Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Någon som läst hans bok "Body of science"? Känns som en given investering.

 

jag har läst ungefär halva och har den numera i ett lite vilande tillstånd. han går igenom varför man bör träna som han säger, övningarna som ingår och lite variationer. med risk för att ha lite småfel så går det ut på

träna en gång i veckan (som nybörjare något tätare). gör fem övningar i snabb följd. varje repetition ska ta typ 20-30 sekunder och på runt 90 s ska muskeln faila (vad det nu heter på svenska).

 

sittande rodd (heter det så?), bänkpress, chins, axelpress och benpress har jag för mig att det var.

 

på 10 minuter är du färdigtränad för veckan och detta är allt du behöver. eller nåt sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för bra input, hon undrar varför just crossfit ger stor risk för skador/överträning?
Behöver hon verkligen få förklarat för sig varför skaderisken skiljer stort mellan att utföra en övning med pauser och fokus på teknik jämfört med att försöka göra så många reps man kan på två minuter i superstissig stämning?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för bra input, hon undrar varför just crossfit ger stor risk för skador/överträning?

 

Behöver hon verkligen få förklarat för sig varför skaderisken skiljer stort mellan att utföra en övning med pauser och fokus på teknik jämfört med att försöka göra så många reps man kan på två minuter i superstissig stämning?

 

Att utföra tekniskt svåra lyft/övningar i en träningsform där allt mäts i tid och där allt fokus är på att förbättra den tiden borgar för stor risk för skador. Kastar du dessutom in medelålders Svenne Banan med tveksam träningsbakgrund i den mixen så kan man ju räkna ut med röva vad som händer... ;)

 

Nu är ju din tjej ung och som det verkar vältränad vilket är positivt. Dock finns det ju ett antal varningssignaler som du redogjort för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min mamma hävdar att bitcoin är lurendrejeri, hon har frågat en 'smart' kollega som berättade det. Roligt att facebooka om btc, fick respons från många oväntade håll, verkar som fler än jag trodde äger btc. Kan bero på att jag har ovanligt stor andel contrarians i vänlistan...

 

Eller så är de fasligt förtjusta i underkläder... ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner man sig en smula modig så kan man ju lite fräckt anta att han menar det han skrev.

 

Mm, men metoden var väl inte att fasta 2 dygn i sträck utan att köra 2 dygn per vecka med 600 kcal/dygn men ej i följd? Man kanske kan göra som man vill men har för mig att han inte gjorde det 2 dygn i följd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte köpa lite bitcoins. Har laddat ner MultiBit och tänkt köpa genom btcx.se. Har sett att ni skrivit att man ska skicka över bitcoins till ett USB-minne. Ska man bara exportera privata nycklar som det heter i programmet till ett USB-minne som du håller säkert?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. om du har _kraftfull_ dator kan du köra ett program som genomför matematiska beräkningar som behövs för att bekräfta transaktioner. som tack för detta får du betalt. detta påminner lite om hur man förr grävde guld och på så vis fick de pengar som ökade pengarna i omsättning och kallas därför det för mining.

 

Hur kraftfull dator måste man egentligen ha för att det ska löna sig? Är det omöjligt att minea med dagens datorer man köper i affären som kostar runt 10k SEK typ? Jag har nyss börjat titta på bitcoin-valutan och undrar om man kan tjäna något på att minea hemifrån om man går med i en sådan kallad pool?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kraftfull dator måste man egentligen ha för att det ska löna sig? Är det omöjligt att minea med dagens datorer man köper i affären som kostar runt 10k SEK typ? Jag har nyss börjat titta på bitcoin-valutan och undrar om man kan tjäna något på att minea hemifrån om man går med i en sådan kallad pool?

 

Att du funderar över inköpspriset på hårdvaran säger mig att du har en del att läsa på.

Det är lite som att fundera över vilken bil man ska köpa om man har x kr. Det som är intressant är kostnaden per sträcka eller tidsenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att du funderar över inköpspriset på hårdvaran säger mig att du har en del att läsa på.

