Gå till innehåll

Stora språkpolis-tråden!


ulaf

Recommended Posts

...vi har här på PF. Jag är själv något av en språkfascist. Därför vill jag bjuda alla likasinnade på en trevlig länk.

 

http://www.avigsidan.com/index.html :-D

 

Det var lite skoj! Jag återger ett par för lata läsare:

 

(bild på Peps Persson rökandes en cigarett) - "Peps spelade - gräset nästan slut"

 

"Boaorm på fri fot"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 211
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Inte enl nationalencyklopedin iaf. Säger du "racketet" i bestämd form då också eller?

 

Jo egentligen heter det "en racket" men eftersom i i princip alla (som jag mött i min lilla tenniskarriär) som sysslar med tennis, spelare, kommentatorer osv. säger "ett racket" så är det väl inte så fel. Vad som är rätt och fel bestäms ju egentligen inte av SAOL utan av språket självt. SAOL rättar ju sig efter språket och inte tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad som är rätt och fel bestäms ju egentligen inte av SAOL utan av språket självt.

 

Men ändå använde du SAOL som referens i diskussionen tidigare? Det borde isåfall vara tämligen värdelöst.

 

Dessutom tror jag de flesta säger "ett rack" i obestämd form och "racket" i bestämd, snarare än "ett racket" och "racketet". Jag har lite småsvårt att se det som korrekt svenska, och då är jag ändå språkliberal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...