Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Dexter blev aldrig dålig, blev bara mycket mindre epic-jättebra (en säsong kvar men tvivlar på att det går helt åt helvette).

 

För de som har humor: Community. Lätt att missa. För mig började det med serie-gulning och ett väldigt "meh, ok"-tillstånd. Det är först när det inte finns nya avsnitt jag inser hur mycket jag gillar serien - finns inget substitut, väldigt unik. Humorn verkar enkel, men det är en illusion.

 

_________

 

Med risk för att göra vad som numer är känt som "en ST" tyckte jag detta var kul:

 

 

2pturgy.jpg

 

Kommentaren under är en helt okej runner up. Nätet börjar bli så fantastiskt att jag inte vet om jag orkar göra något med livet längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det på slikroad, är priset på begagnade trosor stabilt i bitcoin fastän bitcoin svänger mot fiatvalutor?

 

säljare får själva välja om priset ska sättas fast i BTC eller mot ett fixed dollarvärde som är baserat på genomsnittet senaste 24h. de flesta säljarna väljer att sätta det efter dollarvärdet vilket betyder att man kan fynda om bitcoin har rasat rejält senaste 24h samt att man betalar överpris om man köper när bitcoin precis har stigit.

 

såg Svansjön innan idag, den var episk.

har ni chans att se den utomlands gör det imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kollar ni på för serier? Känns som att jag har slut på serier att kolla på efter att jag just såg senaste avsnittet GoT och har riktig idétorka. Pacific? Fastnade aldrig för det på samma sätt som för Band of Brothers (det bästa jag sett någonsin, alla kategorier). The Wire? Breaking Bad?

 

Här är de bästa som jag redan har sett i ordning med bäst först:

 

Band of Brothers

Sopranos

Game of Thrones

Dexter

Homeland

The Walkind Dead

Sons of Anarchy

 

Mad Men kanske, väldigt likt Sopranos i teman och struktur men mindre action.

 

Boardwalk Empire som ngn nämnde.

 

Netflix egna serie House of cards har nog många missat, mycket tät politiskt drama.

 

Breaking Bad som sagt.

 

The Wire och underskattade Deadwood

 

Håller också med vad folk säger om Firefly, hade stora förväntningar men rätt kass serie faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mad Men kanske, väldigt likt Sopranos i teman och struktur men mindre action.

 

Boardwalk Empire som ngn nämnde.

 

Netflix egna serie House of cards har nog många missat, mycket tät politiskt drama.

 

Breaking Bad som sagt.

 

The Wire och underskattade Deadwood

 

Håller också med vad folk säger om Firefly, hade stora förväntningar men rätt kass serie faktiskt.

 

Mycket bra serietips har det ramlat in och ska ta och se ett par avsnitt av de som det tipsats om när man får lite tid över. Deadwood har jag kollat på men tappade intresset under s02 och det rann ut i sanden, kanske får ge även den en chans till.

 

Tips från mig om en serie som jag inte kommer ihåg namnet på, liknar Deadwood en del men istället för att leta guld bygger de järnväg. Den var rätt nice men har helt glömt bort namnet på den!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket bra serietips har det ramlat in och ska ta och se ett par avsnitt av de som det tipsats om när man får lite tid över. Deadwood har jag kollat på men tappade intresset under s02 och det rann ut i sanden, kanske får ge även den en chans till.

 

Tips från mig om en serie som jag inte kommer ihåg namnet på, liknar Deadwood en del men istället för att leta guld bygger de järnväg. Den var rätt nice men har helt glömt bort namnet på den!

 

Dr Quinn... Grovt underskattad.

 

Får säga +1 på ST men antar lobl menar Hell on wheels :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just ja, såklart, apropå Macgyver och serietips:

Macgyver. 8-)

oneillvsmacgyver4.jpg

 

Xena är ju något av det jävligaste däremot, blev inte ett dugg bättre av att de tydligen gjort en XXX-parodi - hon är ju gammal och tjock?

