Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Har tester den 1 september. Ett av testen är enbensbenböj, tre stycken skall klaras. Vilka stretching övningar är optimala? Ett annat är att kunna greppa händerna på ryggen där en går över axlarna och en går bakom ryggen så att säga, hur tusan stretchar jag detta? Är alltså 12-13cm från just nu.

 

du måste stretcha höft och ljumske ordentligt samt baksida lår.

 

Låsa händerna bakom ryggen uppifrån och från sidan är ju fett easy, aldrig begripit varför folk har problem med det. Jag är ju dock aningens överrörlig när de kommer till axlar och lederna däromkring. :/

 

Jag gör det hur lätt som helst med höger arm över axeln men på motsatt sida är jag inte ens i närheten. Vad är det för fel på mig? :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte detta bara en myt? Om jag inte minns galet så är det hyfsat väl motbevisat.

 

När man ser videon så inser man att det finns en människa där ute vars koncentrationsförmåga och balanskänsla (när gäller hennes specifika färdighet) vida överstiger något som jag ens skulle kunna komma i närheten av att prestera eller ens kunna drömma om innan jag såg det här.

 

Och eftersom jag utgår ifrån att våra hjärnor är byggda på samma sätt så borde det rent teoretisk vara fullt möjligt för även mig att kunna prestera på samma sätt.

Och den här förhöjda effekten borde vara tillämplig i massa andra områden (det finns ju såna one-trick-genier i massa olika fält, typ komma ihåg nummer osv).

 

Det betyder ju att jag inte squeezar full effekt från min hjärna.

 

Vad skiljer annars henne från mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man ser videon så inser man att det finns en människa där ute vars koncentrationsförmåga och balanskänsla (när gäller hennes specifika färdighet) vida överstiger något som jag ens skulle kunna komma i närheten av att prestera eller ens kunna drömma om innan jag såg det här.

 

Och eftersom jag utgår ifrån att våra hjärnor är byggda på samma sätt så borde det rent teoretisk vara fullt möjligt för även mig att kunna prestera på samma sätt.

Och den här förhöjda effekten borde vara tillämplig i massa andra områden (det finns ju såna one-trick-genier i massa olika fält, typ komma ihåg nummer osv).

 

Det betyder ju att jag inte squeezar full effekt från min hjärna.

 

Vad skiljer annars henne från mig?

 

 

Hmm, "nu hängde jag inte med fast jag förstår vad du skriver" :) Bara för att du inte squeezar ut din fulla "genetiskt betingade" kapacitet i ett mkt specifikt utförande som du inte ens testat på, så betyder det väl inte att du inte använder din hjärna lika "väl" som henne? Menar, allt som inte är medfött som reflexer eller sål behöver väl drillas för att man ska nå peak performance?

 

Jag spelade golf idag, gick inte i närheten av banrekord (många många slag off hehe) men bara för att jag mkt troligt saknar talang för att klara det ens med offantliga mängder träning betyder det väl inte per automatik att det är ngt grundläggande annat än just TRÄNING som skiljer mig och Mr golf course crusher åt?

 

Utan golfblajande, att du inte presterar speciellt väl i ett visst moment trots att du upplever att din hjärna kokar av belastning torde väl endast vara pga att din grenspecifika kapacitet är cappad till följd av brist på träning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4chan hjälper en hackad och passar på att stjäla $2k från botnät som mineat.

Spoiler!
ikvFHzc32cesU.png

 

 

LcEZgCQ.png

såja, bitcoin som vi har saknat är tillbaka. en 20% nedgång följt av en 20% uppgång inom knappt 12h. hoppas på rejäl action imon kväll :)

 

 

993530_10151525994333375_1645488532_n.png

HOW KNOWLEDGE REDUCES ANTIFRAGILE TINKERING

We made huge gains in cancer research when 1) we had no understanding of the biological process, 2) research was undirected (nonteleological), as we were looking for cures for something other than cancer, or stumbled on results we weren't looking for. Chemo was born from mustard gas, etc.

