Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Mm, alla kommer ju säkert att sitta hemma och "jobba med internet" i framtiden. Det är snarare tjänstesektorn som kommer att växa och då handlar det väldigt mycket om möten irl.
Detta är som skrivet 10 år tillbaka i tiden. Tjänstesektorn tog indeed över helt, med enormt mycket fillers och resursslöseri, inte helt olikt de gamla industrierna. De överflödiga kommer få/har redan fått det ungefär lika roligt som montörerna.

 

Jag gillar det inte så mycket, du gillar det säkert ännu mindre, men folk köper hellre sina kläder online på http://www.zappos.com än i en skobutik - fachinerande nog till och med jag. Gillar inte heller så mycket att den nya generationen flyttar över merparten av sina liv till nätet, men så är det ju. Ska vi fortsätta med Zappos (vilket vi bör eftersom de krossat marknaden fullständigt) har de visserligen roliga ideer IRL också, men att de är ett av världens bästa företag på service handlar om vad de gör på nätet.

 

Skulle med andra ord vara intressant att veta vad du egentligen menar med "jobba med internet".

 

.... och hur du menar att tjänstesektorn sker IRL, när det är på nätet de nya vinnarna inom tjänstesektorn florerar.

 

Jag förstår att du som är ung tycker att 15 år framåt är jättelång tid men sedan 1998 och fram till nu har det hänt väldigt lite gällande hur människor arbetar och de fysiska arbetsplatserna och dess utveckling.

Har inget med min ålder att göra, de kan inte räkna med linjära modeller (sätter dock min trucker-keps på att de gjort det ändå), speciellt inte på det perspektivet.

 

Är ju en rätt bra hint att de skrev 330-660mkr - ett fantastiskt intervall så de har någon form av möjlighet att råka gissa rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är som skrivet 10 år tillbaka i tiden. Tjänstesektorn tog indeed över helt, med enormt mycket fillers och resursslöseri, inte helt olikt de gamla industrierna. De överflödiga kommer få/har redan fått det ungefär lika roligt som montörerna.

 

Jag gillar det inte så mycket, du gillar det säkert ännu mindre, men folk köper hellre sina kläder online på http://www.zappos.com än i en skobutik - fachinerande nog till och med jag. Gillar inte heller så mycket att den nya generationen flyttar över merparten av sina liv till nätet, men så är det ju. Ska vi fortsätta med Zappos (vilket vi bör eftersom de krossat marknaden fullständigt) har de visserligen roliga ideer IRL också, men att de är ett av världens bästa företag på service handlar om vad de gör på nätet.

 

Skulle med andra ord vara intressant att veta vad du egentligen menar med "jobba med internet".

 

Att jag skrev "jobba med internet" var ju ett skämt... :-(

 

Hur ser du på vård, skola & omsorg då? Det är ju nämligen där merparten av det som kallas tjänster produceras. Eller tjänster i hemmet hantverkare, städning etc. Dessa kommer ju snarare att öka. Dessa kommer ju knappast att produceras i Kina. Att handel och butiker har problem är fakta redan nu.

 

Är ju en rätt bra hint att de skrev 330-660mkr - ett fantastiskt intervall så de har någon form av möjlighet att råka gissa rätt.

 

Det stora spannet beror väl på två scenarion. 1. Status quo gällande byggande etc. 2. Att byggandet accelerar lite från nuvarande nivå.

 

Grundproblemet till att det inte byggs är naturligtvis den reglerade hyresmarknaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utvecklingen hintar lite hitåt:

skola

Internet.

 

vård

Elteknik.

 

omsorg

Elteknik.

 

Det är redan aktuellt att låta reglertekniska apparater sköta doseringar för att man inte litar på människan. Ser inte direkt något på horrisonten som pekar på att vård-"automatiseringen" avstannar, tekniken går framåt snabbt som fan.

 

Jag själv gillar inte att man redan kan få en utbildning via nätet (lättare och lättare och med mer och mer cred) eller ännu mindre att vi ska överlåta maskiner att reglera männikroppen. Jag är helt övertygad om att när vi top-down designar på det sättet missar vi vitala bitar som vi antingen inte förstår eller inte tänker på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men då känns det som ett ganska mkt längre tidsperspektiv än 15 år. Du kan ju inte ens boka tid på närmaste vårdcentral via internet som det är nu.

Men jag misstänker att du ser det som utomordentligt konstigt att vi inte kan det? Det innebär ju bara att det finns jobb idag vi kan vara ganska övertygade om att de försvinner till tekniken snart.

 

Vården har ju faktiskt sitt sikte inställt på processindustrin, med alla sina lol/lean-projekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför tror "Stockholm" att det är logiskt att bonde-industrin i "Norrland" förändras, men att deras än mer uppenart inneffektiva slips-positioner sitter ohotade?