 

 

IRL hade det förstås inte alls varit något fel på henne men nu pratar vi ju hollywood

2wqxua1.jpg

De får ligga lika mycket, men det är bara för att Xena är så jävla stark

 

 

 

I övrigt lite som Buffy - hur i hela helvettet fastnar folk för den typen av serie? Vart i ligger abstinensen och suktandet efter ett nytt avsnitt?

 

Samma med de där häxorna. Scooby Doo utan one liners.

 

 

still better than twilight osv

 

 

 

 

 

:roll:

 

 

kdwglc.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som jag sagt innan. för många sjuka är råden från livsmedelsvärket helt katastrofala och LCHF blir ofta för dem en räddning. här kommer en solskenshistoria:

viktnedgang_51bb43b59606ee250c6a37e1.jpg

Min resa startade med ett stort ERR. Ja, vafasen är ett ERR, tänker du. Jo, det var det som stod på badrumsvågen när jag ställde mig på den en kylig vinterdag i januari 2010. Badrumsvågen kunde väga upp till 160 kilo. Idag har jag gått ner MINST 70 kilo. Jag har 30 kilo kvar. Men det är okej, det får ta sin tid. Jag mår så sjuhelvetes bra under tiden!!
Dagen jag mötte LCHF var ändå den bästa dagen i mitt liv. Utan LCHF kanske inte jag hade suttit här. Utan LCHF hade jag kanske inte ens levt. Låt mig ta det från början.

Den dagen, för 3,5 år sedan, jag ställde mig på vågen och insåg att jag vägde mer än 160 kilo, blev jag tyst. Jag är jäkligt tjötig i vanliga fall, men inte denna dagen. Jag var inte arg, jag var inte ledsen, jag blev bara tyst. DÅ slog rädslan till, en rädsla med ett stort jäkla R!! Jag kommer att dö av detta.

 

Jag kommer att äta ihjäl mig.

 

Det var den dagen jag gick emot alla mina principer och skickade in en ansökan om gastric bypass.Två veckor gick. Som vanligt fick jag ju åka in till akuten med astmaattack. Åkte in oftare än en 70-åring med kol på den tiden. När jag kom hem så åkte jag till mina föräldrar som hade köpt en bok som de ville att jag skulle läsa. GI-noll hette den av ngn gamling som hette ngt på "Skalman". Det var alltså Sten Sture Skaldemans bok, där han berättade om sin otroliga viktresa, om hur han bytte tallriksmodellen mot bacon och ägg och fullständigt rasade i vikt. Jag sträckläste boken den natten och slog ihop den med en stor tveksamhet. Smör. Bacon. Ostfyllda pannbiffar. Herrejävlar, det kommer ju proppa igen kärlen på snubben, snabbare än vad mina avloppsrör gör, tänkte jag. Dessutom, är något för bra för att vara sant, då är det oftast det. Äta sig mätt, när man vill och inte behöva räkna en enda kalori, det var liksom bara fantasier i min jojjobantande värld. Frukt och fullkornspasta i ”lagom” mängder, kalori in – kalori ut, det är ju det som jag har blivit lärd. Att det inte funkar beror ju på att jag är lat och saknar disciplin. Jag behöver bara äta lite mindre, springa lite mer. Idag hade jag önskat att jag kunde åka tillbaka till lilla My där på sängkanten och tala om för henne hur lurad hon var. Att hon det inte alls var något fel på henne, att hon varken var lat eller saknade disciplin. Hon var bara förd bakom ljuset. Åh My, där på sängkanten, du duger precis som du är!

 

Och du som läser detta, du duger precis som du är.

 

En vecka senare, efter långa funderingar och inköp av Annika Dahlquists bok, där hon kliniskt och grundligt redogör om en lågkolhydrats/högfettskost, var jag övertygad. Jag lade om till LCHF med dunder och kabrak! Här köptes bacon i storpack, margarinet kastades ut genom fönstret och kilovis med smör fyllde mitt kylskåp. På ett par dagar ändrades mitt liv R A D I K A L T. När jag ett år senare fick erbjudande om magsäcksförminskning, så tackade jag NEJ! Jag hade mött mitt livs kärlek, jag behövde ingen "quick fix" längre. Jag skulle inte längre dö av min övervikt.