Now since we've started targeting cancer in 1973, the results are ... Could be that we had gotten the low hanging fruits; could be that modern life is cancer-causing... an alternative explanation that is even more scary.

My point is that knowledge, direction, aiming, strategic planning reduce convex tinkering.

 

 

 

Du ninjaeditar dina egna inlägg en massa , och alltid efter man har svarat men när du svarar så orkar du aldrig ändra eller ta bort svar som handlar om saker man inte ens har kvar/ändrade. alltid dessa quotes när man sen länge reviderat texten....

 

Deal_With_It.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är intresserad att höra dina tankar om Bitcoin i dagsläget

 

Vad anser du om att Bitcoin som den decentraliserade valutan den är istället är så starkt styrd av det mänksliga psyket istället för dess fundamentala värde?

Jag vågar påstå att det inte är valutans egna värde som styr marknadsvärdet utan till allra största del är det idag girighet.

 

Det är ganska enkelt att se hur människans förhoppningar om att snabbt kunna dubbla-tiodubbla sin investering är det enda som lyfter Bitcoin till dagens marknadsvärde. En bankkrasch har givetvis hjälpt till att öka acceptensen för valutan men i huvudsak så är det ren spekulation.

 

Ett värde som bygger på girighet är naturligtvis oerhört sårbart när tron hos människan börjar svikta och då finns det ingen central position som kan hålla tillbaka fallet eller minska hastigheten i kraschen. När tron börjar svikta vill alla ut samtidigt och kraschen blir därför hård och obeveklig där man inte har någon chans att hinna ut i tid.

 

Därmed inte sagt att det inte är smart att spekulera i den mänskliga psykologin och den oerhörda kraften som förväntningar snabbt kan bygga. För att dra paralleller så är det exempelvis exakt så jag investerar i vissa såkallade frimärkesbolag. Jag letar upp "krisbolag" som har kniven på strupen och därför otroligt lågt värderade, i bästa fall ett omotiverat lågt värde men som har en sista möjlighet att nu klara sig och komma på fötter. Detta skapar givetvis stora förväntningar och en bergstark tro byggs upp hos investerare som söker den snabba vägen till rikedom.

 

Jag läser på otroligt noggrannt om bolaget och investerar om jag känner just de psykologiska stämningar som ovan beskrivet med förhoppning om att förväntningar driver kursen uppåt.

Dessa bolag har givetvis otroligt hög volatilitet som lätt ger kraftiga resultat när förväntningar byggs upp. Dessa ofta kraftiga stigningar drar med andra lycksökare i racet för att hinna med innan datumet om företagets fortsatta överlevnad kommer.

När så detta datum närmar sig så kliver jag av tåget med en stor del av investeringen. Visst ibland missar jag ett jätterace men majoriteten av tillfällena blir det inga guld och gröna skogar för det krisdrabbade bolaget och jag kan leta upp ett nytt krisbolag i den aldrig sinande källa som börsmarknaden är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.guardian.co.uk/world/video/2013/jun/09/nsa-whistleblower-edward-snowden-interview-video

NSA-whistlerblower pratar ut. vad gör ni med era gmail-konton nu?

 

Jag är intresserad att höra dina tankar om Bitcoin i dagsläget

 

Vad anser du om att Bitcoin som den decentraliserade valutan den är istället är så starkt styrd av det mänksliga psyket istället för dess fundamentala värde?

dess fundamentala värde är vad vi människor ger den. likt allt annat.

 

Jag vågar påstå att det inte är valutans egna värde som styr marknadsvärdet utan till allra största del är det idag girighet.

ingen vet vad den är värd, så alla gissar. varje gång någon säljer stort så ändras uppfattningen om vad bitcoin är värd. girighet vet jag inte om det styr bitcoin mer än vad som styr dollarn. en hel del av de med mest bitcoins gjorde det mer av politiska skäl eller forthelulz snarare än för att bli rika. satoshi som sitter på 1M BTC har väl knappt cashat ut en enda bitcoin.