 

Väntar med intresse på exemplifiering på det senaste.

 

IMO ganska klart att ju mer informationsberoende ekonomin blir, desto mer attraktiva blir städer då nätverkande underlättas enormt med mindre avstånd mellan människor.

 

Frånsett miljöargument för städer (se ingressen) har jag svårt att se skäl att den här trenden ska vändas. http://www.guardian.co.uk/news/datablog/2009/aug/18/percentage-population-living-cities

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väntar med intresse på exemplifiering på det senaste.

 

IMO ganska klart att ju mer informationsberoende ekonomin blir, desto mer attraktiva blir städer då nätverkande underlättas enormt med mindre avstånd mellan människor.

 

Frånsett miljöargument för städer (se ingressen) har jag svårt att se skäl att den här trenden ska vändas. http://www.guardian.co.uk/news/datablog/2009/aug/18/percentage-population-living-cities

 

En krasch kommer med 89% arbetslöshet som följd och vi kommer återgå till bondesamhälle med självförsörjning och byteshandel av varor som standard.

 

Mvh Saida

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IMO ganska klart att ju mer informationsberoende ekonomin blir, desto mer attraktiva blir städer då nätverkande underlättas enormt med mindre avstånd mellan människor.

 

Frånsett miljöargument för städer (se ingressen) har jag svårt att se skäl att den här trenden ska vändas. http://www.guardian.co.uk/news/datablog/2009/aug/18/percentage-population-living-cities

Förstår inte poängen med artikeln i det här sammanhanget. För det första för att de verkar kalla folk i Åkersberga för urban dwellers vilket känns lite oklart, för det andra för att de snackar om städer, inte staden. Finns gott om underbefolkade städer i Sverige.

 

Intressant att du tar upp information som ett argument IRL kontra internet. Jag antar att du menar att det gamla gardet aldrig skulle lita på en människa de inte skakat hand med, men du får utveckla ändå, annars vet jag inte ens hur jag ska börja argumentera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte poängen med artikeln i det här sammanhanget. För det första för att de verkar kalla folk i Åkersberga för urban dwellers vilket känns lite oklart, för det andra för att de snackar om städer, inte staden. Finns gott om underbefolkade städer i Sverige.

 

Intressant att du tar upp information som ett argument IRL kontra internet. Jag antar att du menar att det gamla gardet aldrig skulle lita på en människa de inte skakat hand med, men du får utveckla ändå, annars vet jag inte ens hur jag ska börja argumentera.

 

Om man accepterar att utvecklingen går mot mer stadsbefolkning (vilket är artikelns poäng, förstås fritt att argumentera mot) får du snarare ge något slags åtminstone heuristiskt argument för att du ej tror detta gäller Stockholm om man inte skall tro att det är det vanliga "hata Stockholm"-fenomenet.

 

När det gäller ditt antagande föreslår jag att du tänker om rejält. Det handlar inte främst om att lita på, handlar om att onlinekontakter är ett komplement, inte en ersättning för IRL. Mer onlinekontakt skapar snarare större efterfrågan på IRLkontakt och därmed större värde på täthet. Glaeser med flera har skrivit om detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man accepterar att utvecklingen går mot mer stadsbefolkning (vilket är artikelns poäng, förstås fritt att argumentera mot) får du snarare ge något slags åtminstone heuristiskt argument för att du ej tror detta gäller Stockholm om man inte skall tro att det är det vanliga "hata Stockholm"-fenomenet.
Med stadsbefolkning menar du med andra ord Gävle. Då kan jag poängtera att marknaden är jätteskev just nu - då kommer folk flytta till Gävle och priserna i stockholm kommer gå ner en hel del innan det uppstått någon form av balans.

 

Ingen har ifrågasatt nackdelarna med att bo ute i skogen istället för i en stad, men till och med Sverige har massvis med städer.

 

Det enda jag hatar med Stockholm är den svenska väderleken samt att de flesta "män" i Stockholm aldrig utvecklas till män. I övrigt tycker jag mycket om Stockholm.

 

När det gäller ditt antagande föreslår jag att du tänker om rejält. Det handlar inte främst om att lita på, handlar om att onlinekontakter är ett komplement, inte en ersättning för IRL. Mer onlinekontakt skapar snarare större efterfrågan på IRLkontakt och därmed större värde på täthet. Glaeser med flera har skrivit om detta.

Det här blir jättekonstigt - du utgår ifrån att internet förde med sig en uppsättning sociala regler och sen är det så. Det du beskriver, det är visserligen så jag hanterar internet. Men jag tror det är du som får tänka om, förändringen är enormt snabb. Tvärt om hanterar den yngre generationen online-relationer på ett helt annat sätt. Onlinekontakt är en ersättning för IRL-kontakt.