 

Då var jag en kraftigt överviktigt tjej, med 70% frånvaro från skolan, och därmed inga gymnasiebetyg. Då var jag förkyld och en kraftigt övermedicinerat astmatiker och allergiker.

 

Nu läser jag civilingenjörsprogrammet, har precis avslutat mitt tredje år, utan varesig omtentor eller hög frånvaro. Nu når jag knappt upp till frikort i min medicinering och är aldrig längre förkyld.

8-)

 

http://lchfingenjoren.blogg.se/

 

 

lika som bär?

swDdA8j.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Solskenshistoria och solskenshistoria, hon är fortfarande kraftigt överviktig, vilket ju är rätt typiskt för folk som går ned mycket vikt med lchf. Hon postar inte någon viktkurva men jag skulle bli väldigt förvånad om inte den flackade ut mer och mer över tid. Går det som det brukar så borde den dessutom börjat peka en lite aning uppåt vid det här laget.

 

Gissningsvis gick det till ungefär så här:

 

Massor av superenergitäta och lättäten föda så som godis, glass, chips läsk bygger upp hennes kroppshydda till 160 kg. Vid 160 kg så bränner man en jävla massa energi bara på att existera så hon måste jobba rätt hårt även med chips för att ligga på breakeven vid 160 kg.

 

Byter till ny diet som fortfarande innehåller energität mat, men som inte är i närheten av lika lättäten. Kombinerat med en ansats att äta hälsosammare så leder det till ett stort energiunderskott och snabb viktnedgång. Väger man 160 kg så kan man alltså äta rejält och fortfarande gå ned runt 1 kg i veckan, så det är inte någon superuppoffring som krävs vid det här stadiet bara att ge fan i chipsen.

 

I takt med hon vänjer sig vid käket och kroppshyddan minskar så avtar viktnedgången. Dels för att hennes energikostnader snabbt avtar på grund av minskande kroppsvävnad utan att hennes energiintag ändras särskilt (antagligen går det upp i takt med att hon vänjer sig vid att äta konstig mat).

 

Eftersom hon tycker att samma diet som fungerade för att bli av med 70 kg även borde fungera för att bli av med ytterligare 30 kg så är hon ovillig att ändra kostupplägget och hittar därför en ny jämnviktspunkt kring 90 kg. Tyvärr funkar det inte så eftersom hon nu gör av med runt 1000 kcal mindre om dagen i rena uppvärmningskostnader än hon gjorde när hon vägde 160 kg och dessutom förbränner en större andel icke-fet vävnad.

 

Dessutom så dras hon med den skadliga uppfattningen att man kan äta hur mycket fett som helst, bara man undviker kolhydrater, vilket kommer göra henne väldigt obenägen att strama upp dieten ytterligare vilket krävs för att få henne normalviktig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Solskenshistoria och solskenshistoria, hon är fortfarande kraftigt överviktig, vilket ju är rätt typiskt för folk som går ned mycket vikt med lchf. Hon postar inte någon viktkurva men jag skulle bli väldigt förvånad om inte den flackade ut mer och mer över tid.

 

varför då? tommys kurva gjorde ju inte det:

Tommy_vikt.jpg

 

jag tycker historien tyder på att hon håller på att viktnormaliseras. det tar sin tid, ännu längre tid som tjej än som kille och hon verkar inte ha jättebråttom och köra fakir heller. men skillnaden är ju enorm, innan var hon sjuk, nu är hon frisk. 70kg är mycket, men det är en liten del av historien...

 

 

Brb fortfarande tjock.

Brb skriver blogg om tjockhet.

 

[x] biceps på bild 2

 

ni slarvar inte med att träna hjärtat va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför då? tommys kurva gjorde ju inte det:

Tommy_vikt.jpg

Den blir ju tydligt flackare och flackare.

 

Jag antar att jag inte behöver påpeka att människor som lyfts fram hos kostdoktorn är rätt överväldigande sannolika att vara exceptionella snarare än normala wrt respons på lchf. Sannolikt är det där en av de allra bästa kurvorna ur hela urvalet och helheten skulle bete betydligt sämre ut.

 

För övrigt skulle det vara lite kul att se hur Tommys kurva ser ut så här två år senare.

