Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Det kommer aldrig bli en ersättning, endast ett bra komplement.

 

Den mänskliga kontakten är otroligt viktig vid affärssamarbeten, diskussioner, konflikter, uppgörelser etc. Man går miste om alla små nyanser vid kontakt över nätet.

Sinnesstämning, förtroende och tillit, på vilket sätt man förmedlar ett budskap och känslor blir väldigt urvattnade vid möten över nätet.

Samtliga påståenden i det här inlägget bygger på hur du själv ser på relationer, du som är formad utan internet. Vidare bygger det på att tekniken avstannar. Ska du nå någon form av rimlig analys måste du fundera över varför du tycker/tror att det ser/kommer att se likadant ut för nästa generation och varför du tror att det kommer stanna som ett komplement i affärsvärlden.

 

Då svarar jag gärna. Det är ett ganska intressant område eftersom man måste se bortom sitt eget dinosarie-stadie, till och med som "ung".

 

Detta har vi ju redan idag men jag önskar dig lycka till att hitta en asiatisk affärspartner som vill sköta avgörande möten över nätet.

Vi har tekniken utan problem, men den används inte eftersom vi fortfarande gör för stor skillnad mellan ett datormöte och ett IRL-möte.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad får dig att tro att ditt påstående om män som aldrig blir män är unikt för Sverige/Stockholm?

Det är bara i min mening ett sånt uppenbart problem här, får en känsla av att över halva den manliga befolkningen kommer gå på antidepressivt och känna sig totalt meningslösa om 10 år, utan att kunna sätta fingret på varför.

 

Jag har inte koll nog att påstå att det är unikt för Sverige, men det är ju dessutom logiskt att det blir så när värdlsledande feminism möts upp av mansrörelser. Inget av det har nog varit speciellt bra för den individuella mannen. Den svenska mannen har till och med projiserat en biologisk klocka som tickar med kvinnans - det är fenomenalt konstigt.

 

Jag slänger bara ut små hintar (eftersom intresset verkar rätt svalt ändå), men man kan ju notera att en statistiskt vanlig "orsak" till att män tar livet av sig är att de är ensamstående. Och då har de alltså (minst) en beroende unge som incitament att överleva.

 

2ughwsk.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samtliga påståenden i det här inlägget bygger på hur du själv ser på relationer, du som är formad utan internet. Vidare bygger det på att tekniken avstannar. Ska du nå någon form av rimlig analys måste du fundera över varför du tycker/tror att det ser/kommer att se likadant ut för nästa generation och varför du tror att det kommer stanna som ett komplement i affärsvärlden.

Då svarar jag gärna. Det är ett ganska intressant område eftersom man måste se bortom sitt eget dinosarie-stadie, till och med som "ung".

 

Det är väldigt enkelt och bygger som jag redan antydde i posten på mänsklig psykologi.. Har du någon gång varit i förhandlingar? Det blir väldigt opersonligt och kalla möten innan man träffas personligen.. Jag kan skriva spaltmeter om detta men vi kan ju börja med att fråga oss om du ser hur viktigt argumentet med att nyanserna försvinner/missuppfattas i nätmöten är

 

Vi har tekniken utan problem, men den används inte eftersom vi fortfarande gör för stor skillnad mellan ett datormöte och ett IRL-möte.

Jag använder denna teknik varje vecka men skillnaden mot irl-möte är såklart enligt min mening stor och inget jag föredrar att använda annat än till tekniska avklaringar

 

Edit: svårt område att diskutera då det som stoppar tekniken enligt mig är att vi är människor så blir svårt både för mig och dig att argumentera för/emot men det är så jag ser på det oavsett om det möjligen är med dinosaurieögon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt enkelt och bygger som jag redan antydde i posten på mänsklig psykologi.. Har du någon gång varit i förhandlingar? Det blir väldigt opersonligt och kalla möten innan man träffas personligen.. Jag kan skriva spaltmeter om detta men vi kan ju börja med att fråga oss om du ser hur viktigt argumentet med att nyanserna försvinner/missuppfattas i nätmöten är
Ja det gör jag, för jag fungerar som sagt likadant själv.

 

Jag minns att jag och mina vänner tänkte på detta redan i sena tonåren: Vi var 12-13 år gamla när internet började breda ut sig ordentligt ordentligt (56kb/s, 7:-/min). När vi var 14-15 hade vi en stor social platform på nätet, men vi var inte formade där. Det är också mycket riktigt väldigt stor skillnad i hur jag ser på nätet och hur mina bara 5-6 år yngre bekanta ser på nätet; det trycker på lite fler biologiska knappar hos dem.

