Gå till innehåll

Stora språkpolis-tråden!


ulaf

Recommended Posts

Anmärkningar på felaktigheter i det skrivna språket brukar inte tas emot med glädje och tacksamhet av de flesta här på forum. Men nu finns det en tråd att gnälla skallen av sig i utan att bli påhoppad av nån 19-åring som snittar 35 smileys per inlägg och inte använt en punkt sen sexis.

 

Här kan du även ställa frågor om språk. Alltid finns det någon som kan svaret.

 

Anmärkningar på felaktigt språkbruk bör bemötas med konstruktiv kritik och möjligtvis hån inom rimliga gränser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 211
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag flyttade tråden till övrigt of-topic istället.

 

Jag stör mig knappt alls på felstavningar. Däremot särskrivningar är något som kan göra mig halvgalen. Fy för denna ovana!

 

Håller med!

Tittade igenom de trettio senast uppdaterade rubrikerna och hittade två särskrivningar:

 

Problem med pokertracker klockan

Hampulito har tilt skottat igen!

 

 

Kan någon förklara hur det kommer sig att det har blivit så vanligt med särskrivningar? Är det påverkan från engelskan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten tanke som har slagit mig är; hur skall talspråket hanteras när det används i skrift så väldigt mycket nu förtiden? Går det att sätta in denna skrift inom t.ex citationstecken för att påvisa att det är just talspråk? Eller behövs det? Är även skriftspråket, så som talspråket, på väg att förenklas och nästan förstöras så att inga nyanser finns kvar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per sonligen tycker jag sär skrivning är charmigt :mrgreen:.

 

Men allvarligt, orkar man läsa ett 10 raders inlägg utan radbrytning som inte innehåller en punkt eller ett kommatecken.

 

Svar: Nej!

 

Jag skrev ett nationellt prov i engelska på gymnasiet en gång i en enda mening, det var roligt. Tack gode Gud för semikolon. :)

 

Personer som inte kan skilja på "de" och "dem" behöver man inte ta på allvar. Oavsett vad dom säger så kan man ignorera dom.

 

(Vet ni inte om ni ska använda "de" eller "dem", så använd talspråkets "dom" konsekvent i stället, det ser mindre fult ut)

 

Som Olas korrekturläsare skulle jag föredra om han konsekvent använde antingen "de" eller "dem" så att jag bara behövde ändra hälften.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aaargh hata alla dessa jänkare och britter som inte ens kan sitt eget språk.

"I would of called"

"I should of called"

De borde väl ändå veta vad ordet "of" betyder, så dumma kan de ju ändå inte vara.

 

Finns det någon jänkare som kan riktig engelska? ;-)

 

I ett land där 90% av befolkningen knappt vet var landet ligger så ska man inte kräva för mycket språkkunnighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten tanke som har slagit mig är; hur skall talspråket hanteras när det används i skrift så väldigt mycket nu förtiden? Går det att sätta in denna skrift inom t.ex citationstecken för att påvisa att det är just talspråk? Eller behövs det? Är även skriftspråket, så som talspråket, på väg att förenklas och nästan förstöras så att inga nyanser finns kvar?

 

nu för tiden eller nuförtiden, finns inget däremellan ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På grund av att :4c: kom på river fick jag kåk och tog hem största potten.

 

Tack vare att planet störtade så omkom 245 personer.

 

 

Trots att jag slutade mina studier för en herrans massa år sedan så stör jag mig på engelskaläxa och tyskaprov.

 

Det heter:

Svenskläxa alternativt läxa i svenska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...