 

jag tycker historien tyder på att hon håller på att viktnormaliseras.
Ja, till den nya jämnvikten för hennes nuvarande energiintag vilket nog ligger kring 90 kg eller så.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den senaste tränings/kosttrenden bland främst tjejer via bloggar och instagram är inte enbart positiv.

Det sätter personer i en ställning där de kan nå ut med råd till många personer utan källkritisk förmåga. Man har så klart ingen skyldighet att vara tyst utan doktorsexamen men någon credd får de då inte av mig.

 

För henne personligen är det ju en solklar förbättring men är inne på samma spår som herr hjort.

Bara för att en heroinist slutar skjuta och bara tar tjock på helgerna är det ju knappast att rekommendera.

 

Brb träna typ II fiber på benen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den blir ju tydligt flackare och flackare.

ja det är väl inte konstigt? byt skalan till logaritmisk så kanske den blir rakare. ser inte riktigt vad poängen med det är. viktiga är att hon är frisk och istället för att vara sjukskriven och få underkänt nu kan läsa till "ingenjör".

 

vad vi inte ser i kurvan är en 7kg nedgång följt av en 10kg uppgång 2år senare som man ofta ser med low-fat-bantning.

 

Bara för att en heroinist slutar skjuta och bara tar tjock på helgerna är det ju knappast att rekommendera.

 

som viktväktarna och SLV kör alltså? eller vad är det för heroin du tror hon tar med sina 25gram kolhydrater? fettet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja det är väl inte konstigt? byt skalan till logaritmisk så kanske den blir rakare. ser inte riktigt vad poängen med det är.
Att det blir svårare och svårare att gå ned i vikt för varje kg man går ned. Med de uppenbara implikationerna att det inte är så väldigt anmärkningsvärt att gå ned 70 kg om man startar på 160 kg, eftersom det är skitlätt att gå ned i vikt när man är så överviktig, samt att de flesta kommer hitta en betydligt sämre jämnviktspunkt än Tommys då han ju självklart är exceptionell snarare än representativ (annars skulle han inte valts ut som exempel).

 

Angående Tommy så ger en snabbkoll på hans blogg att han håller vikten genom att hela tiden väga sig och kontrollera hur mycket energi han får i sig via kalorieräkning och mer eller mindre gör dietande till sitt liv. Den approachen funkar med vilken diet som helst för den lilla andel människor som klarar att vara så disciplinerade.

 

viktiga är att hon är frisk och istället för att vara sjukskriven och få underkänt nu kan läsa till "ingenjör".
Ja det är ju kul för henne att hon gått ned i vikt men den förväntade fortsättningen är att hon fortsätter ligga där hon gör nu och glider uppåt. Detta eftersom hon, till skillnad från Tommy, inte är patologiskt noggrann med att portionskontrollera och anpassa sin diet efter hur mycket hon gått ned.

 

vad vi inte ser i kurvan är en 7kg nedgång följt av en 10kg uppgång 2år senare som man ofta ser med low-fat-bantning.
Som man ser med alla sorters bantning, low-fat eller ej.

 

som viktväktarna och SLV kör alltså? eller vad är det för heroin du tror hon tar med sina 25gram kolhydrater? fettet?
Hon låter sin älskling fixa mat med "den fetaste kokosmjölken" och betonar konstant hur viktigt det är att inte bry sig om energi utan att äta sig mätt. Det tyder rätt starkt på att hon inte kommer klara att nedreglera sitt energiintag i takt med viktnedgång på så sätt att hon blir normalviktig.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

själv har du sagt att en viktnedgång på 70kg viktnedgång inte är anmärkningsvärt vilket jag tycker är not even wrong-territorium.

Att det blir svårare och svårare att gå ned i vikt för varje kg man går ned. Med de uppenbara implikationerna att det inte är så väldigt anmärkningsvärt att gå ned 70 kg om man startar på 160 kg

det är mycket anmärkningsvärt, det är ett byte sjuk till frisk.

 

 

eftersom det är skitlätt att gå ned i vikt när man är så överviktig

men väldigt många får dåliga råd och misslyckas och tvingas skära sönder sina kroppar för att lyckas under dessa dåliga råd.