 

Du får gärna skriva spaltmeter. Vi "ser" inte verkligheten IRL heller, vi har bara lärt oss tolka omgivningen på ett fördelaktigt sätt. Du och jag formades utan nätet, för oss känns nätet "fiktivt", oavsett hur "verklighetstroget" det blir. Hur skulle det kännas om du föddes med nätet? Skulle du ha samma statiska barriär, eller skulle det snarare bero på hur bra tekniken levererade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mycket hashande blir det:

miners2.png

miners.png

speed-lin.png

growth-10k.png

 

sån brutal tillväxt, 2-3%/dag.

 

Network Hashrate

PetaFLOPS

1711.12

 

ca 100x snabbare än världens snabbaste superdator nu och det adderas typ 2 sådana om dagen. snart måste väl en hel del grafikkort bli väldigt olönsamma och börja försvinna?

 

lol:

Spoiler!
axNdb8K_460sa.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående internet- kontra IRLträffar. JAg har mycket lättare för videokonferenser och annan sorts telemötetn om jag känner och har träffat personerna i andra änden tidigare. Men som trilske säger, kommande generationer kommer inte att lida av samma handikap.

 

Jag hade en anställningsintervju med en yngling för ett tag sedan, jag insåg att jag har e-mailkonton som är äldre än killen jag skulle träffa. Men det skulle troligen impa lika mycket på honom som att säga att vi hade färg-tv hemma när jag var liten. Internet är en självklarhet. Att man har relationer över nätet likaså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har ju varit en del snack tidigare om kalorier in vs kalorier ut och om det går att bli tjock på artegen föda eller en ketogen diet. nu har en snubbe testat myten:

 

detta åt han typ:

Breakfast

15g of coconut oil; 135 calories, Carbohydrate=0g, Fat= 15g, Protein=0g

200g of salmon; 374 calories, Carbohydrate=0.4g, Fat= 19.8g, Protein=48.2g

180g of green beans; 60 calories, Carbohydrate=18g, Fat= 0g, Protein=2g

250g of eggs; 390 Calories, Carbohydrate=3g, Fat=26.5g, Protein=31.5g

Total; 959 Calories, Carbohydrate=21.4g, Fat=61.3g, Protein=81.7g

Snack

150g of walnuts; 1,058 Calories, Carbohydrate=4.6g, Fat=102.75g, Protein=25.95g

Lunch

15g of coconut oil; 135 calories, Carbohydrate=0g, Fat= 15g, Protein=0g

180g of green beans; 60 calories, Carbohydrate=18g, Fat= 0g, Protein=2g

260g of mackerel; 785 calories, Carbohydrate=5.2g, Fat=62.92g, Protein=48.1g

Total; 980 Calories, Carbohydrate=23.2g, Fat=77.92g, Protein=50.1g

Snack

150g of pecans; 1,059 Calories, Carbohydrate=8.25g, Fat=105.15g, Protein=16.35g

Dinner

15g of coconut oil; 135 calories, Carbohydrate=0g, Fat= 15g, Protein=0g

400g of topside beef; 576 calories, Carbohydrate=0g, Fat= 15.6g, Protein=108g

180g of green beans; 60 calories, Carbohydrate=18g, Fat= 0g, Protein=2g

Total; 771 Calories, Carbohydrate=18g, Fat=30.6g, Protein=110g

Snack

150g of almonds; 967 Calories, Carbohydrate=9.75g, Fat=83.7g, Protein=38.1g

Grand Total; 5,794 Calories, Carbohydrate=85.2g (10%), Fat=461.42g (53%), Protein=322.2g (37%)

 

såhär utvecklades hans vikt:

day19.jpg

 

här kan ni läsa:

http://www.huffingtonpost.co.uk/sam-feltham/my-5000-calorie-experiment_b_3350869.html

http://live.smashthefat.com/archives/

 

nu är det ju bara n=1, men det verkar ju tyda på att det är väldigt svårt att bli överviktig om man äter ketogent. vad betyder det isåfall praktiskt? att vi som äter paleo med få % kolisar kanske inte behöver oroa oss så mycket för att överäta i perioder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han går ju iofs upp 2 kg ungefär vilket ju inte är orimligt med den tidshorisonten. Nu vet jag inte hans stats men om han ligger på ett överskott på 1000 kcal/dag så ger det ju 2 kg i viktuppgång på två veckor.

 

Sen har vikt en tendens att i ett kort perspektiv bli väldigt hoppigt, dvs stagnera sen droppa stort när vätskan släpper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu är det ju bara n=1, men det verkar ju tyda på att det är väldigt svårt att bli överviktig om man äter ketogent.
Både på grund av urvalsstorlek och hafsigt utförande så tyder det egentligen inte på någonting. Särskilt inte när man tänker på att det är en självpromotor á le Ferris som knappast skulle publicerat videon om han fläskat på sig och dessutom nog har incitament att försöka sig på olika fultrick.