 

Det är ganska enkelt att se hur människans förhoppningar om att snabbt kunna dubbla-tiodubbla sin investering är det enda som lyfter Bitcoin till dagens marknadsvärde.

bitcoin har en del fördelar förutom volatiliteten. t ex noll transaktionsavgifter, begränsad inflation, snabbhet, delbarhet, viss anonymitet etc. det som lyft bitcoin med 1000x på några år är framförallt att folk spekulerar i att bitcoin skulle vara lämplig som världsvaluta för allt. sannolikheten för påståendet "lämplig för allt -> kommer användas för allt" är det som driver upp värdet.

 

En bankkrasch har givetvis hjälpt till att öka acceptensen för valutan men i huvudsak så är det ren spekulation.

yes, centralbankerna är bitcoins bästa promoter.

 

Ett värde som bygger på girighet är naturligtvis oerhört sårbart när tron hos människan börjar svikta och då finns det ingen central position som kan hålla tillbaka fallet eller minska hastigheten i kraschen.

alla värden bygger mer eller mindre på girighet. det som har hänt är främst att bitcoin omvärderats mot annan valuta, folk har fått en annan uppfattning om hur stor sannolikheten är att bitcoin kommer lyckas. finns väl vissa som ser bitcoin som kul gambling, men finns ju massor som bitcoin som en bra försäkring.

 

När tron börjar svikta vill alla ut samtidigt och kraschen blir därför hård och obeveklig där man inte har någon chans att hinna ut i tid.

samma problematik gäller dollar, kronor och annat. imo kommer fiatvaluta sannolikt krascha under vår livstid och då kommer det vara många som inte hann ut i tid.

 

Därmed inte sagt att det inte är smart att spekulera i den mänskliga psykologin och den oerhörda kraften som förväntningar snabbt kan bygga.

vilket även gäller fiatvalutans nedgång. den mänskliga rädslan kommer göra att folk dumpar fiatvaluta väldigt snabbt OM bitcoin börjar nå 1-10% av världshandeln.

 

fin comeback för bitcoin från 87->110 på några timmar nyss. gissar att dagen kommer bli väldigt turbulent :) sjuk arb på bitstamp-mtgox i flera timmar, typ $5 skillnad hur länge som helst nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I förrgår tog jag mig ut i Sveriges natur. Hoppade runt på stenar och irrade runt i skogar. Hittade stora pinnar att kasta ut mot vattnet, likt en naturlig spjutkastare. Försökte träffa fiskarna i vattnet, i syfte att plocka upp dem och äta dem på direkten, gärna innan de slutat chippa efter vatten. När sedan behovet föll på passade jag på att squatskita.

 

 

431889_10152891994465125_2100399008_n.jpg

 

Förbättrade min teknik avsevärt på samtliga punkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt att det alltid ska "målas fan på väggen" när det handlar om cannabis, har ju diskuterats mycket här innan men skräcken för narkotika känns inte minskande. http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1722400--cannabis-ar-billigt-latt-att-fa-tag-pa-och-farligt-

 

Frankrike passade på att legalisera cannabis för medicinskt bruk förra veckan:

http://www.legifrance.gouv.fr/affichTexte.do;jsessionid=AAB218B0B82F78E50E440E24B4A4EC82.tpdjo11v_1?cidTexte=JORFTEXT000027513604&dateTexte&oldAction=rechJO&categorieLien=id

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gör det hur lätt som helst med höger arm över axeln men på motsatt sida är jag inte ens i närheten. Vad är det för fel på mig? :mrgreen:

 

Nä inget sånt alls. Skumt. Blev lite konfunderad bara, inte som att det är något som stör i vardagslivet :mrgreen:

 

Nopes!