Det är lite som att fundera över vilken bil man ska köpa om man har x kr. Det som är intressant är kostnaden per sträcka eller tidsenhet.

 

Har läst på lite mer nu. Kom ihåg att jag började med att läsa om bitcoins idag. Har redan gått med i en pool mest för skojs skull och minear med mitt GPU (tror det var ATI 6950) på 265 avg MHash/s.

 

Är det någon annan här på forumet som minear?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kraftfull dator måste man egentligen ha för att det ska löna sig? Är det omöjligt att minea med dagens datorer man köper i affären som kostar runt 10k SEK typ? Jag har nyss börjat titta på bitcoin-valutan och undrar om man kan tjäna något på att minea hemifrån om man går med i en sådan kallad pool?

 

Inte lönsamt, enda som är lönsamt idag är i princip ASIC om du inte har gratis el...

 

https://en.bitcoin.it/wiki/Mining_hardware_comparison

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag gjorde till slut så att jag nöjde mig med att skapa en adress mha bitaddress.org (lr jag sparade ner hela html till en lokalfil på en mountad linux dist som kördes via en usb-sticka, ingen uppkoppling mot nätet - kändes tillräckligt safe)

 

Finns här:

https://github.com/pointbiz/bitaddress.org

 

spred största delen av mina bitcoins på totalt 4 olika lösenord/private keys. valde brain wallet + superlösenord jag spara på papper. jag kan nu sedan återskapa mina private keys genom lösenorden jag skrev ner. för att vara helt på säkra sidan sparade jag också ner private keys på var sitt papper. räcker så länge för min del. kan ju ta en backup på dem genom att spara dokument med uppgifterna på en krypterad disk (typ truecrypt) och sedan göra en imagefil av disken som jag sparar på gmail, dropbox, usbsticka, etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du som har höga förväntningar på bitcoin. Borde du inte försöka köpa en ASIC och få "gratis" bitcoins?

 

Köpa gratis? Har inte direkt lämpliga kunskaper eller infrastruktur för att jag ska bedöma det som att jag gör det bättre än marknaden, så jag avstår. De som köpte de första har gjort en bra affär, men scamrisken var hög och jämför BFL som inte levererat osv.

 

Vet ni vad ni sysslar med och har källare som står tom och kall så beställ ett tjog, men att idag bara köpa en std avalon kostar nog mer än det smakar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://morgonsur.wordpress.com/2013/04/02/om-att-stifta-lag/

 

tl;dr "Om det inte är absolut nödvändigt att stifta en ny lag är det absolut nödvändigt att inte göra det."

 

Finns en hel del smarrigt att debattera utifrån det inlägget, men, Magnus här får det att låta som att ett gäng neandertalare sitter i riksdagen och lagstiftar slentrianmässigt. Jag upplever det precis som tvärtom. Det tar ju flera år att stifta viktiga lagar (som då passerar långt mer kompetenta människor än skribenten i fråga), och i vissa fall årtionden. Att lagar skall svara mot den allmänna rättskänslan är trots allt en viktig princip i den svenska lagstiftningen.

 

När det blir helt fel får folket helt enkelt säga ifrån (jfr tv-avgiften och den nuvarande debatten kring den).

 

 

Fint inlägg, men, den här killen är ju inget justitieråd direkt. Det var ungefär som att läsa en krönika av Phil Hellmuth som tipsar om hur man ska slå Blom på Full Tilt.

imho

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får mer känslan av att det tar flera år att utreda om lagstiftning om saker som inte är särskilt politiskt intressanta samt om saker där majoritetspolitiker tror eller vet att det blir en jobbig debatt medan det tar väldigt mycket kortare tid/anpassas till valår om man bedömer att det är politiskt framgångsrikt med just den lagstiftningen.

 

Och kvalitén skiftar rätt mycket skulle jag säga.