 

Rent praktiskt så är det nog knepigt för de flesta att ligga på massiva överskott på ketogen kost. Men det torde ha mer att göra med att ketogen kost i allmänhet inte är så kul att äta stora mängder av samt att det över huvud taget inte är lätt att ligga på 5k kcal om dagen, oavsett vad man äter. Feta människor blir det ju väldigt sällan genom att gå upp 6 kg i månaden utan betydligt långsammare än så.

 

Inte det minsta oväntat så har Gudiol en kommentar: http://tranastyrka.se/kalorier-nar-du-overater/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han går ju iofs upp 2 kg ungefär vilket ju inte är orimligt med den tidshorisonten. Nu vet jag inte hans stats men om han ligger på ett överskott på 1000 kcal/dag så ger det ju 2 kg i viktuppgång på två veckor.

 

snarare 2000-2500ish:

I cycle 3 times a week for 40 minutes along with 3 strength training sessions that last 4 minutes. This puts me in the moderate exercise category making my daily calorie expenditure 3,058!

 

och så blir han ju smalare under perioden. ok, han kanske fuskar lite kör tunga övningar de där 4min han styrketränar vilket höjer hans BMR något, men han äter ju 5800kcal vissa dagar vilket bör kompensera rätt bra för det.

 

som någon sa i kommentarerna kan ju en förklaring vara att han bajsar ut massa oförbrända nötter. men jag tycker det är en ursäkt över den konventionella metoden och det jag har sagt hela tiden, att formeln vi använder för att räkna kalorier antagligen inte korrekt beskriver förändring då vi människor inte är en bunsenbrännare och riktig mat tenderar att skitas ut medan socker tenderar att metaboliseras. samt att det eventuellt kan finnas vissa kroppsliga anpassningar som att vi bygger större organ, större muskler, höjer temperaturen, får mer hårväxt eller whatever beroende på vad vi äter vilket påverkar hur mycket av kalorierna vi äter som vi lagrar som fettmassa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

väldigt intressant och rolig presentation om pengar och hur bitcoin är pengar:

 

 

Inte det minsta oväntat så har Gudiol en kommentar: http://tranastyrka.se/kalorier-nar-du-overater/

 

läste artikeln. säger väl ungefär samma sak som jag har sagt, men han gör halmgubbar av artikeln hela tiden. "störtlöjligt att han hävdar att min specialformel inte stämmer" när han snarare vänder sig mot den formeln som många hälsoförespråkare vi ser på tv använder, inte den som JG använder. hade jag orkat hade jag kunnat citera typ varannan mening och förklara varför den är fel typ:

Det här försöket som Sam Sam Feltham har gjort är inte på något sätt unikt. Det är många människor tidigare som gjort det och det finns även flera studier där man genomfört det här experimentet.

inte exakt det experimentet, och risk att man jämför äpplen med päron. han menar att experimentet handlar om att överäta VLCD, JG verkar tolka det som att experimentet inte är unik för många andra har gjort experiment på att överäta andra dieter. gah

 

synd att folk ska misstolka vad andra säger och sedan börja flamea sönder det. det tyder på att folk antar att andra är dumma i huvudet, istället för att anta att folk antagligen är smarta och antingen att man har misssförstått dem, de har uttryckt sig otydligt eller att de råkar vara felinformerade och kommer uppdatera sin åsikt om man ger dem rätt argument. det första sättet är elakt och fult, det andra är kärleksfullt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå mat,kompis har käkat 6k kcal i några veckor utan att gå upp ett gram. Kille som SL-lyfter och är jävligt stark, men han behöver gå upp i vikt. Han har tyvärr chrons magsjukdom så han har problem att ta upp näring. Har ni några förslag på hur han ska göra? Viss typ av mat är no-go också för dem med chrons då de fibbar upp för mycket, skapar blödningar i magsäcken osv.

Lämnar er med det, ni har ju internet så jag inte sprider allt för mycket falsk info här =). Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkelt ;)

 

Mer problemlösningar! Spelar du själv?

 

spelar sällan själv nuförtiden. var bäst i göteborg 3år i rad när jag var ung och hade väl 1700 i rating, men hade dåligt tålamod för långa partier. gillar chess960 bäst eller andra skumma varianter med mer kaotiska positioner. typ monsterschack tycker jag är kul. http://en.wikipedia.org/wiki/Monster_chess

 

ett till problem:

nCX0JfS.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...