 

Då finns bara en förklaring:

RUNK! :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt att det alltid ska "målas fan på väggen" när det handlar om cannabis, har ju diskuterats mycket här innan men skräcken för narkotika känns inte minskande. http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1722400--cannabis-ar-billigt-latt-att-fa-tag-pa-och-farligt-

 

att högstadieungdomar röker på är väl hyfsat oroande? jag vet inte vad du vet om cannabis, men det är inte direkt prestationshöjande i studiesammanhang. kampanjer som sakligt informerar om drogers skadeverkningar måste väl välkomnas oavsett var man står i legaliseringsfrågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade varit kul om du lagt 10min på att skriva hur du ser på problemet/möjligheten istället för att gå i försvar för mitt inlägg var verkligen inte menat som ett påhopp på Bitcoin.

 

dess fundamentala värde är vad vi människor ger den. likt allt annat. .

 

Ser du motsättningarna mellan denna kommentaren och nästa? Iom att ingen vet vad den är värd då den idag endast handlas för spekulation om vad den i framtiden kan komma ha för värde ger att förväntningar och tro skapar sin egen typ av inflation i valutan.

 

ingen vet vad den är värd, så alla gissar. varje gång någon säljer stort så ändras uppfattningen om vad bitcoin är värd. girighet vet jag inte om det styr bitcoin mer än vad som styr dollarn. en hel del av de med mest bitcoins gjorde det mer av politiska skäl eller forthelulz snarare än för att bli rika. satoshi som sitter på 1M BTC har väl knappt cashat ut en enda bitcoin. .

 

 

 

 

bitcoin har en del fördelar förutom volatiliteten. t ex noll transaktionsavgifter, begränsad inflation, snabbhet, delbarhet, viss anonymitet etc. det som lyft bitcoin med 1000x på några år är framförallt att folk spekulerar i att bitcoin skulle vara lämplig som världsvaluta för allt. sannolikheten för påståendet "lämplig för allt -> kommer användas för allt" är det som driver upp värdet. .

 

Exakt! Förväntningar om möjliga framtida scenario lyfter nuvärdet.

 

 

yes, centralbankerna är bitcoins bästa promoter. .

 

För tillfället iaf. Men kan nog slå åt båda hållen.

 

alla värden bygger mer eller mindre på girighet. det som har hänt är främst att bitcoin omvärderats mot annan valuta, folk har fått en annan uppfattning om hur stor sannolikheten är att bitcoin kommer lyckas. finns väl vissa som ser bitcoin som kul gambling, men finns ju massor som bitcoin som en bra försäkring. .

 

Jag tror inte någon har en aning om hur stor sannolikheten är för att Bitcoin blir en framgångsrik valuta. Det är just att människor tror sig veta att sannolikheten är stor som driver dessa stora rörelser i kursen på samma sätt som jag beskrev om frimärkesaktierna.

 

 

samma problematik gäller dollar, kronor och annat. imo kommer fiatvaluta sannolikt krascha under vår livstid och då kommer det vara många som inte hann ut i tid. .

 

Det är ganska stora skillnader imo men givetvis kommer fiatvalutor med hög sannolikhet krascha.

 

 

vilket även gäller fiatvalutans nedgång. den mänskliga rädslan kommer göra att folk dumpar fiatvaluta väldigt snabbt OM bitcoin börjar nå 1-10% av världshandeln. .

 

Skillnaden är väldigt stor imo..

 

 

fin comeback för bitcoin från 87->110 på några timmar nyss. gissar att dagen kommer bli väldigt turbulent :) sjuk arb på bitstamp-mtgox i flera timmar, typ $5 skillnad hur länge som helst nu.

 

Förväntningar, förväntningar....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att högstadieungdomar röker på är väl hyfsat oroande? jag vet inte vad du vet om cannabis, men det är inte direkt prestationshöjande i studiesammanhang. kampanjer som sakligt informerar om drogers skadeverkningar måste väl välkomnas oavsett var man står i legaliseringsfrågan.

