Gå till innehåll

Stora språkpolis-tråden!


ulaf

Recommended Posts

Jag tycker att det verkar som att frågan om en eller ett skiljer sig mellan lekmän och experter inom många olika områden.

 

En snickare säger alltid ett spik t ex och en gång hörde jag en fruktodlare på radion som sa ett apelsin.

 

Kan stämma. Min mormor, med ett helt liv inom klädkonfektion, säger alltid en byxa. Råkar man säga ett par byxor blir hon tokig. De går bara för sig när man pratar om hosor. Hon säger iofs ett apelsin också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 211
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Har en fråga angående apelsin och paprika som antagligen är jävligt dum.

Men varför uttalas apelsin som att det är två stycken p:en samtidigt som paprika uttalas som ett p.

Det beror nog på var betoningen ligger. I apelsin är ju betoningen i slutet, på "i", medan den i paprika är i början, på första a:t. Så i apelsinen skyndar man liksom förbi a:et och det blir kort.

 

EDIT: Sen finns det ju de som uttalar paprika som "papprika" också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för denna tråd!

Vad sägs om nedanstående mening? Grrrr;

 

 

"Jag tycker dessutom att det låter lite konstigt att skatteverket har koll på hans in och utsättningar från pokerstars."

 

Undrar vad hans in är för något? Typ Holliday Inn, eller? ;-)

Utsättningar är ju självklart markeringar då man satt ut t.ex. tomtgränser, så det har väl Skatteverket fått från Lantmäteriet? ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ene personen är en snickare, den andre en fruktodlare.

 

Ett eurythmech har talat. Vilket svar, man blir nästan gosig. :-)

 

Vad anser one-linersarnas okrönte mästare och ni andra då om personer som behagar skriva "lika lång som mig", "samma bil som mig"? Är det ett korrekt språkbruk i framtiden?

 

För övrigt tycker jag att språkliberalismen breder ut sig för mycket. Klassiska uttryck som "tangorabatt" får inte petas ur SAOL av moderniteter som "a lr hur?" och "ey shishko, sitter du här som en dubbelkebab" (ja, det är snott från lilla al fadji, en av nyskapandets mästare). Skapa nya språk istället, om ni inte vill hålla er till de ramar som gäller för stofiler som jag.

 

Jag har fyra upplagor av SAOL, eury. Du kan få överta en av de äldre om du vill bilda dig. Utmärkt kvällsläsning. Jag befinner mig just nu på "natt|mara" (också ett skönt klassiskt uttryck) i den senaste, och ska ta "natt|mat el. natta|mat s." ikväll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta som någonsin använt ett racket säger ett racket. Detta beror förmodligen på att det är ett racket. Ta det från en som en som spelat en racketsport i tio år utan att någonsin hört "en racket" från en medtävlare eller dyl.

 

Nästan alla felen nämnda i den här tråden är ju jättevanliga. Beror det då "troligen på att det är" så?

 

Fast det är klart, om du faktiskt har spelat en (ett?) racketsport så har du väl rätt även om du har fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ändå använde du SAOL som referens i diskussionen tidigare? Det borde isåfall vara tämligen värdelöst.

 

Dessutom tror jag de flesta säger "ett rack" i obestämd form och "racket" i bestämd, snarare än "ett racket" och "racketet". Jag har lite småsvårt att se det som korrekt svenska, och då är jag ändå språkliberal.

 

Men herregud människa du tar ju det jag skrivit ur sitt sammanhang. Givetvis rättar vi oss efter SAOL, men SAOL rättar sig efter språket. Har du sysslat med någon racketsport? Det verkar inte så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men herregud människa du tar ju det jag skrivit ur sitt sammanhang. Givetvis rättar vi oss efter SAOL, men SAOL rättar sig efter språket. Har du sysslat med någon racketsport? Det verkar inte så...

 

"Ur sitt sammanhang" :roll:

 

Ja, SAOL och språket rättar sig efter varandra, men det gör inte att du beroende på vilket du vill ska vara korrekt kan hänvisa till å ena sidan SAOL och å andra sidan populär spåkanvändning. "Ett racket" är formellt fel, men ett vanligt fel. Dock inte så vanligt att SAOL har känt sig manade att ta in den formen.

 

För övrigt är det ju rätt lustigt att du hänvisar till racketsportutövare som språkauktoriteter bara för att de själva håller i en racket. Personligen ser jag inte riktigt kopplingen. Ja, jag har utövat två racketsporter och jag kan säga att frekvensen en/ett racket inte skiljer sig inom sporterna och utom dem. Folk som påstår att de på tio år aldrig har hört nån säga "en racket" hör bara det de tror den andra säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för denna tråd!

Vad sägs om nedanstående mening? Grrrr;

 

 

"Jag tycker dessutom att det låter lite konstigt att skatteverket har koll på hans in och utsättningar från pokerstars."

 

"Jag tycker dessutom att det låter lite konstigt att skatteverket har koll på hans in- och utsättningar från pokerstars."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet om det finns ett positivt laddat ord för avundsjuka. I engelskan har man envy och jealous.

 

Ordet avund ex. "avundas dig" eller "känna avund mot dig", känns även det nagativt laddat.

 

Tycker också det har viss negativ laddning, men det borde det väl eg inte ha. Svartsjuka däremot är ju en annan sak.

 

Man kan säga "sotis" om man vill få lite gullig klang på det ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...