Gå till innehåll

Stora språkpolis-tråden!


ulaf

Recommended Posts

  • Svars 211
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Fan. Fuck you. För övrigt känns ditt "F.ö.:" fel. Ser ju ut som nån jävla blindskrift med alla punkter.

 

Drop your panties sir William, I cannot wait 'til lunch time!

 

Skrev och frågade "Värsta Språket" på svt om detta, men det kom aldrig med...

 

Uttrycket "ett par", är det alltid exakt två? Säger man "jag drack ett par bira igår" så sträcker sig väl rangen mellan två och fyra stycken öl i mina ögon.

 

Njae, ett par är väl exakt två?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Otroligt många som inte vet skillnaden på 'själv' och 'ensam'.

 

Tex "Jag var ute och gick alldeles själv" betyder INTE att man var ute och gick ensam....

 

"Själv" i betydelsen ensam är iofs så pass spritt att det har börjat accepteras som korrekt svenska. Kanske avspeglar det ett behov av ett mer neutralt ord för ensamhet, som ju känns lite negativt laddat. Lite sorgset liksom. Jämför engelskans "alone" respektive "lonely".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrev och frågade "Värsta Språket" på svt om detta, men det kom aldrig med...

 

Uttrycket "ett par", är det alltid exakt två? Säger man "jag drack ett par bira igår" så sträcker sig väl rangen mellan två och fyra stycken öl i mina ögon.

 

Ett par betyder exakt två stycken. Däremot kan man ju säga "jag drack ett par, tre bira".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrev och frågade "Värsta Språket" på svt om detta, men det kom aldrig med...

 

Uttrycket "ett par", är det alltid exakt två? Säger man "jag drack ett par bira igår" så sträcker sig väl rangen mellan två och fyra stycken öl i mina ögon.

 

 

Ett par är alltid två. Eller köper du fyra skor?

 

Visst heter det "en racket"?

 

En raket är det väl. :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrev och frågade "Värsta Språket" på svt om detta, men det kom aldrig med...

 

Uttrycket "ett par", är det alltid exakt två? Säger man "jag drack ett par bira igår" så sträcker sig väl rangen mellan två och fyra stycken öl i mina ögon.

 

 

Fan, när jag säger "Jag drack ett par öl igår" så brukar jag mena runt 10 stycken, men jag är från Åmål. :oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte gärna, den är ju inte sökbar på interwebbarna.

Får be någon annan kontrollera.

 

 

 

Säger du "svenskatalande"?

 

Nej det gör jag inte.

 

För att ge ett exempel. Bara för att man är "svenskhatare" (ogillar svenskar) så behöver man inte vara "svenskahatare" (ogilla svenska språket). På samma sätt skulle ordet svensklärare kunna betyda "lärare i att vara svensk". Det är förvisso den äldre formen, men språket ändras. I finlandssvenska har formen "svenskalärare" alltid varit korrekt, och det är den numera även i svenskan. Som sagt, jag hänvisar till SAOL. Bättre källa finns väl knappast i dessa sammanhang, eury?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett par är alltid två. Eller köper du fyra skor?

 

 

Jag har precis likt OP också funderat lite på det där. När man köper ett par byxor köper man inte två byxor. Detta grundar sig i att man köper två byxben, varför säger och skriver man inte en byxa, en kalsong, en trosa osv mer frekvent än vad det görs i dagsläget, då det borde vara den korrekta formen?

 

 

- Personer som säger jag ska bredda in, när de egentligen menar att göra någonting smalare.

 

- Personer som säger dubbelt så liten.

 

- Personer som inte vet när man ska skriva o eller in. Ett bra exempel på detta är att personer tenderar att både i skrift och tal använda ostabil och instabil i fel sammanhang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...