 

Helt klart är det skadligt om man ser till prestation och många kan nog få problem men jag tror inte det var främst den typen av fara man syftade till i artikeln. Jag tror att effekterna av alkohol är minst lika illa. Sedan tror jag att samhället i stort mår bättre av att ha så lite alkohol/narkotika som möjligt i omlopp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att högstadieungdomar röker på är väl hyfsat oroande? jag vet inte vad du vet om cannabis, men det är inte direkt prestationshöjande i studiesammanhang. kampanjer som sakligt informerar om drogers skadeverkningar måste väl välkomnas oavsett var man står i legaliseringsfrågan.

 

vetefan hur effekterna är egentligen. klart problemungdomar röker mer än icke-problemungdomar, att rökare därmed får sämre resultat är ju inget märkvärdigt.

 

när det gäller universitetsnivå verkar ju den lilla datan vi har på det hela tyda på att folk som tar cannabis presterar högre än folk som inte gör det.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Cannabis#Amotivation_och_cannabis

En amerikansk studie med 8 000 deltagare visade också att cannabisbrukare tjänar mer än icke-brukare. Andra visade dock att de också oftare fick avsked.[84][85] Prestationerna inom utbildning varierar. I USA har high school-studenter som röker marijuana i genomsnitt lägre betyg. Men de dricker ofta mer alkohol än andra och använder i större utsträckning andra illegala droger. Många var också lågpresterande innan de började konsumera cannabis. På universitetsnivå är det tvärt om, de som konsumerar cannabis har lika bra eller bättre betyg. Det är också troligare att de tar examen än deras icke-konsumerade klasskamrater.[84]

 

kan ju vara så att många av de intelligenta på universitet gör en bedömning att cannabis är lindrigare än alkohol och byter ut några helrör mot några joints och att det kanske inte avslappningen i sig som gör att de klarar studierna bättre.

 

mer studier:

A 35-year study published August 2012 in Proceedings of the National Academy of Sciences and funded partly by NIDA and other NIH institutes provides objective evidence that, at least for adolescents, cannabis is harmful to the brain.[135] 1,000 individuals from New Zealand were IQ-tested at ages 13 and 38, the age of onset of smoking cannabis. Users who started in adolescence showed an average decline of 8 IQ points, and quitting cannabis did not appear to reverse the loss. However, individuals who started cannabis use after the age of 18 did not show similar declines in memory, attention, focus, or IQ.[136][137][138] Results of the study came into question when a new analysis was published January 2013 in Proceedings of the National Academy of Sciences. Researchers noted other differences among the study group including education, occupation and other socioeconomic factors that showed the same effect on IQ as cannabis use. From the abstract: "A simulation of the confounding model reproduces the reported associations from the [New Zealand subjects], suggesting that the causal effects estimated in [the New Zealand study] are likely to be overestimates, and that the true effect could be zero".[139]

 

Researchers from the University of California, San Diego School of Medicine failed to show substantial, systemic neurological effects from long-term recreational use of cannabis. Their findings were published in the July 2003 issue of the Journal of the International Neuropsychological Society.[141] The research team, headed by Dr Igor Grant, found that cannabis use did affect perception, but did not cause permanent brain damage. Researchers looked at data from 15 previously published controlled studies involving 704 long-term cannabis users and 484 nonusers. The results showed long-term cannabis use was only marginally harmful on the memory and learning. Other functions such as reaction time, attention, language, reasoning ability, perceptual and motor skills were unaffected. The observed effects on memory and learning, they said, showed long-term cannabis use caused "selective memory defects", but that the impact was very small.[142]

 

A 2012 study conducted by researchers at UC San Diego failed to show deleterious effects on the adolescent brain from cannabis use. Researchers looked at brain scans taken before-and-after of subjects aged 16-20 years who consumed alcohol and compared them to subjects of the same age who used cannabis instead. The 92 person study was conducted over an eighteen-month period. While teen alcohol use resulted in observable reduced white matter brain tissue health, cannabis use was not linked to any damage. The study only looked at brain scans and did not look at performance. Publication is scheduled for April 2013 in Alcoholism: Clinical and Experimental Research.[143]

 

A 2006 study using diffusion MRI did not find any structural brain changes associated with adolescent cannabis use. It concluded that "cannabis use, in at least moderate amounts, during adolescence does not appear to be neurotoxic."[144]

 

helt enkelt, statistiken kanske inte är så entydig som media rapporterar den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast cannabis är ju verkligen inget vidare substitut för alkohol så de som påstår att man gör det "istället" efterkonstruerar/argumenterar nog bara.

