Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

spelar sällan själv nuförtiden. var bäst i göteborg 3år i rad när jag var ung och hade väl 1700 i rating, men hade dåligt tålamod för långa partier. gillar chess960 bäst eller andra skumma varianter med mer kaotiska positioner. typ monsterschack tycker jag är kul. http://en.wikipedia.org/wiki/Monster_chess

 

Jag och mina polare spleade ofta "konstiga" varianter i kungsträdgården. Turister som stannade och tittade på kliade sig i huvudet när pjäser började explodera i självmordsattacker eller när pjäser hoppade över till andra sidan brädet när vi spelade på en cylinder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag fisk, men räcker de inte att flytta kungen till G4?

 

ogiltlig drag, man får aldrig ställa kungen där den kan bli tagen.

 

här får ni en till:

vit drar och vinner

tsBjlUq.png

 

det är ett drag som är avgörande, vilket drag är det? svara med 1 siffra som är relevant för beskrivning.

 

det här är ett schackspel helt i min smak:

f8N28lB.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill minnas att det snackades jobbintervjuer här för ett tag sen.

 

Jag ska på en inom kort. Tips mottages gärna, framförallt svar på vad man svarar på frågan: - Vad är dina sämsta egenskaper?

 

Men även övriga tips...

 

Trevlig afton!

 

Jag tycker att det är en skitdum fråga, jag ställer den aldrig. Jag menar att man förmodligen bara får ett floskelsvar som egentligen ska uppfattas som en önskvärd egenskap:

"Jag är väldigt otålig och vill gärna starta jobbet på en gång"

"Jag är lite för noggran när jag jobbar"

etc

 

Om jag skulle få frågan skulle jag försöka styra om det till att handla om kunskaper som jag saknar istället för egenskaper jag har, exempelvis:

"Jag är inte så duktig på awkprogramering som jag skulle vilja vara och min arabiska är lite rostig, men jag planerar att hantera dessa tillkortakommanden inom en snar framtid."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kollar ni på för serier? Känns som att jag har slut på serier att kolla på efter att jag just såg senaste avsnittet GoT och har riktig idétorka. Pacific? Fastnade aldrig för det på samma sätt som för Band of Brothers (det bästa jag sett någonsin, alla kategorier). The Wire? Breaking Bad?

 

Här är de bästa som jag redan har sett i ordning med bäst först:

 

Band of Brothers

Sopranos

Game of Thrones

Dexter

Homeland

The Walkind Dead

Sons of Anarchy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hannibal är bästa serien nu, som Dexter fast utan att bli dålig. se lite reviews på 2+2:

http://forumserver.twoplustwo.com/159/ootv/hannibal-premieres-thursday-april-4th-nbc-1318428/index6.html#post38933039

 

saknar Spartacus, Boardwalk Empire, Boss och Suits på din lista. kanske du skulle gilla Generation Kill och The Wire också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hannibal är bästa serien nu, som Dexter fast utan att bli dålig.
Den har ju hållt på i mindre än en säsong så det är ju väl tidigt att säga. Dexter höll väl iaf in i säsong 3.

 

Jag har lite svårt att se hur den kan hålla på i ens 26 avsnitt utan att det blir smått löjligt. Graham kan ju inte gärna bli mycket knäppare än han redan är och redan nu börjar det ju bli lite iögonfallande att ingen i Lecters närhet märker att hälften av personerna han snackar med blir uppstoppade på olika spektakulär sett. Visserligen så verkar ju seriemord vara en vanligare dödsorsak än cancer i seriens universum så det kanske är därför ingen reagerar så mycket på att det flera gånger i veckan dyker upp konstnärligt uppvisade lik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hannibal är bästa serien nu, som Dexter fast utan att bli dålig. se lite reviews på 2+2:

http://forumserver.twoplustwo.com/159/ootv/hannibal-premieres-thursday-april-4th-nbc-1318428/index6.html#post38933039

 

saknar Spartacus, Boardwalk Empire, Boss och Suits på din lista. kanske du skulle gilla Generation Kill och The Wire också?

 

Suits och Spartacus håller verkligen verkligen verkligen INTE hemma på den listan :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den har ju hållt på i mindre än en säsong så det är ju väl tidigt att säga. Dexter höll väl iaf in i säsong 3.

 

Dexter hade Dexter, Doakes och Masuka, men så han de enorma tilt-element som hans syrra, Laguerta, Rita och var väl redan i s02 Lila dök upp?