 

Vad gäller TV-licensen så känns det som den frågan stått och stampat rätt länge nu utan att något händer. Kanske på grund av att det är just en sådan kontroversiell fråga som politiker inte kan bedöma det politiska utfallet av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får mer känslan av att det tar flera år att utreda om lagstiftning om saker som inte är särskilt politiskt intressanta samt om saker där majoritetspolitiker tror eller vet att det blir en jobbig debatt medan det tar väldigt mycket kortare tid/anpassas till valår om man bedömer att det är politiskt framgångsrikt med just den lagstiftningen.

 

Och kvalitén skiftar rätt mycket skulle jag säga.

 

Vad gäller TV-licensen så känns det som den frågan stått och stampat rätt länge nu utan att något händer. Kanske på grund av att det är just en sådan kontroversiell fråga som politiker inte kan bedöma det politiska utfallet av.

 

Jag är öppen för att du kan ha en viss poäng i det du säger, men, du får gärna hänvisa till ett uttalande från lagrådet exempelvis som är av "skiftande" karaktär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är öppen för att du kan ha en viss poäng i det du säger, men, du får gärna hänvisa till ett uttalande från lagrådet exempelvis som är av "skiftande" karaktär.

 

Det är inget jag har till hands dessvärre. Visst har Sverige en procedur som bör säkerställa att de värsta lagförslagen försvinner innan Riksdagsbeslut (och helst klart mycket tidigare) men exempelvis Lagrådets yttrande har ingen bindande verkan och Regeringen måste inte ens rådfråga Lagrådet i många frågor (även om Riksdagsutskott kan begära yttrande). Riksdagen får helt enkelt besluta om vilka lagar de vill (om vi bortser från våra internationella åtaganden).

 

Dessutom är jag osäker på om lagrådet prövar om lagförslagens syften är bra/dåliga/i enlighet med den allmänna rättskänslan (vad den nu är och hur man mäter den) etc. De kontrollerar väl mer huruvida lagförslaget är i enlighet med grundlagarna och andra lagar, att lagförslagen är internt konsistenta etc., även om jag tror att det brukar yttra sig även om eventuella konsekvenser etc.

 

Det vill säga, det finns rätt gott om utrymme för våra poltiker att stifta morallagar (som civilkurage etc.) eller andra liknande saker utan att det finns någon egentlig instans som kan förhindra dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vill säga, det finns rätt gott om utrymme för våra poltiker att stifta morallagar (som civilkurage etc.) eller andra liknande saker utan att det finns någon egentlig instans som kan förhindra dem.

 

Kan du exempelvis visa på någon civilrättslig eller straffrättslig existerande lagstiftning som är helt bortåt väggarna?

 

Also, har faktiskt ingen aning, har riksdagen eller regeringen någonsin gått emot lagrådet? Hade för mig att det aldrig hänt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du exempelvis visa på någon civilrättslig eller straffrättslig existerande lagstiftning som är helt bortåt väggarna?

 

Also, har faktiskt ingen aning, har riksdagen eller regeringen någonsin gått emot lagrådet? Hade för mig att det aldrig hänt.

 

Det känns inte riktigt som det är poängen men spontant kommer jag på (och då bortser jag från en hel del lagstiftning jag tycker är fel) ogifta pappors bristande rättigheter (mycket svårare att bli vårdnadshavare och har sämre rätt att få till dna-test på barn) samt BrB 4:4a 2st (tror jag) om grov kvinnofridskränkning (brottsrubriceringen, inte brottet i sig).

 

På skatteområdet har vi bland annat de alltför krångliga och stelbenta reglerna om frivillig skattskyldighet vid lokalupplåtelse som kostar företag massor varje år.

 

Finns garanterat fler konstiga lagar men poängen var mer att det är fullt möjligt att lagstifta om massor av de konstiga saker som politiker och andra samhällsdebattörer tar upp för jämnan.

 

Vad gäller din andra fråga så vet jag inte men skulle bli väldigt förvånad om det inte händer, särskilt om man endast går emot lagrådets rekommendation vad gäller konsekvenser m.m

 

Edit: insåg att min poäng kanske missade din poäng rätt rejält. Ska äta nu. Återkommer kanske senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...