 

Skulle påstå att högpresterande på universitet är ganska ensamma, ovanligt mycket i sin egen värld - samt trivs jättebra med att ha det så. Då låter cannabis ganska passande.

 

Intelligens är förövrigt fortfarande ingen vettig modell för betyg. Du kan säkert hitta en tröskelnivå men mycket roligare är så blir det inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

undrar hur länge kommentarerna på GP får vara kvar, är ju 99% cannabisproganda som står obesvarad:

http://www.gp.se/nyheter/1.1728255-chatten-om-riskerna-med-cannabis

 

 

Fast cannabis är ju verkligen inget vidare substitut för alkohol så de som påstår att man gör det "istället" efterkonstruerar/argumenterar nog bara.

vet många vänner och pokerspelare som kraftigt minskat sin alkoholkonsumtion till fördel för ett cannabisbruk. sedan är det väl rätt vanligt att folk tar ett glas vin och en joint, men just den där överdrivna konsumtionen som vi får se om två veckor verkar många av dem kraftigt ha minskat på.

 

klart det är ett stort överlapp i folk som dricker mycket och folk som knarkar mycket. nu pratar jag främst om förändringar på individnivå snarare än att jämföra populationer.

 

Skulle påstå att högpresterande på universitet är ganska ensamma, ovanligt mycket i sin egen värld - samt trivs jättebra med att ha det så. Då låter cannabis ganska passande.

å andra sidan har de få som kan introducera dem till droger. klart cannabis passar mycket bättre än alkohol, hur kul är det att dricka ensam? men tror snarare de ensamma nöjer sig med kaffe som enda drog.

 

Intelligens är förövrigt fortfarande ingen vettig modell för betyg. Du kan säkert hitta en tröskelnivå men mycket roligare är så blir det inte.

den diskussionen har vi haft så många gånger innan så den kapar vi :)

 

WWDC om 3h, Apple sänder live. hoppas på info om ny iPhone så jag kan ta beslut om jag ska returnera min nuvarande iPhone som har ett känt fel som man får en ny telefon för. en smalare 13" rMBP vore trevligt också eller en rejält förbättrad MBA. isåfall blir det antagligen ett köp. också intresserad av OSX framtid, tycker OSX har stagnerat en hel del på sistone, dags för ett OS11 snart, men det lär ju inte hända :(

http://www.apple.com/apple-events/june-2013/

 

fick köpt ett gäng bitcoins för 104 när mtgox låg runt 106. sedan dess har kursen fallit så var väl inte bästa köpet, men bitstamp har haft väldigt bra kurs på sistone. köpa för bästa möjliga är vekt, lägga köporder för marknadspris är vekt, köpa för strax under marknadsvärde är vekt, enda rätta är att lägga rejält under marknadspris och vänta på en val:

http://goxwhales.clustersense.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fick köpt ett gäng bitcoins för 104 när mtgox låg runt 106. sedan dess har kursen fallit så var väl inte bästa köpet, men bitstamp har haft väldigt bra kurs på sistone. köpa för bästa möjliga är vekt, lägga köporder för marknadspris är vekt, köpa för strax under marknadsvärde är vekt, enda rätta är att lägga rejält under marknadspris och vänta på en val:

http://goxwhales.clustersense.com/

 

 

Vet inte om jag är lite trögtänkt, men hur stor del av bitcoin-diskussionen är en level? 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag är lite trögtänkt, men hur stor del av bitcoin-diskussionen är en level? 8-)

 

inget. blir ju lite railtråd, att köpet inte var bra(skrytvärt) är för att den nu står i $101, så med facit i hand borde jag väntat lite. obv anser jag inte att jag fattade fel beslut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...