språket och inte tvärtom. Citera
ulaf Postad 12 September , 2007 Författare Rapport Postad 12 September , 2007 Du har rätt, men det kan inte våra hjärnor ta när vi baserar våra liv på att försöka kunna mer och vara bättre än alla andra människor. So fuck off! Citera
aglo Postad 12 September , 2007 Rapport Postad 12 September , 2007 Jag hörde om en reklam som Locum hade för några år sedan där de använde ett gement "l" och bytte ut o:et mot ett hjärta, så att det blev: l:h:cum. Jag vet inte om det var ett skämt, men jag tvivlar på det. Lite små-OT, men kul var det. Citera
Loveless Postad 12 September , 2007 Rapport Postad 12 September , 2007 Jag hörde om en reklam som Locum hade för några år sedan där de använde ett gement "l" och bytte ut o:et mot ett hjärta, så att det blev: l:h:cum. Jag vet inte om det var ett skämt, men jag tvivlar på det. Lite små-OT, men kul var det. google is your friend. Citera
dlinder Postad 12 September , 2007 Rapport Postad 12 September , 2007 Vad som är rätt och fel bestäms ju egentligen inte av SAOL utan av språket självt. Men ändå använde du SAOL som referens i diskussionen tidigare? Det borde isåfall vara tämligen värdelöst. Dessutom tror jag de flesta säger "ett rack" i obestämd form och "racket" i bestämd, snarare än "ett racket" och "racketet". Jag har lite småsvårt att se det som korrekt svenska, och då är jag ändå språkliberal. Citera
eurythmech Postad 12 September , 2007 Rapport Postad 12 September , 2007 Dessutom tror jag de flesta säger "ett rack" i obestämd form och "racket" i bestämd Du måste vara från södra Sverige? Citera
dlinder Postad 12 September , 2007 Rapport Postad 12 September , 2007 Du måste vara från södra Sverige? Nej, stockholm. Hela anledningen till att folk tror att det är t-genus är att de missförstår "racket" som bestämd form. Då blir obestämd "rack". Citera
Smiths Postad 13 September , 2007 Rapport Postad 13 September , 2007 De flesta som någonsin använt ett racket säger ett racket. Detta beror förmodligen på att det är ett racket. Ta det från en som en som spelat en racketsport i tio år utan att någonsin hört "en racket" från en medtävlare eller dyl. Citera
gregcadillac Postad 13 September , 2007 Rapport Postad 13 September , 2007 Ett racket. En rädd hund. Ett rädd lejon eller ett rätt lejon? Ett rädd lejon låter mycket underligt IMO. Har en fråga angående apelsin och paprika som antagligen är jävligt dum. Men varför uttalas apelsin som att det är två stycken p:en samtidigt som paprika uttalas som ett p. Citera
Klyka Postad 13 September , 2007 Rapport Postad 13 September , 2007 Ett rädd lejon eller ett rätt lejon?Ett rädd lejon låter mycket underligt IMO. Ett räddt lejon (uttalas [rätt]). Citera
badtorsker Postad 13 September , 2007 Rapport Postad 13 September , 2007 Dessutom tror jag de flesta säger "ett rack" i obestämd form och "racket" i bestämd Japp, så har alltid jag och mina pingpongkompisar sagt i alla fall. (Västergötland ) Citera
Kollikock Postad 13 September , 2007 Rapport Postad 13 September , 2007 Jag tycker att det verkar som att frågan om en eller ett skiljer sig mellan lekmän och experter inom många olika områden. En snickare säger alltid ett spik t ex och en gång hörde jag en fruktodlare på radion som sa ett apelsin. Citera
Recommended Posts