 

samt att de flesta kommer hitta en betydligt sämre jämnviktspunkt än Tommys då han ju självklart är exceptionell snarare än representativ (annars skulle han inte valts ut som exempel).

visst är han exceptionell i % av kroppsvikt, men inte i sjuk/frisk, där är det snarare regel än undantag.

 

Angående Tommy så ger en snabbkoll på hans blogg att han håller vikten genom att hela tiden väga sig och kontrollera hur mycket energi han får i sig via kalorieräkning och mer eller mindre gör dietande till sitt liv. Den approachen funkar med vilken diet som helst för den lilla andel människor som klarar att vara så disciplinerade.

 

han kör en ad libitum diet, han väger det mest för att dokumentera allt för att han vet att han konstant kommer bli angripen av folk så han behöver kunna visa upp det. och för han är nörd.

 

eller menar du att själva kontrollerandet är så energikrävande att han blev smal pga det?

 

Ja det är ju kul för henne att hon gått ned i vikt men den förväntade fortsättningen är att hon fortsätter ligga där hon gör nu och glider uppåt.

varför är det förväntat? hon är ju frisk nu. mtp den övervikt hon har kvar är det mest logiska att hon fortsätter gå ner i vikt imo.

 

Som man ser med alla sorters bantning, low-fat eller ej.

har du exempel på sådan där folk faktiskt följt instruktionerna för att de faktiskt tror på det som de gör? imo när folk i LC-dieter går upp i vikt i långtidsstudier är det ofta för att de slutar följa dieten. de här personerna har ju byggt upp en hel identitet kring sin diet, att vara inkongurent skulle vara mycket psykologiskt jobbigt.

 

Hon låter sin älskling fixa mat med "den fetaste kokosmjölken" och betonar konstant hur viktigt det är att inte bry sig om energi utan att äta sig mätt. Det tyder rätt starkt på att hon inte kommer klara att nedreglera sitt energiintag i takt med viktnedgång på så sätt att hon blir normalviktig.

varför tror du detta? dricker man fet kokosmjölk som frisk reglerar kroppen energiintaget så att man inte blir fet. man blir helt enkelt osugen på att äta och illamåenden innan man skaffat sig ett större kaloriöverskott.

 

 

Man har så klart ingen skyldighet att vara tyst utan doktorsexamen men någon credd får de då inte av mig.

 

poängen är ju att folk med doktorsexamen har gett väldigt dåliga råd de också. n=1 ger ofta bra mycket bättre info än via positiva-observationsstudie-läkarkåren som valde en teori för 50år sedan och sedan förgäves försökt kämpa för att få fram data som styrker deras teorier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

viktminskning är inte så linjär nej om man håller sig till samma mängd mat, just avslutat en deff. Två sista kilona tog lika lång tid som första fem kilona. =), varför det hände var för att jag inte orkade justera mig -Harris&Benedict ekvationen stämde nästan helt perfekt de första kilona men sen blev mitt basala energibehov lägre ju mindre jag vägde förstås, så mitt underskott blev ju lägre ju mer jag gick enr i vikt när jag inte ändrade intaget. väger 76kg nu, började på 83kg. Avgade 2050 kca/dag under deffperioden. 68 dagar. Ingen cardio eller powerwalking då jag skyr det som pesten. Min aktivitetsfaktor för dem som gillar sånt bör vara 1,2 (det jag räknat på iaf) då jag bara spelar poker hela dagarna utöver gymmandet.

 

Let the gainz begin! lillbulk på avg 100-200 kcal/dag alt. balans. Tänker inte räkna, gött äta vad man vill när man vill för att man är sugen =). Men kommer väga mig framöver ändå veckovis och kasta in nån 14-dagars deff då och då om jag sticker norr om 80kg igen, suger verkligen vara fet post 30+. Huden drar inte åt sig som förr.

 

editerade lite, info om harris&benedict och kcal in/ut:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

edit2: sen kommer det ju en punkt när det blir oändligt svårt minska i vikt, även med harris&benedict+kcal in/ut men den var jag aldrig nära :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...