 

Hannibal har blivit bättre och bättre och nu börjar det redan bli klimax, men som vi sett från filmerna finns det väldigt mycket mer ytterligare story. visst finns det risk att det blir prisonbreak s02 över den, men ser inte alls samma familjedrama-tendenser över Hannibal att jag oroa mig för det, tror snarare det blir Spartacus-bra med nya intriger. OM inte serien läggs ner för att folk har för svaga magar :evil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är en skitdum fråga, jag ställer den aldrig. Jag menar att man förmodligen bara får ett floskelsvar som egentligen ska uppfattas som en önskvärd egenskap:

"Jag är väldigt otålig och vill gärna starta jobbet på en gång"

"Jag är lite för noggran när jag jobbar"

etc

 

Om jag skulle få frågan skulle jag försöka styra om det till att handla om kunskaper som jag saknar istället för egenskaper jag har, exempelvis:

"Jag är inte så duktig på awkprogramering som jag skulle vilja vara och min arabiska är lite rostig, men jag planerar att hantera dessa tillkortakommanden inom en snar framtid."

 

Jag håller med att den är kass men jag har fått den förr och jag får tunghäfta varje gång. Hade ju varit sjysst att vara lite förberedd och ha nåt bra svar på lager.

 

Det där med saknade kunskaper var faktiskt ett bra tips.

 

Är jag ärlig får jag inte jobbet ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill minnas att det snackades jobbintervjuer här för ett tag sen.

 

Jag ska på en inom kort. Tips mottages gärna, framförallt svar på vad man svarar på frågan: - Vad är dina sämsta egenskaper?

 

Men även övriga tips...

 

Trevlig afton!

 

Jag brukar säga att jag kan bli otålig/irriterad om jag behöver vänta på andra när jag ska fullfölja en uppgift. Tror det brukar ses som positivt. Var beredd på uppföljningsfrågor och ge exempel på situationer.

 

Ser att du redan tänkt på liknande, men inte riktigt i samma kontext.

 

Att vara för noggrann ses som en dålig egenskap, tror jag. Många företag tycker det är viktigt med bra omdöme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar säga att jag kan bli otålig/irriterad om jag behöver vänta på andra när jag ska fullfölja en uppgift. Tror det brukar ses som positivt. Var beredd på uppföljningsfrågor och ge exempel på situationer.

 

Ser att du redan tänkt på liknande, men inte riktigt i samma kontext.

 

Att vara för noggrann ses som en dålig egenskap, tror jag. Många företag tycker det är viktigt med bra omdöme.

 

Folk som är för noggranna kan jag bli tokig på. Jobbar som systemtestare på Ericsson atm och en del är så otroligt noggranna (för att de är livrädda att göra fel?) att de levererar max 50% av en person som gör bra avvägning mellan noggrannhet och effektivitet. Otroligt irriterande i grupprojekt också, när man tvingas vänta för att personen ska kontrollera allt två gånger o.s.v.

 

Angående serier så ska jag absolut kolla på några avsnitt av Hannibal, verkar intressant. Spartacus/suits känns som de är klassen sämre, de tar jag nog efter The Wire/Breaking Bad/Pacific om jag kommer så långt innan det kommer nya serier.

 

För en som älskade Band of Brothers, hur står sig Pacific mot den egentligen? Gav den tre avsnitt men av någon anledningen slutade jag titta, kändes inte som man fick lära känna karaktärerna tillräckligt mycket. Blir det bättre efter de inledande 2-3 avsnitten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är exakt det du ska göra..

 

givetvis ska man alltid svara i första hand vad man tror att den som frågar vill höra, det ska man alltid göra för övrigt, och eftersom detta är en jobbintervju så behöver du egentligen inte alls svara något som stämmer överens med dig som person. när du väl har fått jobbet så kommer du knappast få sparken för att du sa att du var morgontrött när du egentligen är morgonpigg.

 

i andra hand om man inte klarar av att ljuga trovärdigt eller inte vet vad man ska säga så kan man svara ärligt på frågan.

 

ytterligare tips från nipslip kan jag tänka mig är att när du får frågan om hur du ser på din framtid hos oss, då ska du svara ärligt: tänker du jobba här i bästa fall ett halvår tills du har hittat något bättre säg det.

och när dom frågar varför du vill jobba här? svara då ärligt, du har hört av en anställd att det är lökigt jobb och välbetalt för det man gör. namnge honom gärna.

 

och när han sedan går ut på klubb och försöker ragga upp en 18åring så när hon frågar hur gammal han är , då svarar han givetvis 43, för det är han ju.

 

vi kan säga såhär, nipslup är ute och cyklar som vanligt. närmare sanningen vore att säga att man aldrig ska svara ärligt på en fråga. det är en bättre tumregel att leva efter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kollar ni på för serier? Känns som att jag har slut på serier att kolla på efter att jag just såg senaste avsnittet GoT och har riktig idétorka. Pacific? Fastnade aldrig för det på samma sätt som för Band of Brothers (det bästa jag sett någonsin, alla kategorier). The Wire? Breaking Bad?

 

Här är de bästa som jag redan har sett i ordning med bäst först:

 

Band of Brothers

Sopranos

Game of Thrones

Dexter

Homeland

The Walkind Dead

Sons of Anarchy

 

Breaking bad kommer du att gilla om du gillade Sopranos.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...