 

Huruvida det är en förändring vår biologi gillar det minsta får framtiden utvisa, precis som med alla andra moderniseringar som i olika grad skadat individers biologi (scheman, kost, syn på fysisk anstränging, etc, etc). Jag misstänker att det beror på om onlinerelationer lyckas trycka på samma biologiska knappar även på lång sikt (på kort sikt gör till och med WoW-versionen av relationer det; problemet är istället att WoW:aren blir utfryst av samhället). Känns fel, men man vet aldrig.

 

I företagsvärlden reser ledare och chefer väldigt mycket inte minst för att det är viktigt vad gäller just sådanna saker som tillit. Tvärfunktionella sammarbeten eller ännu värre sammarbeten mellan olika företag kräver fortfarande mänskliga möten.

Två saker som inträder väldigt snart:

- internet övergår i en digital version av face-to-face, du kommer ha din asiatiska kollegas ansikte i fickan

- människor som är vana att hantera internetrelationer kliver in i karriären

 

Hur stor förändringen blir återstår att se, men jag blir mest intresserad av att läsa Glaeser för att se om han blivit felciterad vad gäller exempelvis tidsperspektivet.

 

_________________

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://online.wsj.com/article/PR-CO-20130611-909875.html?mod=googlenews_wsj

Washington DC, June 11, 2013 (GLOBE NEWSWIRE) -- Three quantitative microbial risk assessments (QMRAs) recently published in the Journal of Food Protection have demonstrated that unpasteurized milk is a low-risk food, contrary to previous, inappropriately-evidenced claims suggesting a high-risk profile. These scholarly papers, along with dozens of others, were reviewed on May 16, 2013 at the Centre for Disease Control in Vancouver, BC (Canada), during a special scientific Grand Rounds presentation entitled "Unpasteurized milk: myths and evidence."

Peer-reviewed outbreak data confirming a negligible risk of illness from Listeria monocytogenes in raw milk was particularly notable, and demonstrates the inaccuracy of a high-risk designation given to raw milk in an older U.S. government risk assessment for Listeria. The forty-year worldwide absence of listeriosis cases from raw milk presented in a 2013 scholarly review, and affirmed in the QMRA results published in 2011, is attributed by European reviewers to the protective action of non-harmful bacteria found in raw milk.

 

så då har alltså staten förbjudit oss att dricka nyttig mjölk och istället tvingat på oss mjölk som gett oss d-vitaminbrist, rövcancer och inflammatoriska tillstånd. soviet-harvard strikes igen.

 

när tror ni mjölk legaliseras i Sverige igen? 2030?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Onlinekontakt är en ersättning för IRL-kontakt.

 

Det kommer aldrig bli en ersättning, endast ett bra komplement.

 

 

 

I företagsvärlden reser ledare och chefer väldigt mycket inte minst för att det är viktigt vad gäller just sådanna saker som tillit. Tvärfunktionella sammarbeten eller ännu värre sammarbeten mellan olika företag kräver fortfarande mänskliga möten.

 

Den mänskliga kontakten är otroligt viktig vid affärssamarbeten, diskussioner, konflikter, uppgörelser etc. Man går miste om alla små nyanser vid kontakt över nätet.

Sinnesstämning, förtroende och tillit, på vilket sätt man förmedlar ett budskap och känslor blir väldigt urvattnade vid möten över nätet.

 

 

Två saker som inträder väldigt snart:

- internet övergår i en digital version av face-to-face, du kommer ha din asiatiska kollegas ansikte i fickan

- människor som är vana att hantera internetrelationer kliver in i karriären

 

Detta har vi ju redan idag men jag önskar dig lycka till att hitta en asiatisk affärspartner som vill sköta avgörande möten över nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda jag hatar med Stockholm är den svenska väderleken samt att de flesta "män" i Stockholm aldrig utvecklas till män.

 

Haha, vad har hänt som får dig att dra denna intressanta slutsats? Vad är det som urskiljer dessa 1 miljon män mot de i Skövde, Gävle och Göteborg t.ex?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hint, bara för att du är annurlunda betyder inte att du ännu är högre
Det var han som frågade om jag hatade Stockholm, häng med.

 

Angående pojkar gäller det väl merparten av Sverige nu för tiden men är extra påtagligt i Stockholm. Kommer självklart inte dra den grejen vidare, typiskt lägga-sig-på-golvet-och-skrika-nej område. Flesta svenskar skulle må bra av att fundera över det, vill man inte är det okej för min del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående pojkar gäller det väl merparten av Sverige nu för tiden men är extra påtagligt i Stockholm. Kommer självklart inte dra den grejen vidare, typiskt lägga-sig-på-golvet-och-skrika-nej område. Flesta svenskar skulle må bra av att fundera över det, vill man inte är det okej för min del.

 

Vad får dig att tro att ditt påstående om män som aldrig blir män är unikt för Sverige/Stockholm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...